CPU I/O voltage in mobo boekje onjuist?

Pagina: 1
Acties:

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 18:18
Hoi,

Ik heb in mijn servertje een PCchips socket 7 moederbordje Model code nr. 35833301 zitten. Althans ik neem aan dat het een PCchips is, het revisienr is in elk geval wel identiek en de lay-out ook...weet nl. dat dat vage merk vroeger onder diverse merken mobo's verkocht.

Nu heb ik er een tijdje geleden een AMD K6 233mhz op gezet en dit heeft een tijdje probleemloos gedraaid. Tot op een moment de pc ging crashen en dit steeds erger werd. Heb alles geprobeerd zoals in dit topic is te lezen: [topic=334882]

Hij wilde het niet meer doen met die AMD, maar doet het nu wel stabiel met een P133mhz :?

Wat dus ook in dat ene topic al staat is dat het mobo boekje dat ik op internet heb gevonden in een tabelletje aangeeft dat die AMD op 3,5v I/O moet draaien terwijl op de CPU zelf staat dat dat 3,3v moet zijn.

Ik heb hem dus altijd gewoon op 3,3v I/O gezet en zoals gezegd heeft dat een hele tijd stabiel gedraaid.
Ik wil die AMD binnenkort weer erop zetten om te kijken of ie toch stabiel wil draaien, maar kan ik hem dan toch zonder problemen op 3,5v I/O zetten zoals in het boekje staat of overleeft ie dat niet???

Dus...zou het een drukfout in het mobo boekje zijn of zou er een fout in de mobo lay-out zitten waardoor je bij dit board een iets hoger I/O voltage in moet stellen?

Iemand een idee? Vind het nl. zo vreemd dat ie eerst wel stabiel loopt en na een tijdje niet meer en als op die CPU 3,3v staat zet ik hem liever niet op 3,5v.

Te warm wordt ie in elk geval niet want er zit een koelblok op voor een Celeron 366 met een cooler die continu heel veel toeren draait.

Wie kan me helpen en heeft wellicht zoiets al eens meegemaakt in het Pentium 1 tijdperk?

• MinddiggerNL
Niemand?

In het mobo boekje staat dus alleen info over de settings voor een AMD K6 PR2-233 en die van mij is een AMD K6 233ANR

Wat is het verschil met mijn cpu (wat betekent dat ANR?) en die uit het boekje? Zou dat het verschil verklaren in I/O voltage?

• MinddiggerNL
Blijkbaar stel ik nogal moeilijke vragen...had toch wat meer expertise hier verwacht...of minstens wat suggesties van mensen die een idee hebben wat er aan de hand kan zijn.

Maarja...laatste keer dat ik dit topic een kick in the ass geef...daarna geef ik het op en zoek ik het wel weer zelf uit :'(

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:27
3,5 volt is toch echt het max voor die processor, dus het zal wel een type fout zijn !

3,3 volt is default.

Check out this site: http://www.pcguide.com/ref/cpu/fam/g6K6-c.html

-

• MinddiggerNL
Ja ik denk inderdaad ook dat het een typefout is, maar ik zou me zo kunnen voorstellen dat er door een foutje in de board lay-out iets te weinig spanning geleverd wordt aan de snelste processors die op dat board kunnen...voor deze revisie is de 233mhz nl. het snelst...dus dat ze daarom adviseren hem op 3,5v te gooien...maarja...denk dat ik ze maar eens moet mailen bij pcchips of ze hier nog iets over kunnen zeggen want dit blijft gissen natuurlijk.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:37
K6-233 draait normaal op 3.3V I/O en 3.2V core. Je kunt em gerust op 3.5V draaien, heeft een klasgenoot ook een jaar gedraaid, toen brak z'n toetsenbordconnector af en kreeg ik het bord.

• MinddiggerNL
Ja het kan dus wel maar ik denk dat de enige die me kan vertellen of de board lay-out dit hogere voltage vereist voor een stabiel systeem de makers zijn...die ga ik er dus ook eens over mailen!
Pagina: 1