DNS veranderen?

Pagina: 1
Acties:

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Als je een domein registreerd en je kunt op je domein de dns veranderen.
Betekent dat dan, dat ik ook de dns van chello kan gaan gebruiken voor mijn eigen domein?

Ik wil dus eigenlijk met me domein van die amerikaanse server af en schrijf het hele zaakje het liefst over naar een nederlandse server.
Daarbij dacht ik dus dat ik de dns van chello ook kon gebruiken aangezien ik daar ook al webruimte heb.
ik wil die webspace dus voor mijn domein gaan gebruiken, ken dat eigenlijk wel bij chello?

(ik weet alleen niet goed waarnaar ik moet zoeken in de search over dit gebeuren.
Er staat van alles over dns maar ik ben er denk ik niet bekend genoeg. Want er ging nog geen belletje rinkelen bij de verschillende topics.)

Ik wil dus weten of ik het domein dat ik geregistreerd heb, ook over kan schrijven naar een andere server.
De naam is nu toch van mij?
Of zie ik dat verkeerd?

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• weirdje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11-2021

weirdje

WEiRD runs Unix

Hihihi .. wat kunnen sommige mensen toch euh .. "leuke" dingen vragen ;)
Op woensdag 05 december 2001 16:22 schreef Phaerion het volgende:
Als je een domein registreerd en je kunt op je domein de dns veranderen.
Betekent dat dan, dat ik ook de dns van chello kan gaan gebruiken voor mijn eigen domein?
Nou, ik weet niet precies wat je bedoelt met 'de dns veranderen', maar ik ga er even vanuit dat je je nameserver wilt kunnen wijzigen. (de content van je zonefiles heeft weinig met chello e.d. te maken)

Maargoed, hiervoor heb je een DNS server nodig, waar je of rechten hebt op de server en zijn configuratie voor DNS of je hebt afspraken gemaakt met de beheerders van de DNS server die de server kunnen configureren. Je kunt ook je eigen nameserver opzetten, hiervoor heb je 2 vaste IP adressen nodig.
Ik wil dus eigenlijk met me domein van die amerikaanse server af en schrijf het hele zaakje het liefst over naar een nederlandse server.
Daarbij dacht ik dus dat ik de dns van chello ook kon gebruiken aangezien ik daar ook al webruimte heb.
ik wil die webspace dus voor mijn domein gaan gebruiken, ken dat eigenlijk wel bij chello?
Er is nogal een verschil tussen webspace voor een domein (een webserver) en de DNS (een nameserver)
(ik weet alleen niet goed waarnaar ik moet zoeken in de search over dit gebeuren.
Er staat van alles over dns maar ik ben er denk ik niet bekend genoeg. Want er ging nog geen belletje rinkelen bij de verschillende topics.)

Ik wil dus weten of ik het domein dat ik geregistreerd heb, ook over kan schrijven naar een andere server.
De naam is nu toch van mij?
Of zie ik dat verkeerd?
Ik heb 't al vaker gezegd op GoT - GA ALSJEBLIEFT NIET MET DNS LOPEN K*TTEN ALS JE NIET WEET WAT JE DOET !!! Begin met het nodige leren over DNS. Google naar 'DNS nameserver explanation' of iets dergelijks. Kijk op http://www.isc.org/products/BIND/ (de makers van BIND, de meest gebruikte DNS server op dit moment) die hebben veel informatie over DNS enzo.

Als je niet weet wat je doet, maak je alleen maar dingen stuk en ben je een stuk verder van huis. Remember - if it breaks, you get to keep all pieces.

Succes !

edit:
URL aangepast, direct naar BIND

Running Unix with a reason : it runs and keeps running.

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Ah thanx voor de tip....

Ik had nog nix veranderd, dus ook nog nix gebroken.

Maar ik vond de bepalingen op die server een beetje vaag.
Ik heb ook meer het idee dat ik nu helemaal niet de bezitter ben van het domein, maar dat ik een domein onder mijn naam bij hun geregistreerd heb.

Dus is er uiteindelijk nog niet echt iets van mij.
Althans zo komt het een beetje op me over.
Want over twee jaar of zo dan is mijn domein gewoon weer expired, tenzij ik het nog eens betaal.

Maar goed ik ga die site die je linkte eens ff doorlezen wellicht dat ik dan weer een stuk wijzer wordt :)

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• weirdje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11-2021

weirdje

WEiRD runs Unix

Op woensdag 05 december 2001 17:00 schreef Phaerion het volgende:
Maar goed ik ga die site die je linkte eens ff doorlezen wellicht dat ik dan weer een stuk wijzer wordt :)
Onderaan die pagina staan een aantal links waar je waarschijnlijk wel wat mee kunt, maar ik zou vooral wat rond google'n (of op kobala.nl zoeken) naar informatie over de werking van DNS enzo.

In ieder geval veel succes !

Running Unix with a reason : it runs and keeps running.

• mol99
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 18:36
Als je zelf een DNS wil kunnen instellen voor een leuke prijs GRATIS www.powerdns.org