Toon posts:

Waarom wil mijn FSB niet hoger dan 141 mhz lopen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vreemd probleempje.
Als ik mijn fsb hoger zet dan 140 mhz dan wordt mn pc onstabiel.
Ik een Athlon 1400 in mn pc en die heeft standaard een multiplier van 10,5.
Als ik hem op 10,5 x 141 laat lopen (1480mhz) dan doet ie vreemd.
Maar als ik hem op 11,5 x 137 laat lopen (1575mhz) dan loopt ie gewoon stabiel.
In 1e instantie dacht ik zelf dat mn geheugen het probleem zou zijn maar dat heeft met mijn oude duron zelfs nog boven de 150mhz gedraaid. (op een ander mobo weliswaar).
Het is trouwens 256mb Crucial/micron DDR pc2100 geheugen.
Het lijkt me ook erg stark dat mn videokaart het is want die heb ik om te proberen nog teruggeklokt naar beneden de standaard snelheid om dat uit te sluiten.

Wie helpt me uit de brand ?????

Verwijderd

[b]Op woensdag 05 december 2001 00:32 schreef
Maar als ik hem op 11,5 x 137 laat lopen (1575mhz) dan loopt ie gewoon stabiel.
Waarom lager zetten als hij stabiel hier op draait :?

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 00:35 schreef k1ller het volgende:

[..]

Waarom lager zetten als hij stabiel hier op draait :?
Omdat je uit de FSB meer scores kunt halen dan uit de MP.

Verwijderd

weet ik dat ook weer :)

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Op woensdag 05 december 2001 00:36 schreef _LOSS_ het volgende:

[..]

Omdat je uit de FSB meer scores kunt halen dan uit de MP.
Ja maar die 4Mhz weegt niet op tegen een multiplier van 10.5 naar 11.5

Verwijderd

Topicstarter
Zoals al wordt genoemd.
De echte performancewinst haal je uit je FSB, niet uit je multiplier.
Het staat wel leuk hoor zo'n (kunstmatig) hoge kloksnelheid maar je wint er weinig mee in verhouding tot het opkrikken van de FSB.
Mijn 3dmark2001 score is op 10,5 x 140 evenhoog als op 11 x 140.
Terwijl het toch 66 mhz scheelt in cpu snelheid.

Nu maar hopen dat iemand me dit probleem kan verklaren.|:(

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem, ben overgestapt naar CAS 2 geheugen van Infinion, maar kan nog steeds niet boven de 140Mhz komen, heb echt alles geprobeert.

Kan alleen bedenken dat ik net een rotte appel qua MOBO heb uit de lijn.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 00:41 schreef Rempage0611 het volgende:

[..]

Ja maar die 4Mhz weegt niet op tegen een multiplier van 10.5 naar 11.5
Dit begrijp ik ook, maar ik laat mijn cpu liever draaien op 11 x 146 = 1606mhz dan op 11,5 x 140 = 1610mhz aangezien de eerste variant ZEKER sneller zal zijn.

En daarbij komt nog dat mn fsb gewoon hoger moet kunnen dan 140, los van wat nou sneller is.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 00:42 schreef -KOD- het volgende:
Ik heb hetzelfde probleem, ben overgestapt naar CAS 2 geheugen van Infinion, maar kan nog steeds niet boven de 140Mhz komen, heb echt alles geprobeert.

Kan alleen bedenken dat ik net een rotte appel qua MOBO heb uit de lijn.
Dit was ook zo'n beetje het enige wat ik me nog kon indenken. Nu maar hopen dat iemand ons het tegendeel gaat bewijzen..............

Misschien kunnen we samen een praatgroep oprichten om ons probleem te bespreken met lotgenoten ;(;(;( (J/K)

Verwijderd

Alle kaarten eruit halen behalve videokaard, moederbord, geheugen en CPU en dan draaien, kijken hoe hoog je dan komt. ALs je dan nog niet hoger komt zit het in 1 van deze. Dan kun je alleen de divider van je videokaart nog veranderen en als dat niet helpt is het toch je geheugen want je cpu trekt het wel.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 00:47 schreef Overdrive_AMD het volgende:
Alle kaarten eruit halen behalve videokaard, moederbord, geheugen en CPU en dan draaien, kijken hoe hoog je dan komt. ALs je dan nog niet hoger komt zit het in 1 van deze. Dan kun je alleen de divider van je videokaart nog veranderen en als dat niet helpt is het toch je geheugen want je cpu trekt het wel.
Waar verander ik de divider van mn videokaart ????
In mijn bios staat dat volgens mij niet. (99% zeker)

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 00:41 schreef Death996 het volgende:
Zoals al wordt genoemd.
De echte performancewinst haal je uit je FSB, niet uit je multiplier.
Het staat wel leuk hoor zo'n (kunstmatig) hoge kloksnelheid maar je wint er weinig mee in verhouding tot het opkrikken van de FSB.
Mijn 3dmark2001 score is op 10,5 x 140 evenhoog als op 11 x 140.
Terwijl het toch 66 mhz scheelt in cpu snelheid.

Nu maar hopen dat iemand me dit probleem kan verklaren.|:(
Dit is onzin. Je multiplier geldt even veel voor de snelheid van je processor dan je FSB. De uiteindelijke clockrate is Multiplier * FSB, en de samenstelling daarvan maakt voor de snelheid van je processor niets uit.
Echter door de FSB bus te verhogen, verhoog je ook de andere componenten van je computer. Vanwege dit feit heeft de FSB meer effect dan de Multiplier, maar deze "extra waarde" moet men ook weer niet overschatten.

Dat jij met 3DMARK met een snellere setting weinig extra punten krijgt, ligt hoogstwaarschijnlijk aan je videokaart als bottleneck. Bijvoorbeeld: op 1280x768 met een trage videokaart maakt een hele snelle processor geen verschil.

En 1575MHz is zo'n slechte score nog niet, voor luchtkoeling. ;)

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 00:52 schreef Death996 het volgende:

[..]

Waar verander ik de divider van mn videokaart ????
In mijn bios staat dat volgens mij niet. (99% zeker)
Auto Detect AGP clock, of zoiets. Zoek maar ff op je mobo handleiding. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 00:55 schreef CiPHER het volgende:

[..]

Dit is onzin. Je multiplier geldt even veel voor de snelheid van je processor dan je FSB. De uiteindelijke clockrate is Multiplier * FSB, en de samenstelling daarvan maakt voor de snelheid van je processor niets uit.
Echter door de FSB bus te verhogen, verhoog je ook de andere componenten van je computer. Vanwege dit feit heeft de FSB meer effect dan de Multiplier, maar deze "extra waarde" moet men ook weer niet overschatten.

Dat jij met 3DMARK met een snellere setting weinig extra punten krijgt, ligt hoogstwaarschijnlijk aan je videokaart als bottleneck. Bijvoorbeeld: op 1280x768 met een trage videokaart maakt een hele snelle processor geen verschil.

En 1575MHz is zo'n slechte score nog niet, voor luchtkoeling. ;)
Wat jij zegt klopt volledig, maar vind jij het ook niet op zn minst vreemd dat ik mijn fsb gewoonweg niet hoger krijg dan 140, ik wel namelijk.

PS. Die videokaart als bottleneck valt wel mee, ik heb namelijk een GeForce3-Ti500 in mn bak hangen :D

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 00:58 schreef Death996 het volgende:

[..]

Wat jij zegt klopt volledig, maar vind jij het ook niet op zn minst vreemd dat ik mijn fsb gewoonweg niet hoger krijg dan 140, ik wel namelijk.

PS. Die videokaart als bottleneck valt wel mee, ik heb namelijk een GeForce3-Ti500 in mn bak hangen :D
Dat je FSB niet hoger wil, kan aan veel dingen liggen. Aangezien je je mobo niet hebt vermeld (GigaByte in je sig i presume), kan het heel goed zijn dat jouw mobo niet specifiek gebouwd is om stabiel te zijn op hoge FSB clocksnelheden. Abit moederborden staan erom bekend stabiel te zijn bij een hogere FSB.
Wat je wel nog kan proberen is je chipset-heatsink goed te koelen. Hierdoor blijft je systeem stabieler bij hogere FSB snelheden.

En van je videokaart, ja op 1024x768 en zeker 800x600 zal je videokaart niet snel bottleneck zijn nee, draaide je 3dMARK standaard bench?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederbord is een Gigabyta GA-7DXR.
Die staat volgens mij niet echt bekend als slechte overklokker, hij heeft zelfs dipswitches om het voltage van je videokaart en ram omhoog te zetten, iets wat ik elders nog niet tegen ben gekomen.
Een groot nadeel van dit mobo is wel dat er bij de northbridge geen gaten in het mobo zitten waar ik een Blorb goed op kan bevestigen, ik heb er nu dus eentje opgezet met frag-tape.
Misschien dat frag-tape dusdanig minder hitte overbrengt en zo de oorzaak is van het probleem.

Als iemand dit kan bevestigen dan zet ik hem morgen nog vast met Artic-silver epoxy lijmtroep >:)

(PS, ik scoor met 3dmark2001 standard benchmark 7775 punten ongeveer, maar zoals je begrijpt wil ik die 8000 grens nu wel heel graag passeren >:))

Verwijderd

Good Luck :)

Verwijderd

Topicstarter
1 laatste vraagje nog.
Heeft het nut on mijn southbridge ook actief te gaan koelen??
Aangezien ik op mn northbridge een Blorb heb zitten zou ik de oude northbridge cooler nu kunnen gebruiken voor mn southbridge die nu alleen passief gekoeld is.

• DaManiac
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:02
dacht dat southbridges niet zo warm worden, maar ik kan me vergissen.

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 01:34 schreef Death996 het volgende:
1 laatste vraagje nog.
Heeft het nut on mijn southbridge ook actief te gaan koelen??
Aangezien ik op mn northbridge een Blorb heb zitten zou ik de oude northbridge cooler nu kunnen gebruiken voor mn southbridge die nu alleen passief gekoeld is.
Nee, southbridge wordt nauwelijks warm, het verzorgt alleen de I/O van je systeem (PCI slots bijvoorbeeld). Je northbridge is wel belangrijk om koel te houden, aangezien deze aardig warm kan worden.

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 00:47 schreef Overdrive_AMD het volgende:
Amen...meer heb ik er niet aan toe te voegen..

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandaag helaas nog niet toegekomen aan het verbeteren van mijn northbridge heatsink. Ik ben namelijk de hele tijd bezig geweest om mijn Alpha pal-6035 op mijn GF3-Ti500 te krijgen (=gelukt :)) Op mijn southbridge heb ik reeds een passieve heatsink zitten en blijkbaar voldoet deze dus prima. Morgen ga ik de fragtape tussen mijn northbridge en Blorb vervangen door silver epoxy en dan hoop ik dat ie weer een stukje stabieler loopt op hoge snelheden.
Pagina: 1