Toon posts:

WAP: WML files door PHP / Mysql laten opbouwen.

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Matched: php, wap
Het is niet zo moeilijk om een WAP pagina te maken. Om de informatie die op die WAP pagina moet komen, uit een database te halen, en op de goede plek te zetten in het .WML bestand is ook niet zo moeilijk, bijv. met PHP / Mysql

Het lukt mij alleen niet om de .WML pagina dan ook met mijn telefoon of via een WAP test browser te bekijken. Met andere woorden, er wordt door PHP een keurig .WML bestand opgebouwd (met .WML extentie!) maar het wordt op de een of andere manier toch niet meer als geldig WAP bestand beschouwd.

De server moet het bestand eerst als .PHP bestand interpreteren en daarna als .WML bestand.

Wie weet hoe ik mijn .WML pagina's dynamisch kan laten opbouwen met PHP en Mysql, en dat het dan ook nog werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matched: wap
Zorg ervoor dat je script de volgende header print:

Content-type: text/vnd.wap.wml

(ipv text/html)

Als het goed is moet de wap browser hem dan wel laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
okay, ik zal het proberen.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matched: php
Je kunt ook je .wml pagina's door een ander script laten schrijven, dus dat je een script hebt, bla.php die alle gegevens uit de db haalt, pagina maakt en de output schrijft naar bla.wml, ben je van 't probleem af, en je hebt dan plain tekst wat sneller moet gaan en zonder db koppelingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Bedankt Error404, dat is ook zoals ik het in eerste instantie gemaakt had.

Maar de andere optie heeft wel iets meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor iedereen die hier ook mee aan de slag wil:

<?php
header("Content-Type: text/vnd.wap.wml");
echo "<?xml version=\"1.0\"?>\n";
echo "<!DOCTYPE wml PUBLIC \"-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN\" \"http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml\">\n";
?>
<wml>
<card id="home" title="Jouw WAP site">
<p>
Welkombr/>
<br/>
tekst ?><br/>

</card>
</wml>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een wappagina wilt laten werken moet je hem toch op een wapserver laten draaien?
(ik weet het bijna zeker)

Je hebt wel gratis ruimte, alleen kun je daar meestal maar op een manier een wappagina maken: met zo'n online wap-editor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Sorrie Pim_, maar ik heb geen idee wat je hiermee bedoelt. Het werkt overigens gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wap pagina's heb je geen aparte wapserver nodig. De webserver hoeft alleen maar goed geconfigureerd te worden. Hij moet weten dat hij bij wml bestanden het content-type text/vnd.wap.wml moet meesturen in de header. Je kan dus gewoon met apache of IIS wap sites hosten. Je moet alleen even controleren of je hosting provider de server al heeft voorbereid voor wap.

Bij dynamisch gegenereerde wap pagina's (met bv. php of cgi) hoeft er trouwens helemaal niets speciaals gedaan te worden met de server, want je stuurt dan zelf de header mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZEN
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03-2021

ZEN

huh? wat doe ik hier?

okay, om ff te checken of ik het echt goed begrijp...

stel ik draai bij mij thuis gewoon een apache servertje, zomaar voor de fun...

stel ik heb een wap telefoon en ik heb een paar leuke wap files gemaakt met php en in de dir wap staan...

kan ik dan gewoon naar mijn PC wappen en die zooi zien?

Linux server installatie en beheer (clusters failover loadbalancing): http://www.virtualconcepts.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat klopt. Als je bijvoorbeeld Apache draait onder linux, dan hoef je alleen in de /etc/mime.types (redhat) of in de file genoemd in de TypesConfig regel in srm.conf een regel:

text/vnd.wap.wml wml

toe te voegen en als je apache restart, dan kan je je wml bestandjes ophalen met je telefoon. Als je het helemaal netjes wil doen, dan voeg je index.wml toe aan de DirectoryIndex regel in srm.conf

Als je toch bezig bent, dan kan je ook de volgende mime-types toevoegen:

image/vnd.wap.wbmp wbmp
text/vnd.wap.wmlscript wmls
application/vnd.wap.wmlc wmlc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kun je die meerdere regels ook meesturen met de header?

dus:
image/vnd.wap.wbmp wbmp
text/vnd.wap.wmlscript wmls
application/vnd.wap.wmlc wmlc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In principe wel, maar dan moet je script wel dat bestandstype genereren. Dus als je als header:

Content-type: image/vnd.wap.wbmp

stuurt, dan verwacht de browser een wbmp bestand. Dit kan je dus gebruiken om dynamische plaatjes te genereren voor wap sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
okay thanks.

By the way, ik heb nergens het MIME type gedefinieerd voor WBMP's maar ik zie het plaatje wel gewoon op mijn telefoon.

Hoe kan dat?
Pagina: 1