Ik denk dus niet dat we hem uit kunnen zetten...er zijn nou al robots die zelf de zon opzoeken en zich met behulp van zonne-energie weer opladen. Zo'n systeem heeft geen mens nodig die hem koppelt aan een accu ofzo...en dit is natuurlijk slechts het begin.
Het ligt er maar aan wat je precies onder 'kunstmatige intelligentie' verstaat. De mens ligt nog in veel opzichten ver voor op de computer aangezien de computer op het moment nog puur datgene doet wat hem is opgedragen (alhoewel ik dat in de praktijk betwijfel

). Maar er wordt nou hard gewerkt aan het maken van bv. een programma wat gedichten schrijft (creatief...ieder gedicht is uniek) en er is al lang een programma wat schilderijen maakt (nooit 2 keer dezelfde). Dit stelt in principe qua intelligentie nog niks voor natuurlijk, maar de ontwikkelingen gaan toch in dusdanig tempo dat we over 20 jaar al computers hebben waarmee je een stevige discussie kunt voeren (denk ik dan).
Doordat het menselijk zenuwstelsel in principe enorm langzaam is tov computeronderdelen zal er ongetwijfeld ge-experimenteerd gaan worden met allerlei combinaties.
Neem nou het voorbeeld van Kevin Warwick: hij en zijn vrouw gaan een experiment uitvoeren (of hebben ze al gedaan, weet ik niet precies) waarbij hij een elektronische chip aangesloten op zijn hersenen krijgt en zijn vrouw een chip in haar arm aangesloten op haar zenuwen. De bedoeling is dat hij door te denken zijn vrouw haar arm kan laten bewegen zonder dat zij er wat aan kan doen. En dat is gewoon al mogelijk: ze hebben een aap door gedachtengolven een robotarm laten besturen op 600 km afstand (werkte feilloos) en ze hebben al een aantal malen chips geimplanteerd bij mensen die door een zenuwbeschadiding gedeeltelijk verlamd waren. Door gedactengang wordt de chip aangestuurd en kunnen ze hun benen (weer) bewegen. Exact hetzelfde principe als bij ieder ander mens.
De volgende stap zou zijn: het downloaden van de impulsen (gedachten) in een computer, deze over een netwerk versturen en vervolgens die weer gebruiken voor het aansturen van de chips in de vrouw haar arm.
Als dat lukte, zou het mogelijk moeten zijn 2 personen ieder een chip in/aan hun hersenen te implanteren en gedachtengang over te laten gaan. Als het nou niet lukt, dan lukt het over 10 jaar wel. Over of 20...maar ik twijfel er geen moment aan dat wij dat nog meemaken.
Als je in zo'n situatie een virus op die comp zou zetten die het signaal aanpast, geeft dat natuurlijk extreme gevolgen.
Overigens heette Kevin Warwicks project 'Cyborg v1.0'. Het lijkt erg science fiction, maar niet voor lang meer. We zijn al erg ver met dit soort dingen en de "vooruitgang" (of achteruitgang?) gaat alsmaar sneller...