Beperking aantal background processes

Pagina: 1
Acties:

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Hoe kan ik onder Linux het aantal background processes, die gebruikers mogen draaien, beperken?

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
Heeft linux mischien een /etc/login.conf? zoja, kijk daar eens in, of doe man login.confs

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 06 december 2001 16:09 schreef Theodoor het volgende:
Hoe kan ik onder Linux het aantal background processes, die gebruikers mogen draaien, beperken?
Bij mijn weten kun je niet het aantal background-processen beperken, maar het totaal aantal processen is wel instelbaar. Voor een console-gebruiker mag je verwachten dat die twee ongeveer aan elkaar gelijk zijn, dus dat is dan niet zo'n heel groot probleem. Kijk eens in /etc/security/limits.conf, en dan speciaal naar nproc. Mogelijk staat dat bestand bij jou in /etc/limits.conf, geen idee waar andere distro's dan Debian het neerzetten.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:04

jep

Je zou in de .logout een scriptje kunnen bouwen dat telt hoeveel er nog draait, en killen als het teveel is ;)

Of iets in die geest :z

Of een cronjobje natuurlijk :) Ik denk niet dat het bij het starten van bijv een 3e background mogelijk is om te zeggen dat dat niet mag.

Alhoewel.. in Linux kan alles :z

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Het gekke is, is dat nproc niet goed werkt. Als ik nproc voor een bepaalde gebruiker op < 28 zet, dan kan ik met ssh met die gebruiker niet meer op die machine komen...

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Kan een user een proces laten doorlopen nadat hij overal is uitgelogd ?

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
Op donderdag 06 december 2001 18:16 schreef XTerm89D het volgende:
ja, zet maar een & achter het programma dat je resident wilt houden. dus bv:

./blaat &

of programma's kunnen zichzelf laten doorlopen nadat het is opgestart.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 06 december 2001 18:16 schreef XTerm89D het volgende:
Zie het programma 'screen'.
Overigens kan het inderdaad dat ssh zo veel processen start dat je met minder dan 28 processen niet kunt inloggen...het lijkt me wel wat veel, maar het zou zeker kunnen, ik heb al eerder dergelijke dingen gehoord. Wat je nog zou kunnen proberen is -maxlogins op 1 te zetten en dan in bash (er vanuit gaande dat je bash gebruikt) met ulimit te zorgen dat je een maximum aantal processen kunt starten. Zie de optie -u. Overigens betwijfel ik of dit helpt, aangezien zowel limits.conf als ulimit volgens mij dezelfde functies aanroepen. Het probleem is denk ik dat die functies geen processen tellen zoals jij aan processen denkt, maar dat die functies meer splitsingen in een programma tellen. Dan zit je dus veel sneller aan een bepaald getal dan wanneer je alleen maar de 'echte' processen gaat tellen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Volgens mij kon je dat heel simpel doen. Net als dat je het geheugen per progje kan beperken.

ulimit moet je daarvoor hebben, doe maar man ulimit of ff howto zoeken
Pagina: 1