Toon posts:

Raid alleen voor dual HD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op de beurs vertelde iemand mij dat raid niet alleen voor dual HD toepassingen is, maar ook voor alle andere IDE toepassingen. Dit om b.v. meerdere CD-DVD-drives en branders aan te sluiten.

Ik heb namelijk geen plannen om 2HD's in raid te draaien en had dus geen belangstelling voor Raid. Maar bovenstaande kan dit veranderen.

Bij de Faq werd mij dat niet duidelijk.
Iemand een eenvoudig ja of nee ?

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:16
:D LOL :D

Nee Geen CD in RAID 0/1
Ja Wel CD aan RAID controller.

Coïtus ergo sum

Verwijderd

"Dit om b.v. meerdere CD-DVD-drives en branders aan te sluiten."

Wow 2 cd-rom in raid 0 vet snel :D

Nee, vergeet het maar ;)

Damn Chilly_Willy, you beat me to it. :)

maar wat wel kan is je raidpoorten gewoon als ide poort gebruiken en er toch b.v. 4 extra cd-rom's aan te hangen.

2x raid = 4 devices + 2x ide = 4 devices totals: 8 devices.
In dat opzicht heeft ie wel gelijk!

Verwijderd

Topicstarter
Niet voor 8 ide apparaten dus. De 2e 4 krijg je pas als je de Raid "aan" zet en dan moet je 2* HD draaien?

Ik dacht al op het moment van "verstuur", ja of nee, ik vraag om LOL.

Verwijderd

Topicstarter
Flipke
Wel dus, maar ook zonder 2 HD parallel te draaien?

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 11:43 schreef 007-2 het volgende:
Flipke
Wel dus, maar ook zonder 2 HD parallel te draaien?
Ik snap ff niet wat je bedoeld? Je denk dus dat je aleen je ata100/raid kunt gebruikens als er 2 schijven aanhangen? ofwat? :?

Als je 4 losse devices aan je ata100/raid poortjes hangt is het in feite gewoon een ata100 comp. ide controller, maar hou er dan wel rekening mee dat je, voor je ze kunt gebruiken, wel de drivers moet installen onder (de meeste versies van) windows (behalve xp). een probleem wat je dus met de gewonen ata33 poorten niet hebt!

Ikweet het, ik ben wazig :D

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik bedoel inderdaad:

Kun je bij Raid 8 willekeurige ide apparaten aansluiten of ben je dan verplicht eerst 2 HD b.v. 40GB parallel te laten draaien.

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 11:49 schreef 007-2 het volgende:
Ja ik bedoel inderdaad:

Kun je bij Raid 8 willekeurige ide apparaten aansluiten of ben je dan verplicht eerst 2 HD b.v. 40GB parallel te laten draaien.
Nee, dat is dus niet zo, en hoe wil je 8 apparaten aansluiten als je er al 2 in gebruikt hebt voor die 2x hd dan :+ 8-2 = 6 ;)

/me is een ster in hoofdrekenen :D

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Er bestaat ook zoiets als RAIT Is eigenlijk het zelfde als Raid (voor hdd's), maar dan voor tape-drives. Ik kan me voorstellen dat dit ook mogelijk moet zijn voor cd-rom/rewriters, alleen lijkt me dit zeker niet praktisch.

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik bedoel 1 HD + 7 app (puur theoretisch) of verplicht 2 * HD + 6.

Ik heb zo wie zo een kleine 2e HD als back-up. Ooit eens een crash gehad, alles kwijt je kent dat.
Maar deze dient dus puur voor belangrijke data te back-uppen.

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 11:54 schreef teigetjuh het volgende:
Er bestaat ook zoiets als RAIT Is eigenlijk het zelfde als Raid (voor hdd's), maar dan voor tape-drives. Ik kan me voorstellen dat dit ook mogelijk moet zijn voor cd-rom/rewriters, alleen lijkt me dit zeker niet praktisch.
Nooit van gehoord, lijkt me wel koel, maar hoe wil je dat doen dan? Dan werkt het dus alleen als je exact die 2 cd's in je drive hebt zitten die je gestriped hebt, voor zover ik weet staat de meeste info over je stripe op de hd (in dit geval cd) zelf. Dus het moeten al cd-writers zijn, ook komt er nog bij dat de cd's dus nagenoeg gelijk moeten up en downspinnen, ivm data verdeeld over de 2 schijfies.
Erg ingewikkeld word dat dus allemaal ;).

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 11:55 schreef 007-2 het volgende:
Nee ik bedoel 1 HD + 7 app (puur theoretisch) of verplicht 2 * HD + 6.

Ik heb zo wie zo een kleine 2e HD als back-up. Ooit eens een crash gehad, alles kwijt je kent dat.
Maar deze dient dus puur voor belangrijke data te back-uppen.
1hd en b.v. 7 (3 op de overgebleven ata100/raid en de andere 4 op de gewone ide) cd-roms lijkt me geen probleem hoor!

• bertje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 14:21
haha LOL :+

wie heeft dat gezegd en bij welke toko werkt ie?? 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik ben niet op zoek naar iets voor tapes.
Ik ga een nieuw systeempje opzetten, had op de beurs al een 7V266-E gescoord als iemand hem niet net voor men neus kaapte.
Ik koop niet ieder jaar een systeem, dus dacht ik als je met Raid niet beperkt bent tot 4 IDE app. en niet verplicht bent om 2 HD's parallel te draaien lijkt mij de extra kosten waard. Vandaar.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op woensdag 05 december 2001 11:33 schreef 007-2 het volgende:
Op de beurs vertelde iemand mij dat raid niet alleen voor dual HD toepassingen is, maar ook voor alle andere IDE toepassingen. Dit om b.v. meerdere CD-DVD-drives en branders aan te sluiten.[...]
Beetje open deur intrappen ;)

Als je moederbord ALLEEN een RAID 0/1 controller zou hebben, dan kan je maar 4 devices op 2 IDE channels aansluiten. Het mooie echter, is dat de IDE controller normaalgesproken in de chipset zit, dus voor weinig extra heb je dan 4 IDE channels en dus de mogelijkheid om 8 devices aan te sluiten.

* JumpStart moet BETER LEZEN wat anderen eerder al schrijven! |:( (Sorry)

Nu ik het nog eens lees, dit is niet meer een BEETJE een open deur intrappen.

8 devices kunnen aansluiten ipv 4 geeft je wel meer opties ja, "s'logisch" ;) Daarvoor hoef je NIET de devices in RAID mode te laten draaien.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
2 CD of DVD branders in raid lijkt mij onzin, ook niet zinvol.
Bij HD kan ik mij iets voorstellen met snelheid, maar ik ril als ik denk aan een crash, info van beide HD's naar de maan.

Ben dus vrij om connector 2 tot 8 naar latere inzichten in te vullen.

Bedankt voor jullie reacties.
Over en uit dan maar.

Verwijderd

Mensen mensen mensen, wat blaten sommige mensen een onzin.

Even voor de duidelijkheid. De meeste raid controllers ondersteunen alleen een ATA interface... dus GEEN atapi. Dit staat ook in de diverse boekjes vermeld. Het is dus niet mogelijk om aan je 2 raid kabels 4 cd-roms te hangen.

Verwijderd

Topicstarter
Oei, dat mis ik even, IDE, ATA, ATapi?

Stel ik heb nu, HD40, HD2,1, CD-brander, CD-rom, stel ik heb een raid versie en zet er een DVD-brander bij kan dat wel?

Of moet ik dan perse 2* HD 40GB parallel laten draaien.

Ik dacht net dat het kon?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
moved...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Stel ik heb nu, HD40, HD2,1, CD-brander, CD-rom, stel ik heb een raid versie en zet er een DVD-brander bij kan dat wel?
Je kunt op de adaptec en promise kaarten geen cd-rom of dvd spelers aansluiten. Werkt puur en alleen voor harde schijven.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:44

DarkSide

theres no place like ::1

Je kan op de raid poorten gewoon HD's aansluiten.
Je hoeft deze niet in raid te zetten of parallel zoals 007 dat noemt. Je komt dus in totaal op 4 HD's op de raid poorten.
Op je andere standaard ata 33/66/100 poorten kan je dan tevens ook nog eens 4 devices hangen. Al dan wel of niet HD's.
En volgens mij kan je op de raid poorten ook gewoon cd-roms/dvd's aanhangen deze maken immers ook gebruik van Ultra DMA/ATA33/66.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

En volgens mij kan je op de raid poorten ook gewoon cd-roms/dvd's aanhangen deze maken immers ook gebruik van Ultra DMA/ATA33/66.
Nope, werkt niet. Heb ik al geprobeerd. Staat ook in het boekje bij de raid controller. Alleen harde schijven, voor de rest niets.
Pagina: 1