24x sf175s + gw5000-dt op oost
Verwijderd
Wat noem jij low-level formatteren dan? Hoe heb je dat gedaan?
Als je een echte low-level hebt gedaan geef ik je weinig kans. Je kunt de standaard progjes (tiramisu, lost&found) proberen maar ik geef je weinig kans.
Als je een echte low-level hebt gedaan geef ik je weinig kans. Je kunt de standaard progjes (tiramisu, lost&found) proberen maar ik geef je weinig kans.
nee
Lowlevel formatteren is altijd definitief..
bij bepaalde schijven kan het geforceerd afbreken van een low-level zelf de schijf kapot maken... net als bij een bios flash...
nou moet je dus beide schijven doen.. en de data die erop stond is weg
Lowlevel formatteren is altijd definitief..
bij bepaalde schijven kan het geforceerd afbreken van een low-level zelf de schijf kapot maken... net als bij een bios flash...
nou moet je dus beide schijven doen.. en de data die erop stond is weg
©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Als je toch al gaat low formatten dan hoor je te weten wat je doet. Ik ben er nooit aan begonnen want de schijf fdisken is vaak ook al voldoende. Volgens mij worden bij low level formaat echt alles in 1tjes of 0letjes veranderdt. De data die hij heeft gehad is dus verloren.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
ok, zal hem wel weer formateren.
Ik heb het gewoon met het proggie maxtor gedaan.
Ik heb het gewoon met het proggie maxtor gedaan.
24x sf175s + gw5000-dt op oost
wat iz een low level format precies?
Gevaarlijk en onnutig voor de meesten...Op donderdag 06 december 2001 12:40 schreef Goten het volgende:
wat iz een low level format precies?
het staat in een aantal posts hierboven... (die van klaasbram
Alleen nutiig op mijn Cheetah's... Alle grown Bad-sectors krijg ik ermee terug (don't ask me hoe, een kras lijkt me een kras, maar het werkt
)
Verwijderd
Een totaal overbodig iets.. waarom topicstarter er zich mee bezig gehouden heeft weet ik ook niet...
een cut&paste uit een pre-BC3 post van mij:
een cut&paste uit een pre-BC3 post van mij:
Een low-level format is een overerving uit oudere tijden. Vroeger (in die goede oude tijd ) draaiden schijven helemaal niet zo snel als nu en NOG kon de computer ''t niet bijhouden. Daar verzon men een truukje op, als je eerst een stukje schrijft, dan een stukje overslaat, en dan weer een stukje schrijft enzovoort dan krijgt de computer tijdens het lezen even adempauze. Dit heet ook wel interleaving. Omdat dit ook computer afhankelijk was, moest iedereen z''n schijf low-level formatteren, en de echte tweakert deed dat zeker 3 tot 5 keer om er achter tet komen wat de ideale instelling was. Dit was ook de tijd dat er op het moederbord nog een echte controller zat (MFM of RLL, of zoals de echte tweakert deed een MFM schijf op een RLL controller) en je in het bios nog precies moest instellen hoeveel koppen etc die schijf van jou had.
Tegenwoordig is het allemaal niet meer zo mooi. Men spreekt nog wel van een IDE-controller, maar eigenlijk is dit een farce, de controller zit nl. op de schijf zelf gemonteerd (vandaar ook de master/slave hell). De enige in je computer die dus nog precies weet hoeveel koppen etc je schijf heeft is de schijf zelf, en - nu komt het ergste - hij liegt daarover tegen je computer. Zo spreekt een hedendaagse IDE schijf schaamteloos van 8 koppen terwijl hij er maar 4 heeft bv.
Bij oudere IDE schijven kon dit voor grote problemen zorgen omdat mensen die gingen low-levelen vanuit het bios terwijl het bios helemaal niet wist hoe dat moest. Gevolg --> schijf kapot. De huidige IDE schijven laten zich uberhaupt niet zondermeer low-levelen, of faken het (zou een HD soms vrouwlijk zijn? ). Wil je perse een low-level format uitvoeren op je IDE schijf dan kan dit soms middels een programmaatje wat je op de website van de fabrikant van de bewuste schijf kunt downloaden. De clou is echter dat een low-level format eigenlijk nooit nodig is, tenzij er hele ritsen met bad-sectors op je schijf zitten, in welk geval je hem beter weg kunt gooien.
Verwijderd
Ja tuurlijk, je hebt ze terug... Maar voor hoelang??? De bad sectors zijn ontstaan omdat er slechte stukjes op je hdd zitten, die na verloop van tijd hun data verliezen... Schiet je daar met een magnetische kop overheen, ja dan werkt het weer. Maar ik ben bang dat na verloop van tijd de harddisk vanzelf wel weer "data gaat lekken"....Op donderdag 06 december 2001 12:42 schreef Kippenijzer het volgende:
Alleen nutiig op mijn Cheetah's... Alle grown Bad-sectors krijg ik ermee terug (don't ask me hoe, een kras lijkt me een kras, maar het werkt)
Alleen zitten er op iedere moderne harddisk reserve sectoren...Op donderdag 06 december 2001 15:39 schreef --EasY-- het volgende:
Ja tuurlijk, je hebt ze terug... Maar voor hoelang??? De bad sectors zijn ontstaan omdat er slechte stukjes op je hdd zitten, die na verloop van tijd hun data verliezen... Schiet je daar met een magnetische kop overheen, ja dan werkt het weer. Maar ik ben bang dat na verloop van tijd de harddisk vanzelf wel weer "data gaat lekken"....
En bij een low-level worden juist de beschadigde sector vervangen of verplaatst naar zo'n reserve sector. Dus binnen een zekere marge kun je een paar procent bad-sectors 'herstellen'
Dat is now ook voor een deel de functie van een low-level format. Maar als je schij daar al een paar keer last van gehad dan zou ik hem niet meer als opslag voor belangrijke data gebruiken, of een heel goed back-up systeem gebruiken.
©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
DLT in mijn server, is dat afdoende?Op zaterdag 08 december 2001 11:52 schreef Duur het volgende:
[..]
Dat is now ook voor een deel de functie van een low-level format. Maar als je schij daar al een paar keer last van gehad dan zou ik hem niet meer als opslag voor belangrijke data gebruiken, of een heel goed back-up systeem gebruiken.
Pagina: 1