Toon posts:

Epox 8KHA+ kapot of CPU (XP1800+)??

Pagina: 1
Acties:
  • 87 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al wat rondgezocht, search gebruikt dus maar wil toch even wat meer zekerheid, want die heb ik nu helaas dus nog niet.

Ik vraag me dus af wat er defect is in het volgende geval:

Het systeem boot wel maar ik krijg geen beeld. De code die er op het bord wordt weergegeven is FF. Dit zou betekenen dat hij bezig is met booten. Daar heb ik dus niet zo gek veel aan. Ik heb helaas geen andere AMD cpu om het mee te testen, ik weet zeker dat alles goed is aangesloten, alles ziet er verder ook goed uit, de juiste lampjes branden enzo.

Als de cpu defect zou zijn zou hij dan evengoed wel opstarten? Dat wel he? Maar zou ik dan een andere code moeten krijgen of kan het ook zijn dat hij met een defecte CPU ook gewoon die FF code geeft?

Ik weet dus zeker da talles goed is aangedruk took, videokaart en alles, heb ik voor de zekerheid er nog even uitgehaald en er weer ingedaan.

Nog een feitje wat denk ik ook neit onbelangrijk is, is dat toen ik voor het eerst bootte ik een vonk geluidje hoorde, een knetter..........! Maar waar dat vandaan kwam weet ik niet. Beetje brandlucht was er ook wel heel eventjes daarna.

kortom: cpu of mobo defect? of is cpu uitgesloten?

Verwijderd

toen ik mijn eerste 8kha + had toen had ik ook FF erop staan. Ik kon wel testen met een andere AMD processor en het bleek dat het toen ook niet werkte. Zekerheid kan ik je niet geven, maar ik denk dat je de schuld eerder aan het mobo moet geven

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk het zelf ook wel, maar wil graag echt uitsluiten dat het de CPU is. Maar daarvoor zou ik dan eerste een andere AMD cpu moeten hebben, of deze cpu in een ander systeem proberen (allemaal nogal riskant, helemaal aangezien EEN randje vd core al een beetje gekarteld is! en ik er dus liever niet al te vaak een cooler opzet en weer afhaal enzo. Dus ik ZOU in principe es kunnen proberen of ik van iemand een AMD cpu kan lenene maar dat is nogal een gedoe he!

Als ik dmv die FF code nou al uit kan sluiten dat het de cpu is, dan scheelt dat een hoop moeite, tijd en is het risico ook een stuk kleiner op beschadegen van cores e.d.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die hier eravring mee heeft of al meteen na aanleiding van het verhaaltje een defecte cpu kan uitsluiten?

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:41

[NUT]

Heppiedepeppie

uit eigen ervaring op een Epox 8k7a+ is FF bij power on (en voor de rest niets anders) een dode Proc... sorry, meer info heb ik niet...

( * [NUT] heeft een dode duron gehad... )

Verwijderd

Topicstarter
ok die FF code kun je dus ERG weinig mee blijkbaar.

Het lijkt erop dat die zowel betekent dat alles goed is, dat het mb kapot is, of dat de cpu kaduuk is.

lekker weer dit...

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 11:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

Veel voedingen zorgen voor zo gezegde DOA's
Ik ken mensen met hetzelfde bord ,die ook FF hadden tot er een fatsoenlijke voeding achter hing .
Toen ging het beestje pas werken...

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-08 22:52
Als de proc defect is, dan start hij toch helemaal NIET meer op?

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Als het bios corrupt is start hij ook niet op.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:17
Ik heb ook de EPoX 8KHA+ en bij mij geeft hij die code (FF) als hij goed is opgestart en alles heeft geladen. Weet je heel zeker dat het niet je videokaart of monitor (kabel?) is? Probeer die dingen anders eens in een andere pc als dat mogelijk is.

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 20:53 schreef nutie het volgende:
uit eigen ervaring op een Epox 8k7a+ is FF bij power on (en voor de rest niets anders) een dode Proc... sorry, meer info heb ik niet...

( /me heeft een dode duron gehad... )
ik heb dezelfde probleem gehad en was inderdaad de cpu
opstraten eg aanzetten en op je mobo krijg je aleen FF te zien dus geen C1 enz had wel een 8kha
T-bird 1,4 naar de maan 3de al |:(

Verwijderd

Sally..het zit je ook niet mee. Ik kan je helaas ook niet helpen.
Suc6

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:41

[NUT]

Heppiedepeppie

Op woensdag 05 december 2001 20:55 schreef SALLY het volgende:
ok die FF code kun je dus ERG weinig mee blijkbaar.

Het lijkt erop dat die zowel betekent dat alles goed is, dat het mb kapot is, of dat de cpu kaduuk is.

lekker weer dit...
tjah, FF bij het opstarten (en niks anders - dus ook geen bios piepjes) betekend dat hij de proc wel ziet maar dat deze gewoon niks doet. de FF aan het eind van de BIOS check is dat hij de controle overdraagt aan het besturings systeem. Dus ik houd het er op dat je CPU dood is... ;(

edit:

PS: waar woon je eigenlijk? als je in de buurt van Utrecht woont kan je met je proc bij me langs komen, dan testen we 'em ff op mijn Epox 8k7a (hoort een + te zijn, maar die was dood en deze heb ik tijdelijk... lang verhaal |:( )

Verwijderd

Topicstarter
OhOh.... ik hoop maar niet dat het de cpu is! Zo ja, dan moet ik maar eens gaan kijken of ik met Mycom kan regelen (of anders direct met AMD ofzo?) of ik een nieuwe kan krijgen want ik heb toch echt nix raars gedaan, gewoon standaard coolermaster erop en eraf...

Overigens heel erg aardig van je aangeboden om het cputje is op jouw bordje uit te proberen, maar ik zal eerst eens bij iemand anders proberen die nog weer wat dichterbij woont dan utrecht.
Bedankt!

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
ik heb exact hetzelfde gehad en bij mij was de bios corrupt geworden. de cpu was niets mis mee.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

• Unagi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:50

Unagi

Always aware...

Dit is al bij heel veel 8KHA+ bordjes gebeurd... op de hcc waar ik mijne gehaald heb waren er ook minstens 5 die dit probleem hadden... gewoon omruilen!

• henksnap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-10-2021
heb hetzelfde probleem,alleen geen knetter.
had ook een ep8kha+,de eerste deed het niet,opgestuurd.
De 2e deed het ook niet,(heb hem ook nog eens beschadigd ,terwijl ik denk voor de 3ekeer het koeler eraf haalde,heb ze alle 2 getest met een andere cpu,daar lag het niet aan.
Mischien bij jou wel,maar % gewijs ligt het bijna niet aan de cpu.
veel meer mensen hebben het probleem.
Ook CompTechWorld (waar ik de meines had gekocht)zegt dat het persetage van Epo 8kha+ hoger ligt dan normaal van de terug bezorgde borden
die van mij had de U= stepping

Epox 8rda+,512mb Kinston pc2700,80GB 7200rms Maxtor Liquid,XP2400+,Club 9500 @ 9700, Lite-on 52*32*52,Acer AL732, WIN XP prof.etc

• Atmosphere
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
Klinkt misschien redelijk vaag maar heb je je koeler op je mobo aangesloten zitten... dan moet je die es direct op je voeding aansluiten (DC12V,4 pins) ik heb wel eens problemen van die aard meegemaakt .. overigens .. hier volgens mij ook FF en hij doet het toch echt :) ander was ik hier nu niet

-x(Al is de wereld is nog zo klein. Atmosphere vind hem wel fijn)x-; Sys; t-net

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Beetje laat misschien, maar ik had geen zin om een nieuw topic te openen. Ik heb het precies hetzelfde probleem. Zwart scherm ed, ff code. Na een andere processor er in te zetten deed hij het gelijk, maar na een halve minuut ging het beeld weer uit en ik hoorde ook geknetter en ik rook ook brandlucht :( Dus twee processors naar de maan :( Ik ga zaterdag het board maar inruilen, want ik durf het niet aan om mn nieuwe processors in dit moederbord te zetten

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oké, succes :)

/tyfstwu
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.