Toon posts:

ADSL linux auto reconnect

Pagina: 1
Acties:
  • 75 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
misschien is het al is gevraagd, maar kon het niet vinden met de search.
Ik heb de laatste 2 nachten gehad dat mn adsl verbinding opeens disconnect. Hoe kan ik zorgen dat als hij disconnect, dat ie dan automatisch weer reconnect?

als je adsl status intikt staat er U bent offline, dus dan moet er dus iets zijn dat elk uur daarop checkt, en als dat er staat dattie dan adsl start doet. Maar hoe? :)

edit: pff lekker dom, kijk ff op de adsl4linux.nl site, staat er dit:

Het pingscript controleerd de verbinding met de internet service provider. Als de verbinding wegvalt zal het pingscript proberen de verbinding opnieuw op te bouwen. Mocht u dus even weg moeten maar de verbinding mag niet wegvallen, dan zal het pingscript dit voor u regelen.

dusseh, laat maar..:/

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:57
heb hier op het werk een scriptje voor gebouwd:
als de output van adsl status: u bent offline is -> dan adsl restart

gewoon in de crontab gooien en om de 15 min runnen ofzo, klaar..

maar het was al opgelost :)

• ewasx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
Er is een programma wat diald heet (kijk maar op freshmeat). Die kan je volledig instellen dat hij een verbinding maakt als het nodig is enzo, en daar heb je allemaal regels voor, maar als je in de config file gewoon het woord "up" zet zal hij er voor zorgen dat de verbinding altijd open blijft, en automatisch een nieuwe verbinding maken als die verbroken wordt. Ik denk dat dat is wat je zoekt.

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
Ik heb het bij verschillende systemen zo opgelost:
deel van /etc/crontab
code:
1
2
## MxStream Reconnect
*/1 * * * *     root  /etc/ppp/reconnect

/etc/ppp/reconnect
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/bash
TOTAAL=`ifconfig | grep -c 1.2.3.4`
if [ $TOTAAL = "0" ]; then
  date >> /var/log/adsl-reconnect
  /etc/rc.d/mxstream restart >> /var/log/adsl-reconnect
else
  date >> /var/log/adsl-reconnect
  echo "[ CONNECTION IS UP ]" >> /var/log/adsl-reconnect
fi

-> 1.2.3.4 ff veranderen in jouw ip adres.
-> /etc/rc.d/mxstream restart kan je natuurlijk ook wijzigen in je eigen adsl-opstart script.

Bij mij draait ie als een trein!
Het pingscript controleerd de verbinding met de internet service provider. Als de verbinding wegvalt zal het pingscript proberen de verbinding opnieuw op te bouwen. Mocht u dus even weg moeten maar de verbinding mag niet wegvallen, dan zal het pingscript dit voor u regelen.
Ik vind deze erg omslachtig |:( , heb deze trouwens nog nooit werkend gehad. Had mijn eigen reconnect script binnen 5 minuten aan de babbel! *D

suc7

My weblog

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

misschien is het al is gevraagd, maar kon het niet vinden met de search.
Ik heb de laatste 2 nachten gehad dat mn adsl verbinding opeens disconnect. Hoe kan ik zorgen dat als hij disconnect, dat ie dan automatisch weer reconnect?

als je adsl status intikt staat er U bent offline, dus dan moet er dus iets zijn dat elk uur daarop checkt, en als dat er staat dattie dan adsl start doet. Maar hoe? :)
persist in je /etc/ppp/options of /etc/ppp/peers/adsl welke je ook gebruikt.

Verwijderd

Wanneer je ifconfig een werkende verbinding laat zien, maar in werkelijkheid doet ie het niet meer... Dan heb je toch echt een pingscript nodig. Dit gebeurt bij mij een paar keer in de maand namelijk.

Verwijderd

Hmmm, allemaal leuk maar ik heb heel vaak dat mijn modem een "hickup" heeft... dan valt mn verbinding weg en kan ik niet reconnecten. Line-Sync en Power blijven gewoon aan. Als ik dan het modem uit/aan zet kan ik weer gewoon inloggen.

Weet iemand hoe ik dat op kan lossen? Dan werkt het ping/reconnect script tenminste ook goed :)

[edit] was niet volledig

• capedro
Op woensdag 05 december 2001 11:14 schreef Ghoster het volgende:
Wanneer je ifconfig een werkende verbinding laat zien, maar in werkelijkheid doet ie het niet meer... Dan heb je toch echt een pingscript nodig. Dit gebeurt bij mij een paar keer in de maand namelijk.
Ik ben het nog geen 1 keer tegen gekomen, dat de ppp verbinding up was en de verbinding eigenlijk down.
Heb reeds 10 systemen op deze wijze geconfigged en nog nooit problemen (tevens bij diverse Providers en ook fast/basic)

My weblog

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-02 07:15

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

crontab :?
pingscripts :?

Zet nou gewoon ff "persist" in je ppp-options file (bij ADSL4linux is dat /etc/ppp/peers/adsl) en je ppp deamon bouwt zelf de verbinding weer op als ie geen LCP-replies meer krijgt.

Draait hier al een half jaar zo zonder problemen.

Waarom zo moeilijk :)
Ik vind deze erg omslachtig |:(, heb deze trouwens nog nooit werkend gehad. Had mijn eigen reconnect script binnen 5 minuten aan de babbel!
Dat is pas omslachtig |:)

edit: quote erbij gezet

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• capedro
Zet nou gewoon ff "persist" in je ppp-options file (bij ADSL4linux is dat /etc/ppp/peers/adsl) en je ppp deamon bouwt zelf de verbinding weer op als ie geen LCP-replies meer krijgt
maar.... als je dat niet weet.... ga je naar iets anders zoeken!

maar thnx in any case... kga het gelijk proberen ;)

My weblog

Verwijderd

mensen mensen mensen nix geen crontabs en dat soort dingen dat is vragen om moeilijkheden pptp of pppd heeft daar een beter oplossing voor kijk anders maar effe hier

[topic=225421/1/25]

En dan gaat het specifiek hierom: persist

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-02 07:15

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

dat zeg ik: persist :)

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:20
klopt het dat 'persist' er na een x aantal keer mee stopt als hij geen verbinding kan krijgen? Ik heb i.i.g. mijn adsl-up script in inittab gezet, met respawn. Dan wel even zorgen dat pppd niet 'detached', en klaar ben je. Heb er ook nog een echo date voor en na staan. Dan kun je nog eens extra zien wanneer je online en offline bent (als je dat al niet via de ppp logs kunt zien)

Verwijderd

ja standaard probeert die het maar een aantal keer maar die kun je aanpassen dat jij het eindeloos blijft doen, dit staat ergens in de man file.

• capedro
Op woensdag 05 december 2001 22:29 schreef TimmeStein het volgende:
dat zeg ik: persist :)
Volgens mij hebben die gasten van adsl4linux dan niet helemaal opgelet!

En ik dus ook niet

My weblog

Verwijderd

Volgens mij maken die daar in hun nieuwste versie ook gebruik van.

• capedro
Op woensdag 05 december 2001 23:20 schreef kia het volgende:
Volgens mij maken die daar in hun nieuwste versie ook gebruik van.
Geen idee, ik gebruik meestal als policy:
Never change a winning team
of
Don't fix if ain't broken

Maar soms is het misschien toch wel eens slim om een bepaald beleid te herzien! :7

My weblog

Verwijderd

Ik heb je scriptje een beetje aangepast naar mijn situatie...

hier heb je m terug....
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
#!/bin/bash
#-----------------------------------------------------------------------------------

# Programs locations...
IFCONFIG="/sbin/ifconfig"
GREP="/bin/grep"
ECHO="/bin/echo"

# Settings...
#-----------------------------------------------------------------------------------
INET="111.222.333.444"
DO="/usr/sbin/dialdsl"
LOG="/var/log/dsl"
DATE="[`date +%d-%m-%y-%H:%M:%S`]"

# Do trick...
#
TOTAL=`$IFCONFIG | $GREP -c $INET`
if [ $TOTAL = "0" ]; then
  $ECHO "$DATE - CONNECTION RESTARTED" >> $LOG
  $DO restart > /dev/null
else
  $ECHO "$DATE - CONNECTION IS UP" >> $LOG
fi

## EOF ##

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:10

WHiZZi

Museumdirecteurtje

en bedankt voor het kicken van een topic uit december 2001 :|

Volgende keer een beetje op de datum letten ;)
(topicreport gedaan)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dank voor de mededeling, ik denk verder niet dat hier nog meer zinnigs volgt, dus doe ik hem dicht :)
Mocht iemand nog graag inhoudelijk willen reageren, neem dan even contact op met mij of een nos-collega, dan kunnen we vast wel wat regelen, let wel: het topic is uit 2001 :)

[ Voor 47% gewijzigd door blaataaps op 14-04-2004 21:31 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.