Cooler vraag (search gebruikt)

Pagina: 1
Acties:

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ff eerst voor de duidelijkheid mijn systeem:
Abit KT7,AMD Athlon Thunderbird 900@900

Momenteel heb ik een Titan cooler op mijn CPU zitten...die is aardig stil, maar mijn systeem komt fully stressed boven de 50 graden uit...en dat vind ik eigenlijk teveel...(en er zit nog zo'n abit coolertje op het mobo)

Nou wil ik dus of een andere cooler erop zetten of een extra cooler aanschaffen...maar wat moet ik doen?

Als ik een nieuwe cooler zou nemen, dan moet het een stille cooler zijn met zeer goede prestaties. En hij mag denk ik niet te huge zijn, want anders zitten er dingen in de weg op het mobo (en ik ga dus nix wegbuigen ofzo). Hij moet trouwens ook makkelijk te monteren zijn, ik heb geen zin om mijn mobo/CPU te slopen...

Of ik schaf een extra cooler, maar hoeveel graden winst kan ik daar mee boeken?

Ik weet het, een heleboel eisen enzo, maar misschien kunnen jullie wat tips geven...

Edit: Nog ff een vraagje : ik heb als videokaart een asus v7100. Daar zit alleen een heatsink op. Maakt het voor de temp in de kast nog uit of ik daar een coolertje op plaats?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je al casefans in je kast? Zo niet dan zou ik die erin doen, en de cpu koeler lekker laten zitten :)

• Glacier
  • Niet online
er zit geen casefan in de kast, ben een casefan newbie, wat voor een zou ik nemen, en nog belangrijker, hoe klus ik em in mijn kast, ik heb een AOpen miditower....
En hoeveel graden gaat dit schelen?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Uhm.. als je een goede 80 mm fan (CoolerMaster, Sunon, Papst etc) voorin je kast doet, en een achterin dan gaat je temperatuur al aardig omlaag. Hoeveel weet ik niet precies, maar tis zeker de moeite.
Je moet die fan gewoon met schroefjes vastzetten.. dat wijst zich vanzelf wel :)

• Duim
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-04 05:57

Duim

Thumbs up!

Nee man, 50 graden mag best, kijk op www.amd.com, die thunderbirds kunnen veel hogere temps aan

• Glacier
  • Niet online
Hij wordt stressed (met UD Agent aan ofzo) 55 graden...en dat vind ik wat hoog..ik wil stressed niet boven de 50 uitkomen eigenlijk, dit is denk ik ook beter voor de houdbaarheid van de CPU...

Verwijderd

Casefans KUNNEN veel schelen, maar dat is niet altijd het geval.

Toch loont het de moeite de casefans te plaatsen want in de meeste gevallen scheelt het wel best veel, bovendien worden alle onderdelen zo een beetje gekoeld (HD's, DVD, Writer, Geheugen etc etc).

Hier wat uit mijn ervaringen:

1) Het allerbeste is (uit eigen ervaring) een grote stille cooler in de zijkant van je kast zetten. 120mm in de zijkant koelt bij mij echt alles goed! Herrie is er, maar valt reuze mee, het is in ieder geval niet zo'n gejank als die kleine coolers. EN je kunt de 120mm of 80mm op 6volt laten draaien en dan hoor je ze bijna niet.
Ook ff een 80mm fan bovenin plaatsen voor de gaatjes die lucht naar buiten blaast, om alle lucht effe af te voeren. Beste kun je die gaatjes allemaal wegzagen dan en er een fanguard voor plaatsen.
* Voordeel: Supercooling (met lucht dan), koelt alles goed want (koude) lucht van buiten de kast blaast direct op alle onderdelen.
* Nadeel: Gat maken, misschien geluid.

2) 2 of 3* 80mm casefans, 1 onderin (waarschijnlijk hangt er al een rekje voor) blazen, 2 bovenin naar buiten blazen)
* Voordeel: Scheelt iets maar niet wat je ervan verwacht, niks zagen ofzo.
* Nadeel: geluid.

3) Betere heatsink kopen (kijk bijv bij oc-shop.nl) en dan een goede koelpasta ertussen en een stille delta fan ofzo.
* Voordeel: Lagere CPU temp, weinig geluid.
* Nadeel: De rest van je onderdelen worden hierdoor niet extra gekoeld.

4) 120mm in de zijkant blazen, 40mm cooler op je videokaart, ramsinks op je ram en videoram, coolermaster cooldrive voor je hd, betere heatsink, betere cpu cooler (delta 37cfm ofzo), ASII, 2* 80 naar buiten zuigen.
* Voordeel: Allerbeste luchtkoeling (allerbeste is relatief natuurlijk, je kunt ook een vliegtuig propellor in de zijkant zetten bij wijze van spreken).
* Nadeel: GELUID!!!!! en prijs.

Verwijderd

Ik snap echt niet waarom zich constant zorgen maakt (ik trouwens ook hoor ) maar volgens de volgende link is er totaal nix aan de hand.
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/23794.pdf

op blz.4 (en niet iv !!!!!) staat alles wat je wilt cq. moet weten...officieel van ons aller AMD.

Gr.
Labius

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Op woensdag 05 december 2001 04:49 schreef funksngrooves het volgende:

EN je kunt de 120mm of 80mm op 6volt laten draaien en dan hoor je ze bijna niet.
6volt wat voor Mod is dat dan 7volt ken ik 5volt ken ik maar 6volt???
Is dit een typo? ;)

• Glacier
  • Niet online
OK, ik heb even mijn kast opgezocht bij AOpen:
Mijn kast (58 kb)

Plaatje is traag by the way!

Verwijderd

Hey,

Heb zelf een Athlon 900@1000 met een Coolermaster cooler erop. Verder heb ik 3 casefans
edit:
coolermaster 80mm fans zijn het trouwens
en een bay-cooler in mijn INWIN Q700 300 W kast hangen. Oh jah, hangen ook nog 3 harddisks 7200 rpm in en een OCZ Titan 3!! >:)

Mijn proc wordt hiermee niet warmer dan 40 graden fully stressed!! :)

Dusse gewoon wat casefans erin hangen raad ik je aan!! Monteren van die dingen is zo eenvoudig, dat kan jij zelfs!! (8>

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

lekker zo laten hoor, mijn 1,3ghz AMD wordt stressed iets van 55..is mij best. (heb geen zin om straaljagers te plaatsen voor 3 graden verschil)
Gewoon een coolermaster van 3 tientjes..

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Glacier
  • Niet online
OK, een stille casefan lijkt me wel wat....maar het moet wel een stille zijn...any suggestions?

• Glacier
  • Niet online
heeft er iemand suggestions voor eens stille?

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 11:41 schreef memendo het volgende:

[..]

6volt wat voor Mod is dat dan 7volt ken ik 5volt ken ik maar 6volt???
Is dit een typo? ;)
Sorry ik was er niet helemaal meer bij, natuurlijk bedoel ik 7 volt :)

Verwijderd

Ik denk dat je met 2 casefan's type sunon 8 cm al een heel eind komt. Laat ze op 7 volt draaien (zie search hoe je dat moet doen) Zorg dat er geen platte kabels in de weg zitten die de luchtstroom van voor naar achter door je kast hinderen. Je hebt dan relatief weinig herrie en je temp in de kast gaat zeker een graad of 3 a 4 omlaag. En ook je proc. temp gaat daarmee omlaag in ong. dezelfde gradatie. Meet dan eens je temp in de kast en vergelijk hem met de kamer temp. Zit hier veel verschil tussen dan is je airflow in de kast nog niet goed. Je kan evt ook een fan op 12 volt zetten, maar dat scheelt een hoop lawaai.
Pagina: 1