He, laats las ik TV-out maximale resolutie 800 x 600? is dit altijd zo? of kun je ook hogere resoluties draaien op TV's met standaard TV-out kaarten met 32MB grafisch geheugen of meer?
Wat heeft het voor nut, je tv kan niet hoger. Ik heb een kaart met een tv-out met twinview en als ik die op een resolutie van 1280 zet zie ik op mijn tv maar een gedeelte van het scherm en als ik met mijn muis bij de rand kom schuift het beeld op.
ja de nieuwere kaarten kunnen op 1024 x 768 en soms wel hoger maar dan moet de tv ook op die resolutie kunnenOp woensdag 05 december 2001 22:22 schreef Alfa_V6_Savali_Man het volgende:
Ik meen dat sommige nieuwere kaarten ook 1024x768 aankunnen!
Ah zo, en hoe doen consoles dan zo'n mooie grafische kwaliteit op een TV creeeren? door middel van FSAA? of werkt dat niet op TV?
dat is natuurlijk speciaal en uitsluitend voor een tv gemaakt, dus ook om daar optimale kwaliteit op te krijgen.
Als je tv kijkt ziet het er toch ook goed uit?
En dan is de res ook echt niet hoger, hij kan gewoon niet hoger dan 800 x 600, en dat je dan niet de optimale beeldkwaliteit krijgt ligt aan de videokaart.
Als je tv kijkt ziet het er toch ook goed uit?
En dan is de res ook echt niet hoger, hij kan gewoon niet hoger dan 800 x 600, en dat je dan niet de optimale beeldkwaliteit krijgt ligt aan de videokaart.
Hehe, mijn "ouwe" Matrox Mystique G200 met TV-OUT kan ook op 1024 x 768 via tv out.Op woensdag 05 december 2001 22:22 schreef Alfa_V6_Savali_Man het volgende:
Ik meen dat sommige nieuwere kaarten ook 1024x768 aankunnen!
Verwijderd
Mijn Matrox G400 DualHead kan ook 1024x768 aan op de tv 
Echt prachtbeeld geeft deze kaart
Echt prachtbeeld geeft deze kaart
Jah, maar die matrox kaarten zijn toch niet in PCI versie beschikbaar, en dan bedoel ik die G400 of hoger. En ik wil lichtjes kunnen gamen op de TV, ik denk dat daarvoor de FSAA van een geforce kaart wel handig zal zijn
Het ligt voornamelijk aan de tv. Ik geloof dat de standaard resolutie van een tv maar 300 bij 100 pixels is (het is echt laag)
inderdaad is het zo dat als je je volledige scherm op je tv wilt krijgen je de resolutie op 800 X 600 moet zetten.
anders gaat hij automatisch scrollen.
dat schiet niet op.
maar waarom wil je meer resolutie als je toch volledig beeld hebt?
anders gaat hij automatisch scrollen.
dat schiet niet op.
maar waarom wil je meer resolutie als je toch volledig beeld hebt?
AMD Athlon XP 1800@1533 | Asus A7V333 raid | G-force TI4600 + Vivo| 60 Gb Maxtor hhd 7200 rpm | 3 X 256 PC2400 DDR ram | Coolermaster DP5-7H53F CPUcooler| 8 systeemkoelers 80 mm | 550 Watt voeding |32x12x40 LiteOn CD-ReWriter | A-Open CD-rom 52X
Daar heb je gelijk in Jeffrey, maar welke PCI videokaart met TV-out raden jullie mij aan als ik een beetje mooie grafics wil en moet kunnen gamen en een beetje surfen op TV.
Dan is het toch de geforce 2MX he?
En dan FSAA gebruiken 2x of heel misschien 4x bij oude spellen
Dan is het toch de geforce 2MX he?
En dan FSAA gebruiken 2x of heel misschien 4x bij oude spellen
Surfen op TV ?? Films kijken op tv gaat goed, spellen spelen ook (zolang er niet teveel tekst in gebruikt wordt) maar ga er aub NIET van uit dat je tv je monitor kan vervangen.
Surfen op tv staat garant voor hoofdpijn. Dat is mijns inziens ook zeker niet aan te raden. Dat gaat niet goed op m'n Asus V6600 Deluxe en ook niet op m'n Matrox G200.
Heb zelf ooit es proberen te diablo'en op TV, was niet goed te spelen. Nou is m'n tv'tje op m'n kamer niet zo heel denderend, maar beneden staat een 100 Hz breedbeeld tv, maar daar gaat het ook niet fatsoenlijk op.
Surfen op tv staat garant voor hoofdpijn. Dat is mijns inziens ook zeker niet aan te raden. Dat gaat niet goed op m'n Asus V6600 Deluxe en ook niet op m'n Matrox G200.
Heb zelf ooit es proberen te diablo'en op TV, was niet goed te spelen. Nou is m'n tv'tje op m'n kamer niet zo heel denderend, maar beneden staat een 100 Hz breedbeeld tv, maar daar gaat het ook niet fatsoenlijk op.
Verwijderd
hmm... de gemiddelde tweaker heeft echt een goede kennis over hoe tv (/out) werkt...... NOT
tv is analoog, en heeft dus geen 'resolutie'. Er zijn grofweg 2 tv standaarden, PAL en NTSC. PAL heeft 576 beeldlijnen, NTSC 480. PAL heeft 50 fields per seconde, NTSC 60.
In Europa gebruiken we allemaal PAL voor tv-uitzendingen. Alle hier verkochte TVs ondersteunen dus ook PAL in de eerste plaats, en alleen als je een iets nieuwere/beter TV hebt, ondersteunt deze ook NTSC.
Als je videokaart tv-out heeft, en als functie heb je het klonen van de primaire VGA output naar TV aanstaan, dan zal de videokaart de resolutie van de primaire uitgang up/down scalen naar de tv-standaard die je hebt ingesteld.
Voor NTSC is het dus aan te raden je desktop op 640x480 te draaien, aangezien hier de minste scaling optreedt en dus het scherpste beeld oplevert op TV. Voor PAL kan je het beste op 800x600 draaien als je geen custom resolutie van zeg 768x576 kan toevoegen (en deze kunt klonen). Hoger dan 800x600 draaien op je monitor heeft dus geen enkel nut, anders dan dat je meer definitie zult verliezen bij het downscalen, en het beeld dus onscherper zal zijn.
De kwaliteit van de TV-Out wordt dus niet door de maximale resolutie die de kaart kan downscalen bepaald, maar door de filters/kwaliteit van de DAC, en de maximale resolutie (horizontaal, verticaal is altijd 576 of 480) die uiteindelijk wordt omgezet naar de analoge PAL/NTSC standaard (beeldlijnen).
tv is analoog, en heeft dus geen 'resolutie'. Er zijn grofweg 2 tv standaarden, PAL en NTSC. PAL heeft 576 beeldlijnen, NTSC 480. PAL heeft 50 fields per seconde, NTSC 60.
In Europa gebruiken we allemaal PAL voor tv-uitzendingen. Alle hier verkochte TVs ondersteunen dus ook PAL in de eerste plaats, en alleen als je een iets nieuwere/beter TV hebt, ondersteunt deze ook NTSC.
Als je videokaart tv-out heeft, en als functie heb je het klonen van de primaire VGA output naar TV aanstaan, dan zal de videokaart de resolutie van de primaire uitgang up/down scalen naar de tv-standaard die je hebt ingesteld.
Voor NTSC is het dus aan te raden je desktop op 640x480 te draaien, aangezien hier de minste scaling optreedt en dus het scherpste beeld oplevert op TV. Voor PAL kan je het beste op 800x600 draaien als je geen custom resolutie van zeg 768x576 kan toevoegen (en deze kunt klonen). Hoger dan 800x600 draaien op je monitor heeft dus geen enkel nut, anders dan dat je meer definitie zult verliezen bij het downscalen, en het beeld dus onscherper zal zijn.
De kwaliteit van de TV-Out wordt dus niet door de maximale resolutie die de kaart kan downscalen bepaald, maar door de filters/kwaliteit van de DAC, en de maximale resolutie (horizontaal, verticaal is altijd 576 of 480) die uiteindelijk wordt omgezet naar de analoge PAL/NTSC standaard (beeldlijnen).
Verwijderd
Wat jammer dat we niet allemaal zo slim als jou zijnOp donderdag 06 december 2001 01:56 schreef dZeus het volgende:
hmm... de gemiddelde tweaker heeft echt een goede kennis over hoe tv (/out) werkt...... NOT
Dzeus..
Hoe zat het dan ook alweer met interlaced en deinterlaced?
en het omzetten daarvan. Dan hebben we het hele plaatje compleet(
).
klopt het dat de TV elke 1/50 seconde een beeldje produceert met 576/2= 288 beeldlijnen. en de volgende 1/50 seconde "de volgende" 288 beeldlijnen? Dus eerst de oneven rijen 1,3,5.....575 en dan de even rijen 2,4,6....576?
Zo zou je nl. elke 1/25 seconde een compleet plaatje zien. Dus 25 frames per seconde.(dit klinkt namelijk bekend!)
-
Hoe zat het dan ook alweer met interlaced en deinterlaced?
en het omzetten daarvan. Dan hebben we het hele plaatje compleet(
klopt het dat de TV elke 1/50 seconde een beeldje produceert met 576/2= 288 beeldlijnen. en de volgende 1/50 seconde "de volgende" 288 beeldlijnen? Dus eerst de oneven rijen 1,3,5.....575 en dan de even rijen 2,4,6....576?
Zo zou je nl. elke 1/25 seconde een compleet plaatje zien. Dus 25 frames per seconde.(dit klinkt namelijk bekend!)
-
AMD Barton XP 2500+@3400+, Asus a7n8x deluxe, 512 MB twinmos, Sapphire Radeon 9800SE@9800XT, LG 915FT+
Verwijderd
Dribbeltje:
je hoeft het niet leuk te vinden als ik zoiets zeg, maar ik erger me persoonlijk nog meer aan mensen die 'waarheden' verkondigen die niet waar zijn. Daar erger ik me kapot aan.
Bizar:
tv schrijft idd elk field de helft van het aantal beeldlijnen (zeg maar: eerst alle even lijnen, dan alle oneven lijnen). Of de videokaart 25 frames van de monitor pakt, en deze dan opsplitst naar 2x25 = 50 fields (voor pal), of dat deze 50 frames pakt en dan om en om de even en onever lijnen schrijft is afhankelijk van de videokaart. Voor zover ik weet pakt een Matrox kaart 25 frames en splitst deze op (in clone mode, DVDMAX is weer een ander verhaal).
je hoeft het niet leuk te vinden als ik zoiets zeg, maar ik erger me persoonlijk nog meer aan mensen die 'waarheden' verkondigen die niet waar zijn. Daar erger ik me kapot aan.
Bizar:
tv schrijft idd elk field de helft van het aantal beeldlijnen (zeg maar: eerst alle even lijnen, dan alle oneven lijnen). Of de videokaart 25 frames van de monitor pakt, en deze dan opsplitst naar 2x25 = 50 fields (voor pal), of dat deze 50 frames pakt en dan om en om de even en onever lijnen schrijft is afhankelijk van de videokaart. Voor zover ik weet pakt een Matrox kaart 25 frames en splitst deze op (in clone mode, DVDMAX is weer een ander verhaal).
Mijn matrox g550 doet zelfs 1600x1200 op tv
niet dat er dan nog maar iets te lezen is hoor....
niet dat er dan nog maar iets te lezen is hoor....
edit:
pci versie heb ik ook nog niet gezien....
pci versie heb ik ook nog niet gezien....
Verwijderd
Misschien verzind iemand wel een mooie workaround ipv een oplossingOp donderdag 06 december 2001 02:49 schreef dZeus het volgende:
Dribbeltje:
Bizar:
Een PAL (720x576@50Hz) of NTSC (720x480@60Hz) sluit slecht aan bij een VGA signaal (bijv. 640x480@60Hz). Mede door de resolutie die dan gescaled moet worden en door de refreshrate die bij VGA non-interlaced is en bij TV interlaced.
Bovendien is TV overscan, waardoor veel buiten beeld valt. PAL overscan is 768x576 bijvoorbeeld, maar daar zie ja maar 90% van, de rest "valt er af".
Maar op de vraag "Heeft een TV-out een maximale resolutie???" is het antwoord ja.
Dit omdat het altijd hetzelfde PAL of NTSC signaal is en de resolutie dus altijd hetzelfde is, ongeacht de resolutie op je monitor. En omdat er altijd gescaled moet worden is het nooit zo mooi als bijvoorbeeld het beeld van een standalone dvd speler.
Bovendien is TV overscan, waardoor veel buiten beeld valt. PAL overscan is 768x576 bijvoorbeeld, maar daar zie ja maar 90% van, de rest "valt er af".
Maar op de vraag "Heeft een TV-out een maximale resolutie???" is het antwoord ja.
Dit omdat het altijd hetzelfde PAL of NTSC signaal is en de resolutie dus altijd hetzelfde is, ongeacht de resolutie op je monitor. En omdat er altijd gescaled moet worden is het nooit zo mooi als bijvoorbeeld het beeld van een standalone dvd speler.
Coïtus ergo sum
Verwijderd
Maar als je DVD-MAX mode gebruikt op een Matrox kaart zal vanaf de overlay data gescaled worden. Als je dan een progressieve PAL DVD afspeeld op je pc, dan zal er nauwelijks gescaled worden, en de kwaliteit van het output signaal bijna gelijk zijn aan die van een standalone DVD speler (mits de software dvd speler van goede kwaliteit is).
Verwijderd
Hij weet ook niet waarover hij praat want een pal tv heeft geen 578 beeld lijnen maar 625. ntsc heeft er 578 maar dat weet ik niet zeker. Pal ook geen 50 fields per seconde (om het maar bij zijn benamingen te noemen) maar 25. Telkens worden de oneven en de even lijnen belicht Zodoende dat men aan 2x 25 frames aan 50 hz komt.Verwijderd schreef op 06 December 2001 @ 02:11:
[...]
Wat jammer dat we niet allemaal zo slim als jou zijn
Verwijderd
DVDHij weet ook niet waarover hij praat want een pal tv heeft geen 578 beeld lijnen maar 625. ntsc heeft er 578 maar dat weet ik niet zeker. Pal ook geen 50 fields per seconde (om het maar bij zijn benamingen te noemen) maar 25. Telkens worden de oneven en de even lijnen belicht Zodoende dat men aan 2x 25 frames aan 50 hz komt.
720 x 576 @25 = PAL DVD-MPEG2 *
704 x 576 @25 = PAL DVD-MPEG2 *
720 x 480 @29,97 = NTSC DVD-MPEG2 *
704 x 480 @29,97 = NTSC DVD-MPEG2 *
| SYSTEM | NTSC M |
| Lines/Field | 525/60 |
| Horizantal Frequency | 15.734 kHz |
| Vertical Frequency | 60 Hz |
| Colour Subcarrier Frequency | 3.579545 mHz |
| Video Bandwidth | 4.2 mHz |
| Sound Carrier | 4.5 mHz |
| SYSTEM | PAL B,G,H | PAL I | PAL D | PAL N | PAL M |
| Line/Field | 625/50 | 625/50 | 625/50 | 625/50 | 525/60 |
| Horizontal Frequency | 15.625 kHz | 15.625 kHz | 15.625 kHz | 15.625 kHz | 15.750 kHz |
| Vertical Frequency | 50 Hz | 50 Hz | 50 Hz | 50 Hz | 60 Hz |
| Colour Sub Carrier Frequency | 4.433618 | MHz 4.433618 MHz | 4.433618 MHz | 3.582056 MHz | 3.575611 MHz |
| Video Bandwidth | 5.0 MHz | 5.5 MHz | 6.0 MHz | 4.2 MHz | 4.2 MHz |
| Sound Carrier | 5.5 MHz | 6.0 MHz | 6.5 MHz | 4.5 MHz | 4.5 MHz |
| SYSTEM | SECAM B,G,H | SECAM D,K,K1,L |
| Line/Field | 625/50 | 625/50 |
| Horizontal Frequency | 15.625 kHz | 15.625 kHz |
| Vertical Frequency | 50 Hz | 50 Hz |
| Video Bandwidth | 5.0 MHz | 6.0 MHz |
| Sound Carrier | 5.5 MHz | 6.5 MHz |
frames vs fields
25 frames, 50 fields per seconde = PAL B, D , G, H, I, N / SECAM B, D, G, H, K, K1, L
29,97 frames, 60 fields seconde = NTSC M
30 frames, 60 fields seconde = PAL M
beeldlijnen vs beeldformaat
Behalve beeld bevatten de beeldlijnen ook:
- Zwart scheidingskader
- Synchronisatiesignalen
- Teletekst.
[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 17:32 ]
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()