en nu allemaal weer ff met de beide beentjes op de grond (of in de grond

)
De reden dat een netwerkkabel niet te lang mag worden is niet alleen gebaseerd op het signaalverlies wat kan optreden.
Zo moet er ook nog rekening worden gehouden met collision afhandeling en andere zaken, zoals echo (signaal reflecties) etc.
Voor een UTP-cross verbinding heb je geen last van collisions en ook niet van storingen door andere computers.
er gaan gewoon 2 twisted kabeltjes van de Tx aan de ene kant rechtstreeks naar de Rx aan de andere en omgekeerd.
Nu zitten er in dit gebied ook geen overdaad aan andere elektrische apparaten die de boel kunnen storen.
Het idee van een twisted kabel is dat je minder storing uitzend en opvangt wanneer je op de "+"- en de "-"-leiding een symetrisch signaal neerzet. dus het signaal is op beide draadjes precies gespiegeld. (zeg maar LVD bij SCSI)
Ik meen dat dit bij netwerken ook het geval is, maar dat moet dan worden uitgezocht.
Dan zijn er nog de volgende problemen die over blijven:
- signaalsterkte
- reflecties
- lange kabel die nergens te krijgen is
- onnauwkeurige impedanties van UTPkabel
De reflecties..
Ik denk dat dat wel meevalt (op 10 Mbit halfduplex), want er zijn mensen die hun netwerkkaarten rechtstreeks op een zender hebben aangesloten en zo >10 mile overbruggen. Dan heb je pas last van reflecties (bergen, huizen, etc.)
- Onnauwkeurige impedanties...
Zelfs (of juist) CAT-5 kabel heeft een impedantie van 100 Ohm met een tolerantie van -20%/+50%.
Deze onnauwkeurigheid ligt volgens mij aan het niet constant wikkelen van beide aders om elkaar heen.
In dat geval is dus niet de impedantie zelf, maar de variatie in de impedantie de hoofdschuldige aan het signaalverlies (zie het als een constante overgang tussen 2 impedanties).
Mischien is het dan beter om ipv de UTP kabel coax te gebruiken, maar wel het geheel aansluiten op de utp (of AUI) connector, zodat de beide helften gescheiden blijven (Rx en Tx)
-signaalverlies...
Persoonlijk denk ik dat het dus wel mee zal vallen, maar dat zal heel erg afhankelijk zijn van de gebruikte kabel.
Mocht het toch nog nodig zijn om de signalen wat op te poetsen, dan staat er op de winbond site (bij de docs van de 89c940) vrijwel een compleet schema van een netwerkkaart waar de meeste fabrikanten nauwlijks vanaf wijken.
Daar is vast wel het nodige te boosten
- de lange kabel....
Tja da's lastig.
Meestal kom je niet op >250 m uit.
en je wilt eigenlijk ook niet allemaal losse stukjes aan elkaar knopen, want dat levert een serieus signaal verlies op en dan heb ik het nog niet eens over weersinvloeden.
Een mogelijke oplossing is geleiding via de aarde (dan moet het echt half-duplex worden)
Ik heb wel eens testjes gedaan en je kunt met gewoon spraak een heel eind komen door aan beide kanten gewoon een 2-tal pennen in de grond te douwen.
De afstand die je kunt halen hangt ondermeer af van de afstand tussen de beide pennen aan de ene kant en hoe goed alle 4 de pennen een rechthoek opspannen (dus geen trapezium of een ruit), maar nog meer van de grondsoort.
Bij die korte afstanden bleek de verhouding 1:10 a 15 goed op te gaan, maar hier gaat het om een veel langere afstand dus mogelijk dat je zelfs wel 1:20 kunt gebruiken.
Ik heb zelfs een klein testje gedaan om er hoogfrequent overheen te gooien en dat leek beter te gaan (am-zender gemaakt met een electronica bouwdoos, dus zeer weinig vermogen) maar ik had toen niet echt goede apparatuur (een radioontvanger en een koptelefoon)
Dus geef de hoop niet meteen op en ga aan het knutselen, zoals het een echte tweaker betaamt.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)