Toon posts:

samsung of IIyama TFT

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
tijdje geleden een ongelukje gebeurd met mijn oude IIyama Vision master Pro 450 en nu moet ik dus een nieuwe monitor kopen. Logischerwijs zou ik weer 19" CRT kopen maar omdat dit toch enorm veel ruimte inneemt zat ik te denken aan toch een TFT.

Ik weet alleen niet wat ik nu moet doen of een CRT of TFT. TFT is weer een stuk duurder maar scheelt ruimte en is mooier. Ook betere toekomst investering.

Maar een 19" CRT is stukke goedkoper en hogere resoluties.

ik heb al rond gekeken bij deze fabrikanten naar een goede 17" TFT monitor maar kom er niet uit |:(.

Wat kunnen jullie mij aanraden? a man in trouble ;)

Verwijderd

Topicstarter
niemand die mij kan helpen ?? geen enkele tip??

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 11:19

PromWarMachine

Forsaken Archer

Nou, ik ga een nieuw systeem kopen (zoals hieronder) en heb gekozen voor 19" CRT i.p.v. TFT, omdat de resolutie en vooral de refresh rate zo'n gigantisch verschil laat zien!

19" CRT
1280x1024 (Hz) 89
1600x1200 (Hz) 76
1800x1440 (Hz) 64

15" TFT
max resolutie: 1024x768 @ 65 Hz |:(

Deze monitoren zijn beide van Iiyama en beide ongeveer even duur (de TFT nog iets duurder zelfs)
Voor mij was de keus snel gemaakt.

Maar jij hebt het over een 17" TFT, deze is meer dan 2x zo duur als de 19" CRT...

Conclusie:
Als prijs geen rol speelt zal ik gaan voor de 17" TFT vanwege de gemakken die je noemt, maakt de prijs wel uit, zou ik liever gaan voor de 19" CRT

Succes!

Dividend for Starters

Verwijderd

De refreshrate bij een TFT heeft geen invloed op het zicht dat je erop hebt. Het is niet zo dat als je de refreshrate op 60Hz zet dat het scherm gaat "knipperen".

't is maar ff dat je het weet. :P

• bertje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 14:21
ik zou voor crt gaan...ik zit op me werk ook 8ter/voor >:) een 15 inch TFT en als ik dan ffies later 8ter/voor een 19 ich CRT bakkie zit dan heb ik die toch liever.. :9

Verwijderd

Topicstarter
ja refresh rate maakt niet uit bij een TFT. Maar wat wel uitmaakt is dat de refresh rate vast staat bij een TFT. |:(

Bij een CRT kun je altijd nog veranderen. Bijvoorbeeld nu speel je spelletjes in bv. 1028*768 maar over +/- 3 jaar zijn de videokaarten veel beter waardoor de spellen in veel hogere resoluties gespeeld kunnen worden. Wanneer je dan nu een TFT koopt zit je toch vast op die ene resolutie. Bij een CRT niet.

Dit lijkt mij zeer belangrijk.

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 13:20 schreef solofonz het volgende:
ja refresh rate maakt niet uit bij een TFT. Maar wat wel uitmaakt is dat de refresh rate vast staat bij een TFT. |:(

Bij een CRT kun je altijd nog veranderen. Bijvoorbeeld nu speel je spelletjes in bv. 1028*768 maar over +/- 3 jaar zijn de videokaarten veel beter waardoor de spellen in veel hogere resoluties gespeeld kunnen worden. Wanneer je dan nu een TFT koopt zit je toch vast op die ene resolutie. Bij een CRT niet.

Dit lijkt mij zeer belangrijk.
Volgens mij klopt dit niet echt. Bij een tft scherm kan je de refresh rate ook hoger zetten maar dit heeft geen zin want als die nu op 60 Hz of 80 Hz staat zie je daar totaal geen verschil in.

Het is natuurlijk wel zo dat een tft een native resolution heeft waar hij meestal niet boven kan.

Maar als je een crt monitor koopt heeft die ook een maximum resolutie en een bijhorende maximum refresh rate.

Dus zeggen dat je monitor zijn resolutie hoger en de refresh rate sneller wordt met een toekomstige grafische kaart slaat ook nergens op, die crt heeft namelijk ook gewoon zijn maximums.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 06 december 2001 15:02 schreef Thommy het volgende:

[..]
Dus zeggen dat je monitor zijn resolutie hoger en de refresh rate sneller wordt met een toekomstige grafische kaart slaat ook nergens op, die crt heeft namelijk ook gewoon zijn maximums.
Tuurlijk wel
15" TFT kost +/- 1400 gulden met resolutie 1024*768
19" CRT kost +/- 1400 gulden met resolutie 1600*1200

met de CRT kun je met de grafische kaarten stukke langer me doorgaan want de grafische kaart draai je nu meestal op 1024*768. Met TFT zit je dus al aan het maximum en met de CRT kun je dus nog een heel tijdje mee *D.
dat bedoel ik ermee.

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:02

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Ik zou persoonlijk nog geen TFT-scherm kopen, gewoon omdat deze simpelweg nog veel te duur zijn in verhouding tot de specs. Tegenwoordig zijn TFT's ook nog niet echt perfect; langzaam met games, en nog steeds grote kans dat je 'm koopt net een aantal dooie puntjes.

Ik denk dat je beter een mooi CRT scherm kan kopen met een mooie Trinitron beeldbuis (bijv. Iiyama, Sony, CTX and so on )

/dev/null

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 21:55
Heb de laatste weken de diverse nieuwste modellen geprobeerd. Voor games kun je nu al diverse TFT's kopen die goed meekunnen. Voor de kapotte pixels hoeft je het helemaal niet meer te laten. Diverse fabrikanten hebben nu een zero tolerance. Zelfs Philips met de B2 serie. Ik kan ze op dit moment de Philips 170B2 aanraden voor 2500 piek. Draait strak 1280-1024. Qua formaat in de hoogte iets kleiner, in de breedte iets groter dan een 19".

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 14:04
Ik ben erg tevreden met mijn Liteon 150nogwat TFT. Geen problemen met games enzo, als je maar 1024x768 speelt. De Samsung TFT ziet er ook net zo goed uit, IIyama's vind ik persoonlijk wat slechter beeld geven.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Verwijderd

Topicstarter
ik zou graag nog willen weten wat jullie van deze tft monitor vinden :
Samsung SyncMaster 171 S

deze staat in de pricewatch voor +/- fl 2200

hier wat specs van de monitor:
Type beeldscherm TFT LCD
Beelddiagonaal 17"
Dotpitch 0.264 mm
Aantal kleuren 16.7 miljoen
Kijkhoek horizontaal 150°
Kijkhoek boven / onder 65° / 65°
Contrast ratio nominaal 350 : 1
Helderheid 250 cd / m2
Responstijd 40 ms
Max. resolutie analoog 1280 x 1024

Ik vind het design supervet en de specs zijn ook zeer goed. Ik heb de kleinere versie gezien in een winkel (de 151 S) en daarvan de beeldkwaliteit echt superscherp :9~.

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 11:45 schreef solofonz het volgende:
ik zou graag nog willen weten wat jullie van deze tft monitor vinden :
Samsung SyncMaster 171 S

deze staat in de pricewatch voor +/- fl 2200

hier wat specs van de monitor:
Type beeldscherm TFT LCD
Beelddiagonaal 17"
Dotpitch 0.264 mm
Aantal kleuren 16.7 miljoen
Kijkhoek horizontaal 150°
Kijkhoek boven / onder 65° / 65°
Contrast ratio nominaal 350 : 1
Helderheid 250 cd / m2
Responstijd 40 ms
Max. resolutie analoog 1280 x 1024

Ik vind het design supervet en de specs zijn ook zeer goed. Ik heb de kleinere versie gezien in een winkel (de 151 S) en daarvan de beeldkwaliteit echt superscherp :9~.
Slecht om twee redenen: geen DVI uitgang >> slechte investering toekomst, responsetijd: 40 ms >> slechte investering voor games

let hier goed op: ik d8 dat de 170T van Samsung responsetijd van 25 ms had, maar die is zeer moeilijk te verkrijgen in NL :Y)

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 19:01
Op dinsdag 11 december 2001 12:11 schreef mxstrAEm het volgende:
[..]
responsetijd: 40 ms >> slechte investering voor games
Zeker niet waar, dat is dezelfde response tijd als een SGI1600W en die werd alom geprezen als een goed gamers LCD. Lager is natuurlijk beter, maar games zullen er prima op werken.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 12:11 schreef mxstrAEm het volgende:

[..]

Slecht om twee redenen: geen DVI uitgang >> slechte investering toekomst, responsetijd: 40 ms >> slechte investering voor games
geen DVI maakt in principe ook niet veel uit voor mij want ik heb geen videokaart met DVI ;(. Een nieuwe heb ik niet nodig want ik heb een tijdje terug een GF2 Pro 64 mb gekocht.

Ten tweede is het verschil in kwaliteit ook wel te overzien.

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Hmm een TFT issuh Veel beter als een CRT waarneer het om films gaat of games.
Dit voornamelijk omdat de lichtopbrengst bij TFT veel hoger ligt en je dus ook donkere scenes nog kan zien zonder de brightness op rontgensterkte te hoeven zetten :)

Een responstijd van 40 ms staat gelijk aan 25fps er zijn inmiddels ook schermen met een risetime van 10ms en falltime van 15ms wat gelijk staat aan ~40fps.
Zoals het paneel dat ik heb besteld:

Een Iiyama 17,4" TFT type: AS4431D
Die heeft een USB-hub, kan draaien (desktop ondersteboven lekker handig ;-) en heeft interne speakers(vette sound man >:) natuurlijk mag ik de DVI-D stekker niet vergeten.

Hier nog ff een ^C ^V uit een .PDFje :)

AS4431D
Model AS4431D
LCD 44cm (17,4 "), TFT SuperClear
MVA Colour LCD
Viewing zone Horizontal 160O, vertical 160O
Compatibility All current PC and MAC graphics
standards. Windows® 95/98
Plug-and-Play (DCC 1/2B)
Displayable colours Full colour, 24 bits
Pixel arrangement RGB vertical stripe
Sync frequency Horizontal: 24.8 - 80.0 kHz
Vertical: 56 - 85 Hzmaw de interne regelschakeling converteerd alles boven de ~40HZ naar 40Fps
Video bandwith 135 MHz maximum
Resolution 1280 x 1024 (max.)
Lower resolutions are displayed with
digital linear smoothing for optimum
picture
Response time Rise: 10msec/Fall: 15msec
Brightness 220 cd/m2
Contrast 1:400
Backlight Fluorescent light
Cold cathode tube x 4
Lifetime: 50% brightness >50.000 hours
Input signal 15 pin D-sub connector, 24 pin DVI-D,
Video (1,8 mtr VGA 15 pin and
1,8 mtr DVI-D cable included)
User controls Brightness, contrast, clock, phase,
H-position, V-position, color temp,
auto balance, sharpness, auto set-up,
signal select (D-sub, DVI, Video 1,
Video 2), OSD positioning, Full screen
(Off, 1, 2), language (Eng, D, Fr, Ned,
Sv, Jap), reset. In Video modus also:
Hue, Color, Input source (DVD, VCR),
Color system (Auto,NTSC, PAL, SECAM)
Power supply World-wide 90-132/198-264VAC,
50/60Hz input
Power usage 58W maximum in normal use
5W maximum in suspend mode
Power saving Auto power down to standby mode,
VESA-DPMS, EPA Energy Star and
Nutek, TCO99 Compliant
Low radiation TCO99 and MPRIII approved
Approvals TCO99, CE, TÜV-GS/MPRIII (prEN50279)/
ISO13406-2, FCC-B, UL/C-UL, VCCI-B
Operating
temperature 5 - 35OC
Humidity 20 - 85% non-condensing
Accessories Operation manual (Eng, D, Fr, Ned,
Sv, Jap), Power cable, 15 pin D-sub
signal cable, 25 pin DVI-D signal cable,
USB cable, Audio cable for computer,
Video cable, Audio cable for video,
Pivot® Software (CD)
Manufacture All monitors manufactured using CFC
free materials, non-toxic metals and
non-bromided flame retardants, and are
fully recyclable. Recycled material used
for packaging and user documentation
Additional features Integrated USB-hub (1 upstream,
4 downstream ports), 2 x 1 W front firing
speakers, rotating screen (landscape/
portrait viewing), removable base/
VESA complaint mounting plate, no need
for separate power supply, Video input
(RCA pin jack and S-Video), headphone
connector ø3,5mm mini jack, DVIDigital
input for optimum picture quality
Weight 7,5 kg

Powered bij meergranenbrood.

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:55

DJT

Ik heb hier een Samsung 150T, het 'kleine' broertje van de 170T en ben er dik tevreden mee. 3D spelletjes zijn geen probleem en het kijkt héérlijk rustig!

Deze komt van de HCC voor 999,- bij Overseas Computers, dan krijg ik ook nog eens 100,- energiepremie! Voor 899,- dus een prima schermpje!

8-)

Verwijderd

Topicstarter
Een responstijd van 40 ms staat gelijk aan 25fps er zijn inmiddels ook schermen met een risetime van 10ms en falltime van 15ms wat gelijk staat aan ~40fps.
Zoals het paneel dat ik heb besteld:
Dus een TFT monitor met 40 ms kan nooit hoger dan 25fps halen? Ook al heb je een videokaart die veel meer frames kan halen of heeft dat er niets mee te halen :? ?

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Op dinsdag 11 december 2001 15:55 schreef solofonz het volgende:

[..]

Dus een TFT monitor met 40 ms kan nooit hoger dan 25fps halen? Ook al heb je een videokaart die veel meer frames kan halen of heeft dat er niets mee te halen :? ?
Idd 25fps is de max.
Alle frames die je meer stuurd worden meestal heel bot naar /dev/null verwezen, dit fenomeen is beter bekend onder de naam framedrop.

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 19:01
Je kunt bij een TFT nooit spreken van een limiet van X aantal frames per seconde, vanwege het feit dat de response tijd voor elke pixel verschillend is en af zal hangen van welke naar welke kleur de pixel moet switchen! Tenzij je natuurlijk een homogeen beeld hebt steeds, en dat is bij games nooit zo.

40 ms is de maximale response tijd, deze zal veelal lager liggen.

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Hmm, die 40 ms is een combinatie van risetime en falltime die beiden anders zijn.
En idd maakt het uit van welke naar welke kleur je schakeld maar dat zijn geen enorme verschillen en in de praktijk is het nagenoeg niet te zien.

Verwijderd

Topicstarter
dus voor games is deze Samsung 170S een prima TFT monitor?
Pagina: 1