Stille PC: Waar nu nog op letten???

Pagina: 1
Acties:

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:20
Ik heb een AOpen Bigtower gekocht, om de temperatuur en het geluid van mijn PC flink te verminderen. Op mijn processor heb ik de standaard cpu-cooler vervangen door een Titn Majesty M12AB cooler. De standaard Aopen voeding heb ik vervangen door een Enermax 350 Watt voeding.

De kast maakt nu nog best wel veel lawaai. Ik heb geen extra fans in de kast gemonteerd. Boven de voeding ik ik mijn 2 HD zo ver mogelijk uit elkaar gemonteerd. (2 x 3,5" bay tussenruimte) Tussen de dvdrom en cd-writer heb ik 2 5,25" slots vrijgelaten.

Volgens mij maken de harde schijven ook best wel een lawaai. Via de search had ik al geluidsdempers voor de HD gevonden, alleen werken deze alleen bij 5400rpm schijven. :( De meeste lawaai komt van de Western Digital schijf.

Wat zou ik nu nog kunnen doen om het geluidsniveau van mijn PC te verminderen?

Verwijderd

van dat noppen spul tegen de wanden plakken.

(als ik naar je topic keek, zou ik zeggen, of hij wel aan staat. Maak die volgende keer iets duidelijker)

ja dat noppenspul, kan eventueel een Silverado koeler nemen.
Rubberen ringetjes om je boutjes doen, tussen je kaast en de koelers.

tja voor de rest zou ik het ook niet weten

• TweakersOnly
Op woensdag 05 december 2001 14:02 schreef tva_goku het volgende:
Rubberen ringetjes om je boutjes doen,
Die hoef ik toch alleeen maar op de schroefjes te doen, waarmee ik de harde schijven en cdroms vastzet in de kast, of niet?

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 14:02 schreef tva_goku het volgende:
van dat noppen spul tegen de wanden plakken.
nope, dat helpt niet tegen resonanties waar je het meeste last van hebt met het geratel van hd's. Ik heb nu zelf sinds een dag de complete binnenkant van m'n kast bekleed met tapijt tegels met bitumen onderkant en ik heb gewoon AM bij beide hd's weer uitgezet! Het geratel is vrijwel niet meer te horen. Nou heb ik ook wel expres een flinke stevige kast gekocht (chieftec DX-01-BD) omdat ik zelf genoeg heb van die Aopen gevalletjes...
ja dat noppenspul, kan eventueel een Silverado koeler nemen.
Rubberen ringetjes om je boutjes doen, tussen je kaast en de koelers.
Silverado @ 6 volt is nu eigenlijk nog het enigste wat ik hoor... je kunt beter een ZalmanCNPS3100+ nemen. Ik heb zelf de ZalmanCNPS3100G en die is stiller als m'n Silverado. In m'n kleine Aopen miditowertje kon die z'n warmte echter niet goed kwijt zodat ik wel gedwongen werd om afgelopen zomer die Silverado derop te zetten. Nu in deze veel ruimere kast met betere airflow verwacht ik dat die Zalman veel beter presteert.

Verder had je trouwes ook nog wel stillere alternatieven kunnen nemen dan een enermax voeding... zo stil zijn die dingen niet :'(

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Je kan ook nog je voeding fan temperatuur geregeld maken.
Niet alleen op 7V zetten want dan wordt ie bij full load zoals bv een CD'tje copieren van CDROM naar CDR veel te heel.
In de ouwe electuur stond wel een schema (maar het is tijdelijk ff zoek hier) hoe je met een voltage regelaar en een NTC zoiets kon bouwen. Kost ongeveer 5 gulden.

Verder maken idd de HDD's nogal wat herrie.
Sommige zijn van zichzelf al vrij stil maar sommige ook absoluut niet.
Ze flexibel ophangen doet wonderen. De trillingen worden dan niet meer aan je kast doorgegeven.
Je kan rubberen ringetjes gebruiken als het past (bij mij niet =( ).
Je kan hem ook in een stuk schuif 'ophangen' maar dat neemt wel veel ruimte in beslag. Een stuk binnenband van een fiets gebruiken met wat bouwtjes en moertjes in een 5 1/4 bay gaat ook uitstekend. Wel een beetje alternatief maar het wordt wel stil.

Senile! Senile Oekaki

• TweakersOnly
Ik heb nog een vraag over de positie van de harde schijven. Zoals gezegd zitten de harddisks nu direct boven de voeding in mijn hq-08 bigtower. Direct achter deze harddisk zit echter een opening voor twee extra fans. Gevolg is dat het geluid van de beide schijven extra goed hoorbaar is.

De temperatuur in de kast is op dit moment ong. 30 graden, de processor zit rond de 40 graden. Dit zijn d8 ik goede waarden.

Ik wil de harde schijven nu naar beneden halen, in het 3,5" bracket onder de 5 5,25" brackets. Op deze manier heb ik echter maar maximaal 1 keer 3,5" tussenruimte tuseen de beide schijven. Zullen deze nu niet te warm worden?

• TweakersOnly
Up!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op woensdag 05 december 2001 14:47 schreef _bas_ het volgende:
Je kan ook nog je voeding fan temperatuur geregeld maken.
Niet alleen op 7V zetten want dan wordt ie bij full load zoals bv een CD'tje copieren van CDROM naar CDR veel te heel.
In de ouwe electuur stond wel een schema (maar het is tijdelijk ff zoek hier) hoe je met een voltage regelaar en een NTC zoiets kon bouwen. Kost ongeveer 5 gulden.
volgens mij is een enermax al temp gestuurd hoor :)

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-06 02:51

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Je zou de hardeschijven met een bracket in de 5,25" sloten kunnen plaatsen, maar dan kun je minder uitbreiden.

Wat betreft de voeding, ik heb zeer goede (lees stille) ervaringen met Siemens voedingen. Siemens besteedt veel aandacht aan geluids demping. Maar waar je een losse Siemens voeding kunt kopen.... :?

You only live once, so live to the max's

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-06 02:51

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

LOL :), terwijl ik aan het zoeken ben waar ik een Siemens voeding kan kopen, kom ik deze site tegen:

The Silent PC

http://home.swipnet.se/tr/noise.html

You only live once, so live to the max's

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 02:11
PsyFlux heeft gelijk: bitumen tapijttegels doen het werk prima. Je kast wordt er wel flink zwaarder van, en het snijden enzo gaat wel ff lastig, en het ziet er eigenlijk niet uit van buiten, maar het resultaat is sweeeeeet :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• TweakersOnly
Ik werk bij de PTT dus ik heb een flink aantal postbode-elastieken thuis liggen. Als ik een brede elastiek nu in kleine stukjes knip en ik stop deze tussen de vier schroefjes van een cdrom/harde schijf en het 3,5"- of 5,25"bracket, zou dat kwaad kunnen voor de hardware
Ik bedoel dan zoiets:

B_EL_HD_EL_BR

(In dit voorbeeld is B het bracket, E elastiek en HD de harde schijf of cdrom)

Het elastiek komt dus aan beide kanten van de harddisk of cdrom shocking klem te zitten tussen het ide-apparaat en het bracket.

Zou dit goed werken, of gaat dit op een gegeven moment toh fout?

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Ik heb mijn schijf aan elastieken opgehangen, werkt perfect! Zit er nu al een tijdje in en ik krijg niet de indruk dat de elastieken slapper worden of scheuren oid.
[topic=287131/1/25]
Deze thread bevat ook foto's
Ik heb de elastieken wel in de winkel gekocht om er zeker van te zijn dat ze nieuw en van goeie kwaliteit zijn.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 10:52 schreef bugs het volgende:
Ik heb de elastieken wel in de winkel gekocht om er zeker van te zijn dat ze nieuw en van goeie kwaliteit zijn.
Wel oppassen dat ze na verloop van tijd verstaffen

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 05 december 2001 21:14 schreef 0siris het volgende:
PsyFlux heeft gelijk: bitumen tapijttegels doen het werk prima. Je kast wordt er wel flink zwaarder van, en het snijden enzo gaat wel ff lastig, en het ziet er eigenlijk niet uit van buiten, maar het resultaat is sweeeeeet :)
Ik heb ze binnen in mijn PC zitten :)

Snijden gaat eigenlijk heel makkelijk met een hobbymes. Maar doe het niet op de vloer, je kan uitschieten en je parket of vloerbedekking flink beschadigen.

Dat de kast zwaarder wordt is juist gunstig. Dan trilt hij minder en dat is precies war het om gaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Pagina: 1