Ik weet precies waar het aan ligt en ik zou het zo gefixt hebben als ik op de bak zelf zat

maarja dat zit ik niet dus ik zal proberen uit te leggen hoe ik naar het probleem zou gaan zoeken.
Wolfenstein (en Q3) zoeken naar de OpenGL driver (of, in het geval van linux, de OpenGL library). Deze bevindt zich normaal gesproken in /usr/X11R6/lib en heet libGL.so(.1.3 ofzo). Als Wolfenstein begint te laden, probeert het via ld de OpenGL library te laden en gaat dus op zoek naar libGL.so. Als dit bestand niet gevonden wordt, zoekt de binary verder naar libMesaVoodooGL.so etcetera. De laatste is een overblijfsel uit de tijd dat Mesa alleen voor Glide was en Glide was nou eenmaal alleen voor de Voodoo kaarten van 3dfx. Tegenwoordig kunnen alle kaarten via libGL.so aangesproken worden, inclusief de 3Dfx kaarten.
Conclusie: libMesaVoodooGL heb je niet en heb je ook niet nodig. Het probleem is dat Wolfenstein je libGL.so niet kan vinden.
Kijk of er in de directory van wolfenstein een symlink genaamd openGL* zit. Zo ja, gooi weg. Zo niet, moet je even doorzoeken. Kijk nu in /usr/X11R6/lib. Zie je daar libGL*? Waarschijnlijk wel. Kijk dan in /usr/lib of daar ook libGL* staat. Als je Mesa in /usr hebt geinstalleerd, staat het daar, en anders staan ze in /usr/local. Je moet Wolfenstein zo ver krijgen dat hij de libGL* uit /usr (of /usr/local) gaat gebruiken omdat die werkt. Als je inderdaad libGL* in /usr/X11R6/lib hebt staan, probeer die eens te verplaatsen naar een backup directory (~/backupGL ofzo). Draai dan "ldconfig" en probeer het opnieuw. Als je een beetje rommelt met de locaties van alle libGLs op je systeem kom je er vast wel uit
Nou ik hoop dat je er wat aan hebt, duidelijker kan ik het niet uitleggen. Dit is ongeveer wat ik doe als ik library problemen heb