Toon posts:

(OEM) vs (Retail)?

Pagina: 1
Acties:
  • 352 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen wat OEM betekent:?

• Campos
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-10-2025
[topic=96655/1/25]

Verwijderd

Original Equipment Manufacturer - OEM

het houd in dat:

bij retail krijg je bijv een video kaart met een mooie doos en demo's of zelfs wel eens volledige spellen..

en bij OEM hebben ze dat weggelaten met als gevolg daardoor dat OEM goedkoper is dus koop je een OEM videokaart dan krijg je een antistatisch zakje met de kaart erin.. er is overigens geen verschil in prestatie dan puur het verschil van de cd'tjes en de mooie doos met zn mooie lay-out en dergelijke :)

Verwijderd

Topicstarter
Dank je:)

Verwijderd

np :) (tot in de fijnste haartjes uitgelegd) ;P

Verwijderd

Ook kan het zijn (bijv met de radeon 8500 oem en retail)
Dat de retail sneller geklokt is dan de oem. de radeon oem core is 250 en de retail core volgens mij 275

Zie deze link en bij poster pindkaas
[topic=340764/1/25]

Verwijderd

lijkt me toch echt bijna onmogelijk..

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 01:10 schreef Shred het volgende:
Nee hoor.

Er waren tweakers die in het begin een radeon retail gekocht hadden en toen ze thuis kwamen en de kaart gingen installeren kwamen ze erachter dat de deze om een core van 250 liep. En dat is dus niet de retail want die draait op 275. Dit was een foutje van de groothandel.

Kijk maar eens in eerdere topics. 1 of 2 weken geleden.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Op donderdag 06 december 2001 01:10 schreef Shred het volgende:
Het verschil tussen OEM windows 95 en Retail windows 95 bestaat volgens jouw dan ook niet? De OEM versie crasht elke 30 minuten, de Retail versie maar 1 of 2 keer per 2 dagen.

een OEM Radeon 8500 is 250/250 geclockt, alleen de Retail van ATI zelf is 275/275. Alle andere Radeon 8500's zijn 250/250, ook de OEMs en Retails van 3rd party leveranciers.

MechWarrior || Monsters Game

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Op donderdag 06 december 2001 01:13 schreef ureal het volgende:

[..]

Nee hoor.

Er waren tweakers die in het begin een radeon retail gekocht hadden en toen ze thuis kwamen en de kaart gingen installeren kwamen ze erachter dat de deze om een core van 250 liep. En dat is dus niet de retail want die draait op 275. Dit was een foutje van de groothandel.

Kijk maar eens in eerdere topics. 1 of 2 weken geleden.
"Retail Radeon 8500" zegt niks over de mem/core snelheid. "Ati Retail Radeon 8500" is de enige "Retail Radeon 8500" op 275/275. De rest loopt op 250/250. bv "Apollo Retail Radeon 8500".

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 01:17 schreef GambitRS het volgende:

[..]

"Retail Radeon 8500" zegt niks over de mem/core snelheid. "Ati Retail Radeon 8500" is de enige "Retail Radeon 8500" op 275/275. De rest loopt op 250/250. bv "Apollo Retail Radeon 8500".
Oke bedankt dan weet ik dat ook als ik zelf de ati radeon 8500 retail ga kopen.

• Splatter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
(jarig!)
Op donderdag 06 december 2001 00:59 schreef Shred het volgende:
Original Equipment Manufacturer - OEM

het houd in dat:

bij retail krijg je bijv een video kaart met een mooie doos en demo's of zelfs wel eens volledige spellen..

en bij OEM hebben ze dat weggelaten met als gevolg daardoor dat OEM goedkoper is dus koop je een OEM videokaart dan krijg je een antistatisch zakje met de kaart erin.. er is overigens geen verschil in prestatie dan puur het verschil van de cd'tjes en de mooie doos met zn mooie lay-out en dergelijke :)
Volgens mij klopt dit niet.
Ik denk dat de termen "OEM" en "bulk" veel door elkaar worden gehaald. Wat jij hier beschrijft is volgens mij een geval van "bulk", oftewel "massa". Dit zijn gewoon producten die door hetzelfde merk/fabriek worden gemaakt als de retail, maar dan idd zonder de doos en extra software.
Een OEM is een bedrijf (dus geen product) dat onderdelen van andere bedrijven gebruikt. Asus gebruikt bv. NVidia chipsets voor hun videokaarten, en is daarom een OEM.
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij zit het zo in elkaar.

Verwijderd

je zou inderdaad wel es gelijk kunnen hebben ik denk eigenlijk DAT je gelijk hebt :)

je hebt idd ook nog bulk.. maar in dit geval worden dingen dan wel vaak verkeerd omschreven in de pc boer bladen :)

want dan kocht je bijv. een voodoo3 OEM ?! dat kan natuurlijk niet dan maar toch denk ik dat je gelijk hebt :)

Verwijderd

ah dus OEM omschrijving is dus bijv een powercolor gf2 als daar oem bij staat betekent dat dus dat ie iets aan boord heeft van een andere manufacter? hmm raar

:z

• Splatter
(jarig!)
Op donderdag 06 december 2001 01:41 schreef Shred het volgende:
ah dus OEM omschrijving is dus bijv een powercolor gf2 als daar oem bij staat betekent dat dus dat ie iets aan boord heeft van een andere manufacter? hmm raar

:z
Nee dat zou dus (volgens mij theorie :)) fout zijn,
omdat PowerColor zowiezo al een OEM is. (omdat dat bedrijf chipsets van o.a. NVidia gebruikt voor hun kaarten)
De betreffende kaart zou dan een Retail- of een Bulk-versie kunnen zijn, afhankelijk van van de meegeleverde software/doos.

edit: ik begin te stottottotteren :)

• Damon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-03 00:00
Op donderdag 06 december 2001 01:47 schreef Splatter het volgende:

[..]

Nee dat zou dus (volgens mij theorie :)) fout zijn,
omdat PowerColor zowiezo al een OEM is. (omdat dat bedrijf chipsets van o.a. NVidia gebruikt voor hun kaarten)
De betreffende kaart zou dan een Retail- of een Bulk-versie kunnen zijn, afhankelijk van van de meegeleverde software/doos.

edit: ik begin te stottottotteren :)
Alleen gaat je verhaal niet op voor bijv. Windows, een versie die je bij een pc koopt is een OEM versie en degene die je in een mooie doos los koopt is een retail.

Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-

• Splatter
(jarig!)
Op donderdag 06 december 2001 01:56 schreef Damon het volgende:

[..]

Alleen gaat je verhaal niet op voor bijv. Windows, een versie die je bij een pc koopt is een OEM versie en degene die je in een mooie doos los koopt is een retail.
hmm kut.. nou weet ik het ook niet meer :P

• Damon
Zover ik weet zijn OEM versies bedoeld voor bijv. HP/PB/Compaq systemen, bulk voor de kleinere systeembouwers en retail dus voor de losse verkoop.
Hoewel ik niet zeker weet of er wel een verschil is tussen bulk en OEM.

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-04 16:00

SiGNe

Ook hoi!

Op donderdag 06 december 2001 01:56 schreef Damon het volgende:

[..]

Klopt want dan wordt het OS door de fabrikant (OEM) van de PC geleverd en niet door door de fabrikant van het OS.

Niet?
[Specs]

• Damon
Op donderdag 06 december 2001 02:10 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Klopt want dan wordt het OS door de fabrikant (OEM) van de PC geleverd en niet door door de fabrikant van het OS.
Juist, met een OEM versie hoef je voor support dus ook NIET bij MS aan te kloppen, maar bij je leverancier!

• Splatter
(jarig!)
jeeej! mijn verhaal gaat dus wel op :D

Verwijderd

:):):):) ok dan ik ook weer blij snap ik dat verhaal ook zo ongeveer.. :) maar toch vreemd dat over zon klein iets in pc wereld als oem bluk en retail dat er weer zoveel chat over is :P

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:59
OEM == Bulk, het kan echter voorkomen dat er meerdere variaties van het OEM product zijn. Zo zijn er twee OEM varianten van de SB Audigy: een met FireWire, en 1 zonder. Technisch zijn ze hetzelfde als de retail kaart, hoewel de laatste andere (betere) uitgangen gebruikt.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Pagina: 1