Waarom heeft AMD geen heatspreaders.

Pagina: 1
Acties:

• Jive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05 22:10

Jive

MooMooMastah

Topicstarter
Intel gebruikt ze wel bij bijna hun hele lijn procs (van de laatste 10 jaar) ... maar AMD is ermee gestopt na de classic-athlons ...

Nu begrijp ik wel dat direct contact met de core beter koelt ... maar of dit nu echt afweegt tegen het hoge aantal gekraakt proc's ?????

Is er iemand in de zaal die weet waarom Intel wel heatspreaders op hun proc's duwt en AMD niet ???

ps: ja, ik heb de search al geprobeerd.

Jive's Box
Jive @ DNET

• I.R. Overclocked
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-05-2025

I.R. Overclocked

Stupid Intell...

Ik denk dat ze daar gewoon te warm voor worden (vooral de TB)

*I.R. gebruikt de search: 'point ' was geen geldig woord, veranderd naar 'point'

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
dan worden de cpu's te duur :)

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

offtopic:
monsterlijke score trouwens... 9000+ :9

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Verwijderd

Hebben de Intel P3-CuMines ook niet gewoon GEEN heat-spreader? Of heb ik nu ongelijk?

Ik denk dat het voor AMD's ook een goede ontwikkeling zou zijn (in ieder geval vanuit het oogpunt van de gebruiker). Misschien is men er bij AMD simpelweg nog niet aan toegekomen om dit voor hun nieuwere proc's te ontwikkelen en is daar volgens hen ook nog geen noodzaak toe. Ik kan me voorstellen dat het aanbrengen van heat-spreaders op de Athlon toch weer grote veranderingen in het produktieproces meebrengen, waar men op dit moment het geld niet voor heeft.

Verwijderd

Ik denk dat beide redenen de oorzaak zijn.

Bij de K6 serie was het geen succes met dat aluminium kapje, voor de K7 Socket-A serie zou het waarschijnlijk te duur worden om een heatspreader te maken en aan te brengen, die de hogere warmte afdracht aan kan.

Wel hebben ze beloofd dat de core van de XP processor sterker zal zijn, dus we wachten maar af wanneer de eerste berichten over gekraakte XP'tjes komen, en hoeveel het er zijn. ... ;)

• ewasx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
Maar om een antwoord op de vraag te geven, een heatspreader is niet zomaar een beetje metaal, er is een hoop voor nodig om al die warmte die een processor genereert af te voeren. Denk ook maar eens aan vervormingen e.d. die kunnen optreden als gevolg van warmte verschillen. Er wordt een hoop onderzoek gedaan naar packaging en heatspreaders maar AMD heeft waarschijnlijk niet genoeg kennis in huis om een heatspreader te maken die goed genoeg is. Als het simpel geweest was was het al gebeurt, het ontbreken van iets dergelijks geeft de AMD processoren een slechte naam omdat ze kwetsbaar zijn.

Verwijderd

Dan wordt de cpu veel te duur maar als ik eerlijk mag zijn heeft amd bijna geen problemen meer met de warmte....

Verwijderd

Op vrijdag 07 december 2001 11:59 schreef cedeno het volgende:
Dan wordt de cpu veel te duur maar als ik eerlijk mag zijn heeft amd bijna geen problemen meer met de warmte....
dat laatste is misschien ietsje overdreven, maar met thoroughbred (46watt op 1.7Ghz ofzo) zal het allesinds trug pakje koeler worden

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hun hele lijn? Alleen de P4 heeft zo'n ding hoor. De K6-2/3's hadden ook een grote heatspreader erop zitten, maar kennelijk is het zonder toch efficienter aangezien AMD er van af gestapt is. En die hoeveelheid gekraakte cores valt wel mee, alleen wat mensen hier die graag met hun computer kloten zonder dat ze weten wat ze doen hebben hun core gemold, daarbuiten (alle winkelsystemen etc.) komt het volgens mij vrij weinig voor, dus dat zou geen reden zijn om zo'n ding erop te maken volgens mij.

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 08:17

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Op vrijdag 07 december 2001 12:16 schreef Bigs het volgende:
Hun hele lijn? Alleen de P4 heeft zo'n ding hoor. De K6-2/3's hadden ook een grote heatspreader erop zitten, maar kennelijk is het zonder toch efficienter aangezien AMD er van af gestapt is. En die hoeveelheid gekraakte cores valt wel mee, alleen wat mensen hier die graag met hun computer kloten zonder dat ze weten wat ze doen hebben hun core gemold, daarbuiten (alle winkelsystemen etc.) komt het volgens mij vrij weinig voor, dus dat zou geen reden zijn om zo'n ding erop te maken volgens mij.
Niet al leen de p4 heeft een heatspreader erop zitten. maar ook de P233MMX heeft een heatspreader erop zitten. en nog wat core's van AMD zijn goed koop daar voor gaan zu ook zo de GGRRRR op. maar ja een AMD is goed koop ook al kraakte een core. dat weet je als een AMD koopt.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

Verwijderd

Op vrijdag 07 december 2001 11:36 schreef Hooi het volgende:
Ik denk dat beide redenen de oorzaak zijn.

Bij de K6 serie was het geen succes met dat aluminium kapje, voor de K7 Socket-A serie zou het waarschijnlijk te duur worden om een heatspreader te maken en aan te brengen, die de hogere warmte afdracht aan kan.

Wel hebben ze beloofd dat de core van de XP processor sterker zal zijn, dus we wachten maar af wanneer de eerste berichten over gekraakte XP'tjes komen, en hoeveel het er zijn. ... ;)
Nou ik heb al een aantal mensen gelezen die de core verramzakt hebben van een XP. Daar val ik sindskort ook onder, ik heb er ook een kartelrandje aan zitten, aan de core dus... weet niet of ie het nou nog wel of niet doet want ik krijg de boel niet aan de praat.

Ik heb er overigens nix van gemerkt dat het gebeurde, absoluut nix geks gedaan, heb zo voorzichtig mogelijk gedaan en toch tot mijn grote schrik bemerkte ik die gekartelde core....
ik heb ALTIJD Intel gehad...zucht...waag je es de stap...!! Kan je zo 600 piek (is/was een XP1800+) rechtstreeks de prullebak in gooien.

lang leve amd...... waarschijnlijk niet dus

Verwijderd

als ik een pc er bij wil voor branden en tv kijken via dvd ofzo moet het wel een pentium worden, dat ding MAG gewoon niet heet zijn en lekker stil :7 helaas wijk ik dan wel uit naar intel |:(

ps celly's 1200 zijn supers snel!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Op vrijdag 07 december 2001 17:22 schreef slamm het volgende:
als ik een pc er bij wil voor branden en tv kijken via dvd ofzo moet het wel een pentium worden, dat ding MAG gewoon niet heet zijn en lekker stil :7 helaas wijk ik dan wel uit naar intel |:(

ps celly's 1200 zijn supers snel!
Hoe snel denk je dat danwelniet high-end CPU zijn P4/A-XP.
Duron (Morgan) kan die SMP castreted PIII omgedoopt naar cellie(budged CPU) redelijk bijbenen.

Maar ze zijn wel zuiniger dan die andere CPU

Ik Ga voor performance Athlon-XP.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Verwijderd

Op vrijdag 07 december 2001 19:06 schreef SuperG het volgende:

[..]

Hoe snel denk je dat danwelniet high-end CPU zijn P4/A-XP.
Duron (Morgan) kan die SMP castreted PIII omgedoopt naar cellie(budged CPU) redelijk bijbenen.

Maar ze zijn wel zuiniger dan die andere CPU

Ik Ga voor performance Athlon-XP.
idd die zijn super snel ja dat weet ik intel is nou eenmaal :r maar als je er nou naast wil slapen en je hebt het geld om een pc die alleen hoefd te downloaden, bij de tv ofzo, branden ze moeten zulk lawaai maken, mijn pentium II 266 was ook bijna super stil, ik heb nu een performance systeem, maar als ik het geld heb voor een gewoon systeem zal ik het niet laten g*ddamned :D

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Gekraakte core's zijn geen argument die zijn namelijk je eigen lompe schuld dat is puur onkunde heeft niks met cooler of cpu te maken.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Op vrijdag 07 december 2001 19:58 schreef slamm het volgende:

[..]

idd die zijn super snel ja dat weet ik intel is nou eenmaal :r maar als je er nou naast wil slapen en je hebt het geld om een pc die alleen hoefd te downloaden, bij de tv ofzo, branden ze moeten zulk lawaai maken, mijn pentium II 266 was ook bijna super stil, ik heb nu een performance systeem, maar als ik het geld heb voor een gewoon systeem zal ik het niet laten g*ddamned :D
D'r zijn ook slille koelers voor de AMD's bepaalde zalman's koelers bijvoorbeeld.

D'r zijn ook wat reviews waar ook de geluids produktie gemeten word.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op vrijdag 07 december 2001 12:25 schreef UNICRONBOT het volgende:

[..]

Niet al leen de p4 heeft een heatspreader erop zitten. maar ook de P233MMX heeft een heatspreader erop zitten. en nog wat core's van AMD zijn goed koop daar voor gaan zu ook zo de GGRRRR op. maar ja een AMD is goed koop ook al kraakte een core. dat weet je als een AMD koopt.
Is dat niet gewoon een PGA cpu (dus met de core gewoon onderop de chip zeg maar)? Ik heb er nooit een gezien dus weet het niet zeker, maar volgens mij heeft die gewoon dezelfde verpakking als alle andere P1's

Verwijderd

Je moet toch behoorlijk lomp bezig zijn om een core te kraken. Als je gewoon uitkijkt en voorzichtig doet, is er niks aan de hand. Computeronderdelen zijn nou eenmaal high-tech gevoelige elektronica. Handle with care.

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
Op vrijdag 07 december 2001 11:36 schreef Hooi het volgende:
Ik heb er nog geen foto's van dus het zal wel waar zijn dat de XP steviger is (helaas voor mij >:) )
Pagina: 1