Toon posts:

[CM] Schema voor fan met zeer lage rpm.

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

In mijn server heb ik onder in het front van de kast een 12cm Compraq fan gezet (3 rotorbladen). Ik wil deze zichtbaar in de kast plaatsen, neonlamp er achter en via een regelaartje zeer langzaam laten lopen. (Bijv. 2...10 omw/sec)
Ik dacht zelf dat zoiets bijvoorbeeld met een 555 timer IC en een zware transistor erachter zou moeten kunnen. (Puls breedte modulator)

Nou ben ik dus op zoek naar een schema waarmee dit kan. Ik heb lang geleden wel met een 555 gewerkt (op school :)) maar ik heb geen schema's of zo voor zo'n pulsbreedte schakeling.

Misschien is er wel een andere mogelijkheid hoe ik een fan zeer langzaam kan laten draaien??
PS: de fan draait niet op 5 volt, tenzij ik em een zetje geef. Maar de snelheid is dan nog veel te hoog.
't is iig een normale 12v ventilator met extra blauwe draad. (Komt uit een compraq server...)

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:35
met een fanbus, dus schakelen tussen 12 of 7 volt ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Op 5 volt loopt die ventilator al veel te snel. Dus ik moet iets hebben waardoor die nog langzamer loopt...

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 11:47

Cr3ator

1 bar is geen bar

Leer eens lezen joh...
2 tot 10 rpm is wel heel erg langzaam voor een normale pc-fan. misschien dat het wil op de manier die jij voorsteld maar gewoon met een lagere spanning niet. Je zou idd telkens hele kleine pulsen kunnen geven. Een schema heb ik zo niet voor je, maar met een 555 oscilator zou het moeten kunnen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• mhzeater
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-04 13:08
Ik denk niet dat het mogelijk is om een fan zo langzaam te laten lopen. Als je hem een tikje geeft een wacht tot de fan stilvalt zie je hem op het laatst altijd erg schokken. Dat komt door de magneten. Als je ze langzaam laat draaien (Als je het al voor elkaar krijgt) draaien ze volgens mij niet echt soepel op een laag toerental.

Misschien kun je er een ander motortje in zetten en de bestaande eruit slopen. Dat kleine motortje laat je gewoon snel draaien en met een overbrenging laat je de fan langzaam draaien.

Deze oplossing zal wel wat tijd en energie in gaan zitten.

Asus TX97 AMD k6-3+ 450@500@83x6(hardware max)@2,5v(hardw min) 128kb L1 cache@500 256kb L2 cache@500 512 kb L3 cache@83 Alpha Pal6035+sunon@5v 256 Mb(hardw max) PC133@83 Voodoo3 2000 PCI 143@199@2,80v (with V mod) SB Live! Dmax 60+ 30Gb @UDMA33(hardw max)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip, misschien moet ik er dan iets van een stappenmotor in zetten...

Ik ga ook even proberen of die vanzelf al gaat draaien als ik genoeg outtake fans in die kast zet. (2x Sunon 92mm + 1x 4000rpm 60mm)

Mocht iemand nog andere ideeën hebben... ik hoor ze graag... :)

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:12

Memendo

V4-power/Team BSD

Op donderdag 06 december 2001 13:42 schreef Cr3ator het volgende:
Leer eens lezen joh...
2 tot 10 rpm is wel heel erg langzaam voor een normale pc-fan.
Puff ik zal geen cliche gebruiken, maar ik lees toch echt dat de topicstarter het heeft over ( en ik quote maar ff) :
Op donderdag 06 december 2001 13:36 schreef UnXplained het volgende:
(Bijv. 2...10 omw/sec)
Das dus per seconde en RPM is per minuut. Het blijft weinig (120 tot 600 rpm) maar is wel iets anders dan 2 tot 10 rpm

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Je kunt ook gewoon een anders soort fan gebruiken, k heb er hier eenje van een autoventilator (jaja, ieder jaar naar frankrijk zonder airco!)en die kan zelf op minder dan 5 RPM draaien

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Op donderdag 06 december 2001 15:14 schreef Melvin15 het volgende:
Bedoel je zo'n schema:
http://www.circuitsonline.f2s.com/circuits/view.php?cat=modelbouw&sch=02
He zoiets is interessant, maar wat is een vrijloopdiode en wat is zijn functie?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

kan je niet iets maken dat m eerst een opdonder van 12 volt geeft zodat ie draait en daarna op 2 volt oid verder gaat?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 06 december 2001 15:14 schreef Melvin15 het volgende:
Bedoel je zo'n schema:
http://www.circuitsonline.f2s.com/circuits/view.php?cat=modelbouw&sch=02
Ik zit nu op me werk en kan deze site niet openen "Access denied" zal wel aan de firewall liggen.

Ik kijk vanavond even, bedankt!
Op donderdag 06 december 2001 15:32 schreef m-m het volgende:
kan je niet iets maken dat m eerst een opdonder van 12 volt geeft zodat ie draait en daarna op 2 volt oid verder gaat?
Ga ik vanavond ook even proberen... :) zou wel heel makkelijk zijn... u never know.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 06 december 2001 15:28 schreef memendo het volgende:

[..]

Vrijloopdiode? ik heb het schema niet gezien, maar zit die toevallig anti-parallel over de motor?

In dat geval is dat tegen inductie spanningen die door de motor opgewekt worden als die vrij rond draait. (bijvoorbeeld als ie nog een tijdje draait als je em net uit heb gezet)
Deze inductiespanningen kunnen schadelijk zijn voor de rest van de electronica.

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 15:28 schreef memendo het volgende:

[..]

zo`n fan bezit een motor, in zo`n motor zitten spoelen. als de je de fan uitschakeld, ontstaat er een inductie spanning. deze spanning word d.m.v de diode over de fan ontladen en niet over de transistor die hierdoor kapot gaat

(ben niet zo goed in uitleggen :( )

sh*t iemand was me voor

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, ik was je net even voor... maar jij legt het iig nog even extra duidelijk uit...

Verwijderd

Of je koop een klein speelgoedautootje, sloopt de motor eruit, en pleurt hem in je kast. Zo'n motor loop langzaam, eventueel nog een extra weerstand erop, en maakt, zonder de auto eromheen niet zo heel veel lawaai. Moet je wel de goeie auto kopen, want er zijn er ook die HEEL VEEL lawaai maken.

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Ik begrijp het nu ook tnx (jullie alle 2)

dus als het goed begrijp zal er ook zoiets in je mobo ingebouwd zitten, waar je normaal je fans op aansluit.

Nouja als ik weer is wat tijd vindt ga ik hier wel is mee bezich (dat schema bouwen dan ik ga niet mij mobo uitmekaar trekken om te kijken of er een vrijloop diode inzit hor)

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Op donderdag 06 december 2001 15:48 schreef Tieske het volgende:
Of je koop een klein speelgoedautootje, sloopt de motor eruit, en pleurt hem in je kast. Zo'n motor loop langzaam, eventueel nog een extra weerstand erop, en maakt, zonder de auto eromheen niet zo heel veel lawaai. Moet je wel de goeie auto kopen, want er zijn er ook die HEEL VEEL lawaai maken.
Vaak zijn het de bladen die veel lawaai maken bij een hoog RPM en niet de motor. Daarom is het toerental omlaagbrengen vaak een goede optie. Ps als zon automotortje niet veel toeren maakt is het ook een goede oplossing natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis even naar dat schema gekeken. ziet er prima uit, die ga ik maar es even in elkaar zetten... :)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 15:59

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hier een link naar een topic van mij, waar een verbeterde versie van een PWM schema in staat (ik geloof dat het het zelfde schema is als in deze topic) :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1