Oxidatie tegen gaan in watercooling

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vizorium-5
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:25

Vizorium-5

Framerate = Life

Topicstarter
Met de search heb ik gelezen dat je Oxidatie tegen kunt gaan d.m.v. een spanningsbron van 1.5 a 3 volt er tussen te zetten.

Ik heb een Danger Den Maze 2 koelblok en een aluminium radiator (uit een mercedes).

waar moet ik de +pool en -pool op aansluiten?

Verwijderd

hmmzz.. ik heb daar nog nooit van gehoord, ik weet wel dat een scheutje zoutzuur in je blok goed helpt om de CuO op te lossen / verwijderen..

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 10:22

chromeeh

the Gnome

Hmmmm... je kunt beide poelen gewoon int water hangen (wel zorgen dat ze nix raken)
Je haalt daar mee mineralen uit 't water :) (Heb je toch nog wat aan het vak scheikunde:))
Correct me if I'm wrong :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-03 18:20
ehhhh is het niet zo dat juist de oppervlakte spanning van de vloeistof bepaald hoe snel het oxideert, en dan bedoel ik hoe lager hoe minder snel oxidatie???

of moet ik nu mijn natuurkunde weer eens op gaan halen

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

Als je een aluminiun onderdeel hebt moet je de minpool daarop aansluiten. Het aantal volt ligt aan het metaal van het andere onderdeel bij koper-aluminium mag het wel 3 volt zijn. Let wel op dat je de boel isoleerd tussen de andere computer onderdelen. En gedisttileerd water is meestal noodzakelijk/zeer verstandig bij watercooling

• Vizorium-5

Vizorium-5

Framerate = Life

Topicstarter
ik wil graag dat mijn radiator niet naar de kl*te gaat.
helpt daar zoutzuur tegen?

• Vizorium-5

Vizorium-5

Framerate = Life

Topicstarter
Op donderdag 06 december 2001 17:29 schreef crashoverride het volgende:
Hmmmm... je kunt beide poelen gewoon int water hangen (wel zorgen dat ze nix raken)
Je haalt daar mee mineralen uit 't water :) (Heb je toch nog wat aan het vak scheikunde:))
Correct me if I'm wrong :)
Wat bedoel je hier mee?
wat zijn poelen. (polen misschien)

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-05 15:14

IvoB

Prutst er rustig op los

het plaatsen van 2 electroden in het water, ontbindt het water alleen maar in waterstof en zuurstof... Dus opgeloste zouten haal je met electrolyse helemaal niet uit je koelwater!

Verwijderd

zoutzuur is leuk om je koelblok schoon te maken maar je moet het zeker niet aan het koelwater toevoegen.

• Vizorium-5

Vizorium-5

Framerate = Life

Topicstarter
Thanx

ik zal het idee van borganism proberen

Verwijderd

Deze methode is nutteloos wanneer het koelblok en de radiator van het zelfde metaal zijn.
En zorg dat geen andere metalen dan het koelblok en de radiator in contact komt met het koelwater dus pas op dat de pomp/voorraad bak niet van metaal zijn en dat sluitingen niet ik contact komen met het koelwater/koelblok/radiator.

Verwijderd

eh ik heb absoluut niet veel verstand vanwatergekoelde computers, maar ik weet wel dat in koelvloeistof van een auto middelen zitten om corrosie tegen te gaan een ook toevoegingen om de boel te smeren ed.

maar nogmaals ik weet niet of dat hier toegepast kan worden

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Waarom zo ontzettend moeilijk doen?
Gedestilleerd water met Purple Ice of concurrent Water Wetter) werkt perfect. Geen Oxidatie whatsoever (het bevat anti-oxiderende middelen) en nog beter voor de koeling ook (is ook een coolant-vloeistof) :)
Ik gebruik het al enkele weken naar tevredenheid. Als je geinteresseert bent heb ik nog wel een nieuw flesje voor je liggen met 60ml Purple Ice, goed voor 2L water.

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Op donderdag 06 december 2001 17:36 schreef IvoB het volgende:
het plaatsen van 2 electroden in het water, ontbindt het water alleen maar in waterstof en zuurstof... Dus opgeloste zouten haal je met electrolyse helemaal niet uit je koelwater!
Alles opdampen (destilleren ofzo)! Maar dat gaat moeilijk denk ik.. met zo'n groot hoeveelheid water.

Verwijderd

komt bijna op het zelfde neer eigenlijk helemaal geen domme opmerking dus (van mij)

• Kroetsjov
  • Niet online
(overleden)
idd Water Wetter (of Purple Ice) toevoegen ... of een stukje onedeler metaal toeveogen (bijv in je reservoir ofzo); dan zal dat onedele metaal oxideren en niet je blok of radiator

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op donderdag 06 december 2001 17:36 schreef IvoB het volgende:
Je haalt er wel opgeloste zouten (=ionen mee uit het water) dat is juist het grote doel van elekrolyse. Gisteren nog gedaan op m'n scheikunde practicum. CuCl2 oplossing elekrolyseren:
- pool
Cu2+(ionen dus) + 2 e- -> Cu(s)

+ pool
2Cl- -> Cl2(g) + 2e-

Netto reactie:
Cu2+(aq) + 2Cl-(aq) -> Cu(s) + Cl2(g)

Weg ionen uit je oplossing.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Mischien een dom ID'tje, maar dat komt toch door een potentiaalverschil tussen 2 metalen? Als je je water aan het aarde hangt wordt dit toch gecompenseerd, of slaat de heineken eindelijk toe?

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 18:22 schreef Kroetsjov het volgende:
idd Water Wetter (of Purple Ice) toevoegen ... of een stukje onedeler metaal toeveogen (bijv in je reservoir ofzo); dan zal dat onedele metaal oxideren en niet je blok of radiator
een zink anode bijv. bij iedere watersportzaak te verkrijgen

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-04 14:21

Corn

Raar jongetje

Er is een veel makkelijkere oplossing: Balletjes lood in het reservoir. Gewoon van die knikkertjes die je in de Vissportwinkel kunt kopen.

• markvt
  • Laatst online: 15-05 17:33

markvt

Peppi Cola

gedestilleerd water nemen, heeft nie zoveel kalk

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Op donderdag 06 december 2001 18:01 schreef FirefoxAG het volgende:
Waarom zo ontzettend moeilijk doen?
Gedestilleerd water met Purple Ice of concurrent Water Wetter) werkt perfect. Geen Oxidatie whatsoever (het bevat anti-oxiderende middelen) en nog beter voor de koeling ook (is ook een coolant-vloeistof) :)
Ik gebruik het al enkele weken naar tevredenheid. Als je geinteresseert bent heb ik nog wel een nieuw flesje voor je liggen met 60ml Purple Ice, goed voor 2L water.
Luister eens hier naar. Dan bevorder je zelfs je koelingsresultaten.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Wat een gedoe zeg!

Om het kort samen te vatten, zijn er enkele problemen:

Elektrolyse corrosie bij gebruik van verschillende metalen

Kalkaanslag

Algengroei

We beginnen met de makkelijkste: kalkaanslag. Dit is op te lossen door gedestileerd of gedemineraliseerd water te gebruiken. (is om het even). Ook kan je kraanwater een minuut of 5 laten koken, en dan de bovenste helft van het water gebruiken. (evne laten afkoelen).

Algengroei is tegen te gaan door de boel zo donker mogelijk te houden (alufolie om je slangen, of zwarte slangen, of dichte kast zonder raam),en/of een giftig goedje inhet water te gooien. (landbouwgif, water wetter, antivries oid.)

Elektrolyse corrosie is een moeilijker probleem.
Je kan een opofferingsanode gebruiken, maar deze moet dan wel onedeler zijn dan aluminium, dus kom je al snel bij magnesium uit. Deze moet elektrisch verbonden zijn met het te beschermen aluminium. Je kan ook corrosie-vertragende middelen toevoegen, zoals koelvloeistof, waterwetter of soortgelijken. De batterij-truc ken ik niet, ben benieuwd wat de resultaten zijn (en kan je niet gewoon de 3 volt van je voeding erop zetten)
Voorkomen is echter ook mogelijk: Neem zowel een koperen koelblok en een koperen radiator, of een alu koelblok en een alu radiator. Leuk detail: De senfu blokken zijn van alu, de senfu radiator van koper....

Verwijderd

Hmm, vroeger (oef ascii ruikt aan een midlife crisis) hadden vriedjes op school zelfgemaakte zenders. Ik weet nog dat sommige daarvan hun antenne op spanning brachten (pos neg, weet het niet meer) en andere het daar totaal niet mee eens waren. Misschien kan je bij radioamateur sites nog nadere informatie opsnorren.

Verwijderd

Ik draai nu al bijna 3/4 jaar met mijn Aquacool setje, radiator en een 220 v vijverpomp. Ik gebruik gedestilleerd water en Watter Wetter. Ik heb pas het hele systeem nog effe goed bekeken.....nou, geen alg, oxidatie of wat dan ook te zien. Draait perfect.

Verwijderd

Ik had wel degelijk last van elektrocorrosie. (Al blok, Cu rad). Waterwetter hielp.

Een spanning erop zetten om de corrosie te vertragen kan wel, maar je hebt nooit de juiste spanning te pakken. Dus ook daarmee vertraag je de bende alleen maar.

Nu heb ik het gewoon opgelost door een puur koperen systeem te maken.
Pagina: 1