wat is precies y/c aansluiting bij video?

Pagina: 1
Acties:
  • 281 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-12-2022
hoi,

ik zit hier een beetje te spelen met een prof svhs recorder en wat andere video apparatuur. nu kan ik de camera aansluiten met een composite kabel of met een y/c kabel. wat is het voordeel van zo'n y/c kabel? of kan ik net zo goed gewoon de composite uitgang gebruiken?

PM

Laten we lekker link gaan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38584

Y/C is gewoon een S-VHS kabel..... Voordeel is dat kleur en contrast gescheiden worden, die bij composite door elkaar zitten....... Kwaliteit is dus beter....
Sommige oude tv's ondersteunen geen S-VHS, dus dat zou de enige reden zijn om em neit te gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Kleine opmerking: het is niet s-vhs maar s-video. S-vhs is een opname system, s-video (die s staat geloof ik voor seperate) een manier om een video signaal door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-12-2022
dus als ik de kwaliteit zo hoog mogelijk wil houden kan ik het beste via y/c werken? ok, dan weet ik welke kabels ik moet halen en dat ik toch een duurdere recorder moet kopen met zo'n aansluiting, dankjulliewel!!

Laten we lekker link gaan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 05 december 2001 21:04 schreef Jag het volgende:
Kleine opmerking: het is niet s-vhs maar s-video. S-vhs is een opname system, s-video (die s staat geloof ik voor seperate) een manier om een video signaal door te geven.
Euhm, S-Video kan ook ja, maar S-VHS heet het vaak ook.
Zo staat heel vaak ook zo aangeduid op apparaten met
S-Video/S-VHS input zoals recievers en dergelijke, op een tv wordt het vaak in instelling menu's aangeduid met Y/C.
De reden dat de kabel ook S-VHS heet is omdat de manier van opname/afspelen met een S-VHS recorder/player hetzelfde is verdeelt als de kabel: kleur en contrast.
De manier van opname van VHS is namenlijk ook 1 signaal net als de Composite aansluiting, maar dat wordt meestal gewoon Composite genoemd maar af en toe ook VHS.

>>>>>> KNOW YOUR FACTS BEFORE YOUR ASS REACTS<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

S-VHS - Super VHS (Video Home System). An enhancement of the VHS videotape standard using better recording techniques and Y/C signals. The term S-VHS is often used incorrectly to refer to s-video signals and connectors.

s-video - A video interface standard that carries separate luma and chroma signals, usually on a four-pin mini-DIN connector. Also called Y/C. The quality of s-video is significantly better than composite video since it does not require a comb filter to separate the signals, but its not quite as good as component video. Most high-end televisions have s-video inputs. S-video is often erroneously called S-VHS.
Link
7.4 My TV has an S-VHS Connection, What is it?
It is a small round socket with holes or a connection method via your SCART socket.
Either way this is actually a miss labelled S-Video connection, this is because in the standards early stages it was often confused with S-VHS, which is an enhanced version of our beloved video standard that uses S-Video to display pictures on a display.
link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 06 december 2001 00:49 schreef Jag het volgende:

[..]

Link
Ik zou me er niet zo druk om maken ;).
Op woensdag 05 december 2001 23:31 schreef NoiZe het volgende:
>>>>>> KNOW YOUR FACTS BEFORE YOUR ASS REACTS<<<<<<<<<
Doe jij eens relaxed man :(

Jij loopt echt alles wat Jag zegt af te zeiken. En ik had je daar al voor gewaarschuwd. Nu dan maar een echte officiele waarschuwing, anders schijnt niet te helpen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 06 december 2001 00:53 schreef JvS het volgende:

[..]

Ik zou me er niet zo druk om maken ;).
[..]

Doe jij eens relaxed man :(

Jij loopt echt alles wat Jag zegt af te zeiken. En ik had je daar al voor gewaarschuwd. Nu dan maar een echte officiele waarschuwing, anders schijnt niet te helpen.
Omdat ik me er ook niet zo druk om zou maken normaal,
maar ik heb het gevoel dat Jag op de een of andere manier steeds wil verbeteren, wat allemaal is begonnen bij een
discussie over een 110 ohm kabel. Die eindigde met:
NoiZe ik vindt je irritant ik reageer maar niet meer op jou, terwijl ik toen neimand geflamed had of wat dan ook, gewoon informatie gaf. Zie:
[topic=301873]

Ik geef de topic starter gewoon info waar die wat aan heeft.
Als iemand naar een winkel gaat en hij zegt ik wil een S-VHS kabeltje begrijpt iedereen het. Zo staat het ook gewoon heel vaak aangeduid op apperatuur/kabels.
Ik zeg ook altijd S-Video, maar S-VHS wordt gewoon veruit het meest gebruikt,
als Jag dan weer zonodig moet zeggen dat het geen S-VHS is maar S-Video dan kom ik weer met een verhaaltje terug waarom het wel zo is/kan zijn.
Ik probeer gewoon aan Jag duidelijk te maken dat ie niet zo'n mierenneuker hoeft te zijn (no offence, just a saying).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Ik heb toevallig een paar weken geleden een s-video snoertje gekocht bij Dixons (om mijn DVD op de TV aan te sluiten) en er staat op de verpakking (die ik toevallig nog heb liggen):
SVHS - SVHS interconnect - 1.5m
(merk Profigold)

kennelijk is er inderdaad veel spraakverwarring op dit gebied in de markt. Niet zo belangrijk verder.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Laatst online: 17-11-2023
Op donderdag 06 december 2001 13:10 schreef NoiZe het volgende:

[..]

Omdat ik me er ook niet zo druk om zou maken normaal,
maar ik heb het gevoel dat Jag op de een of andere manier steeds wil verbeteren, wat allemaal is begonnen bij een
discussie over een 110 ohm kabel. Die eindigde met:
NoiZe ik vindt je irritant ik reageer maar niet meer op jou, terwijl ik toen neimand geflamed had of wat dan ook, gewoon informatie gaf. Zie:
[topic=301873]

Ik geef de topic starter gewoon info waar die wat aan heeft.
Als iemand naar een winkel gaat en hij zegt ik wil een S-VHS kabeltje begrijpt iedereen het. Zo staat het ook gewoon heel vaak aangeduid op apperatuur/kabels.
Ik zeg ook altijd S-Video, maar S-VHS wordt gewoon veruit het meest gebruikt,
als Jag dan weer zonodig moet zeggen dat het geen S-VHS is maar S-Video dan kom ik weer met een verhaaltje terug waarom het wel zo is/kan zijn.
Ik probeer gewoon aan Jag duidelijk te maken dat ie niet zo'n mierenneuker hoeft te zijn (no offence, just a saying).
Ff uitvechten in LA alsjeblieft. Dan kan hier een beetje serieus op de vragen van de topic-starter gereageerd worden.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Laatst online: 17-11-2023
Op donderdag 06 december 2001 13:39 schreef Duck-Twacy het volgende:
Ik heb toevallig een paar weken geleden een s-video snoertje gekocht bij Dixons (om mijn DVD op de TV aan te sluiten) en er staat op de verpakking (die ik toevallig nog heb liggen):
SVHS - SVHS interconnect - 1.5m
(merk Profigold)

kennelijk is er inderdaad veel spraakverwarring op dit gebied in de markt. Niet zo belangrijk verder.
De verwarring is ontstaan, (vind het trouwens slecht van de fabrikant om het zo aan te duiden, maar dat ter zijde) omdat
Super VHS het eerste consumenten VHS toestel was dat gebruik maakte van de S-video interface. Sindsdien heeft iedereen het over S-VHS kabels etc. gehad. Het had ook heel gemakkelijk Hi-8 kunnen gaan heten (tenminste in de volksmond). Aangezien Hi-8 bijna precies hetzelfde systeem hanteert als S-VHS.

De verwarring is logisch, en als je om een S-VHS snoertje vraagt zal bijna iedere verkoper ook snappen dat je een S-video kabel nodig hebt.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 06 december 2001 17:55 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Het had ook heel gemakkelijk Hi-8 kunnen gaan heten (tenminste in de volksmond). Aangezien Hi-8 bijna precies hetzelfde systeem hanteert als S-VHS.

[..]
En als Beatrix Frederik had geheten was ze ook geen koningin geweest.... :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 23:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 06 december 2001 19:49 schreef NoiZe het volgende:

[..]

En als Beatrix Frederik had geheten was ze ook geen koningin geweest.... :Z
Hou eens op met trollen man! Wat is je probleem?!! Dit is echt je laatste waarschuwing. Ga eens gezellig meedoen op het forum, en ga niet overal alles zitten afkraken omdat je niet graag een keer verbeterd wordt!

Nokken jij nu!

(en ja, dit mag je weer als een officiele waarschuwing zien, je tweede alweer in korte tijd. Je schijnt het niet te willen leren ofzo).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.