Toon posts:

subwoover actief of passief bij 5.1

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
waddup'

hier is al eerder een topic overgeweest maar ik word er niet echt wijzer van .. iedereen heeft zijn eigen mening over het geluid met een actieve of passieve subwoover ..

wat ik niet snap is : als ik al een 5.1 versterker (kenwood v7050d) waar het subwoover kanaal al versterkt wordt (100W) is het toch niet nodig om een versterkte subwoover te hebben ??

wat voor voordelen heeft een actieve subwoover dan nog boven een passieve ??

kan iemand mij corrigeren ??

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-12 12:31
volgens mij ook niet?

een versterkte subwoofer heb je volgens mij alleen nodig als je em op de subwoofer pre-out van de versterker stopt..

Verwijderd

De prijs is de voordeel van een passieve.
Het nadeel is dat niet alle recievers/versterkers een versterkte uitgang hebben voor een subwoofer.

Meestal is de vertserker die in actieve subwoofer zit, bedoelt voor de subwoofer.
Je krijgt dus het geluid zoals de makers het bedoelen.
Verder kun je meestal aan een actieve sub nog van alles veranderen qua phase, rolloff, enz....

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 06 december 2001 12:32 schreef hortical_don het volgende:
waddup'

hier is al eerder een topic overgeweest maar ik word er niet echt wijzer van .. iedereen heeft zijn eigen mening over het geluid met een actieve of passieve subwoover ..

wat ik niet snap is : als ik al een 5.1 versterker (kenwood v7050d) waar het subwoover kanaal al versterkt wordt (100W) is het toch niet nodig om een versterkte subwoover te hebben ??

Een actieve subwoofer heeft als voordeel dat je hem apart kan instellen, ten opzichte van de rest van het geluid. Je kan op die manier een 'lekkere' hoeveelheid sublaag creeren, zonder dat je gelijk bonkende speakers krijgt (nadeel van bas opschroeven met een EQ of een bas-boost, etc). Zo kan je precies naar je smaak de hoeveelheid lekker laag instellen. Ikzelf houd wel van redelijk pittig, anderen houden van erg veel tot achterlijk veel, anderen willen minder.

Als je op die versterker gewoon kantelfrequentie en het volume apart kan instellen, dan maakt het geen zier uit of die versterker voor die sub nu in de versterker of in de sub zit :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
ok thnx, ik ga ff kijken of ik op mijn versterker die instellingen heb ..

maar stel dat ik een actieve subwoover koop moet ik dan nog rekening houden met het vermogen van mijn 5.1 versterker ??

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ja.. 5.1 die subwoofer heeft een aparte uitgang.
Beetje redelijke subwoofer is 100 Watt
je kan ook gerust met minder doen(ik heb 50, en die blaast nog wel)

Ik vind zelf trouwends actief het beste!

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• tbusquet
  • Laatst online: 23-12 16:17
Op donderdag 06 december 2001 15:03 schreef JvS het volgende:

[..]

Als je op die versterker gewoon kantelfrequentie en het volume apart kan instellen, dan maakt het geen zier uit of die versterker voor die sub nu in de versterker of in de sub zit :).
Lijkt mij wel logisch dat die versterker dat kan. Aangezien het al best zeldzaam is dat hij een eindtrap in zijn versterker heeft zitten voor de sub. ;)
Via het Bass-manangment zal je dus waarschijnlijk de cutt-off, level en phase moeten kunnen regelen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:15
Op donderdag 06 december 2001 12:32 schreef hortical_don het volgende:
waddup'

Bij een DD/DTS versterker wordt de subwoofer uitgaan niet versterkt, alleen de 5 aansluitingen voor speakers. Daarom heb je een active sub nodig die het signaal uit de versterker versterkt.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:35

JT

VETAK y0

Ik vind een actieve sub mooier bij home cinema, muziek maakt het niet zoveel uit. Ik vind dat het laag meer 'aanwezig' is. Niet harder, maar gewoon meer aanwezig.

Dit komt doordat de versterker in de subwoofer helemaal is afgesteld op de woofer die erin zit waardoor je dus het maximale uit de woofer haalt.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JvS
  • Laatst online: 08:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 07 december 2001 15:30 schreef JT het volgende:
Ik vind een actieve sub mooier bij home cinema, muziek maakt het niet zoveel uit. Ik vind dat het laag meer 'aanwezig' is. Niet harder, maar gewoon meer aanwezig.

Dit komt doordat de versterker in de subwoofer helemaal is afgesteld op de woofer die erin zit waardoor je dus het maximale uit de woofer haalt.
Dat durf ik aan te vechten. Een passieve sub zit meestal gewoon op de speaker-B uitgang of tussen de speakeruitgang en de speakers in. Deze is dus helemaal niet met een actief filter af te filteren of mooi strak harder te zetten op een frequentie die je fijn vindt (lees: gaat snel bonken, omdat je het met bassknoppen op de versterker moet doen).

De manier waarop dat hier wordt aangesloten is dat niet het geval. Hier kan de sub als het goed is gewoon mooi ingsteld worden :). Verschil tussen verserkers is meestal vrij klein (vergeleken tussen verschil tussen speakers) en zit meestal meer in stereobeeld of iets pittiger of iets strakker laag. Het zijn meestal geen werelden van verschil, zoals twee speakers onderling verschillen :o.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JT

JT

VETAK y0

Mjah....ik vind het toch een behoorlijk verschil bij home cinema hoor....echter bij muziek niet

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• bogaards
  • Niet online
even een hieraan verwant vraagje:

Ik krijg binnenkort mijn bestelde Yamaha RX-V420 en nou zit ik met het volgende:

Ik heb op dit moment een leuke passieve subwoofer die als overkill is verbonden aan mijn tv (heeft nl. dolby prologic waarbij ik twee B&W DM320's extern heb gekoppeld met passieve sub er tussen).

Ik heb hier ook nog een prima losse versterker liggen.

Als ik nou eens vanuit de sub uitgang van de Yamaha een lijntje trek naar mijn losse versterker en dan de passieve sub aansluit op mijn los versterkertje, dan heb ik toch ook een 'actief' subje gecreerd, of mis ik ergens iets?

Input wordt zeer gewaardeerd!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-12 21:59

Jag

Op vrijdag 07 december 2001 19:02 schreef bogaards het volgende:
even een hieraan verwant vraagje:

Ik krijg binnenkort mijn bestelde Yamaha RX-V420 en nou zit ik met het volgende:

Ik heb op dit moment een leuke passieve subwoofer die als overkill is verbonden aan mijn tv (heeft nl. dolby prologic waarbij ik twee B&W DM320's extern heb gekoppeld met passieve sub er tussen).

Ik heb hier ook nog een prima losse versterker liggen.

Als ik nou eens vanuit de sub uitgang van de Yamaha een lijntje trek naar mijn losse versterker en dan de passieve sub aansluit op mijn los versterkertje, dan heb ik toch ook een 'actief' subje gecreerd, of mis ik ergens iets?

Input wordt zeer gewaardeerd!
Ja, dan heb je een "actieve" sub gecreeerd. Wat overigens wel aan te raden is, is om de luidspreker filter in de sub te bypassen. Je kan dus het beste de driver rechtstreeks op de versterker aansluiten. Daarvoor zul je een beetje moeten solderen, maar het stelt niet zo veel voor.
Je kan trouwens maar een kanaal van je versterker gebruiken (tenzij je een sub hebt met dubbele spreekspoel). Je moet dus een rca -> rca (ook wel tulp genoemd) kabel kopen, en dan de sub output op je Yammie receiver verbinden met een kanaal van een line level input (cd, tuner, tape, aux, het maakt niet uit welke).
En sta niet verbaasd als je de volumeknop half open of zelfs nog verder moet zetten om een beetje geluid te krijgen. Het signaal is namelijk heel laag en loopt met de volumeknop mee van de receiver.

Verwijderd

Als je al een 1oo watt versterkte aansluiting hebt op je versterker is het niet nogid(en verstandig) om er nog een versterker achteraan te doen. Dit is slecht voor de 2de versterker en als het goed is kan je met je versterker gewoon de sterkte van je passieve subwoofer aanpassen, dus heb je hetzelfde effect als met een actieve, en nog iets... het is stukken beter voor je bankrekening om een passieve te kopen sinds deze honderden guldens goedkoper zijn. :)

• bogaards
  • Niet online
flex:

hoe sluit ik een passieve subwoofer (met enkel een luidsprekerkabelingang) aan op een tulpaansluiting van een versterker?????????

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

lol..waarom zou je dat doen?
dan heb je een lage output, dat zal je nooit horen..

verder.. ehmz.. ff kijken wat de + en de - is

- moet aan de buitenkant van et plugje (de Ring O )
- + moet aan de pin binnenin zitten

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• JT

JT

VETAK y0

Op vrijdag 07 december 2001 22:59 schreef bogaards het volgende:
flex:

hoe sluit ik een passieve subwoofer (met enkel een luidsprekerkabelingang) aan op een tulpaansluiting van een versterker?????????
Niet. Tenzij je graag een stille subwoofer wil.

Ecodan warmtepomp

• tbusquet
  • Laatst online: 23-12 16:17
Op vrijdag 07 december 2001 23:20 schreef JT het volgende:

[..]

Niet. Tenzij je graag een stille subwoofer wil.
:D

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Op vrijdag 07 december 2001 22:59 schreef bogaards het volgende:
flex:

Heb je geen tulpaansluiting op je woofer? Dan moet je gewoon het links\rechts kanaal (de kabels) van je boxen doorlussen naar je woofer. Dan filtert ie zelf de lage tonen eruit.
Pagina: 1