Toon posts:

De Intel 1 Tera Hertz processor

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is de wet van Moore gesneuveld? Het lijkt erwel op. Ik las van de week een artikel in de automatiseringsgids over Intel. Intel heeft bekend gemaakt een transistor te hebben ontwikkeld die schakelt met een frequentie van 1 TeraHertz. Omstreeks 2005 zou deze schakeling toegepast worden in commerciele producten, hierbij valt te denken aan een processor voor in je PC. Enkele leuke feitjes op een rij:
- de transistor schakelt met een frequentie van 1 TeraHertz (=1000 GHz)
- de lekstroom wordt teruggebracht met een factor 10.000
- de verschillende transistorlagen worden haast atoom voor atoom opgebouwd
- een eventuele processor met deze transistor zal vele en vele malen meer schakelingen bevatten dan de huidige 42 miljoen op een P4
- de commerciele chip zal waarschijnlijk gaan draaien op 0,85 Volt gaan draaien
- naast dit lage voltage en de beperking van de lekstroom zullen er andere materialen worden toegepast voor de ontwikkeling van eventuele processoren die opgebouwd uit deze transistoren. Dit alles moet ervoor zorgen dat de warmteontwikkeling (in vergelijking met de P4) met een factor 500 naar beneden wordt gehaald (brrrrr)

Voor de rest was dit gewoon ff ter info. Iemand al meer gehoord misschien van deze ontwikkeling. In de AG werd er nogal droogjes overgedaan, maar een Pentium 1000 GHz ( 1 THz) in 2005 vond ik toch wel opzienbarend nieuws. Een verkort artikel is terug te vinden op internet via www.automatiseringsgids.nl/news/default.asp?nwsId=14919

p.s. Iemand al iets gehoord van AMD :-)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Oud nieuws.
Heeft al op de frontpage gestaan.
AMD heeft een 3TeraHertz transistor.
En dat heeft ook al op de frontpage gestaan.
More's law gaat over transistors die op 1 chip passen, niet over MHz-en.

Het zijn allemaal leuke ontwikkelingen, daar niet van. ;)

Siditamentis astuentis pactum.

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Ik denk niet dat de computer industrie de wet van Moore WIL onderbreken. Tenzij de hevige concurentie hun daartoe dwingt. Op dit moment is men er aan gewend dat een computer 1.5-3 jaar mee gaat, het moet niet zo zijn dat daar ineens een grote sprong in komt. Dus de industrie zal dat ook niet zo snel veranderen denk ik :)

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 08:52
Op woensdag 05 december 2001 15:50 schreef bugs het volgende:
Ik denk niet dat de computer industrie de wet van Moore WIL onderbreken. Tenzij de hevige concurentie hun daartoe dwingt. Op dit moment is men er aan gewend dat een computer 1.5-3 jaar mee gaat, het moet niet zo zijn dat daar ineens een grote sprong in komt. Dus de industrie zal dat ook niet zo snel veranderen denk ik :)
Bij mij worden ze na 4 jaar afgeschereven ;). Niet na 3 jaar :+.

Verwijderd

hee tof ik weet niet of dat eenzelfde feitjes is maar er komt een soort quantum transistor aan waarbij een atoom en een foton in een ruimte zitten verder veel gezeik maar het komt er op neer dat de eerste zon 200 keer sneller zouden zijn

• ewasx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
Dit soort ontwikkelingen zorgen ervoor dat de wet van Moore gehandhaafd blijft, niet dat hij verbroken wordt. Er worden keer op keer van die spectaculaire ontwikkelingen gedaan, alleen het kost een hele hoop tijd om het in massa productie bruikbaar te maken waardoor het tegen de tijd dat het op de markt is niet meer zo'n enorme sprong is, maar gewoon een logisch gevolg volgens de wet van Moore.

Vergeet niet dat deze transistor dan wel op 1 THz kan werken, het is onmogelijk om een processor op dezelfde snelheid te maken. (ten eerste omdat een processor veel complexer is dan een enkele transistor, en daarom nooit op dezelfde snelheid kan schakelen, ten tweede omdat er fysische beperkingen zijn aan de maximale schakelsnelheid voor een processor die niets te maken hebben met de schakelsnelheid van de transistoren, maar alles met de lengte van de koper/aluminium banen op de processor, en de propagatiesnelheid van EM golven in deze banen).

Quantum computers is het enige echt revolutionaire wat er de afgelopen 15 jaar bedacht is, maar dat is nog niet bruikbaar voor minstens 15 jaar, misschien nog wel langer.

• ewasx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
p.s. Iemand al iets gehoord van AMD :-)
Ja, AMD en IBM hebben allebij ook deze week aangegeven een nieuwe transistor te hebben ontwikkeld. Als je het artikel in de EETimes had gelezen over Intel's keuze voor hun toekomstige transistor zou je gezien hebben dat er een hoop scepsis is bij de mensen van IBM over deze transistor. Hij is volgens hen niet zo ideaal als intel hem voorspiegelt. Tijd zal leren wie er gelijk heeft. Maar er moet wel gezegd worden dat dat in het verleden altijd IBM is geweest (op het gebied van transistors, procestechologie en materialen).
Pagina: 1