Hoe kleurprofielen gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 12:09
Ik wil mijn éérste stappen zetten in de digitale fotowereld.
Nu wil ik af een toe een foto zelf afdrukken maar vooral zou ik de foto's laten afdrukken bij een vaklab.
De hardware die ik buiten de p.c. gebruik is een Nikon negatiefscanner en een HP fotoprinter.
Daar het mijn doel is om de foto's die ik op de monitor te zien krijg ook hetzelfde te beoordelen is bij een afdruk (What you see, is What you get).
Zelf heb ik al gehoord van het werken met kleurprofielen maar weet niet echt hoe er mee om te gaan.
Wat ik zelf al heb geprobeerd is het volgende in te stellen, de negatiefscanner met het "Adobe RGB 1998 profiel", het Grafische programma Adobe Photoshop met "Adobe RGB 1998 profiel", de Iiyama monitor en de HP-printer hebben zelf geen bijgeleverd kleurprofiel dus heb ik "Adobe RGB 1998 profiel" geselecteerd, de monitor heb ik afgesteld met het calibreerprogramma Adobe Gamma.
Doe ik hier iets verkeerd en is er iemand die me tips kan geven?

• Moris
Is er niemand die me kan of wil helpen :)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:28
Ga er nou niet vanuit dat je antwoord krijgt op het moment wanneer jij dat wilt.

En als je een beginner bent, waarom wil je dan perse zo 'kleurecht' bezig zijn? Koop Photoshop, adjust wat levels, colors en brightness/contrast en je bent een end.

Als je echt profi wilt doen, koop dan een kleuren laserprinter en ga achter een Mac werken. Deze zijn op beeld het meest kleurecht als je het vergelijkt met een PC.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:31

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op donderdag 06 december 2001 20:02 schreef willem169 het volgende:
Ga er nou niet vanuit dat je antwoord krijgt op het moment wanneer jij dat wilt.

En als je een beginner bent, waarom wil je dan perse zo 'kleurecht' bezig zijn? Koop Photoshop, adjust wat levels, colors en brightness/contrast en je bent een end.
1. Tussen de eerste en tweede post zit 9 uur, misschien niet helemaal netjes om je eigen topic te kicken, maar na 9 uur is naar mijn mening niet helemaal "het moment wanneer jij dat wilt".

2. Uit de context is op te maken dat hij photoshop al heeft.

Voor de topicstarter:
Pak een foto, scan hem in en ga met je foto naast je monitor je monitor afstellen totdat het overeen komt.

;)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Willem
Op donderdag 06 december 2001 20:08 schreef Prammenhanger het volgende:
1. Tussen de eerste en tweede post zit 9 uur, misschien niet helemaal netjes om je eigen topic te kicken, maar na 9 uur is naar mijn mening niet helemaal "het moment wanneer jij dat wilt".
Nee?
Als we dan toch lullig gaan doen is 'het moment wanneer jij dat wilt' dus wel tussen het moment dat hij de post plaatst en 9 uur later de reply van hemzelf daarop.
2. Uit de context is op te maken dat hij photoshop al heeft.
True.
'Koop' lees 'Gebruik'
Maar dat zei hij idd. al.
Voor de topicstarter:
Pak een foto, scan hem in en ga met je foto naast je monitor je monitor afstellen totdat het overeen komt.
Dan ga je mij zo afkreken en zelf kom je met een reply met niveau 0,0. Gaat het. |:(

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Nee?
Als we dan toch lullig gaan doen is 'het moment wanneer jij dat wilt' dus wel tussen het moment dat hij de post plaatst en 9 uur later de reply van hemzelf daarop.
Okee, das waar.
True.
'Koop' lees 'Gebruik'
Maar dat zei hij idd. al.
:+
Dan ga je mij zo afkreken en zelf kom je met een reply met niveau 0,0. Gaat het. |:(
Mwah, ik vind het toch wel een aardige oplossing, maar dat kan ook aan mij liggen...

* Thijsmans bied zijn eventueel terechte excuses aan *D

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Willem
Op donderdag 06 december 2001 20:26 schreef Prammenhanger het volgende:
Mwah, ik vind het toch wel een aardige oplossing, maar dat kan ook aan mij liggen...

* Willem bied zijn eventueel terechte excuses aan *D
Aanvaard.
Maar die oplossing van foto naast monitor is niet echt handig, want ook al ziet het er op je monitor redelijk gelijk uit, je printer zal wat anders uitpoepen jammergenoeg.

Maar goed; met een nagatieven scanner kom je best wel een eind in de goede richting.

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik bedoel dus ook de uitgeprinte foto naast de monitor...

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Kun je met de software van de printer niets instellen.. probeer anders eens om je beeld op CMYK te zeggen (die kleuren zal de printer ook wel gebruiken) en dan eens te printen. Verder stikthet in Pshop van de calibratiemogelijkheden maar over het algemeen niet echt duidelijk.

Wat je ook kan proberen is zoeken naar een programma wat je helpt bij het aanmaken van profielen, die zijn er wel. In de praktijk blijft het alleen lastig en 100% zul je het nooit krijgen. Wat dat betreft is het vaak 1 printje draaien en dan een beetje met de curven spelen (in CMYK) zodat je er meer minder magenta/cyaan/geel in kwakt.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Moris
Ik heb zojuist een eigen kleurprofiel (***.icc) gemaakt voor mijn monitor met het Adobe Gamma programma en dit kleurprofiel gebruikt in de NikonScan 3.1.1.
in de plaats van het Adobe RGB 1998 profiel en wat blijkt nu dat de gemaakte scans er véél beter uitzien waar het voorheen slecht uitzag.
Dit éérste deel is voor mij al opgelost nu wil ik nog een oplossing voor het printen hebben.
Kan ik ook een kleurprofiel kiezen voor de HP-fotoprinter die ik bezit, bij de printer is er bij mijn weten
geen kleurprofiel voorzien.
Of moet ik bij Adobe Photoshop bij afdrukruimte ook een eigen kleurprofiel ***.icm kiezen of niet en zo ja hoe doe ik dit het beste?

Verwijderd

Je bent echt bezig met een van de moelijkste vragen uit het hele grafishe industrie!!!

Voordat je begint moet je een beetje over het kleurenspectrum weten(zodat je een goed correctie kan toepassen) Hoe gebruik je een kleurprofiel?

Dat hangt er vanaf wat voor hardware je hebt...Bijvoorbeeld ik heb een Epson printer en die heeft al een optie om je profiel in te sluiten bij het afdrukken. Het probleem is echter hoeveel kleuren heb je tot je beschkking, CMYK zal ik je afrden omdat je printer dat niet trekt als een beetje contrast wil hebben.Dus kijk even rond in je printerdrivers of je de mogelijkheid hebt om met een profiel af kan drukken.......

Nogmaals dit is een erg complexe probleem, om je een idee te geven er zijn maar een paar mensen in Nederland die dat onder de knie hebben en DIE werken ook gelijk voor DE NEDERLANDSCHE BANK!!!

Enige advies is je beeldscherm aanpassen en TESTprints maken.Met een kleurenkaart en grijskaart

pufff dit is veel letteres tikken :+

• Moris
Bedankt voor je reactie, maar ik word er toch een beetje depresief van :)
Ik begrijp echt niet waarom ik bij de HP fotoprinter geen kleurprofiel vind op de bijgeleverde cd-rom?
Als ik in de menu-eigenschappen van de printer ga neuzen dan kom ik op het volgende "tabblad kleurprofiel" tegen.
Op het tabblad kan ik dan voor twee opties kiezen automatisch en handmatig.
Bij "automatisch" kiest Windows zelf het beste kleurprofiel.
Welke kleurprofielen Windows gebruikt weet ik niet,
Bij "handmatig" kan ik zelf een kleurprofiel toewijzen en dit is nu net wat ik wil!
Graag raad.

Verwijderd

Op vrijdag 07 december 2001 10:50 schreef Moris het volgende:
Bedankt voor je reactie, maar ik word er toch een beetje depresief van :)
Ik begrijp echt niet waarom ik bij de HP fotoprinter geen kleurprofiel vind op de bijgeleverde cd-rom?
Als ik in de menu-eigenschappen van de printer ga neuzen ...
Ja dat moet je hebben, dan laad je de profiel die je in fotoshop gebruikt....dan is het een kwestie van je beeldscherm aanpassen, dus ook voor de monitor diezelfde profiel laden.Dat kan je doen vanuit de eigenshappen van desktop. Display Properties-->Settings--->Advanced--->Color Management....en dan Apply.
Nu Fotoshop nog: *D
Fotoshop staat defaulf op CMYK, in de menubalk staat een optie Vieuw, daar zet je PC ook op windows RGB( opletten win kleurmanagement is standaart een beetje donker)
Als je die stappen volgt ben al een heel stuk verder, als je niet uit komt...ik ben hier :+
Nou succes verder ;D

• JAPie01743
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-11-2013
Dat probleem heb ik ook gehad. Ik heb ooit een folder af moeten drukken waarbij alle 3 de huisstijlkleuren buiten de gamut vielen (ze waren ontworpen in RGB, en je kunt ze op geen enkele manier afdrukken met CMYK). Toch heb ik een heel behoorlijk resultaat kunnen bereiken door het meegeleverde kleurprofiel van mijn Epson Stylus Photo 870 te gebruiken (ik kon kiezen uit een ICC en een sRGB profiel, Epson levert ze allebij). Verder gebruik ik voor mijn IIyama Vision Master Pro 450 geen enkel kleurprofiel, dat heeft hij gewoon niet nodig. Hij doorstaat alle kleurtests met glans, ik heb eigenlijk nooit een beter beeld op een CRT gezien. Voor het afdrukken van die onmogelijke kleuren heb ik de volgende instellingen gekozen: het bestand bevatte geen kleurprofiel, en bij beeldschermweergave gebruikte ik dus ook geen profiel. Alle instellingen stonden dus op 'Same as source'. Dit was de enige manier om die folder mooi af te drukken! CMYK-conversie wordt door de printerdriver verzorgt, en die doet dat net zo goed als Photoshop. Verder is de afdrukkwaliteit van mijn Epson op gecoat papier hoger dan offset, dat heb ik wel gemerkt toen ik de door mij geprinte folder vergeleek met de uiteindelijk gedrukte folder. Die van mij was veel sprankelender, dieper zwart, gewoon op alle punten beter. Nog even dit: volgens mij heeft HP dat vaker geflikt, dat niet meeleveren van ICC of sRGB profielen! Ik hoorde laatst dat ze maar één of twee typen printers hebben die wel een kleurprofiel hebben....

Verwijderd

Als het kleuren profiel van PS je niet bevalt kun je altijd die van Corel PhotoPaint gebruiken.(al hoewel die technisch beter is dan die van PS, zuigt dat profiel visueel enorm)

• Moris
De volgende programmas zijn zo in gesteld:

Software van de negatiefscanner:

De software werkt met het zelf aangemaakte kleurprofiel van Adobe Gamma voor de monitor om een goed preview te waarborgen en ik moet zeggen dat dit goed werkt.
De RGB kleurruimte waarin het scanprogramma werkt, is met het Adobe RGB 1998 profiel en werkt uiteraard ook zéér goed in Adobe Photoshop.

Adobe Photoshop:

De werkruimten in Adobe Photoshop zijn voor RGB het Adobe RGB 1998 profiel.

De HP-printer:

Heeft nu het Adobe RGB 1998 kleurprofiel daar ik hier niets anders op weet en er bij de printer of op de website geen kleurprofielen te vinden zijn.

De Iiyama monitor:

Heeft als kleurprofiel het zelf aangemaakte ICC-profiel dat ik met Adobe Gamma heb gemaakt.

Het eindresultaat:

Na experimenteren en via hulp hier, ben ik tot een zéér goed resultaat gekomen.
De kleur en contrastverschillen, enz tussen het inscannen, bewerken via Photoshop en de uiteindelijke afdruk is nu echt minimaal.
Het enige dat ik nu nog heb is een wat korrelige afdruk als ik de afdrukte foto bekijk.
Alles is nochtans op 300 (dpi, ppi) verwerkt.

Alvast iedereen bedankt!

• JAPie01743
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-11-2013
wat de afdruk zou kunnen verbeteren: probeer eens te spelen met rasters enzo, via de printerdriver. Ik weet niet of dat mogelijk is, maar àls het kan, probeer dan het raster 'foutdiffusie'. Probeer ook de afdruk op hoge resolutie te doen, ook al heeft het plaatje een lage resolutie. Photoshop of de printerdriver zorgt er dan voor dat er geïnterpoleerd wordt, en daar wordt het plaatje niet scherper van, maar wel 'gladder'.

• Moris
In de printerdrivers vind ik hier niets over rasters.
In Adobe kan ik bij afdrukken wel kiezen voor afdrukkwaliteit concept, laag, gemiddeld of hoog, ik heb en had "hoog" aangevinkt met een korrelig resultaat.
Normaal is 300 (dpi, ppi) toch meer als voldoende om een scherpe en egale afdruk te verkrijgen en de bestanden klein te houden.

• OzBoz

OzBoz

Op donderdag 06 december 2001 22:32 schreef Telefoongids het volgende:
Nogmaals dit is een erg complexe probleem, om je een idee te geven er zijn maar een paar mensen in Nederland die dat onder de knie hebben en DIE werken ook gelijk voor DE NEDERLANDSCHE BANK!!!
Nou die zou ik er gewoon meteen weer uitzetten want leg 5 honderdjes naast elkaar en met geluk haal je er twee uit die nog enigzinds op elkaar lijken. Echt waardeloos.

• OzBoz

OzBoz

Op zaterdag 08 december 2001 18:02 schreef Moris het volgende:
Normaal is 300 (dpi, ppi) toch meer als voldoende om een scherpe en egale afdruk te verkrijgen en de bestanden klein te houden.
Jeps.. dat zou er in elk geval acceptabel uit moeten zien. Maar kun je niet wat met de eigenschappen van je printer? Een fotoprinter hoort nl geen korrelige prints te maken vind ik. Of misschien dat HP er een speciale utility voor heeft op de website.

• Moris
Ik ga eens nieuwe inktpatronen halen na al dit afdrukken.
Van zodra ik er nieuwe op voorraad heb laat ik hier het resultaat weten.
Tot dan :)

• Moris
Nu ik nieuwe inktpatronen heb geïnstalleerd zijn de afdrukken echt naar mijn zin.
Blijkbaar was een van de kleuren van de inktpatronen bijna leeg.
Naar mijn mening ben ik van mijn probleem verlost en wil ik iedereen bedanken, voor wie hieraan meegewerkt heeft.

Bedankt :) :) :)
Pagina: 1