50Gb dataverkeer!

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:03
Ik kreeg vandaag een mailtje van mijn host dat mijn site (zie profile) 50Gb dataverkeer per maand gebruikt.

Dit lijkt me heel erg sterk, aangezien ik 400 unieke bezoekers op de homepage en 900 op het forum per dag heb.

Nu wil ik dit dus graag zelf verifiëren.
Hoe kan ik, op een linux server zonder root access toch zien hoeveel dataverkeer er via mijn ip is gegaan.

ipac en iptraf zijn niet toegankelijk voor mij. En ook de htppd logs kan ik niet inkijken.

Alvast bedankt

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Verwijderd

als je daar overal niet bijkan zal dit niet erg gemakkelijk worden, wat je misschien kunt doen is voor elke pagina en plaatje die je print naar het scherm een scriptje zetten die de bytes die die overzend opslaat....dit is vrij omslachtig btw en kost aardig wat serverload extra.... je kan beter naar een host gaan waar je wel gewoon toegang hebt tot de statistieken

• maartenvdv737
Hmm, ja, maar verder zit ik wel goed bij mijn host.

Wat vinden jullie van die getallen dan? Zou dat kunnen kloppen? Is er een soort vuistregel om dataverkeer te schatten?

• Crazy D
  • Laatst online: 14-08 12:38

Crazy D

I think we should take a look.

Ik denk dat je iig niet naar het aantal unieke bezoekers moet kijken, maar naar het aantal pageviews. Als (bij wijze van) 400 unieke bezoekers 10 miljoen pageviews opleveren, dan kan het dataverkeer natuurlijk aardig uit de klauwen lopen.

Een beetje fatsoenlijke host moet naar mijn mening je toch wel inzage geven in logs, zeker als ze roepen dat je zoveel gebruikt en het zelf dus eigenlijk niet fatsoenlijk kan checken. Da's net zoiets als je ISP die een limiet heeft die jij overtreedt, maar je hebt geen mogelijkheid om het te checken. Dan wordt je gewoon genaaid imho.
Kijk eens hoe groot je pagina's zijn (incl alle afbeeldingen), en deel die 50gb eens door het gem. van je "pagina size" dan heb je een idee over hoeveel pageviews je moet hebben gehad om 50Gb aan data te genereren (zelfs als 1 pagina 100kb in totaal is zijn dat nog errug veel views :)

Exact expert nodig?

Verwijderd

bereken de totale size van je site. (zal niet te moeilijk zijn)
tel je aantal page visits. (kan met een php scrippie of counterstats of weetiket)

en vermenigvuldig dit met elkaar. dan heb je een maximaal haalbare bandbreedte. zoveel haal je praktiesch nooit.
wat zou kunnen is dat er data vanaf je site gestolen word.

ik weet niet wat je op je site heb staan, maar een standaard site met een forum trekt GEEN 50gb per maand. (ehrm met het aantal visitors wat jij opgeeft dan he :))

zonder root access is het lastig te kijken, en zeker als bepaalde dingen voor je geblocked word.

Je zou kunnen kijken op ifconfig
als gebruiker staat dit niet in je path. dus moet je hele path opgeven. bijvoorbeeld /sbin/ifconfig
en kijk bij jouw ip (als het een virtual host is)

Dit is echter niet een beste identificatie. maar maak moment opnamen. bijvoorbeeld om 15:00 en morgen weer om 15:00 dan heb je het van 1 dag. en kan je een grove schatting maken. kan je ook niet bij ifconfig. dan word het lastig.

Verwijderd

als je een statische pagina hebt is het niet zo moeilijk te gokken hoeveel je ongeveer gebruikt, heb je een dynamische pagina is dit veel moeilijker.... dat je geen toegang hebt tot de logfiles en geen statistieken vind ik maar gek...

50gb lijkt me imho een beetje erg veel voor wat jij opnoemt

• maartenvdv737
hier een indicatie van de bezoekers.
mainpage

forum

Die 2e wordt echter op elke pagina opnieuw geladen, terwijl de eerste in een permanent frame wordt geladen.

Praktisch de hele site draait op mysql. Ik denk dat de complete grootte van de site 200mb is. (incl forum attachments en searchindex)

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:17
ik heb 3 jaar geleden zo'n spam mp3 site gehad, die liep op een gegeven moment erg goed, zo rond de 10/20k bezoekers per dag, en ik kwam soms net aan de 50gb de maand.

die getallen van je lijken me niet helemaal te kloppen.

het hangt inderdaad erg van het content af op de site, maar met een paar honderd bezoekers op een dag lijkt me dat onmogelijk.

• maartenvdv737
bij ifconfig staat niets over dataverkeer bij mijn nic

Verwijderd

je kutn er vanuitgaan dat die 50gb niet klopt, als ik zou schatten zou ik 10gb/maand eerder in de richting komen
Pagina: 1