Toon posts:

[linux] toewijzen cpu aan irq

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit even naar aanleiding van een in dit draadje.
Een dual CPU machine blijkt dus meer IRQs te hebben dan een single CPU machine.

Nu keek ik even op m'n dual-cpu bak:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
unexplained@bak:~$ cat /proc/interrupts
         CPU0    CPU1
  0:   30557995   30623579    IO-APIC-edge  timer
  1:        2       0    IO-APIC-edge  keyboard
  2:        0       0       XT-PIC  cascade
 10:    5160008    5160395   IO-APIC-level  aic7xxx
 11:   81124033   81158366   IO-APIC-level  eth0
 13:        1       0       XT-PIC  fpu
NMI:        0
ERR:        0

Is het mogelijk om bijvoorbeeld de netwerkkaart volledig toe te wijzen aan cpu0? En heeft dit voordelen? (minder overhead bijvoorbeeld)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, ik denk niet dat je hier zelf veel aan kunt sleutelen...
Valt waarschijnlijk een beetje in dezelfde categorie als swap en cache: dat kan de kernel meestal een stuk beter zelf regelen.

En ik denk niet dat je een performance winst zou halen door iets helemaal aan 1 cpu toe te wijzen...

• Creepy
  • Laatst online: 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op woensdag 05 december 2001 17:42 schreef deadinspace het volgende:
Hmm, ik denk niet dat je hier zelf veel aan kunt sleutelen...
Valt waarschijnlijk een beetje in dezelfde categorie als swap en cache: dat kan de kernel meestal een stuk beter zelf regelen.

En ik denk niet dat je een performance winst zou halen door iets helemaal aan 1 cpu toe te wijzen...
Hmm.. naar ik heb gehoord kan dit wel! (weet alleen niet hoe..). En met een druk bezette host kan het dus echt wel I/O en processor usage winnen.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 18:19 schreef Creepy het volgende:
Hmm.. naar ik heb gehoord kan dit wel! (weet alleen niet hoe..). En met een druk bezette host kan het dus echt wel I/O en processor usage winnen.
Dat had ik dus ook al ergens gelezen (weet niet waar, ff zoeken).

Maar hoe je zoiets kunt instellen mag Joost weten.

• Creepy
  • Laatst online: 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

oh ja... bijna vergeten, je hebt natuurlijk pas winst als je 2 netwerkkaarten hebt. Dan kan je elke netwerkkaart aan 1 cpu toekennen.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gevonden:
On the Linux side, I attached all interrupts coming from the network adaptor to one CPU. With the new TCP/IP stack in the 2.4 kernels this really becomes necessary. Otherwise, you might find the incoming packets arranged out of order, because later interrupts are serviced (on another CPU) before earlier ones, thus requiring a reordering further down the handling layers.
Bron: http://www.byte.com/documents/s=1794/byt20011107s0001/1112_moshe.html (bij sytem tuning)

Verwijderd

Topicstarter
*schop*

• Kippenijzer
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Volgens mij zijn dit soort dingen mogelijk met behulp van dezelfde soort tools (en kernel patches) waarmee je programma's op specifieke CPU's kunt laten draaien...

• Xiphalon
  • Laatst online: 17-08 20:52
Volgens het officele intel(r) document, koment interrupts (dus ook irq's) aan op een willekeurige cpu.
het enige wat Linux (of nt of whatever) eraan kan doen, is ze doorsturen naar een 'standaard' cpu die ze dan afhandeld.
Linkje naar de bron (de systems programing guide van Intel)
Pagina: 1