Toon posts:

[DEBIAN] Opstartscripts

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Na veel gesodemieter heb ik eindelijk Debian werkend met ISDN en alles erop en eraan. Maar nu heb ik zelf een paar scripts geschreven die ik normaal opstartte door te doen:
script &
gevolgd door een ctrl-break. Het script draaide vrolijk verder op de achtergrond, terwijl ik uitlogde.
Maar nu wil ik dit opnemen in m'n opstartscripts, zonder op ctrl-break te hoeven drukken!
Iemand enig idee? Het is zo dat die scripts 'listeners' zijn, dus constant actief moeten zijn!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:46
niet nette oplossing:
opstartcommando in je /etc/rc.local zetten

nette manier: ff wachten op iemand die dat weet ;)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:04

jep

Gewoon een boot scriptje maken lijkt me toch gewoon wat je nodig hebt :?

Weet je hoe? :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, anders had ik dit topic niet geplaatst ;) Ik kan wel een 'normaal' script maken. Maar waar het om gaat, is dat ik dus een ander script wil opstarten, dat altijd actief blijft. Als ik dat dus in een opstartscript verwerk, op de normale manier, dan blijft ie bij het opstarten hangen tot ik op ctrl-break heb gedrukt. Het gaat er dus om dat ik

script &

kan uitvoeren, maar dat debian 'zelf' al vast op ctrl-break 'drukt'. Snappie?

• albiez
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 22:24
Je moet de scripts in /etc/init.d/ zetten en dan een symlink naar die scripts maken in de directory /etc/rc.boot/
Lees eventueel ook /etc/init.d/README

Verwijderd

Waar dienen de scripts voor?
Als je nou ff bedenkt in welk runlevel je ze gestart wil hebben? (hoe belanrijk zijn de scripts voor je) dan kun je zo in /etc/init.d (geloof ik, ik heb nl. m'n debian-doos niet tot m'n beschikking) een script aanmaken.
Of je zet de opdrachregels in het script van bind of apache...gewoon zoals je ze start, maar dan zonder ctrl-break
Zo heb ik het iig wel gedaan (maar da's al ff terug) :)

Verwijderd

Topicstarter
Jullie snappen het niet!
Het gaat om een script dat telkens (in een loop!) blijft kijken of er in een userdir een bepaald bestand aangemaakt wordt, waarna er gereageerd wordt.
Dus ik kan het script starten:

script

maar dan zie ik een zwart scherm (klopt, ik heb het zelf geschreven). En als ik op ctrl-break druk wordt het compleet afgebroken (en gaat het dus ook niet verder op de achtergrond!). Als ik nu

script &

doe, dan start het script, en met een ctrl-break gaat hij gewoon verder op de achtergrond. Alleen nu moet die ctrl-break geautomatiseerd worden, zodat ik dat niet telkens in hoef te drukken! En dat moet bij het opstarten...

Verwijderd

Dat zeg, eh...typ ik net:
Als je 'm tijdens het booten start (in /etc/init.d)
en je zet 'm evt. bij een al startend script in, typ je:
(op een lege regel) <pad>/<naar>/script &

Verwijderd

En als je die loop er uit haalt en elke minuut het script via cron laat uitvoeren, zou dat werken ?

Verwijderd

Heeft het gewoon laten runnen van zo'n script niet een lagere systemload dan het starten/stoppen ervan?
Bij het laten runnen heb je een 'live'script, die dus continue scant, bij het cron gebeuren begint ie telkens overnieuw...

Verwijderd

Het script zal wel in je memcache staan. Load zal denk ik wel meevallen, maar test het eens uit onder vergelijkbare omstandigheden. Meten = weten :)

Verwijderd

Probeer het eens met 'nohup <script>'.

Misschien dat dat werkt voor je.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Waarom dat Ctrl-Break gedoe? Kan iemand mij verlichten :?
code:
1
nohup /pad/naar/blaat &

moet toch genoeg zijn?

[edit] cron lijkt mij ook een veel strakker plan

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 17:15 schreef janjanjansen het volgende:
Het script zal wel in je memcache staan. Load zal denk ik wel meevallen, maar test het eens uit onder vergelijkbare omstandigheden. Meten = weten :)
Daar heb je idd gelijk in, maar jah...je weet niet wat ie met evt. gevonden bestanden gaat doen hè? :?
Vandaar mijn vraag ook wat de scripts precies doen, kun je beter analyseren, da's m'n werk...analyseren en oplossen :)
Mijn oplossing luid vaak: flikker Windoze er nou af, run je pdc en bdc nou met samba, gebruik squid als proxy en postfix ipv exchange...maar jah...mensen zijn vaak bang voor het onbekende.

Verwijderd

Topicstarter
Nohup werkt ook niet... Is er nou echt geen manier om een proces direct naar de achtergrond te verbannen zonder er naar om te kijken?

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 13:53 schreef CyberKnutselaar het volgende:
Nohup werkt ook niet... Is er nou echt geen manier om een proces direct naar de achtergrond te verbannen zonder er naar om te kijken?
Misschien helpt het om die scripts te posten, zodat we kunnen zien wat ze doen en waar het eventueel fout gaat. De standaard manieren om iets automatisch te starten zijn hier namelijk allemaal al genoemd.

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat ik niet snap, is dat er geen enkele manier is om een programma direct naar de achtergrond toe te sturen. Dus in plaats van

/programdir/programmatje

/programdir/programmatje | linuxcommand ofzo

Dat is alles wat ik nodig heb!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 08 december 2001 14:52 schreef CyberKnutselaar het volgende:
Maar wat ik niet snap, is dat er geen enkele manier is om een programma direct naar de achtergrond toe te sturen. Dus in plaats van
Dat is er _wel_, <progje> & , alleen werkt dat om de een-of-andere reden niet bij jou.. Dat ligt eerder aan jouw scriptje, dan aan linux volgens mij :)
Zoals Balou al zegt, post het scriptje even, dan kunnen we het zelf ff lokaal testen ofzo...

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ik vertrouw op jullie... hij staat op http://www.dancepalace.f2s.com/temp/dialscript
Pagina: 1