Bios Flash went wrong :|

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:25
Ik heb dus me bios geflashed met dat nieuwe beta bios van asus http://www.tweakers.net/meuktracker/1322 en dat ging niet goed.

Ik gebruikte dat live progje van asus, en de file was niet corrupted enzo, en check ook niet, alles zag er goed uit enzo. Dus ik opnieuw opstarten, maar hij sloeg alleen aan, geen piep niks.

Wat zijn me opties nu? nieuw mobo? of alleen nieuwe chip? of kan ik simpel resetten? plz help :'(

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Denk dat je het beste ff contact met je leverancier op kan nemen, of je moet iemand kennen met zo'n ROM programmer.

Wat ook wel KAN lukken is een moederbord starten in DOS (met een zelfde ROM) die BIOS ROM eruit halen terwijl ie draait, dan jouw rotte ROM erin en die flashen.
Risico: twee rotte borden.

de betaler vervuilt

• Freezerator
ok, wat kost z'n grapje eigenlijk?

Verwijderd

Als je nog een ISA slot in je PC hebt, kun je nog booten met een oude VGA kaart(ISA).
Eerst alle kaarten eruit, en alleen de floppy aangesloten.
Is mijn ook op deze manier een keer gelukt mijn bios terug te zetten.

• Chieliot
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Heb er de balle verstand van maar kan je niet gewoon met een leuke jumper je bios clearen en dan met een bios backup disk ( die je als echte tweaker uiteraard eerst heb gemaakt voordat je ging Flashen ) Je oude Bios terug zetten?

Suc6

AMD XP1800+, 512MB Intern, Maxtor 160Gig, Matrox G550 32 DDR Dual Head in een Chieftec DX-01-SLD

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op woensdag 05 december 2001 22:32 schreef Michel55 het volgende:
Als je nog een ISA slot in je PC hebt, kun je nog booten met een oude VGA kaart(ISA).
Eerst alle kaarten eruit, en alleen de floppy aangesloten.
Is mijn ook op deze manier een keer gelukt mijn bios terug te zetten.
Als je computer al niet meer reageerd op de aan/uit knop lijkt het me sterk dat je ook nog maar iets van leven uit dat ding gaat krijgen.
BIOS dood is bijna altijd geen enkele reactie meer van het moederbord.

de betaler vervuilt

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op woensdag 05 december 2001 22:37 schreef Chieliot het volgende:
Heb er de balle verstand van maar kan je niet gewoon met een leuke jumper je bios clearen en dan met een bios backup disk ( die je als echte tweaker uiteraard eerst heb gemaakt voordat je ging Flashen ) Je oude Bios terug zetten?

Suc6
Als je BIOS (=software die zorgt voor het aller prilste booten van je systeem) gecleared is, hoe kun je dan nog opstarten?
Je BIOS is o.a. verantwoordelijk voor het aansturen van je floppy drive controller...
;)

de betaler vervuilt

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 21:20
Op ISA grafische kkarten zit een bios die de functie overneemt

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

waar kom je ergens vandaan ? ik heb op het werk een rom programmer staan namelijk :)

edit:

leidschendam, jammer da's een eindje uit de buurt

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Verwijderd

Toen ik laats mijn bios ging flashen, MOEST ik daarna de bios via een jumper op mijn mobo legen.

Dit las ik op de site van mijn mobo (Abit).
Er stond zelfs dat ik voor het legen dat kleine batterijtje eraf moest halen.

Daarna werkte alles weer als een zonnetje :)

• Rollerjooster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:48

Rollerjooster

OhNoNotHim

Kijk eens op flashbios.org

Dat scheelt je geld.

Reproggen kost 15 piek dacht ik...

Forza Mucca!

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
bla, tis al gezegd, CMOS resetten en gaan. daar is geen jumper voor maar wel 2 puntjes die je met een screwdriver ff aan moet tikken.

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 01:11 schreef salvador4 het volgende:
bla, tis al gezegd, CMOS resetten en gaan. daar is geen jumper voor maar wel 2 puntjes die je met een screwdriver ff aan moet tikken.
Dit heeft ook echt zin als hij geen bios meer heeft!!

• Tonnes746
  • Laatst online: 06-01-2022
Zou toch aan een hotswap denken, tenzij je bord je lief is. Heb er 1 positieve en 0 negatieve ervaringen mee. Het risico van het bord vernachelen was me eigenlijk niet bekend, maar het was dan ook een ouder bord. Voorwaarde is dat de chip hetzelfde is, de bios die erin zit hoeft niet hetzelfde te zijn.

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• nickv
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 16:10
Op donderdag 06 december 2001 01:11 schreef salvador4 het volgende:
Salvador het kan aan mij liggen hoor, maar A: als je bios corupt is kan je echt niets meer hoor (system doet gewoon geen ene f.)
B: meestal is het wel een jumper (bij mij wel in iedergeval tot nu toe op al mijn mobo's)

Leef in het heden en nooit in het verleden. Carpa diem

Verwijderd

Door een jumper te verzetten kun je toch je bios in de fabrieksinstellingen terugzetten? Tenminste bij mij wel geloof ik, heb ik eens ergens gelezen.

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 09:15 schreef trancequillizer het volgende:
Door een jumper te verzetten kun je toch je bios in de fabrieksinstellingen terugzetten? Tenminste bij mij wel geloof ik, heb ik eens ergens gelezen.
Deze jumper reset alleen je default BIOS settings, stel je klokt tever over en je PC wil niet meer booten, dan kun je je BIOS resetten en dan boot hij wel weer. Wat de topic poster heeft, is dat zijn BIOS naar de klote is, de data die erin staat is waarschijnlijk corrupt. Maar ik zou eerste contact opnemen met de fabrikant of je van hun geen nieuwe BIOS chip mag. Verder kun je overwegen een hotflash te doen, zoals hier al ergens in dit draadje staat, maar dan moet je wel eerst iemand vinden die dat ook wil doen.

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid.. met een jumper op je mobo reset je NIET het bios, maar het CMOS.

Kort door de bocht gezegd zou je kunnen zeggen dat het CMOS het geheugen is waar de instellingen, welke je met behulp van het BIOS gemaakt hebt, opgeslagen worden.

Voor topicstarter:
Gezien het feit dat je geen foutmeldingen gekregen hebt zou ik nog even een CMOS-clear (de bewuster BIOS-reset uit postings hierboven) proberen. Baadt het niet, schaadt het niet, toch?

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Op donderdag 06 december 2001 00:14 schreef GA!S het volgende:

[..]

Als je computer al niet meer reageerd op de aan/uit knop lijkt het me sterk dat je ook nog maar iets van leven uit dat ding gaat krijgen.
BIOS dood is bijna altijd geen enkele reactie meer van het moederbord.
Toch heb ik dit truukje ook wel eens met goed gevolg uitgevoerd. Lukte niet met mijn PCI vga kaart,
maar wel met de ISA kaart.
Na het opnieuw flashen, kon de PCI kaart weer terug.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Op donderdag 06 december 2001 08:29 schreef nickv het volgende:

[..]

Salvador het kan aan mij liggen hoor, maar A: als je bios corupt is kan je echt niets meer hoor (system doet gewoon geen ene f.)
B: meestal is het wel een jumper (bij mij wel in iedergeval tot nu toe op al mijn mobo's)
Op enkele mobo's zit niet alleen een cmos clear jumper,
maar ook een boot recovery jumper.
Die laatste zorgt ervoor dat een bios met beperkte functionaliteit in je bios vanuit rom geflashed wordt.
Kan je in ieder geval vanaf diskette opstarten,
om opnieuw te flashen.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Ergens vandaan gevist:

The procedure you undoubtedly all heard about, worked on older motherboards with AWARD BIOSes which contained a boot block that is not erased/programmed during a flash (remember those little red sectors when you flashed the last time?). This version Award BIOS also contains support for ISA VGA cards to help one in the recovery process (PCI/AGP cards won't work as their I/O code is too big to fit the small size of the boot block hence they're not loaded). However since there's no ISA on this motherboard you'll have to try the procedure blind. Nice prospect eh?

Here we go:

1. Create a boot floppy and copy awdflash.exe and the bios file you wish to try to load.

2. Create an autoexec.bat file in notepad (save the notepad file with a .bat extention) with the following text:

awdflash.exe [name of the BIOS file.extention] /py /sn

For instance awdflash.exe a7v1005c.awd /py /sn.

3. ASUS's flasher doesn't support command switches AFAIK so download the more general awdflash.exe (as opposed to aflash.exe)

4. Copy this autoexec.bat file on the floppy.

files you should have on the floppy:

BIOS file.
awdflash.exe
autoexec.bat
command.com
drvspaace.bin
io.sys
msdos.sys

5. Disconnect all your devices except the floppy, CPU, RAM, Keyboard. (no Sound, Modem, NIC, HDDs or whatever)

6. Boot up. You should be able to see some activity on the Floppy Drive's LED. If it just stays there doing nothing it may mean bad news. Nonetheless If you notice activity get on your knees and start praying. Let it finish and the FDD's light must be off for a few good minutes just to be sure before you reboot. Clear the CMOS and thank God.

If you see no activity well... leave it overnight you may never know

If everything else fails you could also try to short the CLRTC solder points (page 59 in the manual) with the sys of but with a powered motherboard (sys off but green LED under AGP slot on).

Other things to do are a warm flash or a BIOS replacement/ recoding.

ofeqve

• salvador4
Op donderdag 06 december 2001 01:30 schreef NoStra het volgende:

[..]

Dit heeft ook echt zin als hij geen bios meer heeft!!
Waar staat dat hij geen bios meer heeft?
Op donderdag 06 december 2001 08:29 schreef nickv het volgende:

[..]

nogmaals waar staat dat die bios corrupt is?

b: op een a7v is dat geen jumper, ik heb dat mobo nl ook gehad.

Iedereen zegt allemaal wel dat zijn bios corrupt is, weg is, enz enz, maar WAAR concludeer je dat uit, ik zie dat nergens staan?!

Ik lees een verhaaltje; Iemand flashed zijn bios en krijg geen foutmeldingen of whatever; hij reset en de zaak boot niet. Dan ga je toch niet gelijk bios chip herproggen of hotswappen enz enz, volgens mij denken jullie allemaal veel te moeilijk!

Ik heb zelf een jaar een a7v gehad en ik moest IDD na IEDERE flash de CMOS resetten.

Als je bios echt naar de haaien is vergeet dit stukje maar uit jouw verhaal haal ik dat niet.

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Heb je batterij uit mobo gehaald?

Probeer dat maar even want dan wordt het alles reset...

je weet maar nooit

Lucky Goldstar

• salvador4
Op donderdag 06 december 2001 14:00 schreef DJkim het volgende:
Heb je batterij uit mobo gehaald?

Probeer dat maar even want dan wordt het alles reset...

je weet maar nooit
Das idd het zelfde ja, maar ik zou het niet even doen, maar eerder een uurtje of 3

• Freezerator
Ik ga nu wel eerst ff CMOS resetten, en anders probeer ik die dewd van die flash site wel, ik ben wel bereid om stukje met de auto te rijden :)

btw, ik denk niet dat me chip kapot is of iets dergelijk, denk eerder gewoon niet goed geflashed

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 17:31 schreef Freezerator het volgende:
Ik ga nu wel eerst ff CMOS resetten, en anders probeer ik die dewd van die flash site wel, ik ben wel bereid om stukje met de auto te rijden :)

btw, ik denk niet dat me chip kapot is of iets dergelijk, denk eerder gewoon niet goed geflashed
Ik zou mijn tip maar eens eerst uitproberen.
bord doet het nu toch niet meer.

Succes!

Verwijderd

Rare tip ik weet het maar probeer het eens. Het jumpertje van jumperless/jumper instellingen eens omzetten en dan nog eens een keertje opstarten. Heeft bij mij ook wel eens gewerkt.

Verwijderd

Stuur me ff een ICQ berichtje als het niet gelukt is.

Verwijderd

Ben ik ff blij dat ik die beta's niet geprobeert heb :) je weet maar nooit.

Ik wacht wel op de final versie ervan

• Jerry
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 16:08

Jerry

Who?

Je krijgt wel raar beeld als je je bios flasht in windows :) Oeps. Dat was een klein foutje gelukkig kon ik nog een klein gedeelte van me beeldscherm zien :D. Tip voor beginnende flashers: NIET IN WINDOWS FLASHEN. Of je vind het leuk om met een scherm van leipe kleurtjes te spelen :).

• Memendo
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Op donderdag 06 december 2001 13:52 schreef worstkaasscrippie het volgende:
Ergens vandaan gevist:

The procedure you undoubtedly all heard about, worked on older motherboards with AWARD BIOSes which contained a boot block that is not erased/programmed during a flash (remember those little red sectors when you flashed the last time?). This version Award BIOS also contains support for ISA VGA cards to help one in the recovery process (PCI/AGP cards won't work as their I/O code is too big to fit the small size of the boot block hence they're not loaded). However since there's no ISA on this motherboard you'll have to try the procedure blind. Nice prospect eh?

Here we go:

1. Create a boot floppy and copy awdflash.exe and the bios file you wish to try to load.

2. Create an autoexec.bat file in notepad (save the notepad file with a .bat extention) with the following text:

awdflash.exe [name of the BIOS file.extention] /py /sn

For instance awdflash.exe a7v1005c.awd /py /sn.

3. ASUS's flasher doesn't support command switches AFAIK so download the more general awdflash.exe (as opposed to aflash.exe)

4. Copy this autoexec.bat file on the floppy.

files you should have on the floppy:

BIOS file.
awdflash.exe
autoexec.bat
command.com
drvspaace.bin
io.sys
msdos.sys

5. Disconnect all your devices except the floppy, CPU, RAM, Keyboard. (no Sound, Modem, NIC, HDDs or whatever)

6. Boot up. You should be able to see some activity on the Floppy Drive's LED. If it just stays there doing nothing it may mean bad news. Nonetheless If you notice activity get on your knees and start praying. Let it finish and the FDD's light must be off for a few good minutes just to be sure before you reboot. Clear the CMOS and thank God.

If you see no activity well... leave it overnight you may never know

If everything else fails you could also try to short the CLRTC solder points (page 59 in the manual) with the sys of but with a powered motherboard (sys off but green LED under AGP slot on).

Other things to do are a warm flash or a BIOS replacement/ recoding.

ofeqve
Loop ik ook altijd te zeggen in dit soort topics, maar ik bekijk ze niet eens meer er zijn nu zat topics waar in ik of iemand anders dit heeft genoemd. Iedereen denkt gelijk aan een hotswap, maar dit ken je ook reden. Alleen ik schreef nog wat extras in de autoexec, ff kijken wat dat was. edit ik deed hem zo, dan weet je zeker dat hij geen vragen steld waardoor hij vast loopt :
awdflash.exe a7v1005c.awd /PY /SN /CC /CD /CP

Ps kunnen alle opties niet is in de FAQ komen dit komt elke week wel een x aantal keer langs

• Freezerator
Ik heb dus dat laaste ook gedaan, zonder succes, me floppy doet niks, ook al heb ik al me kaarten eruit

• Freezerator
Op donderdag 06 december 2001 17:59 schreef Stippie het volgende:
Rare tip ik weet het maar probeer het eens. Het jumpertje van jumperless/jumper instellingen eens omzetten en dan nog eens een keertje opstarten. Heeft bij mij ook wel eens gewerkt.
HIJ WERKT ERDOOR :*

ik dacht, wat een lompe tip, maar het werkt, tnx man. Ik ben erg blij. Dit moet in de faq :)
whoeiz. Nogmaals bedankt

Verwijderd

haha
Ik weet het ik kon het zelf ook nog steeds niet geloven dat het daar aan lag. Maar nu weet ik zeker. Ook tnx dat je het even meld.
Weet ik voor de volgende ook dat ik deze tip kan geven.

Maar het blijft een rare oplossing. Ik heb dit zelf uitgevonden het is verder ook op geen enkele site terug te vinden ofzo. :?

• Freezerator
mja, is wel vaagheid eigenlijk, maargoed, ben allang blij dat ie gewoon normaal werkt :)
Pagina: 1