webdesign..scholing.. ?

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Ik weet niet of ik et mag posten,.. zo niet..sorry en lock et maar :)

(ps. Ik heb niets intressants gevonden op de search.. )

Maar ik ben wel ff heel serieus.

Ik zit nu op het Grafisch Lyceum Rotterdam, Ik doe Vormgeven basisjaar, en ga naar Multimedia Vormgeven

Maar nu vind ik dat deze opleiding veelste veel gericht is op het ontwerpen met gedrukte media, of films, maar weinig op het gebied van internet. Waarom ik op deze school ging is omdat ik pur webdesign wou doen (met name graphics / flash / 3dmax (beetje dan))

Deze opleiding duurt 4 jaar, en ik heb eigenlijk weinig zin om die 4 jaar vol te maken.

Nou is de vraag.

- Is er een snellere scholing in 2 jaar die ook op mbo niveau gedaan kan worden. Zo ja, waar ? en waar ligt dat in de buurt?

- Iets anders : Wat hebben jullie als beroep als webdesigner gedaan om aan zo'n baan te komen (met name scholing, inrollen met talenten enzo )

(deze vragen gelden vooral aan Pelle, Ozboz, Yellow, en andere die dit werk doen.)

Ik hoop dat ik voldoende informatie gegeven hebt, zoniet, vraag et aub. Want ik word vrij depressief van al die betalingen die ik moet doen, terwijl deze opleiding voor mij ik niet geschikt vind.

MVG
Jordy

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 00:04 schreef gitaarwerk het volgende:
inrollen met talenten
That's my case :), because of this, kan ik je niet veel vertellen over scholing maar ik denk dat als je denkt dat je wel wat kan gewoon ff een klein bedrijfje kan mailen om te vragen of ze wellicht iemand nodig hebben. En als je een beetje door pusht krijg je misschien nog een baan ook :)

Ben erg benieuwd naar de reacties van anderen..

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb dan wel niet zo veel verstand van webdesign maar ik kan je wel ten zeerste aan raden om met minimaal één diploma op zak te lopen ivm een eventuele downheid van de markt ed

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Ja,..iig bedankt voor jullie reacties.

k denk wel dat ik wat kan, maar ik heb nog wel wat scholing nodig. Ik maak best wel veel voor andere, maar ben geen ster nog in xml/php/html netschaap vriendelijk maken, dus ik heb wel nog IETs nodig.

Is waar, maar ik heb amper geld en tijd meer over, en dan ook nog eens een lange opleiding... Hoe kan ik dan normaal leven? misschien een werken/leren opleiding? dat vind ik prima namelijk

(ps. Ik ga nu slapen, dus ff geen reacties meer van mij vannacht :Y) ik zie morgen de reacties wel, of een eventueel slotje :P ,truste iedereen!)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:28

KNIP verhaal
Hoi

Ik heb ook 1 jaar Multimedia Vormgeving gedaan op het Grafisch Lyceum Rotterdam. Het werd op een gegeven moment zo triest dat ze van me verwachtten dat ik een e-mailadres bij Hotmail moest gaan openen. |:( :(

Voor de rest, sommige leuke vakken als Illustrator en 3ds Max, verder echt alleen maar bende. Ja, natuurkunde was heel rielekst.

Maar vooral het schoolsysteem, hoe het allemaal geregeld was; dat was het waar ik op afknapte. Ook al kon ik bewijzen dat ik al lang HTML en Photoshop ken, moest ik alsnog naar de lessen. Het spijt me hartelijk, maar als ik zelfs certificaten kane laten zien: deze lessen toch moet blijven volgen, krijg dan de schurft maar.

(Verder verplicht Dreamweaver gaan lopen leren... no way! En: Op basiscursus Windows: Hoe kun je het startmenu openen? < Nee ik houd op, want nu gaat de alcohol parten spelen, sorry...)

Zodoende ben ik hiermee gestopt.
En fulltime gaan werken.

Doe nu na 1,5 jaar full-time baan de (avond)opleiding Reclamevormgeving in Amsterdam ernaast. Dus ben part-time op de zaak, 2 dagen vrij in de week, werken voor school, en maandag/donderdag avond richting Amsterdam.

Met de motor is dat best te doen vanuit Rotterdam, maar heb 3 maanden geleden ongeluk gehad op de A4 :( en moet nu met de trein... dat stinkt pas! |:(

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

- Iets anders : Wat hebben jullie als beroep als webdesigner gedaan om aan zo'n baan te komen (met name scholing, inrollen met talenten enzo )

(deze vragen gelden vooral aan Pelle, Ozboz, Yellow, en andere die dit werk doen.)
Scholing? Kan dat ook al? Naja, ik ben nog uit de tijd dat het al vrij uniek was als er uberhaupt een MAC op een grafische school stond.. stone-ages dus. En heb me wel leuk aangemeld bij de Grafische school in Utrecht.. maar schoot ook niet op. Dus ik kwam terecht in een supergrijs/saai dorp.. Apeldoorn. >:) Daar veel te lang Electronica/Technische Informatica gedaan en ben uiteindelijk na een nette testperiode onder schooltijd (in overleg) bij een Lithograaf terecht gekomen waar ik 2,5 jaar gewerkt heb waarna ik door de buren ben weggelokt. Dat was een reclamebureau... daar ben ik begonnen in de studio met high-res beeldbewerking maar tegenwoordig zit ik in mijn eigen hok waar ik me bezig hou met sitejes enzo. Dat is dus niet echt de core-business van het bedrijf en dus zit ik helemaal alleen in mijn hokje druk te wezen. Zo nu en dan nog wat beeldbewerking in de studio en dat is het wel ongeveer. Werk er nu zo'n 4,5 jaar.

Maar wat je school betreft.. webdesign is iets wat je best jezelf wel kan leren. Ligt er een beetje aan wat je wil gaan doen, of je meer van het codekloppen bent of meer van het grafische. In jouw geval waarschijnlijk het laatste.

Een opleiding is dan vrij lastig denk ik, hoewel de keuze nu veel ruimer is zul je met veel vakken best snel de leraar hebben ingehaald (zeker als je hoort wat het niveau van sommige leraren is).

Wat dat betreft misschien juist goed om gewoon je opleiding af te maken en zelf thuis vooral met het internetgebeuren bezig te gaan. Heb je een mooie brede basis en kun je zowel voor drukwerk als voor internet aan de slag. Maakt de mogelijkheden qua banen weer wat groter. Als je nou echt met tegenzin je tijd uit zit.. sja.. dan moet je gaan.

Maar feit is dat al die leuke opleidingen met nog leukere namen in de praktijk toch ook niet altijd even prettig zijn. Daarom denk ik dat je met een hoop zelfstudie en een algemene grafische achtergrond ook een eind kan komen. Afhankelijk van je eigen kwaliteiten en keuzes die je maakt als het gaat om toekomstige werkgevers.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 00:20 schreef willem169 het volgende:

[..]
verhaal :)
(ik was er nog heel ffkes :) )
kut voor je van dat ongeluk, en ja idd, die dingen zuigen idd aan die school TEC (die hoe leer je windows) en die dreamweaver lessen :r :r :r :r
ik vind et beetje simpel daar :(

tnx ozboz voor je reactie.. Ik heb weinig tegen de school, behalve dat er zulke rotvakken bij zitten, die merendeel van de tijd verpesten. Ik ebtaal er zat voor (voor mijn leeftijd) en et neemt teveel tijd van me in beslag om er wat anders bij te doen. Nu dacht ik zelf een webdesign bedrijf op te starte, ik heb al zelfs klant, maar die eist weer dat ik bij de KvK inschrijf. en daar heb ik te weinig tijd en geld voor. Vandaar deze beperkingen. Ik zou misschien men baantje bij de v&d verder kunnen laten lopen, en daar misschien interne opleiding voor reclame doen? en dan zelf verder gaan? dan heb ik meer tijd voor mezelf (ik hoop alleen dat et lukt)

(nu ben ik echt weg..cyaz! )

Verwijderd

Misschien ben je geinteresseerd in de SAE in rotterdam, die geven multimediascholing gericht op internet.www.sae.edu
Of anders de college of multimedia in amsterdam.www.cmm.nl
Maar je leert er vrijwel niks over php en xml en zo.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 00:28 schreef hidiho het volgende:
Misschien ben je geinteresseerd in de SAE in rotterdam, die geven multimediascholing gericht op internet.www.sae.edu
Of anders de college of multimedia in amsterdam.www.cmm.nl
Maar je leert er vrijwel niks over php en xml en zo.
sorry nog 1 post :D nu word et intressant.

Misschien is dit idd een goeie keuze.. Is deze particulier? en deeltijd? want ik wil er heel graag naast werken namelijk.

Ik vind het heel erg tof om verder te gaan met grafische werk : flash / shockwave (kan ik ngo niets van btw) maar daarnaast zou ik oko wel wat meer richting de php/asp/xml kant doen. Probleem is : waar vind je dit soort opleidingen, en wat OzBoz zei, is dat ze vrijwel niet bestaan of niet toegend worden.

misschien reclame bureu proberen? (ff bij men oom aankloppen hehe, maar Dordrecht is te klein :( )

(ik ga nu slapen, morgen weer vroeg fitnes en weer tot 5 uur op school zitten. Truste en post gerust door :) ! allemaal alvast heel erg bedankt! )

• Willem
  • Laatst online: 15-09 20:28
Op woensdag 05 december 2001 00:24 schreef gitaarwerk het volgende:

[..]

(ik was er nog heel ffkes :) )
kut voor je van dat ongeluk, en ja idd, die dingen zuigen

knip rest...
Tja,
Ik ben dus gewoon fulltime gaan werken bij het webdesign bedijf waar ik nu nog steeds werk. Ik denk dat dat best een aanrader is. Dan kun je gelijk wat van het bedrijfsleven proeven. Dat is namelijk een vak apart.

Dus opzoek gaan naar een bedrijf wat niet te lullig is om jou een en ander bij te scholen en daar flink wat ervaring op te gaan doen. Kijken hoe dat bevalt. Eventueel later nog terug de schoolbanken in.

/ot
Dit is mijn motortje trouwens:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~meinesz/graphics/suz_gs500e2.jpg

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 00:21 schreef OzBoz het volgende:
Maar wat je school betreft.. webdesign is iets wat je best jezelf wel kan leren. Ligt er een beetje aan wat je wil gaan doen, of je meer van het codekloppen bent of meer van het grafische. In jouw geval waarschijnlijk het laatste.
Je kunt toch lekker beiden doen? Codekloppen EN grafisch werk, want zo werk ik al jaren, ben niet anders gewend.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:23

Pelle

🚴‍♂️

Ooit, vroeger, lang geleden, toen de banen in de webdesign-wereld nog voor het oprapen lagen, 'studeerde' ik Industrieel Ontwerpen in Delft. Voor de gein maakte ik websites en klooide wat aan in Photoshop en Flash.
Als bijbaantje werkte ik in een schoenenzaak, maar 13 of 14 gulden bruto per uur is natuurlijk geen vetpot.

Een neef van mij had z'n eigen zaak geopend en toen ik hem sprak met de vraag of hij nog een site nodig had, zei hij dat hij daar al iemand voor had -de zaak van een dispuutgenoot van 'm. Ik balen, want ik had er min of meer wel een beetje op gerekend dat ik daar een lekker zakcentje aan over kon gaan houden.
Ik kreeg de url mee, en ben thuis eens gaan kijken en heb de stoute schoenen aangetrokken en ben gaan bellen met de vraag of ze nog mensen nodig hadden. Op zich wel, maar dan moest ik wel even een proeve van bekwaamheid afleggen, door een flash-intro te maken voor een klant die binnengehaald moest worden.

Zo gezegd zo gedaan, intro gemaakt, klant tevreden, klant werd dus echt klant, en * Pelle werd aangenomen.

Inmiddels zijn we dik 2.5 jaar verder en heb ik in die tijd belachelijk veel geleerd en aan kennis opgedaan. En die kennis heb je hard nodig als je ooit nog eens van baan wilt wisselen; je komt er nu niet meer met je zolderkamer-ervaring namelijk.

En dat is misschien een harde realiteit voor de wannebe-webdesigners onder ons; 3 jaar geleden was het erg makkelijk om in dit wereldje te rollen, maar nu moet je van goede huize komen wil je ergens aan de bak komen - of erge mazzel hebben.

Dit zeg ik niet om te ontmoedigen ofzo, maar wel om eventuele hoge verwachtingen even weg te nemen.
Ga er maar vanuit dat -als je ergens een job vind-, ze je daar het eerste jaar kutklusjes op laten knappen en pas bij voldoende ervaring opdrachten gaan geven om dingen te mogen ontwerpen of bouwen.

• OzBoz
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op woensdag 05 december 2001 01:37 schreef error2001 het volgende:

[..]

Je kunt toch lekker beiden doen? Codekloppen EN grafisch werk, want zo werk ik al jaren, ben niet anders gewend.
Tuurlijk kun je lekker beide doen.. maar er zijn maar erg weinig mensen die beide ook goed kunnen. Ik moet het hier ook beide doen, maar een beetje creatieve geest heeft vaak een hekel aan code. En een programmeur met de daarbij behorende denkwijze is vaak niet goed met creatieve concepten. Uitzonderingen daargelaten.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Mee eens.
Ook met pelle, ik weet dat et allemaal niet zo makkelijk meer is, maar toch, steeds staat internet nog in zijn kinderschoenen.
Even iets anders : neem COLDFUSION, ik ken weinig websites met dat er in? XML ? niet echt nieuw, maar nooit echt goed gebruikt. Ik denk dat internet nog veel verbeterd kan worden. Ik hou opzich wel van programmeren, maar ik doe veel leiver grafisch werk. En van die kutklusjes.. tja, zelfs toen ik op men 15e bij V&D begon, moest ik dat doen. Dat moet je dan maar slikken neem ik aan!

Kijk, ik ben niet te beroerd om te leren, maar ik wel wat doen waar ik ook werkelijk wat aan heb, hier de saaie vakken die niemand leuk vind, vind ik juist wel leuk, omdat je er wat aan hebt en alle " leuke" vakken met internet enzo, is geen aars aan omdat ik et toch allemaal al kan (niet om op te scheppen, maar motion tweening, en werken met lagen stelt geen ruk voor)

Ik kan ook niet zomaar bij men oom aankloppen, en trouwens werken in een famillie bedrijf gaat niet goed denk ik. Hou ik niet van. Ik zou ff wat moeten zoeken inderdaad.. Ik ben wel 18, maar zie er jong uit

Afbeeldingslocatie: http://www.gitaarwerk.net/jordy.jpg

(geen irritante reacties op de foto please >:) )

Maar ja, je ziet me dan al aankomen. Wat me trouwens wel leuk lijkt, is dat grafisch intermediair (goed gespeld?). Ik ben een aantal keer naar wat klanten gegaan, en dat ging goed en et was best leuk. Maar dat is eigenlijk niet wat ik wil gaan doen.

Ik had eerst met een gast van hosting (ewsnl.com) voor webdesign, maar hij ging (uit het bedrijf) weg...en daar stond ik dan :( maar goed. Niet alles kan meezitten!

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Een vriend van mij had via zijn school te horen gekregen dat een bedrijf in Utrecht part-timers zocht voor multimedia werkzaamheden zoals flash en director. Toen na een jaar ze plannen kregen om met meer studenten te werken rolde ik erin. Gesprek gehad met de baas van het bedrijf en wat werk laten zien dat ik thuis had gemaak en Yellow was toen binnen 30 minuten vormgever voor twee dagen in de week.

Is vind ik wel erg moeilijk om leuk design werk te vinden dat je op deze baan vaste manier parttime tijdens een studie kan doen. Freelancen is leuk, maar als het niet goed gaat heb je een beetje moeite met huur en school betalen, met een vaste baas is dat een stuk makelijker.

Tja en leren, intreseerde me eigenlijk tot een jaar of vier geleden niks voor vormgeven of tekenen oid. Toen een vriend op een moment mij Photoshop werk liet zien, dacht ik al meteen, kloek, wil ik ook. Blijkt dat het ook niet onaardig gaat, meer verdiepen in theorien e.d.

Voor webdesign heb ik voornamelijk uit ervaring en zelf studie veel inzichten gekregen. Scriptie van studenten lezen, boeken over design e.d. (ben nu zelf ook met een scriptie bezig en die gaat ook online, want kennis verspreiden is nuttiger dan het voor jezelf houden ;)).

Van mijn school leer ik niks qua design, maar wel redelijk veel over project management en concepten verzinnen. V

an m'n werk merk ik wel dat je naar gelang je meer werkt je meer weet hoe je met bepaalde type klanten moet omgaan, wat hun wel accepteren, wat je ze kan proberen te laten accepteren en wat ze nooit van hun leven zullen accepteren. Dat is wel erg belangrijk, want uiteindelijk maakt het niet uit hoe cool je iets maakt, als het niet is wat de klant wil, of het is niet wat de doelgroep aanspreekt lukt het toch niet.

|{ brrr }] |

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik heb een half jaar op het Sint Lucas gezeten (grafische vormgeving), maar ook gestopt omdat het niet beviel (hooguit 3 uur per week zat je achter een PC/Mac). Toen ik daar halverwege het jaar wegging was ik maar aan een 'opleiding' begonnen van 1 jaartje (MBI.. soort systeembeheer.. kun je met slapen behalen) zodat ik niet thuis zat en in dat half jaar voor het nieuwe schooljaar rustig op zoek kon naar een andere opleiding.

Niets kunnen vinden en ben toen fulltime gaan werken bij mijn huidige werkgever, dat is inmiddels anderhalf jaar geleden. Bevalt perfect, en was aangenomen omdat ik al ervaring had. Ik was vanaf de mavo ingeschreven bij KvK en in de avonduren voor wat bedrijven sites maken, dus had inmiddels een leuke portfolio.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Ik merk dus, dat de meeste hier erin rollen zeg maar.
Een diploma vind ik wel erg belangrijk, maar ik kan gewoon niet tot en met me 23 op school zitten, ik heb daar et geld niet voor. " Okke" die doet dan 1e en 2e jaar ineen, vond zelf ook alles te simpel, maar dat maakt et toch nog wat aantrekkelijker.

Wat ik dus zelf weer wel belangrijk vind is dus dat leren over concepten. Maar ja, creativiteit leer je niet (misschien om het beter te gebruiken wel).
Opzich zitten wij wel redelijk wat achter een PC/MAC alleen is zo dat de vakken DTP die wij krijgen niet veel boeien. Te weinig stof; leer met de pen omgaan, selecties maken etc. Nou,..sorry, maar als je dat alleen maar leert, vind ik dat iet echt de moeite waard.

Wat zouden jullie me aanraden om te doen?

Verwijderd

Waarschijnlijk heb je weinig aan deze informatie omdat je duidelijk zegt dat je mbo doet, maar toch reageer ik even :P

Ik ben zelf dit jaar begonnen met de opleiding Grafimedia Technologie. Deze opleiding richt zich op beide aspecten. Zowel het programmeren (verzorgd door HR&O) als het grafische ontwerp (door Grafisch Lyceum Rotterdam). Ik ben nu bijna een half jaar bezig en moet zeggen dat het me bevalt. Dusver hebben we vakken als Java programmeren en webdesign (lees omgaan met Dreamweaver :?) gehad. Maar in de komende jaren gaan we ook dingen leren zoals databases, en alles wat komt kijken in de wereld van Web Design, tenminste als je die richting kies (Nieuwe Media).

Jammer alleen dat mijn intresse meer uitgaat naar Web Design enzo terwijl je in het propedeuse jaar (orientatie) ook veel druk techniek enzo krijgt op het Grafisch Lyceum wat me totaal niet intresseert. En nog erger als de leraren nabewerking grote #@!%^& zijn.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 18:21 schreef SimteC het volgende:
Jammer alleen dat mijn intresse meer uitgaat naar Web Design enzo terwijl je in het propedeuse jaar (orientatie) ook veel druk techniek enzo krijgt op het Grafisch Lyceum wat me totaal niet intresseert. En nog erger als de leraren nabewerking grote #@!%^& zijn.
daar heb je volkomen gelijk in.. Vind ik dus ook.
Database,.. voglend jaar pas? dat doe ik nu al bijna met me ogen dicht :Z

Idd dan jammer, zelfs die cursus dreamweaver is suf, heb ik ook gehad. Kan je nagaan wat een saaie toekomst er dan is :Z
Dat java, lijkt me wel intressant, daar heb ik weinig koek van gegeten.
Maar ja..HBO he :(

Verwijderd

Al die gasten die ik ken en webdesignen hebben geeneens enige grafische achtergrond..
Zijn gewoon creatieve geesten, en dat uit zich dan dmv die sites bouwen..

Ik ben zelf niet zo'n grafisch mannetje, maar code kloppen kan ik wel.

Maar, hoe lang denken jullie nog dat er markt zit in die websites bouwen ??
Denkt dat het einde in zicht is.
(Ik bedoel dan voor die kleine, zich focussende bedrijfjes)

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Bedrijven zullen toch eens om de X hoeveelheid jaar een nieuwe website willen hebben. De tijd is voorbij dat mensen denken dat je met Internet alleen rijk of beroemd kunt worden. Internet wordt nu langzaam maar zeker in de amrketing mix van bedrijven opgenomen.

Vreger had je advertenties, tv spotjes e.d. en nu komt er ook Internet bij.

Af en toe zal er wel iemand een idee hebben als amazon en daarmij rijk worden, maar dat zal steeds zeldzamer worden. Gezond voor de markt denkt Yellow zo.

* Yellow|A moet minder vaak naar zijn baas luisteren als 'ie propaganda praatjes aan het houden is :)

|{ brrr }] |

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Over coldfusion. Dat wordt niet veel gebruikt omdat ASP en PHP bestaan.

PHP heeft de opensource movement achter zich staan en ASP de microsoft mensen achter zich. CFM heeft geen van beidde en is niet goed genoeg om het puur op inhoud te winnen.

|{ brrr }] |

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
ah..Jordy snapt yellow
ik sta zelf meer achter ASP (gek?) ik vind et namelijk lekker werken!

Voor de rest, kijk, ik ben afgestudeerde, amar ik heb (vind ik zelf, en vinden een aantal andere) een redelijk grafisch inzicht!.

maar goed. Dat rijk worden,..tja ik vind dat mooi meegnomen >:) als je dat word dan. Die tijd is idd voorbij. Vroeger haatte ik internet.. nu hou ik er van :P

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 20:03 schreef gitaarwerk het volgende:
Vroeger haatte ik internet.. nu hou ik er van :P
The computer is your friend :) :) :Z

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 00:33 schreef willem169 het volgende:

[..]

Tja,
Ik ben dus gewoon fulltime gaan werken bij het webdesign bedijf waar ik nu nog steeds werk. Ik denk dat dat best een aanrader is. Dan kun je gelijk wat van het bedrijfsleven proeven. Dat is namelijk een vak apart.

Dus opzoek gaan naar een bedrijf wat niet te lullig is om jou een en ander bij te scholen en daar flink wat ervaring op te gaan doen. Kijken hoe dat bevalt. Eventueel later nog terug de schoolbanken in.
/ot
dat eventueel later nog de schoolbanken ingaan, is er voor veel mensen niet meer bij denk ik. zelf ben ik ook gaan werken (als programmeur/webdeveloper, heb geen studie na me vwo gevolgd) en ben niet van plan het schoolleven weer in te gaan, een opleiding vanuit/via het bedrijf is natuurlijk niks mis mee.

verder doe je in werken in het bedrijfsleven naar mijn mening veel meer kennis en ervaring op dan in school. ja okee, op school wordt je breder opgeleid, maar op je werk leer je meer dingen die daar echt van nut zijn.
Op woensdag 05 december 2001 01:37 schreef error2001 het volgende:
[..]
net zoals Ozboz al zei; er zijn er maar weinig die in beide erg goed zijn. zelf heb ik de balle verstand van design, maar daar zijn anderen voor die dat doen. en de meeste mensen van design snappen niet veel van code. maar samen kom je er altijd wel uit :P

ik denk dat er wel een aantal mensen zijn die nu gaan denken, 'ja maar eh..als t straks slecht gaat, dan gaan de mensen zonder papieren er het eerst uit.' tja, er zijn bedrijven die vooral naar papiertjes kijken, gelukkig is dat waar ik werk niet zo.

Verwijderd

Hey Gitaar waarom maak je niet gewoon ff een personal site, en een paar sites op free hosting servers, of als je het echt goed wilt aanpakken gewoon paid hosting. En daarna gewoon ff een klein design bureautje mailen?

Je zal misschien in het begin niet eens betaald worden of alleen rotklusjes krijgen (Wat Pelle dus ook al zei..) Maar ja het is het proberen waard :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Hmz.. Daar ben ik al een eeuw mee bezig.. Ik heb 1000den den ideen, maar geneen die echt origneel genoeg is voor de mijne, Ik ben er echt heel veel mee bezig, en ben van plan et ook echt goed te laten worden.

Ik heb nu al minof meer paid hosting, gratis servers :r :r :r
dat ken ik. Ik had een vriend ziten bij ewsnl.com, maar hij heeft ontslag genomen. Vind ik toch heel tof, dat ze men gratis account laten (25mb space, unliited bandwith, php4, mysql etc etc, geen streaming helaas)

Maar zou dat ook echt een oplossing bieden?
Kijk, et schiet denk ik ook wat meer op dan, maar ja.. waar kom je aan zo'n idee als bijvoorbeeld 2advanced.com of estudio.com kijk, beide zijn dit perfecte sites, alleen,..tis al gedaan :'( dus dat schiet ook niet op.

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

* oh,when? leest veel leuke verhalen

dan mijn levensverhaal:

Ik werd geboren...

</mode="flauw">

Altijd al met computers bezig geweest ( Simonsbasic..iemand? ) en op mijn 15e een boekje "Hoe leer ik HTML" van mijn pap gekregen. Dit dus met dat boekje geleerd, wat gepruts af en aan, en dat ging van kwaad tot erger. We spreken begin 96. Toen via via, wat kleine dingen toegespeeld gekregen of ik wat sites kon bouwen, en dat is ook langzamerhand gegroeid. In datzelfde jaar begonnen met de opleiding Multimedia Vormgeving op (jawel daar is ie weer) het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Wat schetste mijn verbazing, dat ik hier lessen Photoshop, QuarkXpress, en zelfs Adobe Dimensions en Strata StudioPro kreeg. No Flash, No HTML dat eerste jaar. Gelukkig bleef ik thuis niet stil zitten, en verdiepte mij in alle aspecten van toenmalig webdesign (Flash, versie 2!!, Javascript, HTML, etc), en zelfs de eerste stapjes op het gebied van Perl. Zodoende kreeg ik steeds meer opdrachten binnen voor websites, en zelfs mijn eerste bijbaantje als webdesigner. Woei. Inmiddels in het tweede jaar aangekomen, werd het duidelijk dat ik qua internet niet echt veel te leren had op het GLR, echter vakken zoals kunsthistorie, en 3D tekenen waren zeker zo interesant. Ook natuurkunde en kleurenleer waren leerzame colleges om te volgen. Kortom ik verveelde me helemaal niet. Gesprekken met de afdelingsdirecteur, uitgelegd en gevraagd wat er multimedia aan de opleiding was als er nog zo weinig met internet werd gedaan, resulteerde in het 3e trimester mijn eerste internetles.

"Hoe start ik een browser.."

Je kunt je voorstellen dat ik weinig tot niks te leren had. Maar ipv te klagen stelde ik voor om zelf wat dingen uit te leggen aan me klasgenoten. Met zijn allen naar een hoger nivo is veel leuker dan zelf een onwijze voorsprong hebben terwijl je medebuurman nog moeite heeft. Na schooltijd had ik vaak kleine opdrachtjes en verschillende bijbaantjes als webdesigner gehad. Via mijn stage op school bij een geweldig bedrijf terechtgekomen, en daar 2 jaar fulltime gewerkt (ipv dat ik colleges volgde) Wonder boven wonder heb ik toch mijn diploma gehaald van het GLR, en mag mij sinds begin dit jaar officieel "Multimeda Vormgever" noemen.

In die 4 jaar dat ik op die opleiding heb gezeten, heb ik ontzettend veel geleerd, niet alleen door passief naar school te gaan, maar ook door actief na schooltijd bezig te zijn met wat ik leuk vind. Ook door initatieven zoals zelf een keer wat uitleggen aan mede-klasgenoten, een middag naar het museum gaan, of door ochtenden in de schoolbieb door te brengen heb ik mijzelf ontwikkeld. Ook na schooltijd hield het niet op en vaak nachten doorgegaan, leren, ontdekken, te spelen, etc. Omdat ik het leuk vond en nog steeds vind. Daar gaat het uiteindelijk toch om. En zie mij nu, 20 jaar, ga met plezier naar het werk, mag aan interesante projecten werken en bovendien, ik doe het werk wat ik altijd al heb willen doen.

Nu nog ff reageren:
Op woensdag 05 december 2001 10:11 schreef Pelle een wijs verhaal:
[...]
Pelle brengt hier een goed punt mee, te vaak zie ik hier topics geopend worden, die na een uurtje zelf prutsen, of zelfs een avondje zelf kunnen worden opgelost. De mentaliteit lijkt wel veranderd:

-kut man..kzit met een probleem, ach...ik post het wel op GoT, daar weten ze toch wel een oplossing

niet alleen leer je daar weinig van, ook is er een keerzijde. Door constant tijd en moeite te vragen van andere mensen, en nooit zelf voor een oplossing te zorgen, haal je langzaam maar zeker een van de pijlers van een goed forum onderuit. Alleen nemen en niet geven zeg maar. Dat is iets wat ik heel gevaarlijk vind. Een forum is niet alleen om maar "energie" van weg te nemen, maar juist ook bedoeld dat je actief meedoet. Zie het als een voetbalteam, waar 10 spelers zich te pletter voetballen, maar waar 1 speler de kantjes ervan afloopt. Op een gegeven ogenblik gaat dat gewoon fout.

Bedenk ook dat het internetwereldje langzaam volwassen begint te worden. Waar je vroeger met bluffen een heel eind kwam ( ik kan het weten want heb mij erzelf ook schuldig aan gemaakt ) moet je je nu gewoon bewijzen. Dat betekent dat je er moet staan als jouw team of bedrijf je nodig heeft. Blijkt dan dat je onder de maat presteerd, of omdat je niet voldoende kennis hebt, of omdat je de kantjes ervan afloopt dan zijn er voor jou 10 anderen. Het is hard maar zo werkt het wel. Plus je zal in het begin zeker de vervelende klusjes doen, denk dan bijv aan:

- HTML opschonen
- Javascriptjes schrijven
- Images slicen
- Websites bijhouden

Dat is niet leuk, maar het hoort er zeker bij.
Op woensdag 05 december 2001 13:03 schreef Yellow het volgende:

...ben nu zelf ook met een scriptie bezig en die gaat ook online, want kennis verspreiden is nuttiger dan het voor jezelf houden...
bravo! :) ik ben benieuwd.
Op woensdag 05 december 2001 13:05 schreef Tom het volgende:
...Ik was vanaf de mavo ingeschreven bij KvK en in de avonduren voor wat bedrijven sites maken, dus had inmiddels een leuke portfolio...
Vigilantes...iemand? ;) Ik kan me de eerste irc sessie met Tom nog goed herinneren ("Flash zuigt!")

:)
Op woensdag 05 december 2001 18:55 schreef gitaarwerk het volgende:

Database,.. voglend jaar pas? dat doe ik nu al bijna met me ogen dicht :Z
Goh..dan ben je een natuurtalent, want waar iedere dag profesionele DB Administrators nog bijleren, kun jij met je ogen dicht. Ik voorspel je een gouden toekomst

*D
Op woensdag 05 december 2001 19:53 schreef Yellow het volgende:
Over coldfusion. Dat wordt niet veel gebruikt omdat ASP en PHP bestaan.

[...]

CFM heeft geen van beidde en is niet goed genoeg om het puur op inhoud te winnen.
pardon?? Laat Gordijnstok het maar niet horen! Coldfusion is een perfect platform, zeer solide met een goede support. Ik ken zoveel goede websites volledig op het Coldfusion platform gebouwd, ik noem een Fusetalk forum, waar Anandtech op draait, Ford, plus er is wel degelijk een levendige community rondom Coldfusion. Plus het is een heel makkelijke taal om op te pakken IMO.

just my two eurocents...

"You're only as good, as what you did last week."

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

* Yellow|A oh when had toch ook een scriptie hier ooit eens uitgedeeld? :)

Ik zeg niet dat CFM een slechte taal is, ho maar :)

Ik zeg dat PHP en ASP meer gebruikt wordt (uitzonderignen daargelaten, zijn ook prachtige content sites die puur op HTML draaien en geen serversided scripting).

Maar op de manier zoals het eerder door iemand werd gezegd het klonk alsof CFM een geschenk van de ware messias was. Dat is het niet, no offence voor CFM liefhebbers.

CFM heeft natuurlijk als voordeel wel dat het makelijker op te pakken is dan PHP of ASP.

|{ brrr }] |

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Op donderdag 06 december 2001 10:40 schreef Yellow het volgende:
* Yellow|A oh when had toch ook een scriptie hier ooit eens uitgedeeld? :)
Niet publiekelijk gepost, maar op aanvraag wil ik hem best als PDF-je versturen.

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

* Yellow|A zoekt de verwoording van wat hij wil

"aanvraag aan oh-when?" :)

|{ brrr }] |

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Op donderdag 06 december 2001 11:42 schreef Yellow het volgende:
* Yellow|A zoekt de verwoording van wat hij wil

"aanvraag aan oh-when?" :)
email mij ff, kzit nu op me werk. :)

• Dennis
  • Laatst online: 21:00
Op donderdag 06 december 2001 11:39 schreef oh,when? het volgende:
Niet publiekelijk gepost, maar op aanvraag wil ik hem best als PDF-je versturen.

Ik heb ook best interesse eigenlijk.

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

gemeeld naar nobody@deleegte.zabia (hoop maar dat dat het goede adres is)

[edit]
oops, staat ook in je profile ;)

|{ brrr }] |

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Op donderdag 06 december 2001 11:50 schreef Yellow het volgende:
gemeeld naar owen@XXXxxxXXX.com (hoop maar dat dat het goede adres is)
ja..dat is goed...maar wil je het nu weer wil weghalen? vind het niet zo relaxed als mijn email open en bloot hier staat...

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Oh when,.. bedankt voor je post :)
Dat vind ik een goed stukje levenstheorie
(ps over dat database,.. Ik zou heus nit alles kunnen, er blijft altijd wat te leren, en ik zou nooit de scripts van tweakers.net kunnen schrijven)

Ik denk dat ik deze opleiding volhoud. Omdat idd wat jij zegt : kleurenleer, kunstgeschiedenis/beschouwing wel enorm goed zijn gewoon. En die vakken die je al kent, anderen te helpen. Ik ben et een tijdje behoorlijk zat geweest, maar toen ik me hier inschreef op GoT heb ik geleerd, dat helpen gewoon fijn is (behalve als ik weer een vaag verhaal schreef en weer boze reacties : SPElFOUTEN, VAAG! enzo kreeg >:) )

Maar goed,.. In die tijden dat ik lessen volg wat een eitje is, andere te helpen.. schiet iedereen er mee op.

Ik vind dit een leuk begin, en denk dat ik gewoon door gaat zetten, en hard aan men eigen dingen werken, en er helemaal voor ga, en proberen genoeg geld bij elkaar te kunnen krijgen voor een KvK numer, en klanten zoeken :)

iig HEEL erg bedankt voor je post!
en voor de rest ook iedereen... :9~ love you guys O+

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik reageer ook nog even, aangezien ik ook een opleiding zoek.

De opleiding die ik wilde volgen zou begin januari 2002 ingaan, dit is me belooft, maar vanwege andere opleidingen die nog niet klaar waren is die opleiding die me wel beviel gewoon gedumpt voor een half jaar...

Werk heb ik nu al 8 maanden bij het zelfde bedrijf. De meesten hier weten wel welke. (Anders refresh je maar, staat wel ergens in m`n sig) Dat bevalt me goed. En ik denk ook dat ik hier veel geleerd heb, asp doe ik nu letterlijk (echt, oh, when? geloof het maar :) ) met m`n ogen dicht.. ik kan ook redelijk met java proggen, HTML gaat me blindelings en .net lukt me nu ook wel aardig.

Het probleem is gewoon dat er geen enkele opleiding schijnt te zijn die op tijd is, of goed mijn doel benadert. Het zijn allemaal opleidingen die mij moeten voorbereiden op het werk wat ik wil doen. Nou, ik werk nu al 8 maand zonder opleiding (alleen grafische opleiding VBO) en het gaat me nog goed af! De enige opleiding die ik kon vinden was een hardware opleiding. Die heb ik gekozen omdat ik dan 1 dag in de week naar school ga, 1 jaar lang. En daarna heb ik wel m`n MBO diploma (niet veel, wel iets) waarop ik altijd nog zou kunnen verderbouwen.

Waarom zijn er gewoon geen opleidingen die er vanuit gaan dat je opleiding dan niet alles mag zijn, maar je kennnis des te meer? Ik kan goed scripten wordt me verteld. Mijn vooropleiding zegt wat anders - ik mag alleen MBO doen op niveau 2/3. Terwijl ik _weet_ dat ik op HBO ook makkelijk zou mee kunnen draaien met de informatica lessen. Talen enzo lukken dan ook wel..

Het zuigt gewoon.. ik zou bijna de minister van onderwijs willen bellen om ervoor te zorgen dat er zo`n opleiding komt. De huidige situatie suckt namelijk enorm.

Was er alleen maar 1 school.. 1 maar ;(

Verwijderd

pardon?? Laat Gordijnstok het maar niet horen! Coldfusion is een perfect platform, zeer solide met een goede support. Ik ken zoveel goede websites volledig op het Coldfusion platform gebouwd, ik noem een Fusetalk forum, waar Anandtech op draait, Ford, plus er is wel degelijk een levendige community rondom Coldfusion. Plus het is een heel makkelijke taal om op te pakken IMO.
En waar achter PHP de community hobbyisten staat, ASP heeft Microsoft, en ColdFusion heeft Macromedia :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
:) toch wel leuk topic geworden :)

Ik ga zelf wat meer over php/perl leren, (ASP kan ik opzich al redelijk)
Ik kan niet alles nog, maar meer van alles een beetje.(maar genoeg om goeie websites te bouwen denk ik, misschien doe ik er wat langer over dan de andere,..)
Ik ga mezelf verder ontwikkelen.. en deze opleiding afmaken :)

nogmaals iedereen bedankt voor zijn replies! :9~

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Op donderdag 06 december 2001 01:43 schreef oh,when? het volgende:
Vigilantes...iemand? ;) Ik kan me de eerste irc sessie met Tom nog goed herinneren ("Flash zuigt!")
:D

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:23

Pelle

🚴‍♂️

Op donderdag 06 december 2001 13:36 schreef Blue-eagle het volgende:
Terwijl ik _weet_ dat ik op HBO ook makkelijk zou mee kunnen draaien met de informatica lessen. Talen enzo lukken dan ook wel..
Daar zou ik maar niet van uit gaan. Een HBO opleiding informatica is veel, veel meer dan scripten of programmeren. Vorig jaar waren het bij ons 10 van de 42 studiepunten. Dit jaar ook. Blijven er dus een dikke 30 punten over die weliswaar ook met informatica te maken hebben (systeemontwikkeling, gegevensmodellering), maar die dingen kunnen aardig pittig zijn. Om maar te zwijgen van de organisatiekundige vakken waarbij je 600 pagina's mag ophoesten voor een tentamen over contingentiefactoren en andere mintzbergblaatverhalen.

Zelf heb ik een aantal klasgenoten die hun MBO-diploma informatica gehaald hebben, maar die hebben het er knap lastig mee. Het tempo, het niveau, de zelfstandigheid. Niets ten nadele van deze personen natuurlijk, maar het geeft wel aardig aan wat ik ermee bedoel. Met alleen goed programmeren kom je er niet; het gaat niet om het kunstje maar de denkwijze en de kennis erachter. Ben je die machtig, dan denk je niet meer in programmeertalen en kun je alles met elke tool voor elkaar krijgen.
Was er alleen maar 1 school.. 1 maar ;(
Als je in een jaar je MBO-diploma kunt halen, dan kun je het jaar daarna instromen in een HBO-studie. Het hangt helemaal van jezelf af of je dat in het 1e of 2e jaar doet; als ik zie wat voor moeite sommigen hebben met het 2e jaar dan zou ik gewoon onderaan beginnen, ookal kost je dat dus een jaar extra.
HBO kun je ook lekker duaal doen, of deeltijd (ik vind het super, deeltijd studeren; ik heb de mazzel dat ik het allemaal makkelijk trek.. ik zou me dood vervelen op de 'dierentuin van de dagopleiding' (quote leraar) waar alles 4 keer herhaald wordt).

Succes ermee in ieder geval, bedenk dat je soms vervelende dingen moet doen om een doel te bereiken, en als dat inhoudt een jaar een saaie MBO-opleiding volgen, dan is aan jezelf de afweging of je dat het waard vindt. Succes!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op donderdag 06 december 2001 14:14 schreef Pelle het volgende:

[..]

Daar zou ik maar niet van uit gaan. Een HBO opleiding informatica is veel, veel meer dan scripten of programmeren. Vorig jaar waren het bij ons 10 van de 42 studiepunten. Dit jaar ook. Blijven er dus een dikke 30 punten over die weliswaar ook met informatica te maken hebben (systeemontwikkeling, gegevensmodellering), maar die dingen kunnen aardig pittig zijn. Om maar te zwijgen van de organisatiekundige vakken waarbij je 600 pagina's mag ophoesten voor een tentamen over contingentiefactoren en andere mintzbergblaatverhalen.
Daar heb je gelijk in. Maar dan heb ik het meer over de 'computer' vakken. Dus de vakken die echt over het programmeren enzo gaan, bedrijfsprocessen en jaarbalansen enzo boeien me niks. Ook al 'hoort het erbij'.. dat vind ik ook weer jammer, maar wie ben ik dan weer he? :)
Zelf heb ik een aantal klasgenoten die hun MBO-diploma informatica gehaald hebben, maar die hebben het er knap lastig mee. Het tempo, het niveau, de zelfstandigheid. Niets ten nadele van deze personen natuurlijk, maar het geeft wel aardig aan wat ik ermee bedoel. Met alleen goed programmeren kom je er niet; het gaat niet om het kunstje maar de denkwijze en de kennis erachter. Ben je die machtig, dan denk je niet meer in programmeertalen en kun je alles met elke tool voor elkaar krijgen.
Denkwijze lijkt mij wel oke te zijn, het is namelijk niet zo dat ik maar 1 taal ken (VB script/VB) - maar dat ik zonder al te veel moeite mezelf elke andere taal kan aanleren.
'lezen door code als lezen in een goed boek' is op mij van toepassing, dat geld ook voor talen die ik nog niet ken (C(++), Delphi, blaat etc.)
[..]

Als je in een jaar je MBO-diploma kunt halen, dan kun je het jaar daarna instromen in een HBO-studie.
Hangt dat niet van mijn leeftijd af??
Het hangt helemaal van jezelf af of je dat in het 1e of 2e jaar doet; als ik zie wat voor moeite sommigen hebben met het 2e jaar dan zou ik gewoon onderaan beginnen, ookal kost je dat dus een jaar extra.
Dat zal ik doen, niet overmoedig worden :) heb ik helaas al ervaring mee :{ (van mavo terug naar VBO)
HBO kun je ook lekker duaal doen, of deeltijd (ik vind het super, deeltijd studeren; ik heb de mazzel dat ik het allemaal makkelijk trek.. ik zou me dood vervelen op de 'dierentuin van de dagopleiding' (quote leraar) waar alles 4 keer herhaald wordt).
De dagen die ik tot nu toe in het MBO heb kunnen meemaken waren inderdaad dat soort dingen:
'pak je muis. Je muis is het a-p-a-raat wat op je tafel ligt. Ziet iedereen de muis? Goed dan gaan we nu...'
Maar dat schijnt standaard 1e jaars MBO informatica te zijn :Y)
Succes ermee in ieder geval, bedenk dat je soms vervelende dingen moet doen om een doel te bereiken, en als dat inhoudt een jaar een saaie MBO-opleiding volgen, dan is aan jezelf de afweging of je dat het waard vindt. Succes!
Daarom wilde ik dus ook die MBO opleiding doen (met office 98, windows 98 installeren from scratch ( :Z )) - dan kan ik daarna meer dingen kiezen, als ik dat dan zou willen.

Tnx iig :) ik zie wel wat er gaat gebeuren, voorlopig heb ik nog lekker prog werk te doen :)
Pagina: 1