Op Sunday 09 December 2001 20:50 schreef arjandijk het volgende:
Maar dan mis je een heleboel van de extra geluidseffecten.
Nou, met zo'n creative set mis je nog wel meer hoor... Een midrange en een 'beleving' in de film, door de muziek en de stemmen. Je hebt dan idd meerdere speakers, maar dat is echt niet het belangrijkste bij films.
Ik heb met een koptelefoon een dvdtje via dolby headphone geluisterd en dat klonk echt zwaar beter dan gewoon stereo.
Dat is wel een heel erg niet eerlijk vergelijk. Een set met 4x de M71 en de Mcenter van mission klinkt ook een stuk toffer met films als je dolby aanzet, dan met dolby uit. Maar een sennheisser hoofdtelefoon klinkt op stereo beter dan een hakkitakkie met een dolby effect.
Je hebt nu wel en geen dolby vergeleken op een kwalitatief evengoede set.
Ik ben geen audiofiel en heb ook geen waanzinnig gevoel voor geluidskwaliteit. Ik heb al twee jaar mijn Creative fps1000 bij mn pc en ben er dik tevreden over en zo'n Creativesetje lijkt me gewoon mooit vanwege de 5 speakers en de compactheid van de speakers. Verder heb ik ook wel wat andere speakersetjes gezien, bijv van Abit, Altec Lansing en Philips. Misschien is het idd wel zo dat de kwaliteit niet je van het is, maar denk je dat "goeie" stereospeakers het halen bij de ervaring van 5.1 geluid?
Ja, dat denk ik niet alleen. Dat garandeer ik je. Want zo overdonderend is dat 5.1 helemaal niet met zo'n setje. Ja je hoort voor en achter je geluid, maar impact heeft het helemaal niet, zoals in een bios, waar ze ook eerder voor stereo kiezen dan voor DD met erg kloterige speakers. Verder ben ik ook niet audiofiel in de zin van wat mensen van dat soort mensen voorstellen. Ik (en jij ook) hoor alleen wel erg veel verschil tussen een PC speaker en wat een hifi speakertje kan doen.
Verder laat ik me niet echt meeslepen met hypes. 5.1 is zeker leuk, maar het is een aanvulling op de rest. Dat het een eerste eis is, is eigenlijk een slechte gewoonte. Want ten eerste kijk je vast niet elke dag films, maar heb je wel lekker muziek aanstaan. Nu vinden veel mensen het leuk om te zeggen dat ze 5.1 hebben, maar je gaat echt meer genieten van een setje kleine hifi speakers.
Je kan dit eventueel later uitbreiden door een simpel dolby versterkertje te kopen, een center en twee kleine surround speakertjes. Dan ben je uiteindelijk iets meer kwijt, maar heb je ECHT zo iets heel veel beters.
Ik heb het ook zo gedaan. Eerst mooi stereo, en later een surround amp en daarna een nieuwe center (had een ander van een collega gekregen) en surround speakers (had 'zolder' speakers als surrounds). Nu heb ik een set waar ik behoorlijk tevreden over ben.
PC speakers kan je niet in je huiskamer neerzetten. Dat
kan je gewoon niet doen...
Ik heb trouwens in de makrofolder een Philips dpl setje gezien:
type mx-740
vermogen 5*60 watt met 5 speakertjes, zou dit zoveel beter geluid geven dan zo'n "eenvoudig" creative setje?
Ja, dat gaat een ontzettend veel beter geluid geven, weet ik 100% zeker. Als je dan toch PERSE meerdere speakers wil (ik weet het, de verleiding ervan is makkelijk) ga dan liever voor zo'n miniset (ook al is dat ook niet je van het). Dat is tenminste bedoeld voor een kamer

.