Toon posts:

Netwerk Migratie

Pagina: 1
Acties:
  • 266 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand alle stappen die je moet ondernemen bij een complete netwerkmigratie? of een url waar veel info daarover staat.

Het gaat namelijk over een "fictief" bestaand netwerk met 1 mainframe en terminals, die we over gaan zetten over 2 gebouwen + intranet + EDI, Mail, ordersystemen, met daarbij dus een aantal servers en win2k workstions.

Om het maar even kort neer te zetten.

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Tja, omdat het fictief is wordt het nog lastiger. De praktische problemen zullen toch meestal wel de kop op steken als je er niet op rekent.

Dit klinkt als een huiswerkvraag, maar wel een interessante.

In eerste instantie ga je een intake met de opdrachtgever doen. Hierbij komt ter sprake wat de bedoeling van de migratie is, dus wat heb je en wat wil je?
Daarnaast is er een inventarisatie van de bestaande componenten.
Als deze informatie verzameld is, ga je een Plan van Aanpak schrijven. Hierin komt de methode van de migratie ter sprake en andere zaken, zoals de afspraken, die over tijd en kosten zijn gemaakt.
De volgende stap is het testen van de migratie. In principe maak je in een testtuin een (mini) kopie van het huidige netwerk aan. Deze ga je dan dus migreren naar de nieuwe omgeving.
Aan de hand van deze testen volgt een testrapport en een invoerdraaiboek. Naast het invoerdraaiboek wordt ook een beheerdocument aangeleverd, waarin omschreven wordt hoe de nieuwe omgeving beheerd dient te worden.
Als laatste wordt de migratie een feit, door het in te voeren aan de hand van het invoerdraaiboek.

Om alle puntjes op de i te zetten zal een evaluatie over het project plaatsvinden en is het project afgerond.

Natuurlijk heb ik een boel laten liggen, maar dit is een grove omschrijving van een migratieproject.

Suc6!

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 06 december 2001 17:48 schreef FoolZero het volgende:
Tja, omdat het fictief is wordt het nog lastiger. De praktische problemen zullen toch meestal wel de kop op steken als je er niet op rekent.

Dit klinkt als een huiswerkvraag, maar wel een interessante.

In eerste instantie ga je een intake met de opdrachtgever doen. Hierbij komt ter sprake wat de bedoeling van de migratie is, dus wat heb je en wat wil je?
Daarnaast is er een inventarisatie van de bestaande componenten.
Als deze informatie verzameld is, ga je een Plan van Aanpak schrijven. Hierin komt de methode van de migratie ter sprake en andere zaken, zoals de afspraken, die over tijd en kosten zijn gemaakt.
De volgende stap is het testen van de migratie. In principe maak je in een testtuin een (mini) kopie van het huidige netwerk aan. Deze ga je dan dus migreren naar de nieuwe omgeving.
Aan de hand van deze testen volgt een testrapport en een invoerdraaiboek. Naast het invoerdraaiboek wordt ook een beheerdocument aangeleverd, waarin omschreven wordt hoe de nieuwe omgeving beheerd dient te worden.
Als laatste wordt de migratie een feit, door het in te voeren aan de hand van het invoerdraaiboek.

Om alle puntjes op de i te zetten zal een evaluatie over het project plaatsvinden en is het project afgerond.

Natuurlijk heb ik een boel laten liggen, maar dit is een grove omschrijving van een migratieproject.

Suc6!
Bedankt maar dit wist ik al en is er grotendeels al, ging mij meer om de werkelijke migratie, (hardware matig), waar begin je mee (de stappen dus). (Ik weet dus al wat ik wil, welke servers en systemen er gebruikt moeten gaan worden), het gaat dus werkelijk hoe een bestaand netwerk vervangen door een nieuw netwerk en zo soepel mogelijk de overgang te laten lopen.

Probleem is natuurlijk je hebt NU een mainframe en straks niet meer, wel kan door terminal emulatie voorlopig de nieuwe werkstations met w2K hun werk doen, totdat het hele netwerk operationeel is

• woutertjez
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 15:39
Het is het invoerdraaiboek waar we nu dus mee bezig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
heet dat zo :+ wist ik niet eens... :)

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Das dan duidelijk! :)

Mare nu ben ik wel benieuwd naar de huidige opstelling. Dat is natuurlijk van belang om de overgangsfase te kunnen bepalen. Hiermee doel ik op eventuele utils en andere zaken, die nodig kunnen zijn.

Zo meteen ga ik even denken over de eindopstelling... (8>

Heal the internet ...

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn ongeveer zo een 400 werknemers, IT infrastructuur is centraal georienteerd, namelijk 1 Mainframe die kuren vertoond (waar ook alle data en apps, en services op draaien), hele netwerk lijkt de capaciteit ook niet aan te kunnen. mainframe moet er dan ook uit, en er moet decentralisatie zijn. Preciese details van hardware componenten op dit moment is onduidelijk.
De basis voor de huidige TI is gelegd in 1976. Deze basis wordt gevormd door het artikel- en voorraadbestand. Door een wildgroei van informatiesystemen is het gehele systeem verouderd en inflexibel geworden. De voornaamste informatiesystemen binnen het Boekenpaleis zijn:
-Informatie- en bestelsysteem
-Documentair informatiesysteem
-Assortimentsinformatiesysteem
De terminals zijn verdeeld over 2 gebouwen, kantoorgebouw en distributiecentrum, waarvan het kantoorgebouw 3 verdiepingen kent. Ook deze terminals gaan plaats maken voor win2k workstations.

Toekomstige situatie kent deze informatiesystemen:
1.Klant database
2.Voorraad/artikeldatabase
3.Orderverwerking
4.Financiële systemen
5.Vervoerscentrale
6.Inkomende goederen en retouren boekhandel
7.Beheer
8.Controle en financiën
9.Personeelsinformatiesysteem
10.Kantoorinformatiesysteem
11.Telematicadiensten
12.Bestelsysteem
13.EDI

Idee was om met 1 Cisco router naar de buitenwereld te gaan vanuit het kantoorgebouw met daartussen een hardware matige firewall, de rest met switches verdelen over het kantoor, en de 2 gebouwen te koppelen met fddi.

In het kantoorpand komen dan ook de nodige servers (database servers, mail servers, fileservers :? etc)

Verwijderd

Topicstarter
Ongeveer is dat zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~alexmars/Bullshit/netwerk.jpg

Verwijderd

Topicstarter
bovenstaande is dus ongeveer het idee volgens ons

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Wow, daar zit idd een boel werk aan. Eerlijk gezegd weet ik niet of mijn kennis vergenoeg rijkt om hier wat nuttige invulling aan te geven. Dat staat dan nog even los van het feit, dat dit meer werk is dan waar ik momenteel op zit te wachten. ;(

Een goede URL kan ik ook al niet aanbieden :X

Mare je hebt zelf eigenlijk al de oplossing aangedragen.

Je legt eerst de fysieke infrastructuur aan en daarna de workstations. Vervolgens kunnen de decentrale servers, server voor server taken van het mainframe gaan overnemen, terwijl je met NS Elite of een andere terminal sessie nog met de oude applicaties werkt.

Als alternatief plaats je eerst de complete nieuwe infra, met alle servers d'r op en d'r aan en gooit dan in 1 keer de knop om. Helaas is dit natuurlijk een linke stap, omdat het gehele productie proces stil komt te liggen als er een kink in de kabel zit.

Maar iets zegt me, dat jullie hier ook al op gekomen waren. ;)

Heal the internet ...

Verwijderd

Topicstarter
Anyway bedankt :)
Pagina: 1