Intel Link Aggregation werkt wel maar niet snel

Pagina: 1
Acties:

• Axel666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2022
FF een vraagje over link aggregation, heb namelijk de volgende config:

1 intel 510T switch
2 servers@800Mhz met 256mb ram en w2k adv
iedere server heeft 2 intel pro kaartjes

Alle 2 de servers hebben in intel proset een adapterteam bestaande uit de 2 nics ingestelt op link aggregation.
In de switch heb ik dit ook aangegeven, poorten 1&2 zijn een team en poorten 9&10.

Nou de performance: 88mbit :'(
Iemand enig idee waarom ik er max maar 88 uit krijg? Heb meerdere tools waaronder iperf en netcps gebruikt om dit te testen. Als ik op de switch zelf kijk zie ik dat tijdens het testen wel alle 4 de poorten belast worden, 1 en 9 trouwens wel twee keer zo veel als 2 en 10.

9worlds.net @ hattrick.org

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 07:42
De 510 zou eea moeten kunnen ondersteunen, dus dat is het probleem niet.

Ik zou eens naar de instellingen kijken van je kaarten en op de switch. Zo te zien heb je nu een adapter team wat het uitgaande verkeer balanced, maar het inkomende verkeer gewoon via 1 poort laat verlopen. Dit verklaart de 'normale' snelheid die je nu haalt. Dit is de methode waarmee je iets aan link aggregation kan doen zonder dat de switch het hoeft te ondersteunen.

Ik weet uberhaupt niet of link aggregation op die Intel dozen met een auto-detect achtige functie werkt; waarschijnlijk moet je dat hard configureren.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Axel666
Das nou het vreemde eraan, ik heb wel in de switch aan gegeven dat de poorten aggregation gebruiken en als ik iets over smijt worden ze alle 4 gebruikt, maar toch is de performance crap. Iemand nog andere ideen wat ik over het hoofd zie hier?

• mr_daTA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

mr_daTA

Probeert student te zijn

Die switches zijn het volgens mij niet. Ik een link tussen een 510 en een 550 vier poorten. En ik kom op 370 mbit, en dat is volgens mij toch aardig. Toch een probleempje met de netwerkkaarten van intel? Tja en een zeer brakke kabel maar dat kan ik me niet voorstellen.

Ik zou het iig niet bij de switch zoeken. Ik zal morgen ff kijken of ik zoiets na kan bootsen.

Chance favors the prepared mind

• mr_daTA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

mr_daTA

Probeert student te zijn

Ok ff getest

2 intel pro's kaartjes. Aangesloten op een teststation op speciaal verzoek met Win 2k advanced server. Vervolgens naar onze 510T switch.
Type: link aggregation

Geen enkel probleem. Ik haal rond de 170 mbit. Da's nog steeds niet het maximum maar toch een heel eind in de richting.

Ik heb er wel ff Cat5e voor gebruikt maar dat mag volgens mij het probleem niet zijn.

Chance favors the prepared mind

• Axel666
Erhm.. zit wel een zelf geknipte kabel tussen, zal die eerst eens gaan vervangen en een kabel tester gaan ritsellen. Thnx voor het uittesten man :)

• Axel666
Ok erhm nope nothing wrong met de kabels :( heb vandaag ff een paar stp pre.fab. kabeltjes gehaalt maar daarmee komt de performance nogsteeds niet boven de 89mbit. argh iemand enig idee wat ik fout doe of hoe ik zou kunnen kijken wat er fout gaat? thnx

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zomaar een stomme suggestie:

test het eens met 1 setje over de switch, en dan een beetje kijken wat er gebeurd bij verschillende combi's.
Er kan een config fout zijn, maar er kan ook een brak kaartje tussen zitten of een vaag conflict ofzo.
Als je dadelijk 44Mbit haalt over 1 kaart, dan weet je dat het Aggregation werkt, maar dat er een ander probleem is.

* TheGhostInc denkt dat het ook handig is even te kijken naar de Load van de machines, misschien dat je systeem het niet trekt. (Een driver fout kan al snel veel load veroorzaken.)

• Axel666
ok i feel like an idiot now |:( Ben er achter gekomen dat iedere adapter alleeeen maar send of ontvangt nou lekker full duplex ;) Erhm zou iemand perhaps mij een korte link aggregation setup tutorial kunnen geven/een goede pagina hierover kunnen aanbevelen? Heb al gegoogled etc maar nog niks gevonden, ga nu maar weer verder zoeken. alvast thnx people

Pagina: 1