help met stillere koeling...specifieke eisen

Pagina: 1
Acties:

• Miletos
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb hier een Athlon 1.4Ghz met AYHJA stepping. Op een MSI 6380LE (ja mensen...why the fuck heb ik de LE gekocht...ik weet het ook niet). Destijds meer als een rush aankoop gekocht...de koeling die de verkoper er standaard bij gaf: Coolermaster DP5-6H51! Als je geen zin hebt om te kijken op de site: die zijn voor TB's tot 1.2Ghz bedoeld! :P

Ik heb op dit moment een in- outtake fan die vrijwel geruisloos werken, gesloopt uit oude voedingsblokken.

De hele handel loopt hier al een tijdje met het standaard koelprutje op:
43 graden idle
60 graden stressed

Dat verschil in temp. vind ik nogal groot, en die coolermaster maakt nogal een herrie (snap eigenlijk niet hoe dat verschil in temp zo groot kan zijn?). Dus ik wil een VEEL stillere EN iets betere koeling. Ik wil niet al teveel knutselen en m'n budget is beperkt, dus waterkoeling is geen optie. Wat is nou een goede STILLE heatsink+fan waarmee ik waarschijnlijk op de...
40 graden idle
55 graden stressed

...kom?

Kijk, als ik nou die Silverado Noisecontrol neem...dan ben ik in 1 keer klaar. Maar nou lees ik verhalen dat die helemaal niet zo stil en goed is! Wie helpt mij door het bos van fans&heatsinks heen? Alles in NL kopen, onder rembours te leveren, voor MAX. 200 gulden...dat zijn de eisen.

PS: ik weet dat hier al veel topics over zijn geweest...maar die waren meer in de trend van "hoe krijg ik m'n pc stil?" of "wat is de beste koeling"...wat vaak eindigt in schreeuwen om wat het beste is. Dus ik heb wat eisen gesteld aan wat ik wil, in de hoop dat ik wat meer specifieke suggesties kan krijgen...hoop ik :P

Verwijderd

Alpha PAL8045T + Papst 8412NGML :P (stressed 44oC) voor MAX fl.200,-

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:53
dan heb je toch wel verrekte slecht gezocht en alleen met het kijken naar de huidige topics had je het al 10 keer kunnen vinden.

kan me niet voorstellen dat je de namen 'alpha' en 'swiftech' icm met een 'papst' fan niet bent tegen gekomen.

(edit: en ja hoor ze zijn me nog voor ook)

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 00:50 schreef salvador4 het volgende:
LOL @ Salvador4 :P , ik tel nu zelfs mee als meervoud, woei!!! :+

• Miletos
  • Niet online
Op donderdag 06 december 2001 00:47 schreef Nebuchadnezzar het volgende:
uhm...maar das een casefan...how in the world krijg ik dat op de heatsink? Of is die ook 80mm...maar past dat wel op m'n mobo? En is dat niet te zwaar? (80mm heatsink dan...)
Op donderdag 06 december 2001 00:50 schreef salvador4 het volgende:
dan heb je toch wel verrekte slecht gezocht en alleen met het kijken naar de huidige topics had je het al 10 keer kunnen vinden.

kan me niet voorstellen dat je de namen 'alpha' en 'swiftech' icm met een 'papst' fan niet bent tegen gekomen.

Njaa, iets aardiger had ook gemogen? Of ben je te moe daarvoor :z

Verwijderd

duurdere cpu kopen en onderklokken en dan je huidige koeler op 5 volt

• salvador4
Op donderdag 06 december 2001 00:52 schreef Nebuchadnezzar het volgende:

[..]

LOL @ Salvador4 :P , ik tel nu zelfs mee als meervoud, woei!!! :+
Met 'ze' bedoel ik de Silence Promo Crew whehe!

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 00:55 schreef steve_jacks het volgende:
uhm...maar das een casefan...how in the world krijg ik dat op de heatsink? Of is die ook 80mm...maar past dat wel op m'n mobo? En is dat niet te zwaar? (80mm heatsink dan...)
Die Alpha PAL8045T is inderdaad een 80mm heatsink :P en hij wordt gemonteerd door middel van de 4 gaten om de socket. Als je een plaatje van je mobo kan posten, zal ik even kijken of deze gaat passen of niet ;)

Ja, SPC is er altijd als de kippen bij :+

• salvador4
Op donderdag 06 december 2001 00:55 schreef steve_jacks het volgende:
Njaa, iets aardiger had ook gemogen? Of ben je te moe daarvoor :z
ahem jij bent nog altijd de gene die lui is :).
met de tijd dat je dit topic in elkaar flanst had je het antwoord nogmaals; al 10 keer kunnen vinden.

Verwijderd

SmartCooler bij Gistron voor 45,=

Fluisterstil en goede prijs/prestatie verhouding.
TB 1200 @ 42deg stressed, Athlon XP 1800+ op 44deg, met arcic silver thermal compound :9~

• Miletos
  • Niet online
Op donderdag 06 december 2001 00:57 schreef Nebuchadnezzar het volgende:

[..]

Die Alpha PAL8045T is inderdaad een 80mm heatsink :P en hij wordt gemonteerd door middel van de 4 gaten om de socket. Als je een plaatje van je mobo kan posten, zal ik even kijken of deze gaat passen of niet ;)

Ja, SPC is er altijd als de kippen bij :+
hier het grootste wat ik kon vinden:
http://www.msi.com.tw/php/upload/mb_pics/6380le1.jpg

Maar ik heb gekeken in de kast...er zitten 4 behoorlijk grote gaten rond de socket...dat zal het dan zijn? Dan past het dus? (misschien heb je een plaatje van een mobo waarvan je weet dat die ze heeft en dat je die gaten kan zien...dan kan ik ff vergelijken :p )

En nou heb ik de pricewatch bekeken. Staat maar 1 winkel die die PAPST fans verkoopt! Niet erg ofzo, maar ik dacht dat 'ie wel populair zou zijn en in heel veel winkels te krijgen zou zijn. (steve_jacks verbergt dat hij geen zin heeft in 2x rembours kosten :P )
Op donderdag 06 december 2001 00:58 schreef CiPHER het volgende:
SmartCooler bij Gistron voor 45,=

Fluisterstil en goede prijs/prestatie verhouding.
TB 1200 @ 42deg stressed, Athlon XP 1800+ op 44deg, met arcic silver thermal compound :9~
moet ik nog ff naar kijken...kost zoveel minder, 's ff kijken of daar wat reviews voor zijn...

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 01:12 schreef steve_jacks het volgende:
hier het grootste wat ik kon vinden:
http://www.msi.com.tw/php/upload/mb_pics/6380le1.jpg

Maar ik heb gekeken in de kast...er zitten 4 behoorlijk grote gaten rond de socket...dat zal het dan zijn? Dan past het dus? (misschien heb je een plaatje van een mobo waarvan je weet dat die ze heeft en dat je die gaten kan zien...dan kan ik ff vergelijken :p )

En nou heb ik de pricewatch bekeken. Staat maar 1 winkel die die PAPST fans verkoopt! Niet erg ofzo, maar ik dacht dat 'ie wel populair zou zijn en in heel veel winkels te krijgen zou zijn. (steve_jacks verbergt dat hij geen zin heeft in 2x rembours kosten :P )
[..]

mouet ik nog ff naar kijken...kost zoveel minder, 's ff kijken of daar wat reviews voor zijn...
Zo, hierop past de Alpha dus en ook bij jou 8-) :

Afbeeldingslocatie: http://www.epox.nl/images/motherboard/ep-8kha+.jpg

Dat de Papst fans door weinig NL winkels verkocht word is omdat ze best duur zijn, maar neemt niet weg dat ze erg populair zijn onder de tweakers die van stilte houden :)

Kritiek op die cooler van fl.45,- ;) : "Een koeler van een dergelijke lage prijs kan onmogelijk tippen aan de prestaties van deze Alpha PAL8045T + Papst 8412NGML. De Alpha zal zeker weten stiller en beter koelen."

Papst fans kunnen (als ik me niet vergis) bij Rick2001 besteld worden. Hij kan ze voor een goedkopere prijs halen, omdat hij aan de grens bij Duitsland woont :P

• Miletos
  • Niet online
sweeeet, ik ga bestellen! :P

Bedankt voor de hulp, zelfs zo laat op de avond nog!
...ik hou van dit forum :)

* Miletos gaat maar eens slapen...

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 01:33 schreef steve_jacks het volgende:
sweeeet, ik ga bestellen! :P
Graag gedaan, maar vergeet niet te vragen aan de verkoper of het gaat passen op je mobo. Dit is voor het geval dat het toch niet gaat passen (in verband met omruilen) :)

* Nebuchadnezzar gaat ook maar eens slapen :Z

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op donderdag 06 december 2001 00:46 schreef steve_jacks het volgende:
Destijds meer als een rush aankoop gekocht...de koeling die de verkoper er standaard bij gaf: Coolermaster DP5-6H51! Als je geen zin hebt om te kijken op de site: die zijn voor TB's tot 1.2Ghz bedoeld! :P

De hele handel loopt hier al een tijdje met het standaard koelprutje op:
43 graden idle
60 graden stressed

Wat is nou een goede STILLE heatsink+fan waarmee ik waarschijnlijk op de...
40 graden idle
55 graden stressed
Ik heb diezelfde heatsink als jij, de heatsink is zeker NIET slecht.. alleen zoals je zelf al zegt is de fan bagger.

Bestel een goeie 92mm fan (kijk eerst of er ruimte in je kast is... anders 80mm) 2 fingergaurds en een paar schroeven (houtschroeven met verzonken kop is het beste).

Als je de fan van je coolermaster afschroefd zie je een plastic deeltje... laat dat zitten. Pak nu 1 fingergaurd en schroef aan de kan die jij onder wilt hebben (duimschroeven zijn goed). Pak nu 2 of 4 schroeven en laat die door de fingergaurd in de gaatjes van het plastic zakken. schroef die vast. Zo gaan alle 4 schroeven. Als je fan eropzit moet je even zachtjes je fan naar je toe proberen te halen om te kijken of hij goed vastzit!. Pak nu weer duimschroeven en doe ook een fingergaurd op de andere kant. (die fan kan maybe ooit is losraken en geloof me een 92mm fan op 12volt wil ik niet door me kast hebben vliegen).

bij scheelde het 15 graden idle
en 12 graden ofzo stressed

ik gebruikte een sunon fan 92mm@55cfm!

kosten
fan: 15,-
fingergarud: 2x2,-
schroeven: 4x duimschroef: nix.. uit ouwe servervoeding gesloopt.
4x houtschroef: me vader lief aangekeken.

plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rinusngb/tweaks/92mm/92mm_7.jpg

voor de kabelaars:
http://www.xs4all.nl/~rinusngb/other/cpu_fan_1.jpg
(upload ik zodra ik weer thuis kom)

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 00:47 schreef Nebuchadnezzar het volgende:
Dan zie ik liever de volgende combinatie:
Alpha PAL8045T + Enermax UC-8FAB
Die fan is variabel instelbaar en heb je veel meer controle over je temp etc. + dat die op laag toerental ook fluisterstil is :)

• DaManiac
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05 23:24
Op donderdag 06 december 2001 13:16 schreef Drone60 het volgende:

[..]

..... instelbaar en heb je veel meer controle over je temp etc. + dat die op LAAG toerental ook fluisterstil is :)
Ja als ie op een laag toerental nog niet stil is he.... :)

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 13:20 schreef DaManiac het volgende:

[..]

Ja als ie op een laag toerental nog niet stil is he.... :)
Die Enermax fans kun je regelen tussen de 1000 ~ 3000 toeren.
Dat is nou juist het mooie dat je controle over zowel de herrie als temp hebt, dat kan met geen enkele andere fan.
En op de laagste stand hoor je die dingen absoluut niet :)
Pagina: 1