* oh,when? leest veel leuke verhalen
dan mijn levensverhaal:
Ik werd geboren...
</mode="flauw">
Altijd al met computers bezig geweest ( Simonsbasic..iemand? ) en op mijn 15e een boekje "Hoe leer ik HTML" van mijn pap gekregen. Dit dus met dat boekje geleerd, wat gepruts af en aan, en dat ging van kwaad tot erger. We spreken begin 96. Toen via via, wat kleine dingen toegespeeld gekregen of ik wat sites kon bouwen, en dat is ook langzamerhand gegroeid. In datzelfde jaar begonnen met de opleiding Multimedia Vormgeving op (jawel daar is ie weer) het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Wat schetste mijn verbazing, dat ik hier lessen Photoshop, QuarkXpress, en zelfs Adobe Dimensions en Strata StudioPro kreeg. No Flash, No HTML dat eerste jaar. Gelukkig bleef ik thuis niet stil zitten, en verdiepte mij in alle aspecten van toenmalig webdesign (Flash, versie 2!!, Javascript, HTML, etc), en zelfs de eerste stapjes op het gebied van Perl. Zodoende kreeg ik steeds meer opdrachten binnen voor websites, en zelfs mijn eerste bijbaantje als webdesigner. Woei. Inmiddels in het tweede jaar aangekomen, werd het duidelijk dat ik qua internet niet echt veel te leren had op het GLR, echter vakken zoals kunsthistorie, en 3D tekenen waren zeker zo interesant. Ook natuurkunde en kleurenleer waren leerzame colleges om te volgen. Kortom ik verveelde me helemaal niet. Gesprekken met de afdelingsdirecteur, uitgelegd en gevraagd wat er multimedia aan de opleiding was als er nog zo weinig met internet werd gedaan, resulteerde in het 3e trimester mijn eerste internetles.
"Hoe start ik een browser.."
Je kunt je voorstellen dat ik weinig tot niks te leren had. Maar ipv te klagen stelde ik voor om zelf wat dingen uit te leggen aan me klasgenoten. Met zijn allen naar een hoger nivo is veel leuker dan zelf een onwijze voorsprong hebben terwijl je medebuurman nog moeite heeft. Na schooltijd had ik vaak kleine opdrachtjes en verschillende bijbaantjes als webdesigner gehad. Via mijn stage op school bij een geweldig bedrijf terechtgekomen, en daar 2 jaar fulltime gewerkt (ipv dat ik colleges volgde) Wonder boven wonder heb ik toch mijn diploma gehaald van het GLR, en mag mij sinds begin dit jaar officieel "Multimeda Vormgever" noemen.
In die 4 jaar dat ik op die opleiding heb gezeten, heb ik ontzettend veel geleerd, niet alleen door passief naar school te gaan, maar ook door actief na schooltijd bezig te zijn met wat ik leuk vind. Ook door initatieven zoals zelf een keer wat uitleggen aan mede-klasgenoten, een middag naar het museum gaan, of door ochtenden in de schoolbieb door te brengen heb ik mijzelf ontwikkeld. Ook na schooltijd hield het niet op en vaak nachten doorgegaan, leren, ontdekken, te spelen, etc. Omdat ik het leuk vond en nog steeds vind. Daar gaat het uiteindelijk toch om. En zie mij nu, 20 jaar, ga met plezier naar het werk, mag aan interesante projecten werken en bovendien, ik doe het werk wat ik altijd al heb willen doen.
Nu nog ff reageren:
Op woensdag 05 december 2001 10:11 schreef Pelle een wijs verhaal:
[...]
Pelle brengt hier een goed punt mee, te vaak zie ik hier topics geopend worden, die na een uurtje zelf prutsen, of zelfs een avondje zelf kunnen worden opgelost. De mentaliteit lijkt wel veranderd:
-kut man..kzit met een probleem, ach...ik post het wel op GoT, daar weten ze toch wel een oplossing
niet alleen leer je daar weinig van, ook is er een keerzijde. Door constant tijd en moeite te vragen van andere mensen, en nooit zelf voor een oplossing te zorgen, haal je langzaam maar zeker een van de pijlers van een goed forum onderuit. Alleen nemen en niet geven zeg maar. Dat is iets wat ik heel gevaarlijk vind. Een forum is niet alleen om maar "energie" van weg te nemen, maar juist ook bedoeld dat je actief meedoet. Zie het als een voetbalteam, waar 10 spelers zich te pletter voetballen, maar waar 1 speler de kantjes ervan afloopt. Op een gegeven ogenblik gaat dat gewoon fout.
Bedenk ook dat het internetwereldje langzaam volwassen begint te worden. Waar je vroeger met bluffen een heel eind kwam ( ik kan het weten want heb mij erzelf ook schuldig aan gemaakt ) moet je je nu gewoon bewijzen. Dat betekent dat je er moet staan als jouw team of bedrijf je nodig heeft. Blijkt dan dat je onder de maat presteerd, of omdat je niet voldoende kennis hebt, of omdat je de kantjes ervan afloopt dan zijn er voor jou 10 anderen. Het is hard maar zo werkt het wel. Plus je zal in het begin zeker de vervelende klusjes doen, denk dan bijv aan:
- HTML opschonen
- Javascriptjes schrijven
- Images slicen
- Websites bijhouden
Dat is niet leuk, maar het hoort er zeker bij.
Op woensdag 05 december 2001 13:03 schreef Yellow het volgende:
...ben nu zelf ook met een scriptie bezig en die gaat ook online, want kennis verspreiden is nuttiger dan het voor jezelf houden...
bravo!

ik ben benieuwd.
Op woensdag 05 december 2001 13:05 schreef Tom het volgende:
...Ik was vanaf de mavo ingeschreven bij KvK en in de avonduren voor wat bedrijven sites maken, dus had inmiddels een leuke portfolio...
Vigilantes...iemand?

Ik kan me de eerste irc sessie met Tom nog goed herinneren ("Flash zuigt!")

Op woensdag 05 december 2001 18:55 schreef gitaarwerk het volgende:
Database,.. voglend jaar pas? dat doe ik nu al bijna met me ogen dicht

Goh..dan ben je een natuurtalent, want waar iedere dag profesionele DB Administrators nog bijleren, kun jij met je ogen dicht. Ik voorspel je een gouden toekomst

Op woensdag 05 december 2001 19:53 schreef Yellow het volgende:
Over coldfusion. Dat wordt niet veel gebruikt omdat ASP en PHP bestaan.
[...]
CFM heeft geen van beidde en is niet goed genoeg om het puur op inhoud te winnen.
pardon?? Laat Gordijnstok het maar niet horen! Coldfusion is een perfect platform, zeer solide met een goede support. Ik ken zoveel goede websites volledig op het Coldfusion platform gebouwd, ik noem een Fusetalk forum, waar Anandtech op draait, Ford, plus er is wel degelijk een levendige community rondom Coldfusion. Plus het is een heel makkelijke taal om op te pakken IMO.
just my two eurocents...