Toon posts:

Athlon XP 1600+ draait op 1130 MHz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Configuratie MSI K7T Turbo (KT133A) + Athlon XP 1600+ + Windows98

Ik had een Athlon 1200/200 op dit moederbord en dit draaide prima. Voor de XP heb ik de BIOS geflasht naar de nieuwste versie. Nu heb ik de XP 1600+ geplaatst en de XP start op met 1130 MHz en dus niet met 1400 MHz. De BIOS geeft keurig aan dat het een XP is, dus dat zal wel de goed zitten. Ik heb de bussnelheid m.b.v. jumper ook op 100 MHz gezet en dan draait de XP op 850 MHz. In SiSoft Sandra wordt dit ook allemaal zo aangegeven. De XP is (natuurlijk) gelockt.

Waarom start dat "kreng" niet op 1400 MHz op? Iemand een idee?
:?
Ik heb het topic van paxpex gelezen en dit lijkt me iets anders en met de search ben ik niets tegengekomen.

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:17
Dat is vaag... Als hij op 100MHz FSB op 850MHz loopt, staat de multiplier dus op 8,5 (8,5*133 = 1130MHz) :?. En die kan je nou net niet instellen, dan moet je hem eerst unlocken. Ik snap dus niet dat dit kan.

De multiplier hoort op 10,5 te staan dacht ik.

Nou vind ik m'n eigen bericht ook vaag worden :z... Ben moe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de BIOS gekeken en bij "CPU clock ratio" staat "Default". Ik kan hem instellen van 8.5 tot 14. Als ik dat verander start de PC niet meer en moet ik hem eerst weer uit en aan zetten, waardoor hij weer op "Default" komt. Meer info nodig?

Verwijderd

hmmzzz... heb je na de flash wel een clear cmos gedaan? Zo nee, probeer dat eens, dan je bios in, settings goed proberen te krijgen en save en exit... dan kijken of ie niet meer naar 1130 terugspringt... Clear cmos doet wonderen, zeker na een flash. Laat ff weten of het geholpen heeft... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip LinuxAap
Ik had de CMOS niet gecleart. Ik heb het nu alsnog gedaan, en hij start weer op met 1130 MHz.... Shit ;(.
Heeft iemand a.u.b. nog een idee?

Verwijderd

pffff... sorry... voor de rest helemaal geen ervaring met msi boardjes.... ;(

Verwijderd

je kan hem eens op een ander bord proberen indien mogelijk, en anders terug naar de winkel gaan, daar testen en als ie hetzelfde doet een andere vragen :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt niet zo best. :'(
Is er nog iemand met meer ervaring met dit type mobo?

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11-2025

psychotic

Nixs

.. "CPU clock ratio" staat "Default". ..Proc op 100 + 33 zetten? RTFM.

Probeer ook even je voltage te verhogen verlagen.

Suc6

En kijk even hier voor eventuele verder suggesties:
[topic=341876/1/25]

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

Verwijderd

heb ik ook gehad hoor , dus tis op zich helemaal niet zo'n raar probleem
maar zet inderdaad op default
dan js FSB op 133
en dan in bios op 1400 zetten ((indien ie nog op 1050 staat ))

ik heb een a7v266 -e raid en daar had ik het ook, kwestie van instelling goed zetten en klaar, gekke is alleen als ik spanning van me pc eraf haal terwijl ie in bios setup zit .. dan zegt ie ook 1050 maar ach weet waar het nu aan ligt dus :-)

maar succes verder

Verwijderd

Topicstarter
Reply op Psychotic en Johannusm:
Bedankt voor jullie reactie maar mij probleem is een ander probleem dan het topic van Paxpex, waarbij de Athlon op 1050 Mhz loopt.
Voor de duidelijkheid:
bussnelheid op 100 MHz: XP 1600+ loopt dan bij mij op 850 MHz
bussnelheid op 133 MHz: XP 1600+ loopt dan bij mij op 1130 MHz

Ik heb natuurlijk de FSB niet verhoogt, want ik ben niet aan het overclocken. De XP zou toch echt op 1400 MHz moeten lopen, of niet dan?

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 21:20
Lijkt er haast op de amd de verkeerde bruggen door heeft gebrand :( .

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 12:23

Gamer

Electrified

Op donderdag 06 december 2001 06:48 schreef Diablow het volgende:
Lijkt er haast op de amd de verkeerde bruggen door heeft gebrand :( .
of niet allemaal ?

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

Verwijderd

Het lijkt me een BIOS probleem, de CPU wordt niet goed herkend zo te horen. Het kan zijn dat de BIOS de instelling van de CPU daardoor niet goed doet, of laat het niet goed zien terwijl het wel goed is ingesteld. (Vandaar de vastloper na het veranderen misschien..)

a) Heb je al in Windows gekeken met b.v. WCPUID of Sandra dat het echt 1130 Mhz is

b) Zit er een recente BIOS versie op het bord ?

Verwijderd

ga ermee naar de winkel en vraag ff of ze hem voor je willen testen in een ander systeem. Dan weet je of het de proc is of niet... anders blijf je bezig joh.... ;)

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Zo iets had ik laatst ook, had me cpu geunlocked, en op 1600 Mhz lopen stabiel :)~, maar de volgende dag kon ik geen ander MP gebruiken dan de 8,5 :( ook 1130 Mhz. Nadat ik hem had geunlocked kon ik hem weer op 1500
Mhz laten lopen, moet hem weer ff unlocken en goed nu. :(

Cpu = Amd Xp 1500+ 1,33Ghz@1,5Ghz

Verwijderd

een vriend van me heeft ook een soort gelijk probleem. Hij heeft zijn tb 1400 op 17nogwat lopen (waterkoeling) maar z ijn b ios geeft gewoon 1400 weer, maar als je in windows kijkt met asus tool. of sandra geeftie nettjes 17nogwat weer.

dus even kijken of het wel zo is :)

hmm vaag verhaal. Maar heb een ontzettende koppijn.

Verwijderd

Topicstarter
Heb vandaag contact opgenomen met de winkel. Zij begrepen er ook niks van en vroegen of de XP als XP werd herkend. Dat is ook zo. De conclusie was dat het dan bijna geen BIOS probleem kan zijn en ze het dan terecht vonden als ik hem kwam omruilen. Ik heb nog aangeboden om de computer mee te nemen zodat ze zelf konden kijken, maar dat hoefde niet eens. Ze wilden dan wel de nieuwe XP eerst in hun systeem testen, om zeker te zijn dat het de tweede keer wel aan mij ligt. Dit vond ik redelijk.

Ik kreeg wel de waarschuwing om de XP beslist niet te unlocken, omdat de winkel daar slechte ervaringen mee heeft.
Oh ja, nog een reachtie op de reply's, de XP wordt door alle software als 1130 MHz herkend, de SiSoft Sandra benchmark is veel te laag en de temperatuur is 32 graden (was met mijn oude Athlon 1200 ongeveer 48 graden). Het is dus echt foute boel.

• Cyclops10
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
moet wel gewoon kunnen :)

denk idd dat je xp op de verkeerde multiplier staat...
zou wel vaag zijn, want ik dacht dat ze hem eerst altijd nog ff controleerden, en dan zou zoiets toch snel duidelijk zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik even melden hoe het is afgelopen.

Ik ben bij de winkel geweest en heb met de verkoper John (doet ook de technische dienst) de XP 1600+ in een test systeem gestopt. En waar liep hij op? Op 1130 MHz!! John heeft een nieuwe XP 1600+ in het test systeem gedaan en deze liep keurig op 1400 MHz. Ik ben naar huis gegaan heb deze nieuwe XP in mijn PC gedaan, en hij start niet meer op!!! Er is dus een dubbel probleem, mijn MSI K7T Turbo "blieft" geen XP's en ik had eerst een defect CPU. Een en al ellende dus. :'( Ik ben dus maar weer verdergegaan met mijn oude Athlon 1200 MHz.

Gelukkig heb ik in mijn kennissenkring iemand die een andere PC wou en hij heeft voor een redelijke prijs mijn moederbord met Athlon 1200 gekocht. Ik heb een nieuw KT266A bord en de XP werkt er prima op. ;)

Moraal van dit verhaal:
PAS OP MET EEN AHTLON XP OP EEN MSI K7T TURBO V3.0 bord (BIOS V3.1 / V3.2) !!! :(

Verwijderd

Hahahahh.....even in het moboboekje kijken misschien????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Jumper naast je AGPslot weg halen...en voila...1400Mhz..
Ik heb hier ook een K7T Turbo V3...1627Mhz...till you come..

Verwijderd

Zo, da's lekker...

Kamiklase had het leuker gevonden als je iets eerder gereageerd had denk ik.

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 23:33 schreef NoStra het volgende:
Hahahahh.....even in het moboboekje kijken misschien????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Jumper naast je AGPslot weg halen...en voila...1400Mhz..
Ik heb hier ook een K7T Turbo V3...1627Mhz...till you come..
Dat was niet z'n probleem, het was 850 of 1130 MHz. mumtiplier 8.5 ipv 10.5 dus. daar gaat die jumper niks aan veranderen |:(

Verwijderd

Topicstarter
Voor alle duidelijkheid nog een keer, ik heb beide Athlon XP's met zowel de bewuste jumper bij de AGP poort erop en eraf geprobeerd. Dat is dus niet de oorzaak.
Toch blij dat iemand anders wel een Athlon XP op het MSI K7T Turbo bord heeft draaien. Het leek (en lijkt) me echter toch verstandig om bovenstaande waarschuwing te laten staan.
Pagina: 1