[LINUX] Cerificering handig of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
Hi,

Ik ben autodidact met Linux. Echter de opleiding die ik doe heeft dan ook werkelijk niets te maken met poeters (Management, Economie en Recht).

Echter heb ik wel al les gegeven in ict-toepassingen e.d.

Over een klein jaartje hoop ik klaar te zijn met de opleiding :) en wil dan mijn geleerde vakgebied combineren met mijn hobby... poeters.

Is het nu verstandig om bepaalde examens te doen (b honest ik vind het :r )... maar ja... als je daardoor meer gaat verdienen vind ik het prima.

ik vermoed dat andere bezoekers ook met deze kwestie eens te maken hadden... dus dacht... vraag ut maar eens.

My weblog

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 21:56
Certificering is altijd handig, of het nou Linux, Cisco, Novell of Windows is..... in eerste plaats een stuk zelfverrijking. Daarnaast als je detachering doet, dan betaald de baas het toch, en die kan je weer voor een hoger uurtarief wegzetten. En dat zie jij dan uiteraard terug in je maandelijks beloning :)

Zelf heb ik 2 MCP's gehaald de afgelopen maanden, het geeft toch een kick als je het haald, niet dat ik blij ben met MCP, maar daarom ga ik soon verder met Unix, AIX of Solaris ofzow :)

• x-wolf
  • Laatst online: 01-05-2024
Leuke vraag. Zit met hetzelfde probleem (bestuurskunde).
Toch zijn er ook een hoop bedrijven die als ze je aannnemen jouw scholen. Is ook zeker interessant alleen is mijn grote vraag of ze uberhaupt wel mensen aannemen die niet gecertificeerd (nog) zijn. Iemand enig idee hierover?

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 13:54 schreef PluueeR het volgende:
Zelf heb ik 2 MCP's gehaald de afgelopen maanden, het geeft toch een kick als je het haald, niet dat ik blij ben met MCP, maar daarom ga ik soon verder met Unix, AIX of Solaris ofzow :)
Nou, veel bedrijven die unix sysadmins zoeken, zien ook graag MCSE hoor, omdat die mensen niet alleen voor Windows getraind worden, maar ook voor het systeem op zich.
Zelf blader ik zo nu en dan door mijn LPI (Linux Professional Institute) boek, en daar staan handige dingen in! ook al weet je nog zo veel van linux, het is altijd handig als naslagwerk. Dat meer verdienen gebeurt trouwens alleen maar als het relevant is met je werk, niet altijd dus. Ik begin volgende week aan mijn Networking+, ik heb het in mijn opleiding al grotendeels gehad, maar dit gaat er dieper op in. De lat ligt hier wel erg hoog, je moet minimaal 82% goed maken, anders zak je :'(

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 14:00 schreef x-wolf het volgende:
Is ook zeker interessant alleen is mijn grote vraag of ze uberhaupt wel mensen aannemen die niet gecertificeerd (nog) zijn. Iemand enig idee hierover?
Dat hangt van het bedrijf af, meestal krijg je bij een sollicitatie een (intelligentie)test om te kijken hoe jouw kennis is, aan de hand daarvan gaan ze kijken hoeveel werk er nog verricht moet worden om je op het gewenste niveau te krijgen en of ze dat aandurven...
Ik ben net een maand of 4 door dat gebeuren heen, en ze zijn (zeer) tevreden, ik trouwens ook.
Ik zit nu op een helpdesk en heb een tijdje terug een cursus zakelijk telefoneren gehad, volgende week Networking+ en ik probeer linux hier een beetje populair te maken, zodat we daar mee kunnen werken.
Ik wil naar Unix/VMS, uiteindelijk...

Verwijderd

Met een paar certificaten op zak kun je in ieder geval aantonen dat:
- je eigen initiatief hebt genomen
- kennis van Linux (systemen) hebt
Het voorkomt dat je dan compleet als n00b moet beginnen in de ICT branche. Zelf ben ik ook maar eens begonnen met LPI, gewoon omdat ik het wel leuk vind. :)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:04

jep

Wat kosten die geintjes? :)

• PluueeR
Njah, ik heb dan training gevolgt voor:

Networking & Operating System Essentials
Microsoft Windows 2000 Professional
Microsoft Windows 2000 Server

------
5000,-

Valt op zicht best mee :-)

Owjah, das exclusief examens, maar die worden bij ons betaald, ten zij je het presteert om 2x te zakken :)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:04

jep

En als je zoiets bij RedHat doet bijvoorbeeld :?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op donderdag 06 december 2001 21:34 schreef j3p het volgende:
En als je zoiets bij RedHat doet bijvoorbeeld :?
Foei j3p :), om maar ff een voorbeeldje te noemen :D

750 Euro...Mjah.. Valt wel mee eigenlijk..

/edit ff een algemeen RHCE linkje erbij gooien :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• PluueeR
Ik heb een keer van een bedrijf uit nieuwegein een folder gehad over Solaris en RedHat trainingen, die kosten geloof ik Fl 1400,- voor 4 dagdelen (1 onderdeel)

Verwijderd

RHCE is niet te betalen als particulier (helaas) misschien dat je de boeken los kunt krijgen en dan de examens doen maar een complete opleiding tot RHCE kost meer als 10000 gulden geloof ik.

• x-wolf
En een opleiding tot RHCE, is dat nou echt heel nuttig? Werken niet veel meer bedrijven met Solaris oid?

* x-wolf begrijpt dat Unixvormen enigszins overeenkomsten hebben maar het lijkt hem dat als je als RHCE bent opgeleid toch voor Solaris ff moet omscholen.

Verwijderd

Als je een goede kennis hebt van Linux is de overstap naar Solaris ook niet zo spannend volgens mij. Tijdje mee werken en dan heb je die zo onder de knie. Van Solaris naar Linux is al niet anders ...
Ik denk dat Sun (leverancier in de UNIX servermarkt) erg veel last heeft van het Lintel platform en een investering in RHCE misschien wel een betere is :) Maar ja , ik ben een onverbeterlijke optimist :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Ik ben dus bezig met mijn RHCE, is een erg toffe cursus.
Wodrt verdeeld in meerdere brokken.
Ik heb er voor gekozen om de laatste 2 te doen, System ADministration and Network Security. en daarna het Examen.
Ik heb deze cursus gevolgd bij IBM, een van de weinige partners van RedHat in nederland die ook de cursusen geven.

HEt examen is iig heel anders als die van het MCSE traject.
Voor dat je RHCE bent, moet je eerst een heleboel "multiple gok" vragen beantwoorden, en daarna moet je 4 verschillende cases oplossen. Echte "hands-on" examens dus.
Wat je daar in kan verwachten is iets als:
Deze computer moet opstarten in XDM.
En dan boot je de PC, en blijkt dat X helemaal niet geinstalleerd staat, of dat er een probleem is met de instellingen. De manier waarop je dan te werk gaat telt voor je punten score, er zit dan ook continu een gozert over je schouder heen te kijken.

In april 2002 ga ik voor de laatste cursus en meteen het examen, kijken hoever ik kom ;)

Iig nog lekker veel kennis, en ERVARING opdoen. :P

CyberJ

• x-wolf
Op vrijdag 07 december 2001 08:37 schreef CyberJ het volgende:
Wat je daar in kan verwachten is iets als:
Deze computer moet opstarten in XDM.
En dan boot je de PC, en blijkt dat X helemaal niet geinstalleerd staat, of dat er een probleem is met de instellingen. De manier waarop je dan te werk gaat telt voor je punten score, er zit dan ook continu een gozert over je schouder heen te kijken.
Antwoord: Pak de RH 7.2 installatie cd's en installeer een volledig workstation >:)

Wat kost zo'n cursus bij IBM of werk jijzelf voor IBM en is dit een interne cursus?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

cursus koste iets van 1700,- dacht ik, ik zal zo ff de link zoeken.

Maar, nee, ik werk niet bij IBM zelf, dus het moet wel betaald worden. ;)

Maar een herinstall is dus geen oplossing, ik bedoel:
Het is geen Windows
Daar zal je waarschijnlijk wel moeten herinstalleren, want troubleschooten gaat zo lastig als je explorer niet draait.

Dit is de cursus die ik al gedaan heb:
http://www-5.ibm.com/services/learning/nl/ta-iris.nsf/e36195554d038431c125676700488c55/b6b89f7ab7ad7121c12569c20050850c?OpenDocument

En dit is de cursus + exam, die ik in april wil gaan doen:
http://www-5.ibm.com/services/learning/nl/ta-iris.nsf/e36195554d038431c125676700488c55/d71b836f00262f38c1256973005254bc?OpenDocument

CyberJ

• aKeY
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-08 16:39
Ik ben momenteel met 2 zelf studie's bezig:

- Sair
- Redhat opleidings traject...

Via mijn werkgever ben ik aan Wave Technologies gekomen..
(www.wavetech.com)

Je krijgt dan een uitgebreid pakket met diverse boeken over linuxzaken als: security, networking, fundamentals, etc...

Tevens krijg je ook een mapje met diverse soorten linux distributie's die behandeld worden in het boek..

Ik moet zeggen dat ik hierover zeer te spreken ben.

Altijd handig om je te laten certificeren..
Zelf ben ik *nix system engineer en weet al veel dingen die in het boek behandeld worden, maar er zijn altijd zaken die je tegenkomt tijdens je studie die je nog niet onder de knie hebt..

Dus ik doe het puur uit eigen belang, maar staat natuurlijk altijd leuk op je cv als je weer een papiertje extra hebt..

:)

Een dag is een dag...

Pagina: 1