Wat is beter ? Pc aan of uit ?

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11-2025
Mijn vraag is of het beter is of je je pc aan laat staan en of dit beter is voor je HW. Maakt het dan ook nog uit of je hem op standby laat staan ?

Niet bedoeld als een server of iets dergelijks. Gaat mij er meer om of het dus beter is voor je hardware dat je pc de hele tijd aanstaat (eventueel goed gekoeld)

I got a problem-solver and its name is revolver

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik denk dat je hem beter aan kunt laten. De temperatuurverschillen tussen aan en uit staan zijn niet goed voor de elektronica. Bovendien gaat de harde schijf slechts een beperkt aantal spin-up cycles mee, dus die kun je ook beter laten draaien. Het kost natuurlijk wel een hoop stroom dus je moet kiezen tussen twee kwaden.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:09
Op vrijdag 07 december 2001 07:18 schreef polaris het volgende:
Het kost natuurlijk wel hoop stroom dus je moet kiezen tussen twee kwaden.
Dat zal ook wel meevallen. Monitor uit en het is bijna niks

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Ik denk dat je hem beter aan kunt laten. De temperatuurverschillen tussen aan en uit staan zijn niet goed voor de elektronica. Bovendien gaat de harde schijf slechts een beperkt aantal spin-up cycles mee, dus die kun je ook beter laten draaien. Het kost natuurlijk wel hoop stroom dus je moet kiezen tussen twee kwaden.
Mwoch...

Als je een niet te zware pentium draait zonder monitor, dan moet dat toch wel mee vallen ?

AMD en de P-IV schijnen wel stroomvreters te zijn :?

En dan nog, wat kost dat per jaar ?
200-250 gulden aan stroom ? (gokje)

Anders neem je groene stroom, ietsjes duurder, maar je kan met een gerust hart slapen met de gedachte dat jou PeeCee milieuvriendelijk 24/7 aan het grazen is... }:O ;)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Verwijderd

Aan laten staan is over het algemeen beter voor de elektronika.

Maar weer minder goed voor je fannetjes.

Wat betreft de harde schijf ben ik het niet helemaal met Polaris eens moderne desktop schijven zijn juist gebouwd op vele spin up/down cycli (Enegiebeheer!).

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:37

iMars

Full time prutser

Ik denk dat het beter is dat je hem uitzet als je 'm maar voor 1 of 2 uurtjes per dag gebruikt...

Als je er veel uren per dag op werkt, zoals op kantoor e.d. (8u/dag) dan kun je hem denk beter aanlaten *D

Koop hier mijn P1 reader :)

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

persoonlijk bij mij draait i 24/7 al bijna 6 jaar lang (--> pc1 in sig) af en toe uit voor verhuizing verder niet.
Het kost wel stroom maar voor de rest is het idd beter voor je hardware omdat deze krimp en uitzet bij tempratuurverschillen, daar slijt het dus meer van.

[edit] oja wat wel belangrijk is: zorg voor weinig stof ander dan fik je voeding een keer door en slijten je fans hadrer, dus 1x per jaar ff de stofzuiger op alle gaten/hoekje van je pc zetten en weer door. Let er wel mee op dat je geen jumper van je mobo afzuigt >:) )

btw. je topic is al redelijke uitgekauwt:
[topic=220017/1/25]
[topic=175782/1/25]
[topic=319157/1/25]

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• markvt
  • Laatst online: 16:06

markvt

Peppi Cola

Aan, niet teveel rebooten blijft alles lekker warm, heb je geen kachel nodig

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Verwijderd

Mijn zooi staat aan als ik ook aan sta zeg maar. En meestal uit als ik ben pitten of zo. Tenzijn ik wat moet uppen of zo.

Als ik achter de PC weg ben zet ik wel de monitor uit. Dat scheelt op jaarbasis behoorlijk.

• nickv
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 16:10
Ik denk dat je hem beter aan kunt laten. De temperatuurverschillen tussen aan en uit staan zijn niet goed voor de elektronica. Bovendien gaat de harde schijf slechts een beperkt aantal spin-up cycles mee, dus die kun je ook beter laten draaien. Het kost natuurlijk wel hoop stroom dus je moet kiezen tussen twee kwaden.
Wat die spin up cycles valt het wel mee hoor, kunnen wel een paar miljoen keer mee

Leef in het heden en nooit in het verleden. Carpa diem

• Jeroen 98675432
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09-2021
maar voor de rest is het idd beter voor je hardware omdat deze krimp en uitzet bij tempratuurverschillen, daar slijt het dus meer van.
Yeah, right....

M'n videokaart is zo al twee milimeter afgesleten, zit nu los in het AGP slot.... :+

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Op vrijdag 07 december 2001 08:18 schreef Jeroen98675432 het volgende:

[..]

Yeah, right....

M'n videokaart is zo al twee milimeter afgesleten, zit nu los in het AGP slot.... :+
Ik had het ook niet over afslijten maar over slijten. Door warmteverschillen krimpen & zetten dingen uit dat betekend niet dat naar verloop van tijd videokaart aan gruis ligt maar wel dat de chips/schakeling/printplaat meer te verduren krijgt dan wanneer het altijd dezelfde tempratuur heeft.

edit:
O ik snap het al[quote]
Gebruikersnaam: Jeroen98675432
Aantal posts: 13
Gem. aantal posts/dag: 1
[/quote]

n00b welcome by GoT

• nickv
  • Laatst online: 18-05 16:10
Gewoon uit laten, kost het niets en slijt er ook niet :+

Leef in het heden en nooit in het verleden. Carpa diem

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Op vrijdag 07 december 2001 08:29 schreef nickv het volgende:
Gewoon uit laten, kost het niets en slijt er ook niet :+
LOL :D

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:09

d-motion

zow... en dan nu...

Aan : }:O

WWW.RC5.NL

• Jerry
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 16:08

Jerry

Who?

Je computer gebruikt nog minder als een koffiezetapparaat :D (alleen de AMD's en PIV zijn idd stroomzuigers :P).

• jaspernl
  • Laatst online: 12-11-2025

jaspernl

de tijd vliegt

Op vrijdag 07 december 2001 10:30 schreef Mr_UnAnimouS het volgende:
Je computer gebruikt nog minder als een koffiezetapparaat
HALLO!
Een koffiezetappartaat zuigt wel 1000 a 2000 Watjes!!
|:(

Wat er ook fout gaat, er is altijd wel iemand die dit altijd al heeft geweten...

Verwijderd

UIT

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 10:19
Het is nog altijd beter om hem uit te zetten, want dan slijt hij ook niet... Het is wel een extreme gedachte eigenlijk, maar het is wel waar, als je even logisch nadenkt, maar welke tweaker laat zijn computer nou uit? :? :D

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 09:47

Cis

Op vrijdag 07 december 2001 10:30 schreef Mr_UnAnimouS het volgende:
PIII 550@550 (retail cooler), Asus P3B-F motherboard, 396MB SDRAM PC133, Leadtek Geforce 2 Pro DDR 64MB@230/440, HDD 15GB
<offtopic>
Huh? 396 MB intern geheugen?? Hoe flikkie dat? 1x 256, 1x128 en 1x 12 :?
</offtopic>

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Skeleton353
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2020

Skeleton353

Ik herken mezelf niet meer ...

Op vrijdag 07 december 2001 13:16 schreef Cizzerd het volgende:

[..]

<offtopic>
Huh? 396 MB intern geheugen?? Hoe flikkie dat? 1x 256, 1x128 en 1x 12 :?
</offtopic>
1 MB in ram is geen 1000 Kb maar wel 1024 Kb
als je dus een latje van 256 + 128 MB inzitten hebt, heb je geen 384 MB, maar wel 393,22 MB in je pc zitten. :)

Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)

Verwijderd

Volgens mij kun je hem het beste uitzetten. Stel dat je processor koeler het begeeft dan gaat ie wel mooi kapot, of stel dat je 's nachts ligt te slapen en er onstaat kortsluiting in je computer en heel je huis staat in de fick.
Denk daar naar eens over na.

Verwijderd

Op vrijdag 07 december 2001 11:55 schreef jaspernl het volgende:

[..]

HALLO!
Een koffiezetappartaat zuigt wel 1000 a 2000 Watjes!!
|:(
Heeft ie tóch gelijk :) :P

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op vrijdag 07 december 2001 13:58 schreef vinniel het volgende:
Volgens mij kun je hem het beste uitzetten. Stel dat je processor koeler het begeeft dan gaat ie wel mooi kapot, of stel dat je 's nachts ligt te slapen en er onstaat kortsluiting in je computer en heel je huis staat in de fick.
Denk daar naar eens over na.
en daar hebt ie volgens mij wel gelijk in.

EN computers doe je meestal toch gewoon weg naar een paar jaar? Dan is de hardware echt nog niet versleten door het aan en uitzetten.
je ken hem beter gewoon uitzetten als je langer dan een uur weg gaat, of hij moet nog wat aan het doen zijn (uppen ofzo).

🌞🍃

• Pjottski
  • Laatst online: 17:39

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Mijn eigen computer laat ik altijd aanstaan voor de }:O, maar de monitor gaat wel altijd uit als ik achter de computer weg ga.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Verwijderd

Op vrijdag 07 december 2001 13:53 schreef skeletonman het volgende:

[..]

1 MB in ram is geen 1000 Kb maar wel 1024 Kb
als je dus een latje van 256 + 128 MB inzitten hebt, heb je geen 384 MB, maar wel 393,22 MB in je pc zitten. :)
Um nee, als je er 256 +128 MB in hebt zitten heb je wel 384MB. Maar dan wel 393216Kb en geen 384000Kb. |:(

1 paar sokken is 2 sokken.
Dus als je 1 paar sokken + 2 paar sokken hebt, heb je dus wel 6 paar sokken. Zoiets zit jij ons te vertellen. }:O

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Och, dat ligt bij mij echt aan de situatie, ik doe veel aan multi-tasking en als ik best veel aan heb en aan 't fotosjoppen ben geweest laat ik 'm meestal aanstaan als ik ga slapen (i.v.m. history e.d.). als ik uit ga en ik heb geen speciale download aan ofzo zet ik 'm gewoon uit.

• Beekforel
  • Laatst online: 17:32

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb um meestal tot 3 a 4 uur aanstaan, [vanaf 12 uur gaat ie dloaden!!] en dan laat ik hem uitzetten dmv een progje, volgende dag om een uur of zeven gaat ie weer aan.

Maar ik weet ni echt wat nou beter is, k geloof dat als ie 24/7 aanstaat dat je dan zo'n 500 piekjes kwijt bent op maand [of jaar] basis.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
en als je ze uit zet dan staat er op pc's tegenwoordig ook nog stroom. Is dat goed/veilig, of kun je beter de switch op je contactdoos ook uitzetten, wat ik altijd doe. Of is dat stroom/geen stroom/stroom/etc slecht voor je pc?

specs

• jaspernl
  • Laatst online: 12-11-2025

jaspernl

de tijd vliegt

Op vrijdag 07 december 2001 15:50 schreef SickBastard het volgende:

[..]

Heeft ie tóch gelijk :) :P
duhhh...
;)

Wat er ook fout gaat, er is altijd wel iemand die dit altijd al heeft geweten...

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

staat hier ook altijd aan
vind het irritant, als ik moet wachten bij het opstarten :P

Verwijderd

gewoon aanlaten.. op moment als het kapot gaat ben je toch toe aan nieuwe hardware omdat de oude te oud is..
maar wat de monitor betreft zet die wel uit
Pagina: 1