Toon posts:

Windows 2000 en CD-Rom spelers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net Windows 2000 geïnstalleerd en nu wil ik graag all mijn drivers gaan installeren kom ik niet eens meer op de CD-Rom spelers.

Ze staan nog wel in het scherm van "Deze computer". Als ik erop probeer te komen pinnen ze wel op, kan de root van de CD lezen. En daarna blijven ze up en down spinnen alsof ze het bestandje niet kunnen vinden.

En daarbij blijft ook heel irritant de muis hangen.

Ik heb de volgende CD-rom spelers in mijn systeem hangen:

Plextor 40x SCSI ID 0
Plextor 40x SCSI ID 4
Plextor 12x10x32 SCSI brander ID 5

Ik heb het probleem bij ze allemaal.

Deze CD-Rom spelers en mijn Hardeschijven draaien op een Adaptec 3400 SCSI Raid Controller.

Nu mijn vraag: is er hier een oplossing voor, ligt dit aan Windows?? Of zijn mijn CD-Romspelers brak?? of is het de Raid kaart?? (de hardeschijven doen het prima)

BVD,

Wesley

edit:

In de SCSI Bios staat alles ook goed, en de CD-Romspelers worden daar goed gezien, ook met een CD erin.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
moved

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
kheb dit probleem ook gehad met mijn plextor 40x scsi (ultraplex) (in combo met symbios scsi kaart)

in de scsi bios moest het volgende worden uitgezet (alleen voor de scsi ID van deze cdromspeler)

-wide negotiation OFF
-Enable Disconnect OFF
-en de snelheid moest of 20mbs (ipv 40)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die options niet eens in mijn Bios staan. Maar alles staat op 20mbs en de rest kan ik niet aan komen zoals synchrone overdracht van gegevens.

Verder heb ik ook nog een aspi32 manager geïnstalleerd, ut helpt ook niet.

• Zwelgje
Terminatie is ook OK?

mischien ook even de nieuwste driver downloaden voor je scsi kaart? (www.adaptec.com)

Verwijderd

Topicstarter
Termination staan op auto.

En ik heb de nieuwste drivers net downgeload en geïnstalleerd. even opnieuw opstarten en dan weet ik hopelijk meer.....

[Na de reboot]

Nog steeds het zelfde probleem....

[/na de reboot]

• Zwelgje
Op woensdag 05 december 2001 16:17 schreef w.kraa het volgende:
Termination staan op auto.

En ik heb de nieuwste drivers net downgeload en geïnstalleerd. even opnieuw opstarten en dan weet ik hopelijk meer.....

[Na de reboot]

Nog steeds het zelfde probleem....

[/na de reboot]
termination op auto?, ik neem aan dat je uiteinde van de kabel wel hebt getermineerd? dit is wel een vereist met scsi,

check dit dus even

Verwijderd

Topicstarter
Ja, aan het einde van de kabels zit zo'n terminatortje..., maar ik zag ook iets staan in de Bios van m'n SCSI kaart en die staat op Auto.

• Zwelgje
wat heb je in je bios nog meer voor settings staan?

en heeft het wel altijd gewerkt? onder een os anders als win2000?

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-04 14:18
klinkt bekend, dat heb ik ook altijd als ik een brakke cd in mijn plex 40 duw. net of de speler dan de scsi bus ophangt...

o ja, zit samen met een plek scsi fikken en toshiba scsi dvd en 2*quantum 9 + 18 aan een adaptec 2940u2w.

verder NOOIT problemen met di setup. maar allen het hier beschreven probleem als ik er een defect cd in stop. op die pc draait ook al sinds jaar en dag w2k adv. server...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 16:22 schreef zwelgje2 het volgende:
wat heb je in je bios nog meer voor settings staan?

en heeft het wel altijd gewerkt? onder een os anders als win2000?
Kan aangeven of er van CD opgestart kan worden (aan)

Dos/windows 3.1 cache settings (write through)

Scan delay (default)

SmartROM options (EBDA Relocation en Emnable Extended Int13 beiden aan)

en verder kan ik op de verschillende SCSI bussen een ID aanduiden (allen SCSI ID 7), welke snelheden (Allen Ultra3) en Termination (Allen op auto) Keuzen van de Termination zijn: Auto, High only, off, on.
En dan is er nog Termwr die ook aan staat bij allen.

Verder zijn er nog options over het maken en terugsetten van een RAID

Verder staat er ook nog iets over hoeveel werkgeheugen die kaart op zich heeft: 16 MB op de kaart en 32 MB op een "attached mudule"

Als ik bij een CD-Rom kijk staat alles uit behalve:

Synchronous
Linked Cmds
SCSI2

Ik hoop dat je er een beetje uit komt.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 16:36 schreef LeNNy het volgende:
klinkt bekend, dat heb ik ook altijd als ik een brakke cd in mijn plex 40 duw. net of de speler dan de scsi bus ophangt...

o ja, zit samen met een plek scsi fikken en toshiba scsi dvd en 2*quantum 9 + 18 aan een adaptec 2940u2w.

verder NOOIT problemen met di setup. maar allen het hier beschreven probleem als ik er een defect cd in stop. op die pc draait ook al sinds jaar en dag w2k adv. server...
Ik denk niet dat mijn CD's Brak zijn, want in een andere IDE CD-Romspeler doen ze ut wel.

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Ik denk dat je probleem ligt in het feit dat je een RAID (Redundant Array of independent DISK) hebt. Deze controler is niet bedoelt om andere apparatuur dan harde schijven aan te koppelen.
Compaq bv. zegt dat dit moet kunnen (en idd soms werkt het), maar meestal geeft het veel en grote problemen.

Heb je niet een losse scsi-controler, dan ben je 99% zeker van je probleem af.

I play my enemies like a game of chess...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 16:56 schreef Angelfire het volgende:
Ik denk dat je probleem ligt in het feit dat je een RAID (Redundant Array of independent DISK) hebt. Deze controler is niet bedoelt om andere apparatuur dan harde schijven aan te koppelen.
Compaq bv. zegt dat dit moet kunnen (en idd soms werkt het), maar meestal geeft het veel en grote problemen.

Heb je niet een losse scsi-controler, dan ben je 99% zeker van je probleem af.
ik heb die allen werkende gehad in windows 98 se, dus ik denk niet dat ut aan de kaart kan liggen. Maar ik kan best wel even een SCSI controller opgraven en die testen.

Het nadeel is dan dat mijn computer nog langer bezig is met opstarten en dat haat ik...

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Windows 98 kan best wel eens anders omgaan dan Windows 2000 of xp (of als we ouder doen nt 3.51 of nt4). Dit heeft te maken met hoe de driver is geschreven en je OS ermee omgaat.

Wat betreft opstarten:Heb geduld,
mijn BIOS-Boot duurt precies 2 min, daarna zit ik in 48 sec. in mijn inlog venster van W2K AS.

I play my enemies like a game of chess...

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 15:36 schreef w.kraa het volgende:
Ik heb die options niet eens in mijn Bios staan. Maar alles staat op 20mbs en de rest kan ik niet aan komen zoals synchrone overdracht van gegevens.

Verder heb ik ook nog een aspi32 manager geïnstalleerd, ut helpt ook niet.
Misschien helpt ForceAspi 1.7 .

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 16:50 schreef w.kraa het volgende:

[..]

en verder kan ik op de verschillende SCSI bussen een ID aanduiden (allen SCSI ID 7), welke snelheden (Allen Ultra3) en Termination (Allen op auto) Keuzen van de Termination zijn: Auto, High only, off, on.
En dan is er nog Termwr die ook aan staat bij allen.

dat je er een beetje uit komt.
Hoe heb je de ID's van SCSI-bussen op de kaart ingesteld?

Ik neem aan dat je Termination op Auto hebt gezet?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 17:43 schreef QuaSi het volgende:

[..]

Hoe heb je de ID's van SCSI-bussen op de kaart ingesteld?

Ik neem aan dat je Termination op Auto hebt gezet?
Deze staan automatich op SCSI ID 7 (Default). En die heb ik zo laten staan. Op SCSI 0 zitten alle CD-Romspelers/branders en op SCSI 1 zitten alle hardeschijven in een raid.

De kaart heeft verder 4 conectoren dus er kunnen 4 x 15 - 4 SCSI apparaten op worden aangesloten. En de kaart kan verder maximaal 640 MB/s verwerken (4 x 160).

edit:

Iedere conector heeft een eigen SCSI ID die op 7 staat. en iedere controller werkt onafhankelijk van elkaar zo krijg je nooit een SCSI die gelijk is.
Voorbeeld: Bus nummer 0 SCSI ID 0, Bus nummer 1 SCSI ID 4

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 17:37 schreef QuaSi het volgende:

[..]

Misschien helpt ForceAspi 1.7 .
En waar kan ik die "ForceAspi 1.7" vinden?? Graag een URL..

Verwijderd

Topicstarter
Het afspelen van een audio CD gaat wel goed, ik heb ut probleem alleen met een CD-Rom CD.

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 00:13 schreef w.kraa het volgende:

[..]

En waar kan ik die "ForceAspi 1.7" vinden?? Graag een URL..
http://www.flexion.org/aspi/
http://www.google.com/search?q=force+aspi

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

ik hoop voor je dat dat niet wordt gezien als een warezlink... als je hier niet zeker van bent moet je ze direct weghalen en ff die links naar die gast toe mailen |:(

Hoi

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 23:20 schreef nobody122 het volgende:
ik hoop voor je dat dat niet wordt gezien als een warezlink... als je hier niet zeker van bent moet je ze direct weghalen en ff die links naar die gast toe mailen |:(
Heb je zelf al gekeken of het Warez-links zijn?
Nee, dus.
Er is niets illegaals aan die sites.

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

nou dat zei ik dus omdat ik ooit al eens ergens heb gelezen (geloof ik :P) dat ForceASPI eigenlijk een illegaal iets is... waarom dat zo is mag joost weten...

als ik me blijk te vergissen heb ik niets gezegd :)

Hoi

Verwijderd

echt iets om je druk om te maken...

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Sorry dat het zolang duurde voor dat ik weer iets van mij liet horen, maar het probleem lijkt opgelost.

Ik heb mijn CD-Writer op de zelfde kabel gezet en alles was opgelost. Denk zelf dat die conector op de kabel kappot is.

Maar toch allemaal bedankt voor jullie hulp.

Wesley
Pagina: 1