Aanbrengen koelpasta???

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wdv
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-07 22:13
Ik ben sinds gisteren in het bezit gekomen van een nieuwe XP1800+ en een AMD recommended CPU cooler van CoolerMaster. Nu zit daar ongeveer een halve liter koelpasta bij. Verder luidt de gebruiksaanwijzing 'breng tussen de 0,1 en 0,2 mm aan op de heatsink, met een oppervlak net iets groter dan de core van de processor'. Omdat ik al eens een XP1800+ geroosterd heb wil ik het deze keer goed doen.

Heeft er iemand tips hoe ik netjes een goede en goed geplaatste hoeveelheid prut kan aanbrengen??
:?

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 06:52
klein drupje in het midden van je proc prutten... en dan verspreiden... zo heb ik het gedaan :)

edit: vooral niet te veel... daar kunnen procs niet zo goed tegen :Y)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• wdv
Op donderdag 06 december 2001 07:27 schreef Marv het volgende:
klein drupje in het midden van je proc prutten... en dan verspreiden... zo heb ik het gedaan :)

edit: vooral niet te veel... daar kunnen procs niet zo goed tegen :Y)
Hmm op het doosje staat dat je het op de heatsink moet smeren. Hoe, of liever gezegd, waarmee smeer je het erop? En hoe weet je of het genoeg danwel teveel is?
Ik ben erg bang om nog een CPU te vernaggelen.

• Marv
Op donderdag 06 december 2001 07:37 schreef wdv het volgende:

[..]

Hmm op het doosje staat dat je het op de heatsink moet smeren. Hoe, of liever gezegd, waarmee smeer je het erop? En hoe weet je of het genoeg danwel teveel is?
Ik ben erg bang om nog een CPU te vernaggelen.
Woops.. |:( |:(

Op de heatsink dus.. wat een fout :(

Ik had er zo'n kleine spuit bij... zo'n soort doctors spuit :P
Daarmee deed ik een drupje op de heatsink en toen heb ik het uitgewreven met datzelfde spuit dinges.
Hoe je weet dat het genoeg/te veel is.... dat weet je niet. :)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Klein drupje d'r op, en uitsmeren met een vlak iets, bankpasje ofzo.
Maar je kunt natuurlijk ook een stuje karton pakken, als het maar vlak is.

edit:

Je moet die zooi natuurlijk wel op de core smeren he...
Het kan wel op de heatsink, maar dan is de kans op een smeerboel zo groot.

Ook moet dat laagje flinterdun zijn, anders loop je het risico dat die prut als isolator gaat werken, en dat moet je niet willen.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Marv
Op donderdag 06 december 2001 07:40 schreef bazs2000 het volgende:

edit:

Ook moet dat laagje flinterdun zijn, anders loop je het risico dat die prut als isolator gaat werken, en dat moet je niet willen.
Het kan dus wel op de core... ik heb het volgens mij de laatste keer ook op de core gedaan. (daarom "versprak" ik me ook denk ik :)) De kans dat je er dan te veel op doet is volgens mij kleiner. (omdat die core zo klein is :))

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 22:02
idd, gewoon een drupje op de core, spreid het netjes uit en klaar is CeeZ :P

Edit: typo's, typen is moeilijk ;)

• wdv
Op donderdag 06 december 2001 07:40 schreef bazs2000 het volgende:

edit:

Wel op de core, niet op de core ?!?!?! Waaahhh. Tussen de 0,1 en 0,2 mm lijkt me wel dun ja. Mag het ook over de core heen? Of moet het exact binnen die vierkante centimeter blijven?
Is er dan niemand die een fullproof methode heeft??
;(

• Marv
Op donderdag 06 december 2001 07:50 schreef wdv het volgende:

[..]

Wel op de core, niet op de core ?!?!?! Waaahhh. Tussen de 0,1 en 0,2 mm lijkt me wel dun ja. Mag het ook over de core heen? Of moet het exact binnen die vierkante centimeter blijven?
Is er dan niemand die een fullproof methode heeft??
;(
OP de core... 0.2 mm is voldoende.... NIET aan de zijkant van de core (alleen op de core dus)
Anders zoek je ff op internet... zal vast wel ergens op een site staan :)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:31
mocht er toch zilverpasta naastkomen...EERST verwijderen met wasbenzine voordat de PC aangaat :)

anders is het je 2e CPU die doorfikt :P (kortsluiting)

• rdluca
  • Niet online
Je kan ook dat plakband gebruiken dit witachtig is en je overheen kan schrijven. In de kantoorboekhandel een gulden of twee denk ik??? Dat kan je rondom de core aanbrengen. Gewoon zonder druk aanbrengen en dat plakband lijkt zich meer vast te zuigen dan te plakken. Kom al bijna vanzelf los zonder druk.

• de-don
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 15:07
ach je moet je er niet te druk om maken, zoveel kan er niet fout gaan.
Als je te veel erop doet dan verspreid zich dat wel door de druk-kracht van de heatsink.
De beste mannier vind ik:
Druppel op de core doen van 3-4 mm, die dan uitsmeren (kan best met je vinger hoor)
Dan de heatsink er goed recht op zetten en als die goed vast zit dan de heatsink HEEL-LICHT-heen-en-weer-draaiend aandrukken.
Dan word de pasta goed verdeeld en in het reliëf geduwd. Het eventueel teveel pasta wordt dan naar de rand van de core geduwd waar het geen kwaad kan.

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 10:31

Frenkpie

"Crocs Rule !"

maar moet je niet langs de core wat doen? want zo maakt hij dan toch beter contact?

Verwijderd

Ik denk dat je gewoon zo kan doen: je smeert een kleine druppel vanuit het midden van je core over de hele core uit en dan doe je heel voorzichting de koeler erop, dat doe je ook erg voorzichig, niet er scheef opzetten, want dan breekt je core al snel en je moet gewoon zorgen dat de heatsink van de koeler recht op je processor zit, het moet goed aansluiten, want anders heeft de koeler niet de kans om te koelen en dan is het snel het einde van de processor. Bij die koeler gaan veel mensen de fout in, die zetten hem er dan niet recht op en zo verpest je je processor. En je krijgt er bovendien dan ook geen garantie meer op, dus dat wordt dan een duur geintje

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Eigenlijk is het heel simpel, koelpasta is alleen bedoeld om de hele kleine oneffenheden op core en heatsink te compenseren. Daarom doe ik altijd het volgende:

Aangezien de heatsink meestal al netjes gepolijst is, doe ik een heel klein druppeltje koelpasta op de heatsink en wrijf die met een boterhammenzakje om mijn vinger uit, zodat je geen laagje erop kunt zien, maar wel ziet dat er koelpasta opzit.

Vervolgens doe ik iets meer op de core, verdeel het voorzichtig met m'n vinger en gebruik een oud pasje om het netjes glad te maken.

Vervolgens zet je de heatsink zo voorzichtig mogelijk op de core en zet hem vast. Voila!

Verwijderd

Hoe ik het doe met Artic Silver 2, gewoon beetje op de core doen, en met een SIM-Kaart mooi en glad over het oppvervlak van de core verspreiden... werkt perfect

Verwijderd

Kan ook ja, iedereen heeft andere manieren, maar zolang het niet te veel is en je goed op het recht eropzetten van je koeler let, is er niks aan de hand

Verwijderd

BIj mijn coolermaster zat er al een verharde coolpasta op de heatsink. Dat is al genoeg mocht ie erop zitten, dus je heoft neit zo bang te zijn dat het fout gaat.

Verwijderd

Hier staat het helemaal en erg duidelijk uitgelegd door de makers zelf.

Verwijderd

Dan de heatsink er goed recht op zetten en als die goed vast zit dan de heatsink HEEL-LICHT-heen-en-weer-draaiend aandrukken.
Doe dit in elk geval nooit aub. Ja het kan prima goed gaan, maar is tevens _de_ manier om je AMD core te crushen.

Niet doen dus.

• DeadPool
  • Laatst online: 10-06 22:02
Op donderdag 06 december 2001 08:54 schreef frenkpie het volgende:
maar moet je niet langs de core wat doen? want zo maakt hij dan toch beter contact?
Dit meen je toch niet serieus? :? of je proc gaat dood of hij coolt minder goed, bij de compuzaak waar ik me proc had gekocht hadden ze ook ff coolprut erop gedaan hoor, nou het zat om de hele core heen. Ik schoonmaken (wasbenzine is echt handig omdat te doen) en artic silver erop smeren, alleen op de core, dat scheelde me dus 13 graden. Dus alleen een beetje op de core!

• Frenkpie

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Op donderdag 06 december 2001 09:38 schreef DeadPool het volgende:

[..]

Dit meen je toch niet serieus? :? of je proc gaat dood of hij coolt minder goed, bij de compuzaak waar ik me proc had gekocht hadden ze ook ff coolprut erop gedaan hoor, nou het zat om de hele core heen. Ik schoonmaken (wasbenzine is echt handig omdat te doen) en artic silver erop smeren, alleen op de core, dat scheelde me dus 13 graden. Dus alleen een beetje op de core!
ja ik meende da serieus omdat bij de koelermaster die een beetje vastere koelpasta hebben die helemaal om de core sluit (dus ook de zijkant)

ok ik weet hoe ik dadelijk mijn koeler erop moet doen (kga nu het mobo halen proberen te maken ;( ) ik moet proberen da bad_pool_caller probleem zien om te lossen maar nie echt suc6 ;( en de winkel zei dattie het nog goed deed :( maja ik dwaal af

• marijn
  • Laatst online: 14-07 15:59
De koelpasta moet alleen heel dun op de bovenkant van de proc zitten.

• Frenkpie

Frenkpie

"Crocs Rule !"

ik heb m'n mobo nu.... geinstalleerd en alles. koelpasta netals op die site van silver gedaan.

na ong 30 min is de proc maar 38 graden geworden *D

eerst wassie al 45 graden :)

Verwijderd

eeh wachtff
ik zit hier met ongeveer hetzelfde probleem.
alleen mijn vraag is, kan ik niet gewoon een druppel op de core leggen, en dan de cooler er op drukken??

net alsof je in de hondepoep stapt :+

ik heb trouwens een 1200mhz proc, en onderop m'n cooler zit al zo'n eeeh wit plakkerig plaatje, dan is die pasta zeker helemaal niet nodig?!?!?!

• _JGC_
  • Laatst online: 19:09
Klein drupje erop, dan met een kaart vlaksmeren en alle overbodige troep gaat er dan af.
Misschien dat er iets op de rand van de core komt, maar das totaal niet ernstig, zolang je het maar niet over die onderdeeltjes en bruggen naast de core smeert.

Ik doe het al tijden op deze manier en nog nooit een Duron of Athlon kapotgemaakt (4 Durons, 3 Athlons successvol gedaan)

Verwijderd

Nee, de HELE tube leegspuiten, cooler erop rammen en lopen maar

• MBMarduk
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

Op donderdag 06 december 2001 15:14 schreef sbronsge het volgende:

Nee, de HELE tube leegspuiten, cooler erop rammen en lopen maar
:+ LMAO!!

• Frenkpie

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Op donderdag 06 december 2001 14:59 schreef cowmel het volgende:
eeh wachtff
ik zit hier met ongeveer hetzelfde probleem.
alleen mijn vraag is, kan ik niet gewoon een druppel op de core leggen, en dan de cooler er op drukken??

net alsof je in de hondepoep stapt :+

ik heb trouwens een 1200mhz proc, en onderop m'n cooler zit al zo'n eeeh wit plakkerig plaatje, dan is die pasta zeker helemaal niet nodig?!?!?!
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm
Pagina: 1