Graag hoor ik je ervaringen met software van 4D. Dit is database-design software voor degenen die er nog niet van gehoord hebben. bvd.
Ja, ik heb er in mijn eerste baan (zo'n 5 jaar geleden) een jaar mee gewerkt op een Mac. Het mooiste van 4D is dat het crossplatform is tot zekere hoogte (Mac en Windows) zonder recompile (dacht ik). Verder is er geen verschil tussen een standalone en server applicatie en kan de software distributie bij nieuwe versies van een applicatie centraal plaatsvinden. Integratie met het web is ook aardig geregeld.
Maar de onderliggende taal die je moet gebruiken is gewoon zwaar klote. Erg beperkt (nog erger dan basic). Eigenlijk zijn er alleen maar globale variabelen beschikbaar, geen structures of iets dergelijks en pointers zijn ook gelimiteerd. Het hergebruik van forms is ook niet gemakkelijk aangezien deze meestal hard aan tabellen verbonden worden.
Op zich een leuke taal om snel een db applicatie mee te bouwen, maar verwacht geen taal waarmee je tot in de kleinste finesses kunt finetunen.
Maar de onderliggende taal die je moet gebruiken is gewoon zwaar klote. Erg beperkt (nog erger dan basic). Eigenlijk zijn er alleen maar globale variabelen beschikbaar, geen structures of iets dergelijks en pointers zijn ook gelimiteerd. Het hergebruik van forms is ook niet gemakkelijk aangezien deze meestal hard aan tabellen verbonden worden.
Op zich een leuke taal om snel een db applicatie mee te bouwen, maar verwacht geen taal waarmee je tot in de kleinste finesses kunt finetunen.