One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
dan moet je het dus anders doen, nou heb ik me laten vertellen dat in zo'n geval alleen X-Windows crasht en niet Linux
[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]
Suc6
Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!
Hoe haal ik snel mijn nutteloze techposts ?Op donderdag 06 december 2001 09:52 schreef blade183 het volgende:
Keihard uitzetten en computer uit het raam gooien, vervolgens naar de winkel om een nieuwe te kopen![]()
![]()
Misschien doet hij het altijd zo en weet ie niet beter?Op donderdag 06 december 2001 10:03 schreef dennisdotcom het volgende:
[..]
Hoe haal ik snel mijn nutteloze techposts ?
Verwijderd
Ik weet het (daarom had ik x tussen haakjes gezetOp donderdag 06 december 2001 09:54 schreef ZyberTEQ het volgende:
dan moet je het dus anders doen, nou heb ik me laten vertellen dat in zo'n geval alleen X-Windows crasht en niet Linux
Maar een topic met Linux hangt heeft nou eenmaal meer effect, iets heidener bestaat niet (dat ik nu niet doodgeflamed wordt, valt me wel mee
Probleem is, ik heb net alles geinstalleerd, dus heb ik nog geen ssh-verbinding....en als je dan een tweede computer hebt met SSH dan kan je verbinding maken met je "gecrashte" linux en da kan je XFree killen en misschien je keyboard weer unlocken (hoe:?) en anders reboor je hem ff op die manier, dus remote.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Mwah... 'keihard'... gewoon quit hoor. Als X echt hangt werkt dat vaak ook niet.Op donderdag 06 december 2001 09:49 schreef aKeY het volgende:
CTRL-ALT-BACKSPACE
Dan sluit ie X keihard af...
'X' of 'The X windowing system' of 'XFree86' alsjeblieft... niet 'X-Windows'Op donderdag 06 december 2001 09:54 schreef ZyberTEQ het volgende:
ik heb een Trident Blade 3D, en als ik daar X-Windows op draaiende wil krijgen kan ik doen wat ik wil maar XFree86 loopt keihard vast als ik hem opstart. mijn keyboard en me muis zijn dan dus gelockeden dan werkt Ctrl+Alt+BackSpace niet meer
Is het een Trident Blade XP laptopkaartje of een andere?
Voor die eerste:
http://luon.net/~tom/XF86Config-4 .
Vaak is dat het geval ja. Het keyboard 'locken' gebeurt door X zelf, dus als je X killt, zou dat dus over moeten zijn.dan moet je het dus anders doen, nou heb ik me laten vertellen dat in zo'n geval alleen X-Windows crasht en niet Linuxen als je dan een tweede computer hebt met SSH dan kan je verbinding maken met je "gecrashte" linux en da kan je XFree killen en misschien je keyboard weer unlocken (hoe:?) en anders reboor je hem ff op die manier, dus remote.
Mwah, GNU/Linux kan ook crashen hoor, geloof me...Op donderdag 06 december 2001 10:43 schreef athlonkmf het volgende:
Ik weet het (daarom had ik x tussen haakjes gezet)
Maar een topic met Linux hangt heeft nou eenmaal meer effect, iets heidener bestaat niet (dat ik nu niet doodgeflamed wordt, valt me wel mee)
Alleen gebeurt het meestal niet 'zomaar', en als de drivers en configuratie een beetje in orde zijn, zal het ook niet vaak voorkomen als je geen rare dingen doet.
Heb je netwerk?Probleem is, ik heb net alles geinstalleerd, dus heb ik nog geen ssh-verbinding....
Volgens mij ligt het dus aan die promise-controller. Sinds ik die erin heb, heb ik dit soort problemen..... Ik dacht eerst dat het aan Redhat 7.2 lag, maar toen ik 7.1 terug had gezet, weer zelfde probleem.Op donderdag 06 december 2001 10:54 schreef deadinspace het volgende:
[..]
Mwah, GNU/Linux kan ook crashen hoor, geloof me...
Alleen gebeurt het meestal niet 'zomaar', en als de drivers en configuratie een beetje in orde zijn, zal het ook niet vaak voorkomen als je geen rare dingen doet.
[..]
Ik HAD een netwerk, maar toen had ik redhat opnieuw geinstalleerd, en dus nog niet geconfigged. Als het er zo uitziet, dan moet ik dus eerst in een console netwerk opstarten, maar als ik redhat installeert, dan ga ik automatisch opstarten in X. en het probleem is nou weer juist dat ik niet uit X kan komen.Heb je netwerk?
Gwoo in de lilo propmt: linux init 3
probeer daarna eens met Xconfigurator X aander praat te krijgen,
CyberJ
sgoe ik zal voortaan 'X' of 'XFree86' zeggenOp donderdag 06 december 2001 10:44 schreef deadinspace het volgende:
'X' of 'The X windowing system' of 'XFree86' alsjeblieft... niet 'X-Windows'
En het is een Trident Blade 3D PCI in mijn Pentium200MMX geen BladeXP want dat is weer een andere. het rotte is dat hij in de lijst staat met ondersteunde chipsets maar dat Sax de kaart niet herkent en configureert. En als ik hem dan eindelijk goed ingesteld heb, dat X gewoon zwart blijft, en mijn keyboard lockt.
maar ff terug naar de topicstarter...
dus X crasht al bij de instal? dan moet je de expert-instal doen (ofzoiets) zodat je in txt-modus RH installeert.Op donderdag 06 december 2001 11:17 schreef athlonkmf het volgende:
Ik HAD een netwerk, maar toen had ik redhat opnieuw geinstalleerd, en dus nog niet geconfigged. Als het er zo uitziet, dan moet ik dus eerst in een console netwerk opstarten, maar als ik redhat installeert, dan ga ik automatisch opstarten in X. en het probleem is nou weer juist dat ik niet uit X kan komen.
[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]
Dit moet ik even proberen dan (maar mijn netwerkkaart is bij install nog niet geinstalleerd, ik moet de module.conf etc hierbij instellen, dus ik weet niet of ssh gelijk wordt opengezet)Op donderdag 06 december 2001 12:13 schreef ZyberTEQ het volgende:
[..]
maar ff terug naar de topicstarter...bij mij met SuSE 6.2/7.2 werd sshd standaard geinstalleerd en de poort werd opengezet. Dus dan kan je met TeraTerm (windows) of een ssh in linux gewoon naar je bak toe, inloggen en X killen. toch?
[..]
Neuh, X crasht niet bij install, tis alleen dat na install ie altijd in runlevel 5, en dus x opstart. en dat gaf dus problemen.dus X crasht al bij de instal? dan moet je de expert-instal doen (ofzoiets) zodat je in txt-modus RH installeert.
1) Ctrl-Alt-Backspace
2) Alt-PrtSc-K
3) Alt-PrtSc-S ... Alt-PrtSc-U ... Alt-PrtSc-B
2) en 3) werken alleen als je Magic SysRq in je kernel hebt gebakken.
Ctrl-Alt-Backspace = hard shutdown X
Alt-PrtSc-K = directe kernel call om alles op de huidige console te killen
Alt-PrtSc-S = directe kernel call om al je partities te synchen
Alt-PrtSc-U = directe kernel call om al je partities te unmounten (en read-only te remounten)
Alt-PrtSc-B = directe kernel call om hard te rebooten
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Dit klinkt goedOp donderdag 06 december 2001 13:18 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
Wat te doen als X hangt.
1) Ctrl-Alt-Backspace
2) Alt-PrtSc-K
3) Alt-PrtSc-S ... Alt-PrtSc-U ... Alt-PrtSc-B
2) en 3) werken alleen als je Magic SysRq in je kernel hebt gebakken.
Ctrl-Alt-Backspace = hard shutdown X
Alt-PrtSc-K = directe kernel call om alles op de huidige console te killen
Alt-PrtSc-S = directe kernel call om al je partities te synchen
Alt-PrtSc-U = directe kernel call om al je partities te unmounten (en read-only te remounten)
Alt-PrtSc-B = directe kernel call om hard te rebooten
Ik zou dat eens gaan proberen als ik weer thuis ben.
Maarre.. moet je als root ingelogd zijn om dit te kunnen doen?
Nee, alt-SysRq-nogiets wordt door de kernel afgevangen (mits het in de kernel gecompiled is, wat niet altijd het geval is). Dit werkt dus altijd; je hoeft er niet eens voor ingelogd te zijn. Maar het werkt alleen lokaal (dus niet over ssh ofzo).Op donderdag 06 december 2001 14:33 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Dit klinkt goed
Maarre.. moet je als root ingelogd zijn om dit te kunnen doen?
Voor c-a-bs geldt hetzelfde, alleen wordt het door de X server afgevangen, en moet het in de X config aan staan (wat bijna altijd het geval is).
Het klinkt inderdaad goed, en het IS ook goed, maar echt _de_ manier is het natuurlijk niet. Wat ik zelf zou gebruiken is alt-sysrq-9 (om logging flink hoog te zetten) en daarna een alt-sysrq-k om X (en alle andere programma's op dezelfde console) te killen. Vervolgens ga je alle logbestanden bekijken om het probleem te vinden, zorg eventueel dat X standaard opstart met -logverbose n en -verbose n. Zorg ook dat je X vanaf een console opstart en niet direct bij het booten ('linux 1' opgeven bij het booten, in het geval je lilo gebruikt). En als je echt het probleem niet kunt vinden, dan zorg je dat alle logbestanden direct naar een printer worden geschreven. Dan staat het er zeker, crash of nietOp donderdag 06 december 2001 14:33 schreef athlonkmf het volgende:
Dit klinkt goed
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
OK, dit doet me echt denken aan een helpdeskverhaal (press Any-keyOp donderdag 06 december 2001 15:05 schreef odysseus het volgende:
[..]
Het klinkt inderdaad goed, en het IS ook goed, maar echt _de_ manier is het natuurlijk niet. Wat ik zelf zou gebruiken is alt-sysrq-9 (om logging flink hoog te zetten) en daarna een alt-sysrq-k om X (en alle andere programma's op dezelfde console) te killen. Vervolgens ga je alle logbestanden bekijken om het probleem te vinden, zorg eventueel dat X standaard opstart met -logverbose n en -verbose n. Zorg ook dat je X vanaf een console opstart en niet direct bij het booten ('linux 1' opgeven bij het booten, in het geval je lilo gebruikt). En als je echt het probleem niet kunt vinden, dan zorg je dat alle logbestanden direct naar een printer worden geschreven. Dan staat het er zeker, crash of niet.
Maar sysrq is geen knopje op je keyboard toch? Dus moet je letterlijk alt-sysrq intikken.
Of terwijl je Alt-key inhoudt sysrq -k intikken?
SysRq is wel een toets op je toetsenbord. Het zou kunnen dat hij er bij sommige toetsenborden niet meer op staat (hij wordt bij mijn weten in windows nooit meer gebruikt), maar hij zou in ieder geval moeten werken. SysRq is namelijk de 'tweede' functie van je Print Screen-toets. Dan wordt het dus Alt-PrSc-9 en dergelijke.Op donderdag 06 december 2001 15:42 schreef athlonkmf het volgende:
OK, dit doet me echt denken aan een helpdeskverhaal (press Any-key)
Maar sysrq is geen knopje op je keyboard toch? Dus moet je letterlijk alt-sysrq intikken.
Of terwijl je Alt-key inhoudt sysrq -k intikken?
* odysseus laat smileys achterwege...heb zelf ook wel eens gezocht naar de ` die ook gewoon op het toetsenbord verstopt bleek te zitten, zoals sommigen hier nog wel weten
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.