Toon posts:

Klein netwerk met raar probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een klein netwerkje op het werk waar we een probleempje mee hebben.

Er staan 3 pc's waarvan 3 met os w2k en 1 met XP en 1 met windows98se

Het probleem is dat op de win98se machine een HD zit die geshared is en op deze pc hangt ook een printer.
Op deze machine wordt verders niet gewerkt, de machine moet ook op windows98 draaien wegens een speciaal printer programma wat alleen maar onder win95/98 werkt.

Het printen werkt perfect en geeft nooit problemen.
Het probleem zit zich in het sharen van 1 HD.
Op deze hd staan data bestanden die door alle 4 andere pc's ten allentijden opgeroepen moeten kunnen worden.
Normaal werkt dit ook perfect, echter soms als je s' morgens begint kan geen enkele machine deze files benaderen, het gekke is dat je wel kunt printen.
Ook zie je de machine niet meer staan bij "Mijn netwerk lokaties".

Het vreemde is als je echter via de XP machine de files aanspreekt het ineens weer wel werkt en dat de w2k machines nu ook weer de files kunnen lezen.
De win98 machine(wij noemen hem server) staat altijd aan en wordt ook nooit uit gezet, de andere 4 pc's gaan s' nachts wel gewoon uit.

Ik heb al eens gekeken bij de settings van deze "server" of ik iets kon vinden dat bv de netwerk verbinding wordt verbroken vanzelf als er geen activiteit meer is, dat kon ik niet vinden. Wel heb ik de functie uitgezet dat de HD's uitspringen als deze een bepaalde tijd niet gebruikt worden. Echter dat had geen effect op mijn probleem.

Dus kan mij iemand vertellen wat de oorzaak is dat spontaan eens in de zoveel tijd de "server" niet meer gezien wordt als je s' morgens de files wilt benaderen en natuurlijk wat ik hieraan kan doen zodat dit niet meer gebeurt.

Ohja een ander OS is geen optie :(

Alvast bedankt...

Verwijderd

Tsja, ik heb zoiets van een win98 'server' is gewoon schreeuwen om problemen 8-)

En dus is het gewoon beter win2k of xp erop te knallen :o

Verwijderd

Het kan zijn dat de werkgroep instelling of de Subnet instellingen van de "server" niet goed staan. Printen kan dan gewoon werken, maar de filesharing dan niet. Windows 2000 en XP vooral kunnen automatisch gesharede folders zien, ook als het niet in dezelfde werkgroep is. Ik zou ff kijken dat alle PCs dezelfde werkgroep zijn, en dat XP en 2000 niet Domainen gebruiken. Ook moeten alle Pcs dezelfde subnet hebben en ook IPs in dezelfde range. Beste is om 192.168.0.0 t/m 192.168.0.255 te gebruiken met subnet 255.255.255.0

Ik hoop dat het lukt! 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt.

Maar alle pc's zitten in dezelfde werkgroep. De ip adressen worden automatisch door de XP machine uit gedeeld, deze draait namelijk ICS.
Misschien dat dat een oorzaak kan zijn, dat het ip adres "verlopen" is, het vreemde vind ik dan wel dat je wel de printer kan aansturen.
En dat sharen werkt verderss goed maar 1 keer in zeg 2 a 3 weken doet ie het gewoon ineens niet meer, dan moet je met de XP machine erop proberen te komen en zodra je erop zit kun je met de w2k machines er ook weer op. Echter met de w2k machines kom je er zo niet op(zonder xp machine) als de sharing is uit gevallen.

Enne op de eerste reactie:
Ik weet het, ik had ook liever een ander OS maar het is technisch gewoon niet mogelijk, het pakket waar wij mee werken is NIET geschikt voor winNT/w2k/XP.
Op deze server moet of dos of win95/98 draaien wil het werken zoals het bedoeld is. Een update is helaas niet beschikbaar en zal er ook niet komen is me verteld.

Verwijderd

probeer het eens door de DHCP op die 98 bak te draaien...

• Damon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-03 00:00
Ik zou de win98 machine een vast IP geven, denk dat dat een hoop scheelt.
Heb je iig geen last van verlopen DHCP leases.

Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-08 15:37
De volgende keer dat je de 'server' niet kunt benaderen, moet je het eens via het IP-adres proberen. Dus Start -> Uitvoeren -> \\192.168.0.<X>
Als dit wel werkt, dan vermoed ik dat het probleem zit in het feit dat 's morgens als de machines gestart worden, de W2K en WXP machines proberen om master browser te worden. Uiteindelijk zal de XP machine winnen. Kun je uitzetten overigens.

PSN: PcDCch

Pagina: 1