Toon posts:

OpenGL, Mesa, Het werkt allemaal, behalve...

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een PC met een Voodoo5 en een Volledige Installatie van Slackware 8.
Daarop hem ik een nieuwe Kernel gecompileerd (2.4.16) met drm support (zie ik ook bij het opstarten, tdfx blaat). Daarnaa heb ik ook nog eens Mesa geinstalleerd, (ging perfect, demo's enzo deden het allemaal) DRI in m'n XF86Config gezet en GLX. Ik doe ./wolf.x86 (raden wat dat is :P ) en dan krijg ik toch een foutmelding over dat hij LibMesaVoodooGL.so.3.1 niet kan vinden. Ik snap er nou ff helemaal nix meer van. Als je logs wil hebben, dan kan dat op aanvraag.

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
Ja de error zegt het al, hij heeft een libary nodig om dat voodoo kaartje aan te sturen :)
Misschien staat het op de ftp site/ cdrom van slackware, en anders gewoon op internet zoeken

Verwijderd

Topicstarter
Ja, niet dus, kan ik dat bestand niet vinden bij Mesa of zo, of moet ik Xfree nou weer opnieuw installeren?

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Doe eerst eens een locate op dat bestand, kijken of 'ie toch niet ergens staat. Verkeerde plaats of zo. Anders gewoon even op internet naar die bestandsnaam zoeken op google of zo. Rolt er vanzelf een oplossing uit.

Verwijderd

Welke versie van XFree gebruik je?
De linus (nu marcelo) kernel heeft alleen support voor XFree 4.1, nietvoor 4.0.

Er staat geloof ik wel een patch in een subdir van de kernel.

Verwijderd

Topicstarter
Slackware 8, Kernel 2.4.16, Xfree 4.1.0, Mesa 4.

Verwijderd

Topicstarter
schop

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Werkt glxgears? En zo ja, hoeveel fps haal je daarmee, wat voor CPU en wat voor videokaart heb je?
glxinfo vertelt ook veel over de staat van je 3D accel btw.

Verwijderd

Ik weet precies waar het aan ligt en ik zou het zo gefixt hebben als ik op de bak zelf zat :) maarja dat zit ik niet dus ik zal proberen uit te leggen hoe ik naar het probleem zou gaan zoeken.

Wolfenstein (en Q3) zoeken naar de OpenGL driver (of, in het geval van linux, de OpenGL library). Deze bevindt zich normaal gesproken in /usr/X11R6/lib en heet libGL.so(.1.3 ofzo). Als Wolfenstein begint te laden, probeert het via ld de OpenGL library te laden en gaat dus op zoek naar libGL.so. Als dit bestand niet gevonden wordt, zoekt de binary verder naar libMesaVoodooGL.so etcetera. De laatste is een overblijfsel uit de tijd dat Mesa alleen voor Glide was en Glide was nou eenmaal alleen voor de Voodoo kaarten van 3dfx. Tegenwoordig kunnen alle kaarten via libGL.so aangesproken worden, inclusief de 3Dfx kaarten.

Conclusie: libMesaVoodooGL heb je niet en heb je ook niet nodig. Het probleem is dat Wolfenstein je libGL.so niet kan vinden.

Kijk of er in de directory van wolfenstein een symlink genaamd openGL* zit. Zo ja, gooi weg. Zo niet, moet je even doorzoeken. Kijk nu in /usr/X11R6/lib. Zie je daar libGL*? Waarschijnlijk wel. Kijk dan in /usr/lib of daar ook libGL* staat. Als je Mesa in /usr hebt geinstalleerd, staat het daar, en anders staan ze in /usr/local. Je moet Wolfenstein zo ver krijgen dat hij de libGL* uit /usr (of /usr/local) gaat gebruiken omdat die werkt. Als je inderdaad libGL* in /usr/X11R6/lib hebt staan, probeer die eens te verplaatsen naar een backup directory (~/backupGL ofzo). Draai dan "ldconfig" en probeer het opnieuw. Als je een beetje rommelt met de locaties van alle libGLs op je systeem kom je er vast wel uit :)

Nou ik hoop dat je er wat aan hebt, duidelijker kan ik het niet uitleggen. Dit is ongeveer wat ik doe als ik library problemen heb :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een beetje gerommelt maar het wil nog niet echt ik krijg nog steeds dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
./wolf.x86
Wolf 0.9.20 linux-i386 Nov  5 2001
----- FS_Startup -----
Current search path:
/root/.wolf/main
/fat-d/Program Files/RTCW MP Test 2/main
./wolf.x86/main

----------------------
0 files in pk3 files

Running in restricted demo mode.

----- FS_Startup -----
Current search path:
/root/.wolf/demomain
/fat-d/Program Files/RTCW MP Test 2/demomain/mp_pak0.pk3 (1564 files)
/fat-d/Program Files/RTCW MP Test 2/demomain
./wolf.x86/demomain

----------------------
1564 files in pk3 files
execing default.cfg
execing wolfconfig_mp.cfg
execing autoexec.cfg
Hunk_Clear: reset the hunk ok
Joystick is not active.
Bypassing CD checks
----- Client Initialization -----
----- Initializing Renderer ----
-------------------------------
----- Client Initialization Complete -----
----- R_Init -----
...loading libGL.so: Initializing OpenGL display
...setting mode 3: 640 480
Using XFree86-VidModeExtension Version 2.1
XFree86-VidModeExtension Activated at 1024x768
Using 4/4/4 Color bits, 24 depth, 0 stencil display.
GL_RENDERER: Mesa X11

You are using software Mesa (no hardware acceleration)!   
 Driver DLL used: libGL.so
 If this is intentional, add
     "+set r_allowSoftwareGL 1"
 to the command line when starting the game.
...WARNING: could not set the given mode (3)
...loading libMesaVoodooGL.so.3.1: QGL_Init: Can't load libMesaVoodooGL.so.3.1 from /etc
/ld.so.conf or current dir: /fat-d/Program Files/RTCW MP Test 2/libMesaVoodooGL.so.3.1: 
cannot open shared object file: No such file or directory
failed
----- CL_Shutdown -----
RE_Shutdown( 1 )
-----------------------
----- CL_Shutdown -----
-----------------------
Sys_Error: GLimp_Init() - could not load OpenGL subsystem

Verwijderd

check zowieso ff http://dri.sourceforge.net
en check ff of je glideheaders nodig hebt etc
maar dat staat wel uigelegt op die site.

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 21:56
Je moet GLide voor Linux installeren als je Mesa wil gebruiken.

Glide stuurt de 3Dfx aan (heb het vandaag nog gelezen).

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

In de 2e of 3e cd-rom van Slackware de extra iig staat een hele directory met voodoo en dri en voodoo4/5 etc. Overigens allemaal .tgz'jes dus makkelijk te installeren!

Ik durf verder niets te garanderen want ik heb geen voodoo maar het moet dus werken ...

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Pagina: 1