[OpenBSD] Partitionering

Pagina: 1
Acties:
  • 79 views sinds 30-01-2008

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52
Dames :z

Naast Linux from scratch wil ik ook OpenBSD op mijn thinkpad gaan installeren. Voor OpenBSD heb ik een OpenBSD partitie aangemaakt.. deze partitie is.. schrik niet: de 10'e partitie van mijn harde schijf.

Als ik in OpenBSD kom vraagt hij eerst naar mijn terminal type, vervolgens gaat het over het partitioneren. Ik krijg dan een stuk of 4 / 5 tabellen waarover alle informatie is verdeeld.

Persoonlijk heb ik het idee dat hij die partities niet allemaal aankan, zoveel. Ik kan maar tot partitie 3 kiezen bij het editten e.d.

De vorige keer dat ik OpenBSD installeerde was dat op een vers systeem waarop partities niet boeide, maar ik zou het hierop toch graag netjes doen :)

Goede handleidingen zijn ook van harte welkom, maar ik zelf kon zo geen handige vinden.

Heel erg bedankt!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat bedoel je met partities: Slices of BSD partitions?

Het is nogal verwarrend taalgebruik namelijk.
Eerst moet je met fdisk een slice aanmaken (wat DOS/Windows "partities" noemen) en daar binnen partities (een soort sub-partities dus eigenlijk).

In het FreeBSD handbook staat er wel een verhaaltje over (dat grotendeels ook voor OpenBSD geldt): http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/install-steps.html

• SoLeDiOn
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 09:13
Ooit gehoort van de "1024 cylindergrens"? OpenBSD kan normaal gesproken niet achter de 1024ste cylinder worden geinstalleert. Als je daar nog geen rekening mee hebt gehouden kan je het beste een deel van je data verplaatsen zodat je ruimte hebt voor OpenBSD(voor de 1024 cylinder) of je kan andere fdisken/boot-programma's zoeken die dat wel kunnen. Welk partitioneer programma gebruik je?

Toelichting :Slices (max. vier of je moet een special partitoneerprogramma gebruiken)zijn "ruwe partities" waarop gewone partities komen. Bijv. bij de installatie van OpenBSD maak je een slice aan (standaard op "slice"#3) en daarop stel je in welk stuk van die slice voor de root(als hoofddirectory) en users en config en programma's, en wat als swapschijf.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52
Heb ik wel van gehoord ja, en meer dan een maand later kun je er vanuit gaan dat het ook is gelukt :P

• SoLeDiOn
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 09:13
Oke, maar het is een kleine moeite om ff te posten dat het is opgelost.(kan er een slotje op en hoef/kan ik niet reageren).

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Whehe, mjaah... zit wat in ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.