vraagjes o/c videokaart

Pagina: 1
Acties:

• VeldKoe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hallo, paar vraagjes heb ik

1: met welke temperatuur zit je in gevarenzone bij videokaart o/c
2: waar kan ik klein programmaatje om videokaart temperatuur weer te geven krijgen
3: welke koeling onderdelen heb ik nodig als ik mijn videokaart flink heftig wil overklokken, kan iemand opsomming geven en een url naar winkel die die onderdelen los verkoopt en misschien een url naar artikel over welke onderdelen als mogelijk

* VeldKoe is total newbie
en ja ik heb search gebruikt
graag informatieve antwoorden en niet 2 woorden dank u :Y) (nogal slechte ervaringen met vraag/antwoord op dit forum :r)

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 21:17 schreef VeldKoe het volgende:
hallo, paar vraagjes heb ik

1: met welke temperatuur zit je in gevarenzone bij videokaart o/c
80 graden max ongeveer.
Maar een GPU zul je niet zo snel kapot maken mits er een beetje redelijke koeling op zit. Het verschil met een processor is namelijk dat je het voltage niet kunt verhogen om beter te kunnen overklokken (althans, niet zonder met een soldeerbout te modden). Verder produceren ze ook veel minder warmte dan een CPU dus dat een GPU door te hoog overklokken kaputt gaat komt vrijwel niet voor. Als je te hoog overklok krijg je gewoon artefacts of een zwart scherm/vastlopers maar daar gaat de boel niet kapot van. Hij kan het dan gewoon niet bijbenen.
2: waar kan ik klein programmaatje om videokaart temperatuur weer te geven krijgen
Asus smartdoctor is een proggie wat redelijk werkt bij mij... meestal zit er op de drivercd ook wel een proggie van de fabrikant, maar in mijn geval werkt dat alleen als je ook de drivers van de fabrikant gebruikt terwijl de detonator drivers van nvidia veel sneller zijn. Smartdoctor werkt ook niet helemaal perfect op m'n Leadtek geforce2 pro, maar de temperatuur geeft hij tenminste goed aan met de detonator drivers van nvidia en dat is het belangrijkste :)
3: welke koeling onderdelen heb ik nodig als ik mijn videokaart flink heftig wil overklokken, kan iemand opsomming geven en een url naar winkel die die onderdelen los verkoopt en misschien een url naar artikel over welke onderdelen als mogelijk
Blue/crystal orb schijnen wel goed te zijn. Al is de blue orb meestal wel zo krom als een hoepel aan de onderkant dus moet je zelf meestal lappen voor betere resultaten. Voor winkels kun je de pricewatch gebruiken. En verder kun je natuurlijk nog ram heatsinkjes kopen, maar of die veel nut hebben is imho nog maar de vraag. Geheugen word al nauwelijks warm...

• VeldKoe
  • Niet online
aha! dat is nog eens nuttige info en nog snel ook, bedankt

dus ram heatsinkjes zijn eigenlijk praktisch overbodig, weet je toevallig of er winkels zijn die een o/c vriendelijke videokaart voor je in elkaar kunnen bouwen? ik zie dat met die blue orb gedoe zelf echt niet zitten, nogal a-technisch, eynstein misschien? als laatste vraag ik me af wat nou beter helpt, core of memory o/c'en? schijnt dat je van core oveklokken sneller grafische fouten krijgt of is dat onzin? geheugen ook verder te o/c dacht ik?

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
Op woensdag 05 december 2001 21:39 schreef VeldKoe het volgende:
als laatste vraag ik me af wat nou beter helpt, core of memory o/c'en? schijnt dat je van core oveklokken sneller grafische fouten krijgt of is dat onzin? geheugen ook verder te o/c dacht ik?
Geheugen overclocken geeft meer extra prestaties. Maar als je het geheugen te ver overclocked, dan krijg je artifacts (van die grafische fouten dus). Als je de core te hoog klokt loopt ie gewoon vast.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
als laatste vraag ik me af wat nou beter helpt, core of memory o/c'en? schijnt dat je van core oveklokken sneller grafische fouten krijgt of is dat onzin? geheugen ook verder te o/c dacht ik?
Voor de meeste kaarten geldt dat het OC'en van het geheugen voor betere resultaten zorgt dan het OC'en van de core.
Dit is echter per kaart verschillend.
Grafische fouten (ookwel artifacts) kun je bij beide krijgen.

edit:
AMDude was me net voor.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56

Maku

Derp

Ik heb een hele mooie passende K6 II koeler gevonden en ik betwijfel of zo'n Blue Orb het beter zal doen ( orbs Sucken ).

• VeldKoe
  • Niet online
bedankt voor de reacties
jammer genoeg werkt smartdoctor niet bij mij ('melding' je hebt niet geschikte videokaart voor deze software) als iemand anders suggesties heeft ivm videokaart temperatuur checker dan hoor ik het graag

ook heb ik gezocht naar videokaart coolers en heatsinks etc, maar ik zou niet weten wat wat is! iemand misschien een stapel links voor me naar winkels die o/c spullen verkopen voor videokaart

bedankt

Verwijderd

welke videokaart heb je dan? Lang niet elke videokaart heeft hardware sensors namelijk dus het kan best zijn dat smartdoctor gewoon gelijk heeft.

Verder zou je eens bij http://www.oc-shop.nl/ kunnen kijken... is wel een goede winkel. Zelf o.a. een Zalman ZM17CU (ook een videokaart koeler) gekocht.

• VeldKoe
  • Niet online
leadtek gf2ti

die moet toch uitzichzelf goed te overklokken zijn?
leadtek staat toch bekend om ze overklokbare hardware

PS: die zalman kan ik niet vinden

Verwijderd

waar vindt ik ASUS SMARTDOCTOR

Verwijderd

ff omhoog gooien

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 22:45 schreef VeldKoe het volgende:
leadtek gf2ti

die moet toch uitzichzelf goed te overklokken zijn?
leadtek staat toch bekend om ze overklokbare hardware

PS: die zalman kan ik niet vinden
leadtek staat idd bekend dat ze goed over te klokken zijn, en verder heeft hij volgens de leadtek site ook hardware monitoring dus ik snap eigenlijk niet waarom smartdoctor niet werkt :?

wat betreft die zalman heb je gelijk... ik ben zelf ff in de war. Die had ik bij Freezing Hardware gekocht. Ze hebben wel kick ass heatsinkjes bij OC-shop trouwes :9
Op woensdag 05 december 2001 22:59 schreef pinny het volgende:
Zo moeilijk is dat toch niet te vinden?
Gewoon op de ftp van asus: ftp://ftp.asus.com/pub/asus/vga/apps/

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 23:33 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

leadtek staat idd bekend dat ze goed over te klokken zijn, en verder heeft hij volgens de leadtek site ook hardware monitoring dus ik snap eigenlijk niet waarom smartdoctor niet werkt :?

wat betreft die zalman heb je gelijk... ik ben zelf ff in de war. Die had ik bij Freezing Hardware gekocht. Ze hebben wel kick ass heatsinkjes bij OC-shop trouwes :9
[..]

Zo moeilijk is dat toch niet te vinden?
Gewoon op de ftp van asus: ftp://ftp.asus.com/pub/asus/vga/apps/
is versie 1.09...
hier ff naartoe gaan, en dan bij tools vindt je versie 1.76 :)

Verwijderd

thnx maar hij werkt niet met gforce(nvidia) K#T welke doet het wel, temp van mijn videokaart bijhouden en weergeven

Verwijderd

help (zie hierboven)

• VeldKoe
  • Niet online
aha 1.79 doet het wel, kaart is op dit moment op 42C zonder extra cooling (gewoon standaard leadtek cooling dus) en me geforce2TI loopt nu op core,250/mem,450 ipv 250/401

maar smartdoctor geeft deze melding:

Your VGA card voltage 3.3 is out of safe bound,
which means your motherboard doesn't supply with reliable 3.3 voltage.
Please contact with your motherboard manufacture for further help.

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 08:57 schreef VeldKoe het volgende:
aha 1.79 doet het wel, kaart is op dit moment op 42C zonder extra cooling (gewoon standaard leadtek cooling dus) en me geforce2TI loopt nu op core,250/mem,450 ipv 250/401

maar smartdoctor geeft deze melding:

Your VGA card voltage 3.3 is out of safe bound,
which means your motherboard doesn't supply with reliable 3.3 voltage.
Please contact with your motherboard manufacture for further help.
op m'n Leadtek zegt ie bij mij ook hetzelfde, terwijl MBM toch 3.49V aangeeft, dus gewoon negeren die hap :)

42°C is trouwens wel veel op standaard snelheid, bij mij zit ie op 38°C aan 290MHz (stock cooling ja)

• VeldKoe
  • Niet online
stressed 42graden op standaard 250/401 zonder extra cooling,
nu stressed 45graden op 250/500 met extra cooling - zuigende fan dicht op videokaart

is toch leuk :)
zou ik verder kunnen gaan?

ah dus die melding is gewoon BS.. oki thx :)

weet je/iemand toevallig of deze cooler -->> http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=44 en deze -->> http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=20 beter hun werk doen dan de standaard leadtek cooling? en zou het veel helpen? heb em nu al op 250/500.. zou ik hoger kunnen gaan met die cooling aangebracht?

of is deze een beter idee -->> Alpha FC-PAL15U, FL 108.00 bij oc-shop.com

iemand suggesties? geen watercooling aub :+ das iets te prijzig

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Op woensdag 05 december 2001 22:59 schreef pinny het volgende:
doe effe wat moeite...

je zegt zelf ASUS smartdoctor...

wat dacht je dan van www.asus.com????

kijk daar maar effe... :)

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 11:39 schreef VeldKoe het volgende:
nu stressed 45graden op 250/500 met extra cooling - zuigende fan dicht op videokaart

weet je/iemand toevallig of deze cooler -->> http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=44 en deze -->> http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=20 beter hun werk doen dan de standaard leadtek cooling? en zou het veel helpen? heb em nu al op 250/500.. zou ik hoger kunnen gaan met die cooling aangebracht?

of is deze een beter idee -->> Alpha FC-PAL15U, FL 108.00 bij oc-shop.com

iemand suggesties? geen watercooling aub :+ das iets te prijzig
Ik ben zelf ok aan't overwegen om die Alpha te nemen, eventueel met een 40W peltier eronder (zou die alpha normaal gezien moeten kunnen trekken). En als die niet voldoende is voor een 40W'er, gooi ik er m'n 6035 op, die haal't zeker wel.

Maar ff terog on-topic, het verschil ga je zeker merken, niet enkel in temps, maar uiteraard ook in overclockbaarheid.
Als ik met stock cooling al 290 haal, moet met die alpha de 300 zeker te halen zijn :Y)

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 11:39 schreef VeldKoe het volgende:

melding is idd BS, ik zei ook al dat hij de temperatuur goed aangaf maar voor de rest... :D
Die titan ken ik niet echt, maar dattie geen PCI sloten in beslag neemt geeft al aan dattie niet hoog is. Dus weinig oppervlak en waarschijnlijk weinig koelvermogen. Wat die Zalman betreft: die heeft wel een groot oppervlak van koper, maar geen fan! Het is een passief koelblok en dus ook niet geschikt om over te klokken. Hij is net goed genoeg om een gemiddelde, niet overgeklokte videokaart te koelen maar dan houdt het ook wel op. Voordeel is natuurlijk dattie stil is (geen fan) en ook nooit kapot zal gaan. Je kunt er eventueel wel nog een FB123 fan van Zalman bijkopen... dat is een 80mm fan die rechtstreeks op je PCI kaarten blaast en dus ook over die Zalman ZM17CU. Daarmee schijnen de koelresultaten wel weer een stuk beter te zijn, maar ik denk dat je dan toch beter een conventionele koeler kunt nemen.

• VeldKoe
  • Niet online
ah zo'n passieve koeler.. nah laat dan maar zitten, kom je niet ver mee denk :), andere gpu cooler lijkt namelijk niet echt nodig te zijn, leadtek gevalletje doet et tot nu toe heel best.. hm zo'n PCI blaas geval zie ik wel zitten, sorry voor alle vragen maar ik kan er alleen geen 1 vinden.. |:( iemand linkje ofzo.. :Y) en wat is een peltier en wat betekent CFM :) en doen geheugen heatsinks hun werk goed? nodig ja of nee? zie namelijk dees staan @ oc-shop.com bij 'heatsinks' -->> Thermaltake DDR heat spreaders kit. Complete kit for one DDR/SDRAM memory module and 2 heatsinks for memory chips on VGA card.

hm.. iemand ook een linkje naar losse vga heatsinks? hoef die ram heatsinks namelijk niet :z

• VeldKoe
  • Niet online
*bump*

• VeldKoe
  • Niet online
..

en nee dit is geen nutteloze bump en ook niet snel achter elkaar dus niet zeiken

Verwijderd

ALs je een beetje handig bent gaat waterkoeling je minder kosten dan een goede kaartkoeler. Knip een stuk van je pa's tuinslang af, haal een radiator van de sloop voor 25 piek, en regel een paar oude (kapotte)voedingen voor de fans. Alles bij elkaar is niet duur en zo klaar.

• VeldKoe
  • Niet online
weet je toevallig of er winkels zijn die een o/c vriendelijke videokaart voor je in elkaar kunnen bouwen? ik zie dat met die blue orb gedoe zelf echt niet zitten, nogal a-technisch, eynstein misschien?
:7
ben dus rete onhandig :'(
zelfs als ik handig probeer te zijn dan nog lukt het niet
mol van alles enzo
daarom liever geen watercooling

• VeldKoe
  • Niet online
bump.. ;(

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 12:12 schreef VeldKoe het volgende:
hm zo'n PCI blaas geval zie ik wel zitten, sorry voor alle vragen maar ik kan er alleen geen 1 vinden.. |:( iemand linkje ofzo.. :Y)
www.space-promotion.nl heeft 'm o.a.
onder cooling, fans.
en wat is een peltier en wat betekent CFM :) en doen geheugen heatsinks hun werk goed? nodig ja of nee? zie namelijk dees staan @ oc-shop.com bij 'heatsinks' -->> Thermaltake DDR heat spreaders kit. Complete kit for one DDR/SDRAM memory module and 2 heatsinks for memory chips on VGA card.
Voor een peltier kun je het beste de search ff gebruiken, is een heleboel info over te vinden. Kort gezegd is het een plaatje wat met stroom aan 1 kant heel koud en aan de andere kant heel warm word. De koude kant kun je dus gebruiken om een CPU te koelen. Helaas zijn ze nogal inefficient dus is een aparte PSU al snel nodig voor de stroom en heb je bijna altijd wel waterkoeling nodig om de hitte van je processor + peltier af te kunnen voeren.

CFM betekent Cubic Feet per Minute, oftewel een eenheid voor volume verplaatsing per tijd. Er bestaat ook m3/h oftewel kubieke meter per uur en die kun je met een beetje handig rekenen ook omrekenen naar CFM

Die heat spreaders kit heeft zowel heatsinkjes voor DDR ram als ram van je videokaart he! En als je geen DDR ram in je computer hebt en/of niet gaat overklokken zijn die dingen nerges voor nodig. Dus dan kan je de helft van die hele kit al weg gooien, en vervolgens hebben heatsinkjes voor de ram op je videokaart ook niet echt veel nut imho. Ja, je zal er vast wel iets hoger mee komen anders zouden ze niet worden verkocht lijkt het me. Maar het is de prijs tov de performancewinst nauwelijks waard. Tis meer iets voor mensen die echt het beste van het beste willen: rounded kabeltjes, geheugen heatsinkjes, enz :)

• VeldKoe
  • Niet online
aaah bedankt :) denk dat ik voor deze ga:

Delta FFB-1212EHE (zwaarste kastcooler die ik heb kunnen vinden)
190 CFM
7 - 13,2 Volt
4000rpm @ 12 Volt

en 2 van die ZALMAN FB123 dan maar :)

nu nog een rete goeie cooler voor OP videokaart.. iemand tips?

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 17:56 schreef VeldKoe het volgende:
Delta FFB-1212EHE (zwaarste kastcooler die ik heb kunnen vinden)
190 CFM
7 - 13,2 Volt
4000rpm @ 12 Volt
whoa, die is massive hoor... 190CFM is echt veel.
Dat ding moet een kolereherrie maken :D
en 2 van die ZALMAN FB123 dan maar :)
Kan niet, je bevestigt 'm met schroefjes op dezelfde plaatsen waar de PCI kaarten ook met schroefjes vast zitten. En daar past er dus maar 1.

• VeldKoe
  • Niet online
ow :| goed dat ik het weet, had er al bijna 2 besteld
die enorme koeie 'Delta FFB-1212EHE', kan ik die ook gebruiken naast mijn videokaart ipv. zo'n zalman, want die delta ram je toch in een vrij slot.. of nie? is bedoeld als casefan maar dat zal toch niet boeien.. iemand heeft heeeeeel toevallig homepage van delta? (kan niet vinden :?)

• VeldKoe
  • Niet online
als grafische chipset cooler lijkt me de crystal orb wel geschikt.. hmm..

• VeldKoe
  • Niet online
:'( wat een stilheid

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 19:58 schreef VeldKoe het volgende:
die enorme koeie 'Delta FFB-1212EHE', kan ik die ook gebruiken naast mijn videokaart ipv. zo'n zalman, want die delta ram je toch in een vrij slot.. of nie? is bedoeld als casefan maar dat zal toch niet boeien.. iemand heeft heeeeeel toevallig homepage van delta? (kan niet vinden :?)
Ik weet niet wat je met een vrij slot bedoeld, maar fan brackets in een kast zijn meestal gemaakt voor 80mm fans. Je kunt misschien wel in plaats van de standaard fan op die FB123 die Delta derop schroeven. Zo te zien past dat wel in die constructie, maar als je dat wilt doen zou ik dat eerst ff navragen op het forum van Zalman Tech bijvoorbeeld.

Maar als je nu van die extreme koeling zoals een crystal orb, heatsinkjes op je ram en een enorme delta derop te blazen neemt hoeft dat nog niet te zeggen dat je veel hoger kunt klokken hoor! Op een gegeven moment is de grens gewoon bereikt voor een chip en worden de signalen te onduidelijk om nog korter op elkaar te kunnen. Hoe koel je die chip ook maakt. Het heeft dus niet echt heel veel nut om zo extreem te gaan doen. Een crystal orb zal wel helpen, maar dan houdt het ook wel aardig op.
Pagina: 1