'Snelheid gebrande audio-cd klopt niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Dit vind ik zelf een leuke..

Nou heb ik een audio-cd gebrand (op 12x, DAO) vanaf gedecomprimeerde mp's oftewel gewoon wavs. Die wavs stonden klaar, dus geen decompressie en branden tegelijk. Audio-cd is in orde, maar tijdens het afspelen in een normale cd-speler valt me ineens op dat de laatste nummers sneller lijken te lopen dan het origineel, met behoud van de juiste toonhoogte uiteraard. Ik laat vervolgens de originele wavs synchroon lopen (het fase-effect blijft altijd boeien), en merk dat de cd inderdaad, en gelukkig zowel in het begin als aan het eind van de cd, een tikje sneller loopt dan alle wavs waardoor aan het eind van elk nummer er een verloop is te horen van pakweg 0.3 seconde, nou ja minder dan een halve in elk geval.

Dus ik denk "verrek, da's dus het verschil in snelheid van de hifi-speler en de pc". Ik probeer hetzelfde met afspelen in de pc, maar dan met de dvd-rom aangezien die op de soundkaart zit, en constateer precies hetzelfde. Ik denk nog even "het zal toch niet liggen aan het feit dat ik een 80 minuten-cd heb gebruikt" en vergeleek dat met de goeie ouwe tijd waarin ik nog sjoemelde met de cassettedecksnelheid om toch maar die 47:34 op dat 47:12 durende bandje te krijgen :). Maar ook een 74 minuten test-cdrw vertoont het verschil en dat is eigenlijk logisch.

Rest mij nu de brander op de soundkaart te zetten en zijn audio-afspeelsnelheid te testen. Maar voor dat ik dat later op de dag ga doen wilde ik dit even kwijt. Wat gaat er volgens jullie gebeuren? Zou het zoals ik vermoed een zaak zijn van een afwijkende klok van de brander t.o.v. zowel de dvd-speler als de hifi cd-speler, of zou het brandproces te onnauwkeurig verlopen? Merk, software, firmware, of iets anders?

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik denk dat je verschil hebt ontdekt in de samplingfrequentie van je soundkaart en die van je cd-speler. Rip de cd eens terug naar je HD, en speel de wavs over je geluidskaart. Ik denk dat je dan geen verschil meer hoort met de mp3.

Siditamentis astuentis pactum.

• Tonnes746
Op woensdag 05 december 2001 09:25 schreef Varienaja het volgende:
Ik denk dat je verschil hebt ontdekt in de samplingfrequentie van je soundkaart en die van je cd-speler. Rip de cd eens terug naar je HD, en speel de wavs over je geluidskaart. Ik denk dat je dan geen verschil meer hoort met de mp3.
Bedoel je het terugrippen van de gecreëerde cd? En in hoeverre heeft de samplingfrequentie van de soundkaart dan invloed op de opname? Als ik je goed begrijp zou je optie moeten kloppen, maar dan vergelijk je dus nieuwe wavs met die van de gemaakte cd..

Heb dat nog niet geprobeerd, maar wel cd afgespeeld in de brander (openslopen pc niet nodig, brander heeft koptelefoon-uitgang :)). Guess what.. De snelheid van de cd in de brander is niet hoger, maar zelfs lager... ;( Toen nog even 'doorgetest' i.v.m. eventuele temperatuurverschillen etc. en samengevat bleek:

gemaakte cd afspelen in hifi: sneller dan originele wavs.
gemaakte cd " " dvd: sneller " " "
gemaakte cd " " brander: langzamer " " "

Toen een originele audio-cd geript naar mp3, die vergeleken met het origineel, en afgespeeld in
(voor rip gebruikte) dvd: sneller dan de mp3's
en in de brander: langzamer dan de mp3's.

Het lijkt er dus sterk op dat de brander in het samplen van audio-cd's wat trager is, zowel bij het opnemen als het afspelen. Zie ik dat goed?

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je had MP3's. Daarvan heb je WAV's gemaakt. Deze heb je op cd gezet. (Dit hele proces is digitaal).

Je luistert een mp3, je vergelijkt 'm met hetzelfde liedje, dat je op cd hebt gebrand. De geluidskaart speelt als het goed is 44100 samples per seconde, en de cd-speler ook.

Zowel het MP3'tje als de CD bevatten evenveel samples. Als de samplingfrequentie van de geluidskaart in het echt 44200Hz is, dan speelt dus je geluidskaart eigenlijk iets te snel. Daardoor zal het lijken dat het geluid van de gebrande CD achterloopt/lager is.

Dit is eigenlijk de enige manier waarop ik je probleem kan verklaren.

• Tonnes746
I see.. het verschil zit hem dus volgens jou in de gebruikte sampler. Maar (en ik ben niet eigenwijs :)) wat valt er dan te zeggen over het verschil in afspeelsnelheid tussen de dvd-speler en de brander? En mocht dat aan hun verschillende sample rates liggen, zou dat dan evengoed invloed hebben bij het maken van een cd?

Ik gebruik overigens een SB16, compleet analoog.

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op woensdag 05 december 2001 23:07 schreef Tonnes het volgende:
I see.. het verschil zit hem dus volgens jou in de gebruikte sampler. Maar (en ik ben niet eigenwijs :)) wat valt er dan te zeggen over het verschil in afspeelsnelheid tussen de dvd-speler en de brander? En mocht dat aan hun verschillende sample rates liggen, zou dat dan evengoed invloed hebben bij het maken van een cd?

Ik gebruik overigens een SB16, compleet analoog.
Elk apparaat heeft z'n eigen Digitaal Analoog Converter erin zitten. En als ze allemaal wat van elkaar afwijken...

Op het maken van een cd heeft dat geen invloed, omdat daarbij de hele DAC niet gebruikt wordt.

Mischien moet je in het A&V forum eens vragen of dat wel eens kan trouwens: DAC's die onderling zoveel afwijking vertonen. Die Hzen worden door een quartz kristalletje gegenereerd volgens mij, en die zijn doorgaans best wel nauwkeurig..

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 20:58
Hehe, dit is een leuke... :P

Ik weet wel dat die soundkaart de neiging heeft om daadwerkelijk dingen te langzaam af te spelen. (probeer maar eens een 48Khz soundfile af te spelen, dan hoor je het goed (tenminste in windows 98), in 2000 en XP zitten betere drivers die automatisch resampelen naar een snelheid dat ie weer correct is)

MAAR wat ik vreemd vindt is dat ie langzamer in de brander afspeeld dan in die andere drives...
Als dit daadwerkelijk zo is, dan zou dit betekenen dat er iets niet klopt met die brander.

Van de andere kant is dit ook weer onlogisch daar wanneer de brander echt te langzaam of te snel zou draainen alle cd's naar de kl*ten zouden zijn.

Dus ja, ik weet het ook niet...

Succes ermee in ieder geval ;)
Pagina: 1