Nieuwe waarschijnlijk onbekende geluidsbron!

Pagina: 1
Acties:

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
mijn PC maakte erg veel herrie en ik kon maar niet uitvogelen wat het nou was.
het leek wel alsof mijn fan die ik vooronder in mijn kast heb zitten aan het dood gaan was.
maar deze fan is net nieuw dus dat leek me wat onlogisch.
dus ik probeerde die fan strakker vast te zetten omdat het misschien zo was dat mijn kast meetrilde (doet hij ook maar dat veroorzaakte niet het geluid).

na een beetje prutsen kwam ik tot een rare ontdekking: het geluid kwam van de draadjes af van mijn fan
ja je leest het goed: de draadjes!

mijn fan geeft de trillingen door aan de stroomdraadjes, die op hun beurt zo hard gaan trillen dat ze zo'n lawaai gaan maken dat met gemak boven mijn fans en harde schijven uit komt.

ik had hier nog nooit van gehoord maar ik tape nu wel al mijn draadjes vast aan mjn kast want het geluid was echt onzettend irritant.

heeft iemand dit nooit eerder opgemerkt?

Verwijderd

dan is het niet een al te beste fan dattie zoveel trillingen maakt :D
Of zitten er plukken stof op ofzo :?

• Leipo
  • Niet online
Op donderdag 06 december 2001 23:57 schreef PsyFlux het volgende:
dan is het niet een al te beste fan dattie zoveel trillingen maakt :D
Of zitten er plukken stof op ofzo :?
nah opzich valt het trillen wel mee (niet meer dan de gemiddelde fan) alleen op sommmige momenten zijn die trillingen genoeg om die draadjes in beweging te krijgen...

fan is ook nog (bijna) helemaal schoon.
maar ik had nog nooit iemand hierover gehoord op dit forum...

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Resonantie heet dat.
Op deze pagina staat een filmpje dat daar een heel beroemd voorval van is. (wel 30MB downloaden, maar dan heb je ook wat >:) )
Een klein briesje laat de brug bewegen en meer zeg ik niet. Kijk het filmpje wel uit!

Edit: Linkje naar de film doet het niet, maar zoek in de pagina naar de Tacoma brug. :+

ieeeepppppp :P

Verwijderd

ik denk dat de draadjes teveel in de 'wind' van de fan hangen.
Het kan ook zijn dat het een fan van een flutmerk is die niet goed is uitgebalanseerd.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58

breinonline

Are you afraid to be known?

Hum, dat moet ik eens nakijken als ik strax weer thuis ben. Mijn (ook redelijk nieuwe) fan maak af en toe (meestal doet ie het gewoon goed) ook een geluid waarvan ik heb geen idee waar het vandaan komt. De draadjes misschien dan. In de buurt van de fan hangen ze een stukje los, dus het zou kunnen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Trillende draadjes kunnen aardig wat geluid maken, zeker als je er een versterker aan hangt! Ask Eric Clapton! ;)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

De draadjes gaan resoneren doordat ze met hun eigen-frequentie worden aangestoten. Korter of langer maken van de draden helpt al, aangezien dan de eigen-frequentie van de draad verandert. Ook kan je het toerental van de fan veranderen, dan houdt het ook op. Maar vasttapen is idd de makkelijkste oplossing.

Aanstoten op de eigenfrequentie is een krachtig middel om dingen kapot te maken, te verschuiven etc. Zie idd de Tacomabrug maar eens, of de Zwabberende Zwaan in Rotterdam (waarvan ze de tuien hebben aangepast, om de eigenfrequentie van de brug te veranderen.)

Trillingen blijven een leuk onderwerp.

• Leipo
  • Niet online
de fan is een ys-tech temp. gestuurde fan dus het toerental veranderd ook steeds. hij doet het dan ook alleen in het begin.

de draadjes hangen niet in de luchtstroom.

en ik wist van resonantie van de kast maar niet van de draadjes zelf: ik had er ook nog nooit iemand over gehoord.

een klein stukje tape heeft het bij mij verholpen :)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

De oplossing is dan ook simpeler dan het probleem....

Heb het eens meegemaakt op een veerboot: De tafels waren simpele dingen, een blad op een poot. Bij een van de proefvaarten op kruissnelheid bleek echter, dat de tafels zodanig trilden, dat een kop koffie nooit bleef staan, en de aardappelen met peentjes na 2 minuten verworden waren tot hutspot.

De oplossing was simpel: De tafels uitrusten met een andere afmeting poot, en iets zwaardere bladen. De kostenpost was echter wel enorm, het nis niet goedkoop achteraf nog te gaan klussen, in een geheel afgewerkte ruimte.
Pagina: 1