Abit KT7Raid overklokken?

Pagina: 1
Acties:

• Funcracker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 18:17

Funcracker

The LedZ Collective

Topicstarter
Okay.. na de search optie te hebben gebruikt blijf ik met wat vraagjes zitten..

Ik heb een Abit KT7Raid met een 1 Ghz Athlon.
De processor is ge-unlocked en toch klokt hij klote over.
Als ik de FSB boven de 110 zet, of de multiplier van 10 op 11, boot de PC wel (lijkt het op tenminste) maar mijn monitor gaat niet aan.
Het lijkt me stug dat het aan de temp van mijn CPU ligt, want die ligt normaal op 44 graden. En hij zal niet meteen skyhigh schieten van zo'n kleine verhoging lijkt me.

In de search stonden dingen als EV6 die zo afgesteld stond dat hij niet hoger kon dan 105 en iets met het RAM dat de snelheid niet aankon ofzo..
Dat laatste wil ik best veranderen, mar begrijp niet wat ermee bedoelt wordt, en hoe ik dat verander.

Of moet ik de core voltage verhogen? staat nu op 1.82 volt.
Mijn videokaart is een Geforce 2 MX.

Ik weet dat er meer mensen zijn geweest met dit soort problemen.. maar die draadjes zijn iets te vaag, en iedereen spreekt elkaar een beetje tegen..

I am one hell of a guy, I can do anything I want, only I just don't have the faintest idea what.
Zaphod Beeblebrox, in The Hitch Hiker's Guide To The Galaxy

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

zeker slechte core (afjar ofzo)

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Idd, ik kan mijn multiplier ok op 12 zettehn -> nix aan de hand, maar de FSB op 101 laat hem al vast lopen :(
ligt gewoon aan dat moederbord :( Abit :'( :(

• Funcracker

Funcracker

The LedZ Collective

Topicstarter
Ik dacht dat Abit best goede moederborden produceerde om te kunnen overklokken...
Dus zou het niet ergens anders aan kunnen liggen?
Weet iemand wat er met dat RAM verhaal werd bedoeld..
Of heeft het te maken met de kwaliteit ervan (zie niet in hoe)?

I am one hell of a guy, I can do anything I want, only I just don't have the faintest idea what.

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 15:20 schreef Funcracker het volgende:
Ik dacht dat Abit best goede moederborden produceerde om te kunnen overklokken...
Ehmmm..
Ik meen dat Cas2 sneller was, en CAS 3 stabieler.. Dus in dit geval moet je 3 eens proberen anders.

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op woensdag 05 december 2001 22:43 schreef Ignitor het volgende:

[..]

Ehmmm..
Ik meen dat Cas2 sneller was, en CAS 3 stabieler.. Dus in dit geval moet je 3 eens proberen anders.
Cas2 is sneller...maar je kan meestal een minder hoge fsb halen als op Cas3... als je goed geheugen hebt maakt stabiliteit geen fluit uit

• Funcracker

Funcracker

The LedZ Collective

Topicstarter
Goed gezien..
Maar het probleem is juist dat mijn systeem dus niet helemaal stabiel is..

Dank voor de tip Ignitor.. ik zal eens kijken..
Maar als er nog meer tips zijn, waar dit aan kan liggen, en hoe ik het kan oplossen misschien.. ze zijn welkom!

Verwijderd

Ik heb mijn Duron 600@970 Mhz met ABit KT7 RAID :P

..keb geluk gehad denk ik.... :)

• Funcracker

Funcracker

The LedZ Collective

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 23:07 schreef GODFLESH het volgende:
Ik heb mijn Duron 600@970 Mhz met ABit KT7 RAID :P

..keb geluk gehad denk ik.... :)
Tja.. ik lees net dat het Abit bord nogal wat probleempjes heeft gekend in de loop der tijd..
En ik maar denken dat dit bord zo makkelijk te overklokken was :'(

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Ik heb ook een Abit KT7-raid... Deze mobo`s hebben een ouwe via chipset die 133Mhz niet aan kan.. de Abit KT7A-raid kan wel ruim over de 133...

Dat is je antwoord.

Je moet dus toch je multiplier overclocken..

P.s. je kan misschien op 110Mhz komen, maar dan moet je je mem voltage uppen.. da`s nml ook je io voltage van je chipset.

Verwijderd

Ik heb een Abit KT7A RAID ver. 1.0 en hij loopt nu 1GHz op 1,55GHz retestabiel. Mischien moet je een s in je bios gaan kloten. Die van mij liep eerst ook al bij de geringste OC vast.

Advanced chipset features ->
K7 CLK_CTL select ff op optimal zetten.

En Softmenu III ->
Fast CPU comand Decode =normal
CPU power suply -> user define -> core voltage 1.850 V (wel een betere koeler nemen !!!)
CPU Drive Strength = 3

Verwijderd

dat doe je netjes CS-AlCoHoLiC, welke stepping heb je?

Verwijderd

Voor Funcracker,

Heb dezelfde problemen gehad kwam ook niet verder dan 110 / 112 MHz. Ben erachter gekomen dat (wanneer in het BIOS HOSTCLK+PCICLK aanstaat) er het volgende gebeurd met je geheugensnelheid :

Voorbeeld:

1200 (12 x 100) geheugen op 133 MHz
Zodra je gaat overclocken krijg je dit :

1346 (12 x 112) geheugen op 110 x 1,33 = 149 MHz

1430 (13 x 110) geheugen op 110 x 1,33 = 146 MHz
klinkt raar maar het klopt wel , Sisoft Sandra bevestig dit.

Dit betekent dat je o.a. goed geheugen moet hebben in ieder geval boven de 133 MHz. Heb zelf hiervoor Coscair PC-150 geheugen aangeschaft.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,

Duke

(Ps. ivm overclocken staat core op 1.85v, verder heb ik alle opties in bios aanstaan, maar dan ook alle !!!)

Verwijderd

ik heb een ecs op 155 lopen balen dat de mult niet kan worden verandert |:(

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 20:25 schreef TheDuke70 het volgende:
Voor Funcracker,

Heb dezelfde problemen gehad kwam ook niet verder dan 110 / 112 MHz. Ben erachter gekomen dat (wanneer in het BIOS HOSTCLK+PCICLK aanstaat) er het volgende gebeurd met je geheugensnelheid :

Voorbeeld:

1200 (12 x 100) geheugen op 133 MHz
Zodra je gaat overclocken krijg je dit :

1430 (13 x 110) geheugen op 110 x 1,33 = 146 MHz
klinkt raar maar het klopt wel , Sisoft Sandra bevestig dit.

Dit betekent dat je o.a. goed geheugen moet hebben in ieder geval boven de 133 MHz. Heb zelf hiervoor Coscair PC-150 geheugen aangeschaft.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,

Duke

(Ps. ivm overclocken staat core op 1.85v, verder heb ik alle opties in bios aanstaan, maar dan ook alle !!!)
wat lul je nou met een fsb multiplier...
denk je nou echt dat mijn geheugen (133) en een fsb van 155 inhoud dat mijn ram op 155*1.33 loopt = 206
sorry naar dat geloven we ff lekker niet... als je mij kan uitleggen wat je wel bedoelt zou dat heel makkelijk zijn want ik ga er toch van uit dat je dit niet bedoelt zowel dan moet jij je heel hard gaan schamen!!!

Verwijderd

Beste tezzjuh,
Op woensdag 05 december 2001 15:18 schreef tezzjuh het volgende:
Idd, ik kan mijn multiplier ok op 12 zettehn -> nix aan de hand, maar de FSB op 101 laat hem al vast lopen :(
ligt gewoon aan dat moederbord :( Abit :'( :(
Tja dit probleem kende ik ook met het kleine verschil dat ik kon gaan tot 103 FSB , en gek genoeg was dat voorbij met aanschaf van een nieuwe stabiele(!) Enermax 350 Watt voeding. (Had 250 Watt).

Dit keer zakten de waardes van mijn 12, 5 en 3.3 niet meer in en bleven zelfs iets boven de nominale waarden.
Voltage : 12 volt 5 Volt 3,3 Volt

250 Voeding : 11,75 4,90 3,27 (normal)
350 Voeding : 12,50 5,05 3,35 (overclocked)

Ook hier klinkt dit misschien wat raar alleen ik probeer mijn ervaring te delen in de hoop dat jullie hier wat aan hebben,

Succes,

Duke

(ps. o ja, met nieuwe voeding kon ik eindelijk het bios tweaken zonder dat die het de ene keer wel deed en dan weer niet.)

Verwijderd

oops

Verwijderd

[b]Op dinsdag 11 december 2001 20:25 schreef

moet natuurlijk 112 x 1,33 = 149 Mhz zijn.

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 20:41 schreef jurian het volgende:

[..]

denk je nou echt dat mijn geheugen (133) en een fsb van 155 inhoud dat mijn ram op 155*1.33 loopt = 206
sorry naar dat geloven we ff lekker niet... als je mij kan uitleggen wat je wel bedoelt zou dat heel makkelijk zijn want ik ga er toch van uit dat je dit niet bedoelt zowel dan moet jij je heel hard gaan schamen!!!
Beste jurian,

Wel voortaan een andere toon graag, probeer alleen maar mijn ervaringen met anderen hier te delen en heb daarbij geen behoefte aan enige scheldpartijen. En aangezien jij het toch allemaal zo goed weet mag je onderstaande vraag beantwoorden.

Het verschil zit hem erin dat de KT7 2 opties kent en KT7a 1 opties te weten :

KT7 : HCLK + PCICLK (KT7 User manual blz 3-7)
KT7a : HCLK

Sandra sisoft:

System Summary
Mainboard en bios
Memory Bus Speed 1 x 146 MHz (146 MHz data rate)

Mainboard information
Logical/chipset Memory Banks
Bank 0 setting : 128Mb SDRAM 6-1-1-1R 4-1-1-1W 2-2-2CL
Bank 1 setting : 128Mb SDRAM 6-1-1-1R 4-1-1-1W 2-2-2CL
Bank interleave : 4 way
Bus Speed : 1 x 146 MHz (146 MHz data rate)
Bus Multiplier : 1.33x
Power Down mode : No
Fixed Hole present : No

Ram Int Buffered 1112 Mb/s
Ram Float Buffered 1106 Mb/s

Heb ik gelijk een vraag voor jouw (grijp je kans Jurian), hoe verklaar jij dan dat mijn geheugen op 146 MHz draait ? (en bij 1344 MHz (12 x 112) op 149 MHz ?)
En heb jij een KT7 of KT7a ?.

Duke

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

Op woensdag 05 december 2001 15:20 schreef Funcracker het volgende:
klop. maar de kt133 chipset gaat gewoon niet hoger dan een fsb van 110
dus gewoon te verovergeclocked

• [NUT]
  • Laatst online: 13-05 17:19

[NUT]

Heppiedepeppie

Op dinsdag 11 december 2001 20:41 schreef jurian het volgende:
sorry naar dat geloven we {????} ff lekker niet... als je mij kan uitleggen wat je wel bedoelt zou dat heel makkelijk zijn want ik ga er toch van uit dat je dit niet bedoelt zowel dan moet jij je heel hard gaan schamen!!!
:r ik denk dat jij zelf mag gaan schamen:
Op dinsdag 11 december 2001 20:38 schreef jurian het volgende:
ik heb een ecs op 155 lopen balen dat de mult niet kan worden verandert
... |:(

Ik ken Duke (collega) en wat hij zegt is heel vaag, maar het klopt wel! kijk maar eens op zijn site http://213.46.103.139/benchmarks.htm

ik weet dat het lomp klinkt wat hij zegt, maar het is uit pure ervaring op zijn ABIT...

* [NUT] heeft het met eigen ogen gezien!

Verwijderd

Ik boot zelfs op 1733Mhz (1.4@voltage Mod 2.12V)

Zie topic Voltage MOD gelukt hoera 1.4@1.733!!!!

Verwijderd

Beste Funcracker , epsilon
Op woensdag 05 december 2001 15:14 schreef Funcracker het volgende:

Als ik de FSB boven de 110 zet, of de multiplier van 10 op 11, boot de PC wel (lijkt het op tenminste) maar mijn monitor gaat niet aan.
Misschien heb ik dan een nieuwtje voor jullie aangezien het mij vandaag in test-opstelling* wel gelukt is op 10 x 115 MHz succesvol te booten. 10 x 117 was failure (tot nu toe).

Dit kan door de instelling op HCLK te zetten ipv van HCLK+PCICLK. (Geheugen snelheid is dan 115 MHz ,weinig voordeel dus maar toch leuk te weten dacht ik).

Dit betekent wel dat verschillende onderdelen (die toch al buiten spec. liepen) nu wel erg tegen hun max. aanzitten denk ik.

HOSTCLK/PCICLK 100/33 115/38

PCI normaal 33 Mhz Nu 38 MHz
AGP normaal 66 Mhz Nu 76 MHz
ISA normaal 8,3 MHz Nu 10 MHz

Dat dan een of meerdere apparaten (met 117/39 MHz en hoger) het niet meer kunnen bijbenen verwonderd mij dan ook niet meer maar welk onderdeel dat is blijft gissen aangezien mijn monitor niks meer weergeeft. :)

(*Test-opstelling wil zeggen alle Bios instellingen default en zeker niet hoger dan originele CPU snelheid).

Voor de zekerheid zeg ik er maar bij dat dit MIJN ervaringen zijn met een ABIT KT7 V1.0 moederbord aangezien mijn eerste posting ever gelijk door iemand met een ECS KT7(?)A (en ECS = geen ABIT) met nutteloos commentaar werd voorzien.

Wat mijn ervaring betreft met een ABIT KT7-A V1.0 deze loopt vlekkeloos op 10 x 147 MHz zowel FSB als GEHEUGEN.
(ook voorzien van Cosair PC-150 Cas 2). Daarboven werd die onstabiel. (Voltage 1.85 en Bios Tweaked).
Dit type kent dus blijkbaar geen 1.33 multiplier in tegenstelling tot de KT7.

Mocht iemand andere ervaringen hebben dan hoor ik (horen wij) dit natuurlijk graag.

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 15:14 schreef Funcracker het volgende:

Als ik de FSB boven de 110 zet,
Mijn server draait ook op zo'n plank, en ik heb die plank daarvoor voor mijn werkstation gebruikt, en er stond me iets van bij dat je met die planken de FSB niet zo ver kan overklokken. De KT7-A daarentegen heeft daar minder moeite mee.

Verwijderd

I have overclocked the FSB/PCI buses and Sandra says my memory is running at more than 133MHz, but the ABIT motherboard manual says the RAM will be limited to run at 133MHz. Who's correct?

Sandra is correct. There is a mistake in the ABIT KA7 manual which states that the maximum speed the RAM will run at will be 133MHz even if the bus speed is set higher. This is incorrect. The RAM runs at whatever speed you set in the BIOS (HSTCLK-PCICLK, HOSTCLK or HSTCLK+PCICLK). It is not limited to 133MHz. Confirmed by private email with Alex Chen of ABIT.

http://www.viahardware.com/faq/ka7/ka7faq.htm

ps. Jurian ik wacht nog steeds op reaktie of ben je uitgel...>:)
Pagina: 1