€ werkt niet onder de mac :?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 15:29

MAZZA

Barbie is er weer!

Topicstarter
Voor een klant heb ik bepaalde dingen in zijn site aangepast. Onder andere een aantal bedragen omgezet naar euro's. Netjes in html € 1000,-. Maar nu heeft ie een kopietje gemaakt die hij heeft gemaakt op zijn mac en daar staat dus midden in de tekst '&euro'. Het is internet explorer wat hij gebruikt ik weet alleen de versie niet ervan.

Is dit een bekend probleem of een lokaal gevalletje van ouderwets ? :)

Verwijderd

ligt aan versie van IE..
op IE 5 op de mac doet ie t nl wel..
op GoT doet ie t niet:
$ dollar teken
guldenteken
euroteken

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor het geval het niet wil/kan lukken kan je er natuurlijk nog altijd een plaatje van maken. :)

Verwijderd

op IE MAC 5.0 (2022) werkt het fantastisch.
en MAC NS 4.77 werkt het net zo fantastisch.

edit: tja, precieze versie-nummers opzoeken kost 2 minuten :)

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 16:28 schreef kahuna het volgende:
edit: tja, precieze versie-nummers opzoeken kost 2 minuten :)
Nou niet als die lui voor wie ik het maak er niet zijn :) Maargoed dan weet ik dat het lokaal is en niet een algemeen IE mac probleem. Leek me ook niet logisch maargoed ik heb weinig verstand van *.apple (sorry voor de liefhebbers ;) ).

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 16:32 schreef MAZZA het volgende:

[..]

Nou niet als die lui voor wie ik het maak er niet zijn :)
ik doelde op dat ik net 2 minuten te laat was met posten.. :) maaktooknietuit.

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 16:35 schreef kahuna het volgende:

[..]

ik doelde op dat ik net 2 minuten te laat was met posten.. :) maaktooknietuit.
Hehe oke maakt idd niet uit ;)

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

Meer euro weetjes:

Uit de smallzine ( www.smallzine.nl ) nieuwsbrief:

+ Het euroteken op websites

Met de introductie van de euro is niet alleen een historisch punt bereikt waarin heel Europa met een munteenheid gaat betalen, er is ook een nieuw symbool geintroduceerd. Dat werd al gedaan in 1998. In dat jaar werd het teken onderdeel van de Unicode versie 2.1. Eenvoudig gezegd is dit een systeem om op een uniforme manier tekens te presenteren. Kortom, het lijkt allemaal goed geregeld. Want iets wat al drie jaar geleden is vastgelegd, is in internettermen al twaalf jaar oud. Tijd genoeg om alle benodigde aanpassingen door te voeren?

Blijkbaar niet, want nog steeds is er geen uniforme manier om aan te geven dat de prijzen niet met een factor 2,2 verminderd zijn, maar dat er sprake is van euro's. In dit artikel daarom een opsomming van de mogelijkheden die er zijn om een website 'euro compliant' te maken. En voor iedereen die denkt 'dat is al lang gedaan', raden we aan om te kijken of de gekozen oplossing daadwerkelijk doet wat ervan verwacht wordt.

De makkelijkste oplossing is om te kiezen voor de afkorting EUR. Dit is handig als de huidige site al gebruik gemaakt van de diverse ISO standaarden. Zoals NLG voor guldens. Het is sterk af te raden om gebruik te maken van de afkorting 'E'. Evenmin als je guldens afkort met 'G'. Het wordt moeilijker op het moment dat er 'verplicht' het eurosymbool getoond moet worden.

Er zijn dan drie goede:

1. €
2. €
3. €

... en twee minder fraaie alternatieven:

4. €
5. Een afbeelding met het euro teken.

De eerste methode, door € op te nemen in de html-code, werkt in een groot deel van de browsers. Maar die methode gaat er wel van uit dat het euroteken ook voorkomt in het font dat de site gebruikt. Is dat niet het geval dan wordt er een ander teken getoond, veelal een rechthoekje. Of de code € verschijnt in de tekst. De code € zal dus werken bij standaard lettertypen zoals Arial, Times New Roman en Courier New in combinatie met nieuwere browsers.

Een veel gebruikte optie is de € code. Net zoals © gebruikt wordt om het copyright teken te tonen op een internet pagina. Waar wellicht nog niet iedereen bij stilgestaan heeft is dat € een van de beste manieren is om het euro teken te tonen. Want als een browser of platform er om welke reden dan ook geen ondersteuning voor heeft, dan zal in veel gevallen € op het scherm verschijnen. En 'dit item kost € 5' is nog altijd beter dan 'dit item kost € 5'. Daarom heeft € de grote voorkeur.

Optie drie is het gebruik maken van de hexadecimale code voor het teken. Die is €. En hoewel dit correct is, zal het resultaat in weinig gevallen een euroteken zijn. Daarnaast geldt hier hetzelfde als bij €: als de browser de code niet kan weergeven is het resultaat nietszeggend voor de lezer. Kortom, niet gebruiken.

Als laatste de twee minder fraaie alternatieven. Als eerste is er €. Dit is een oplossing die waarschijnlijk werkt op een groot deel van computers met het Windows besturingssysteem. In veel gevallen zal het niet werken. Absoluut af te raden. Wie honderd procent zeker wil weten dat de lezer altijd een eurosymbool ziet, die gebruikt de laatste optie. Dan wordt er in de tekst een afbeelding opgenomen voor het euroteken. Het grootste nadeel is natuurlijk dat dit teken zich niet aanpast aan de font grootte. Buiten het feit dat het veel - onnodige ­ html-code met zich meebrengt in de vorm van de IMG-tag.

Conclusie: pas de afkorting EUR toe of gebruik de € code. Dan wordt de euro van ons allemaal. Toch?

Bron voor dit artikel: http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/html/euro.html

Euro op internet: http://www.smallzine.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=1078

Flickr

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 23:43

RRX

@life-

Thanx, handig verhaaltje :)

mijn T.net systeemspecspagina

Pagina: 1