Verwijderd
Verschillende netwerken kon je toch (ook) verbinden via een gateway? (of zit ik nu weer uit me nek te blaten?)
en wtf is het verschil tss een gateway en een router precies dan?
Ik zoek gewoon de goedkoopste oplossing trouwens
Ik zoek gewoon de goedkoopste oplossing trouwens
X.21 naar Ethernet heb je een router voor nodig. Conversie is niet mogelijk, omdat laag 1 en 2 totaal verschillen.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Dat heet dus een bridge.Op donderdag 06 december 2001 14:23 schreef The_BoKKoMasteR het volgende:
Verschillende netwerken kon je toch (ook) verbinden via een gateway? (of zit ik nu weer uit me nek te blaten?)
Een gateway verbindt van netwerkA met netwerkB maar doet niets aan conversie/whatever.
Een router verbindt netwerkA met netwerkB waarbij ie "intelligent" kijkt waar het verkeer eventueel heen moet (dit kan gecombineerd met een gateway zijn) en in ATM netwerken worden de routers switches genoemd.
Een bridge daarentegen vormt het verkeer van netwerkA om, zodat het op netwerkB "verstaanbaar" is (als je dus ethernet op een atm netwerk aan wilt sluiten heb je een bridge nodig etc)
Als er conversie nodig is, heb je juist niets aan een router maar heb je een bridge nodig.Op donderdag 06 december 2001 14:41 schreef ijdod het volgende:
X.21 naar Ethernet heb je een router voor nodig. Conversie is niet mogelijk, omdat laag 1 en 2 totaal verschillen.
Ok, ik was dus toch ook aan een router aan't denken.Op donderdag 06 december 2001 16:33 schreef ACM het volgende:
Als er conversie nodig is, heb je juist niets aan een router maar heb je een bridge nodig.
Zyxel Prestige 153X Met ZX-CBLX21.
Dat ding kan dus je ethernet met X21 leased line verbinden.
Dat moet'k dan eigenlijk zien als in router die achter een bridge staat ofwat?
conar: cisco is duur.. lees de "Ik zoek gewoon de goedkoopste oplossing trouwens" in me 2e reactie even
maar bedenk wel, dat je voor een leased line een goede verbinding wil hebben. daar gaat je toch geen huis, tuin en keuken meuk neerpoten.Op vrijdag 07 december 2001 09:00 schreef poohbeer het volgende:
[..]
Ok, ik was dus toch ook aan een router aan't denken.
Zyxel Prestige 153X Met ZX-CBLX21.
Dat ding kan dus je ethernet met X21 leased line verbinden.
Dat moet'k dan eigenlijk zien als in router die achter een bridge staat ofwat?
conar: cisco is duur.. lees de "Ik zoek gewoon de goedkoopste oplossing trouwens" in me 2e reactie even
btw. zo een cisco kost de wereld niet. als het ding er eenmaal staat heb je er ook geen omkijken meer naar.
iederen zegt altijd blah, blah, duur enzo, maar als je alle hobby oplossinghen bij elkaar optelt en alle dingen die je ervoor moet bedenken ook, dan zie je dat het op langere termijn goedkoper is!
en ja, je hebt voor zoiets altijd een router nosdig. omdat je toch 2 verschillende ip segmenten aan elkaar knoopt....
dan moet er altijd gerouteerd worden. een bridge kun je zien als een 2 poort switch en een gateway is om verschiilende soorten netwerken aan elkaar te knopen. bijv. ethernet en tokenring.
maar dit haakt weer lekker in op een andere dscussie op GoT waarover gepraat werd of je als beheerder kennis nodig hebt van het osi model.
ik zou zeggen. als je het wil begrijpen hoe het allemaal zit ontkom je er gewoonweg niet aan.
dan moet er altijd gerouteerd worden. een bridge kun je zien als een 2 poort switch en een gateway is om verschiilende soorten netwerken aan elkaar te knopen. bijv. ethernet en tokenring.
maar dit haakt weer lekker in op een andere dscussie op GoT waarover gepraat werd of je als beheerder kennis nodig hebt van het osi model.
ik zou zeggen. als je het wil begrijpen hoe het allemaal zit ontkom je er gewoonweg niet aan.
ACM en lenny spreken elkaar tegen wat betreft de gateway.. wie's juist? Of snap ik't niet?
Noujah, ik heb dus gewoon een bridge nodig om van x21 naar tcpip te gaan en dan een router als ik er een gans netwerk aan wilm hangen.
Maar ik wil er 1 PC aanhangen dus eigenlijk is een bridge (=switch) voldoende..
Iemand een idee of er een bridge/switch is die x21 en ethernet ondersteunt? Bestaat zoiets of hebben ze zoiets enkel in router-vorm?
Lenny: de klant wenst slechts 1 pc op de leased line te hangen dus zyxel is wel voldoende lijkt mij.. alleen is dat een router en die heb'k eigenlijk niet nodig toch?
lenny: sjah, mag voorlopig geen cursus volgen, budgetair gezeik. Je weet toevallig geen boek die dat simpel en duidelijk uitlegt allemaal? (tcp/ip, subnet dingen/ osi, ...)
Noujah, ik heb dus gewoon een bridge nodig om van x21 naar tcpip te gaan en dan een router als ik er een gans netwerk aan wilm hangen.
Maar ik wil er 1 PC aanhangen dus eigenlijk is een bridge (=switch) voldoende..
Iemand een idee of er een bridge/switch is die x21 en ethernet ondersteunt? Bestaat zoiets of hebben ze zoiets enkel in router-vorm?
Lenny: de klant wenst slechts 1 pc op de leased line te hangen dus zyxel is wel voldoende lijkt mij.. alleen is dat een router en die heb'k eigenlijk niet nodig toch?
lenny: sjah, mag voorlopig geen cursus volgen, budgetair gezeik. Je weet toevallig geen boek die dat simpel en duidelijk uitlegt allemaal? (tcp/ip, subnet dingen/ osi, ...)
Humm, ik heb het nog es nagekeken.Op vrijdag 07 december 2001 09:38 schreef poohbeer het volgende:
ACM en lenny spreken elkaar tegen wat betreft de gateway.. wie's juist? Of snap ik't niet?
Mijn beschrijving van een bridge is correct en lenny's beschrijving van gateway (en de mijne ook
Maar het zou ook best kunnen dat het woord gateway ook voor bridges kan gebeuren, of dat gateways op een hoger niveau in de gebruikte netwerklaag zitten oid (/me is een beetje in de war, zelfs Tanenbaum legt er geen verschil tussen uit)
Op vrijdag 07 december 2001 09:58 schreef ACM het volgende:
Mijn beschrijving van een bridge is correct en lenny's beschrijving van gateway (en de mijne ook) is correct.
Jij zei: "Een gateway verbindt van netwerkA met netwerkB maar doet niets aan conversie/whatever."
terwijl lenny "een gateway is om verschiilende soorten netwerken aan elkaar te knopen. bijv. ethernet en tokenring." zei.
Lenny zegt dus dat een gateway conversie doet en jij zegt van niet.
Hehe, simpel gezegd is er dus niemand die nog precies weet welk wat betekendMaar het zou ook best kunnen dat het woord gateway ook voor bridges kan gebeuren, of dat gateways op een hoger niveau in de gebruikte netwerklaag zitten oid (/me is een beetje in de war, zelfs Tanenbaum legt er geen verschil tussen uit)
Wat of wie is die Tanenbaum trouwens?
on-topic: Weet iemand een bridge met 1 ethernet poort en 1 X21 leased line poort?
Bridgen tussen verschillende technieken als bv. ethernet en tokenring (of x.21) is bijzonder complex omdat het hele frameformaat moet worden omgezet, er moeten adressen om worden gezet en zonodig (hardware)adrestabellen bijgehouden worden. HP heeft op dit gebied wel wat interessante apparatuur geproduceerd (bv. tokenring-ethernet bridges).
Sinds tegenwoordig het meeste wel op IP is gestandaariseerd is het veel eenvoudiger (en goedkoper) om een router te gebruiken om verschillende technologieen te verbinden. Op deze manier is de physieke laag gewoon transparant.
Een Cisco router met het juiste IOS kan zo over verschillende technologieen op hoge snelheid IP, IPX, appletalk en nog verscheidene andere protocollen routeren.
Sinds tegenwoordig het meeste wel op IP is gestandaariseerd is het veel eenvoudiger (en goedkoper) om een router te gebruiken om verschillende technologieen te verbinden. Op deze manier is de physieke laag gewoon transparant.
Een Cisco router met het juiste IOS kan zo over verschillende technologieen op hoge snelheid IP, IPX, appletalk en nog verscheidene andere protocollen routeren.
Tsja, klopt. Een gateway kan dus zowel "niets met de data doen" (zoals een 'tcp/ip' gateway die alles gewoon van het ene ethernet naar het andere ethernet stuurt) of wel degelijk packets veranderen (bijvoorbeeld om van ethernet - atm te sturen)Op vrijdag 07 december 2001 10:28 schreef poohbeer het volgende:
Jij zei: "Een gateway verbindt van netwerkA met netwerkB maar doet niets aan conversie/whatever."
terwijl lenny "een gateway is om verschiilende soorten netwerken aan elkaar te knopen. bijv. ethernet en tokenring." zei.
Waar een bridge begint en een gateway eindigt weet ik ondertussen zelf ook niet meer
Ik vermoed dat het zoiets is:
gateway: "tcp/ip"-verkeer (of wat voor verkeer dan ook, maar wel specifiek) van netwerkA naar netwerkB MET eventuele conversie van de data (maar nog steeds tcp/ip daarna)
bridge: verkeer van netwerkA naar netwerkB waarbij de data altijd omgezet wordt in het protocol van het andere netwerk (bijvoorbeeld al het tcp/ip+ipx verkeer van ethernet naar tokenring sturen)
Of dit een correcte beschrijving is weet ik alleen niet
Verwijderd
Vrij simpel een gateway is nog altijd zoiets dat je terug ziet in je traceroutes, een bridge zie je niet meer terug en is dus volledig transparant.Op vrijdag 07 december 2001 13:13 schreef ACM het volgende:
[..]
Tsja, klopt. Een gateway kan dus zowel "niets met de data doen" (zoals een 'tcp/ip' gateway die alles gewoon van het ene ethernet naar het andere ethernet stuurt) of wel degelijk packets veranderen (bijvoorbeeld om van ethernet - atm te sturen)
Waar een bridge begint en een gateway eindigt weet ik ondertussen zelf ook niet meer
Ik vermoed dat het zoiets is:
gateway: "tcp/ip"-verkeer (of wat voor verkeer dan ook, maar wel specifiek) van netwerkA naar netwerkB MET eventuele conversie van de data (maar nog steeds tcp/ip daarna)
bridge: verkeer van netwerkA naar netwerkB waarbij de data altijd omgezet wordt in het protocol van het andere netwerk (bijvoorbeeld al het tcp/ip+ipx verkeer van ethernet naar tokenring sturen)
Of dit een correcte beschrijving is weet ik alleen niet
Pagina: 1