Toon posts:

12 v / 5 v => 1.5 v

Pagina: 1
Acties:
  • 434 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een ThermoMark gekocht en ingebouwd.
nou is het probleem dat er een AAA batterijtje in moet,
en ik zou hem liever gewoon op de voeding aansluiten.
kan dit(door een weerstandje ofzo(welke waarde)???????

Verwijderd

Als je exact weet hoeveel stroom het ding verbruikt, dan kun je de benodigde weerstand berekenen. Maar er is vast wel een betere oplossing, zal zo wel ff zoeken :)

Verwijderd

Ik denk dat je toch echt een trafo nodig hebt (12 v naar 1,5 V als deze mogelijkheid bestaat) check even wat electronica boeren :Y)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 05 december 2001 21:22 schreef Freak by nature het volgende:
Ik denk dat je toch echt een trafo nodig hebt (12 v naar 1,5 V als deze mogelijkheid bestaat) check even wat electronica boeren :Y)
Hmmmm gelijkstroom trafo's...heel interresant

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Je kunt het doen met een standaard spanningsregelaar (TL/LM 317) en die dan op de 5V lijn van je voeding aansluiten. Enige oplossing die ik op het moment kan bedenken/vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 21:27 schreef Zotty het volgende:
Je kunt het doen met een standaard spanningsregelaar (TL/LM 317) en die dan op de 5V lijn van je voeding aansluiten. Enige oplossing die ik op het moment kan bedenken/vinden.
ok, dit zal ik meenemen naar de electro boer, kijken wat die zegt!
THX!

Verwijderd

je kan twee diodes in geleiding met een weerstand (allemaal in serie) eens proberen...een oplossing van rond de 1 gulden :)....De spanning die over de twee diodes (in totaal dan) bedraagt ongeveer 1.4 volt...misschien is dit dan net genoeg voor je thermomark....

De waarde van de weerstand moet je dan wel nog effe uitrekenen

edit:

als dat nog te weinig spanning geeft, kan je eens proberen een derde diode in serie te zetten... Dan kom je op ongeveer een 1.9 volt....elke diode geeft nl. een spanningsval van ongeveer 0.6 a 0.7 volt)

[edit2]
Wat ook een mogelijk is, is zoeken naar een zenerdiode van 1.5V (ik weet niet als ze bestaan, moet je maar eens aan je electronicaboer vragen), en deze dan gewoon in serie (maar wel in sper dan) met een voorschakelweerstand.
Een LM 317 is ook een goede oplossing, maar een stuk duurder en ingewikkelder.
[/edit2]

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 21:30 schreef D-dayzz het volgende:
je kan twee diodes in geleiding met een weerstand (allemaal in serie) eens proberen...een oplossing van rond de 1 gulden :)....De spanning die over de twee diodes (in totaal dan) bedraagt ongeveer 1.4 volt...misschien is dit dan net genoeg voor je thermomark....

edit:

als dat nog te weinig spanning geeft, kan je eens proberen een derde diode in serie te zetten... Dan kom je op ongeveer een 1.9 volt....elke diode geeft nl. een spanningsval van ongeveer 0.6 a 0.7 volt)
moet ik die dan op de 12v of 5v aansluiten???

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 21:43 schreef Sjorsl het volgende:

[..]

moet ik die dan op de 12v of 5v aansluiten???
Op 5 Volt, zodat je zo min mogelijk spanningsverlies moet creëren

Verwijderd

hier een tekeningetje om het wat duidelijker te maken :

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/dennismati/diodes.jpg

de bovenste is dus de oplossing met de zenerdiode, de onderste met de twee diodes

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 22:01 schreef D-dayzz het volgende:
hier een tekeningetje om het wat duidelijker te maken :

[afbeelding]

de bovenste is dus de oplossing met de zenerdiode, de onderste met de twee diodes
wat zijn die r1 en r2???????

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 21:30 schreef D-dayzz het volgende:

edit:

[edit2]
Wat ook een mogelijk is, is zoeken naar een zenerdiode van 1.5V (ik weet niet als ze bestaan, moet je maar eens aan je electronicaboer vragen), en deze dan gewoon in serie (maar wel in sper dan) met een voorschakelweerstand.
Een LM 317 is ook een goede oplossing, maar een stuk duurder en ingewikkelder.
[/edit2]
Dat kan natuurlijk ook :) Een 1,5V zener is geloof ik wel zeldzaam. Niet echt een standaard waarde. Ach, gewoon vragen .

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 11:46
Op woensdag 05 december 2001 22:55 schreef Sjorsl het volgende:

[..]

wat zijn die r1 en r2???????
R = een weerstand

Verwijderd

nm, had gister niet m'n dag.....

Verwijderd

0 ohm ?

Met de natuurkunde die ik heb gehad bestaat dat niet..

R = V / I

Dus kan toch nooit 0 zijn ?? (Als er een weerstand op een voeding wordt aangesloten dan)

Verwijderd

Topicstarter
weet ik nog niet wat ik moet hebben,
1 zenerdiode van 1,5 v
1 weerstand van.........???????

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 23:11 schreef Sjorsl het volgende:
weet ik nog niet wat ik moet hebben,
1 zenerdiode van 1,5 v
1 weerstand van.........???????
Wat is de spanning van je voeding en hoeveel stroom moet je apparaatje hebben ???

Verwijderd

niet kloppende reply |:(

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 23:16 schreef Tizzwat het volgende:

[..]

Wat is de spanning van je voeding ==[12 volt of 5 volt]==
en hoeveel stroom moet je apparaatje hebben?==[AAA bat. 1.5v]==

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 23:19 schreef Zotty het volgende:
Die weerstand kun je gewoon weglaten (= 0 ohm :)). Zal waarschijnlijk om programma specifieke ontwerp redenen erbij gezet zijn. Maargoed, D-dayzz heeft het getekend, dus alleen hij kan het verlossende antwoord geven :)
Die weerstand is om de maximale stroom die gaat lopen te beperken. Zonder die weerstanden heb je in de twee getekende oplossingen je voeding kortgesloten met twee dioden of 1 zener. Krijg je een aardige stroom door die dioden. Oftewel de weerstand vooral niet vergeten. De waarde is afhankelijk van het te leveren vermogen. Aangezien je gadget op 1 aaa batt draait zal het benodigde vermogen niet hoog zijn en kan de weerstand ook groot zijn.

Maare, heren electroboeren met meer verstand, wat is er mis met de volgende (vieze, maar makelijke) oplossing:
code:
1
2
3
4
5
6
7
--|>|--|>|--|>|--|>|--|>|--|>|---
                       |
                       |
                       Tmax
                       |
                       |
---------------------------------

Oftewel 6 dioden in serie met de belasting. Dan hou je 1,4V over voor je Tmaxje, Eventueel 5 dioden als dat net te weinig is.

Verwijderd

Huh :D

die Thermomark zal wel minder dan 100 mA gebruiken.

Dus R=U/I=12/0,1=120 Ohm 2 Watt.

Als je er een 0 (nul) Ohm in zet krijg je een vette kortsluiting, en 6 diodes in serie = 6x0,7= 3,5 volt, en krijgt dat arme ding bijna 9 volt door zijn donder in plaats van 1,5. Niet echt lekker dus .. ;)

//edit oeps,
ik ging van 12 Volt uit
Dom Dom Dom |:(

Bij 5 Volt :
werkt 6 diodes dus prima !!
En die weerstand wordt 5/0,1=50 Ohm 0,5 Watt :+

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 09:57 schreef ascii het volgende:

[..]
Maare, heren electroboeren met meer verstand, wat is er mis met de volgende (vieze, maar makelijke) oplossing:
code:
1
2
3
4
5
6
7
--|>|--|>|--|>|--|>|--|>|--|>|---
                       |
                       |
                       Tmax
                       |
                       |
---------------------------------

Oftewel 6 dioden in serie met de belasting. Dan hou je 1,4V over voor je Tmaxje, Eventueel 5 dioden als dat net te weinig is.
Niets mis mee, doe ik ook altijd.
(Ik ben lui, en heb zat diodes liggen ;) )

Alleen zijn het meer onderdelen dan twee diodes en één weerstand, en zal iets meer kosten.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Mjah, die diode-methode zal wel werken.. (ben je wel afhankelijk van je 5 V spanning.. Met de zener methode, of die 1.4V van 2 diodes niet..

Overigens, als je echt heel weinig stroom nodig zou hebben, (waar ik vanuit ga, omdat je het ding met een batterijtje kunt voeden), kun je het ook gewoon prima met een spanningsdeler maken..

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 12:02 schreef Twynn het volgende:
die 1.4V van 2 diodes niet..
? Hoezo..?

• DaManiac
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:02
maak gewoon een spanningsdeler...

+5V ______|R1|_______|R2|_____ -

R1=7kOhm
R2=3kOhm

tussen de 2 weerstanden een draardje, daar komt dan 1,5V uit

Weerstanden zelf ff checken, dit is een voorbeeld, ligt aan hoeveel stroom je moet hebben.
Verhouding moet in ieder geval R1:R2 = 7/10 : 3/10 zijn

• Twynn
Op donderdag 06 december 2001 12:48 schreef Hooi het volgende:
? Hoezo..?
Omdat die 1.4V vast staat.. Da's de spanning die jij gebruikt.. (de variable spanning staat over de weerstand!)

Als je 6 diodes gebruikt om die van de 5V af te halen, dan staat de spanning over die 6 diodes vast, en staat de variable spanning over je aan te sluiten dingetje..

Verwijderd

Zet één zener in serie met de 5 of 12 volt!

Zet bijvoorbeeld een 3,5volt/1Watt zenerdiode in serie met de vijf volt PC-voeding. (of 3,2 of 3,7 volt)
Geeft ongeveer 1,5 volt voor je LCD.

5V o-------|\<|--------o +V lcd

Soms trekt de belasting (je metertje) zo weinig stroom dat de spanning te hoog is. Dan moet je een zener met hogere waarde inzetten: uitproberen dus.
Het beste kun je het (30mA) lampje en de meetschakeling (30uA) apart voeden: twee zeners.

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 13:51 schreef Twynn het volgende:

[..]

Omdat die 1.4V vast staat.. Da's de spanning die jij gebruikt.. (de variable spanning staat over de weerstand!)

Als je 6 diodes gebruikt om die van de 5V af te halen, dan staat de spanning over die 6 diodes vast, en staat de variable spanning over je aan te sluiten dingetje..
Ehh..

Volgens dat schema, terug omhoog in de posting, dat werkt wel.
serie weerstand, twee diodes in doorlaat naar massa. Over de diodes komt een spanning te staan van ca. 1,4 volt, die gebruikt je voor dat Thermo geval.

Als je het op 5 volt aansluit volstaat een weerstandje van 50 1 watt Ohm mits er een 'backlight' in zit, anders een 220 ohm'pje.

Dunkt mij...?

• Twynn
Op donderdag 06 december 2001 14:52 schreef Hooi het volgende:
Volgens dat schema, terug omhoog in de posting, dat werkt wel.
Klopt.. Sterker nog, ze werken allemaal wel..

Ik zei alleen dat je bij die andere methodes afhankelijk bent van de variatie in je 5V, bij die 2 diodes niet.. ;)
Pagina: 1