Internet op een 486

Pagina: 1
Acties:
  • 282 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan me vertellen of op een 486 met win 95 met 16mb werk geheugen en een quard speed cd speler hierop te internetten is . Mijn schoonvader heeft zon ding en wil nu internetten.Ik wil dan een externe modem kopen en eventueel wat geheugen uitbreiding om dit te realiseren.Maar ik weet niet of dit wel loopt op een 486 ik heb zelf nooit zon ding gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietse
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-03 10:01

Wietse

¯¯¯¯¯

Met meer intern geheugen, Windows95, Opera als browser..zou het moeten kunnen...maar echt lekker internetten wordt het niet denk ik zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiMu83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 21:46

NiMu83

AFCA

volgens mij moet het gewoon kunnen hoor...

Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
meestal zijn de "ouderen"niet zo snel dus een 486 met 16Mb is te doen staat als server bij iemand en dat is tegelijkertijd mijn computer in dat huis...Maar als ik de kans hebt pak ik de 2Ghz met Rambus >:) maar denk dat dat te snel is voor de "ouderen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Laatst online: 19:45

talin

ES-MA

poeh dat worden lange winteravonden .

kan wel maar is sterk af te raden .

zoals mijn voorganger al zei geheugen beetje uitbereiden en opera als browser kom je al een heel eind .

maar wil ie em alleen gebruiken voor internet of gebruikt ie em ook nog voor andere zaken ?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het geheugen kan uitbreiden tot 32 of liever 64 mb dan loopt t allemaal wel prima. Ik heb onlangs op mn werk een 486 met 32 mb vervangen. Dat ding kon ook gewoon op internet, maar kijk anders even of je er een redelijk (4mb of zo) video-kaartje (bv. Virge S3)in kan gooien, dan moet het echt wel lukken.

Die kaartjes zijn nog goed te krijgen.

Internet vraag zowiezo niet echt veel van je systeem, maar nu zijn er altijd van die freaks die ook daar liever een athlon XP systeem voor neerzetten.

Moet lukken dus, al gaat t op sommige pagina's niet echt snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam
  • Laatst online: 12-02 10:26

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Ik internet zelf wel 's met een 486... Is ongeveer 't zelfde als je op een 56k modem zit te internetten, ik vind 't wel acceptabel voor een ouder iemand... Een paar jaar geleden vond ik 't gruwelijk hoor :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee alleen internet en een beetje print werk jeweet wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

het kan, mits je veel geduld hebt en niks beters bent gewend..
betere optie, koop 2e hands Pentium 300 ergens, kost weinig meer dan extern modem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Op dinsdag 04 december 2001 23:10 schreef Masterdam het volgende:
Ik internet zelf wel 's met een 486... Is ongeveer 't zelfde als je op een 56k modem zit te internetten, ik vind 't wel acceptabel voor een ouder iemand... Een paar jaar geleden vond ik 't gruwelijk hoor :)
ik vond het gruwelijk toen ik 12 was en achter zo superrrrrrrrrrrrrsnelle uhh wat was het 2800 baud ofzow zat >:) dat was traaaaag maar wel cool >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meestal hebben 56k6 modems (intern HW of extern) een min spec van 486DX2-66. Dit is op zich vrij arbitrair- met een 486DX-50 zal het ook wel gaan. Maar 33 is toch wel aan de lage kant. Welke CPU? Minder dan 66 en je kunt best upgraden (15,- ofzo voor een DX4-100 is makkelijk te doen)

RAM kun je nooit echt teveel van hebben, maar met 16MB begint het te lukken. Zorg er alleen wel voor dat je een vrij 'kale' install van 95 (minimaal OSR2) doet en vooral geen RealPlayer ofzo (vreet resources). Toch zou ik indien mogelijk extra RAM bijplaatsen (let op- meeste 486 mobos vreten geen EDO, dus zul je FP geheugen (=duur) moeten vinden.

Opera is best zolang je de versie zonder banners hebt. In theorie moet je hiervoor betalen.

Maar goed, ik heb wel eens gesurft met een 486DX33 met 8MB RAM en Win95. HTML ging prima, maar zodra er .jpg plaatjes (decompressie vergt CPU kracht!) of Flash in voorkwam kon je koffie zetten...

24MB en DX4-100 draait best lekker (heb ik in m'n laptop nota bene van Win98SE voorzien), maar 95 is sneller dan 98.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sequence
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

als je FP ram nodig hebt moet je het maar laten weten.. heb ik nog wat van liggen ;)
en dan kan je dat '(=duur)' wel weglaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermeS
  • Laatst online: 16-09 21:16
niet doen,

het is dus echt onbegonnen werk.
ik heb het enige tijd geleden geprobeerd met een p133 32mb ram. nooit meer, echt niet. Ik kijk zelden tv, maar als het zo moet ga ik nog liever tv kijken. En waarschijnliujk geld voor een 486 welke mischien maar de helft van de power heeft dat hellemaal. Kan je en ik stelde niet eens zoveel eisen , een pagina als t.net ging verschrikelijk langzaam (via een dsl nat gateway ging het) . Kun je nu ook wel vertellen dat je schoonvader het op internet na 2x ook wel gezien heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mag ik jullie allen danken ik denk er nog even over en laat deze berichten wel even aan me schoonvader zien .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Laatst online: 19:45

talin

ES-MA

[HK niveau ]
heeft jou schoonvader een mooie dochter dan >:)

ik wil pics zien !!

[/HK niveau ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_jd
  • Laatst online: 02-04 16:19

real_jd

Go ahead punk... Make my day!

Nou, het kan zeker wel. Wel raad ik je aan een oudere browser te installeren. Je zult dan wel een aantal pagina's niet kunnen inlezen. Wil je gewoon gebruik kunnen maken van alle pagina's verwijs ik naar boven. Zeker meer geheugen en wellicht nog beter een 2e handsje (Pentium 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 23:24 schreef talin het volgende:
[HK niveau ]
heeft jou schoonvader een mooie dochter dan >:)

ik wil pics zien !!

[/HK niveau ]
Duidelijk frustie, *D

Wees gerust je kan voor iets meer dan 2 geeltjes ook nog bij anderen terecht hoor *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het goed is moet het gewoon kunnen hoor maar je moet dan inderdaad wel het intern geheugen een beetje uitbreiden.

Het loopt dan natuurlijk nog niet zo heel soepel maar dat maakt niet uit denk ik want ja oudere mensen hebben toch zat tijd en ze zijn ook zelf niet zo snel meer.

Dus het moet gewoon kunnen! B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_wave
  • Laatst online: 09-08 00:14
Websites gemaakt in Flash mag je wel vergeten volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op dinsdag 04 december 2001 23:17 schreef HermeS het volgende:
niet doen,

het is dus echt onbegonnen werk.
ik heb het enige tijd geleden geprobeerd met een p133 32mb ram. nooit meer, echt niet. Ik kijk zelden tv, maar als het zo moet ga ik nog liever tv kijken. En waarschijnliujk geld voor een 486 welke mischien maar de helft van de power heeft dat hellemaal. Kan je en ik stelde niet eens zoveel eisen , een pagina als t.net ging verschrikelijk langzaam (via een dsl nat gateway ging het) . Kun je nu ook wel vertellen dat je schoonvader het op internet na 2x ook wel gezien heeft!
Ben bang dat je een erg beroerde Windows install gedaan hebt. Vriend van mij heeft precied het bovenstaande als internetbak (en noodPC nu z'n KT7A dood is). Ding werkt prima. Flash is irritant, maar te doen. Gewoon surfen incl plaatjes gaat net zo snel als op zijn TB800@1040. Bottleneck zat echt in de (kabel)modem. Dat was met Win98SE.

Belangrijke performance tweaks voor Win9x in dit soort gevallen:

- zet de page file op een vaste min en max grootte (71MB ofzo bij 32MB); zo voorkom je een hoop swapfile resizing
- zet in de registry de maxMTU op 576 (eigenlijk zou iedereen dit moeten doen)
- verwijder ineffciente delen van Windows als Messenger en Outlook Express (Eudora is stukken sneller en heeft minder last van virussen)
- laat je virusscanner niet constant aanstaan maar scan dagelijks voor het afsluiten. 99% zo veilig maar scheelt stukken in snelheid.
- Zorg dat RealPlayer niet geinstalleerd wordt, of als je het echt moet installeren dat het niet in de systray gaat zitten (evt met msconfig uit de .ini files jassen)

Maar goed, dat zijn software tweaks. Ik blijf erbij dat mits efficient geinstalleerd met een fatsoenlijke 486 (niet proberen met een 486SLC20 :+ ) internetten prima te doen is vanaf 16MB RAM, en dat meer RAM de beste performance boost geeft.

IMHO moet je eens serieus je beginnen afvragen over je Windows install als het niet fatsoenlijk lukt, laat staan als het niet op een P133 wil werken- reken ff de bottlenecks uit:
56k6b/s telefoon (of voor mijn part 10Mb/s LAN)- dan 16Mb/s ISA (of was het MB...), en tenslotte een CPU en mem bus die minstens 100MB/s aankan (bij een DX25/DX2-50, anders nog sneller). De bottleneck zit echt niet in de archtectuur binnen de computer.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcp20366
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-04 08:44
NEE, windows 95 of 98se vraagt om een pentium.
Kwa kosten maakt het niet zoveel uit wat voor pentium.
Ik raad aan om een 166 of 200 te nemen.
Laat een 166@200 lopen. Dat gaat probleemloos.

Werkgeheugen mag 32MB zijn, maar meer is beter met een maximum van 64MB.

Een simpel vga-kaartje tot 4MB zorgt voor bruikbare resoluties.

Oude harde schijf erin van 2GB of meer.

Dan werkt het soepel.

Intel Z97, i5-4670K, 8GB Corsair DDR3@1600, nVidia 780Ti, SSD M2 256GB, Obsidion 250D Case, K95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 05 december 2001 01:43 schreef mcp20366 het volgende:
NEE, windows 95 of 98se vraagt om een pentium.
Kwa kosten maakt het niet zoveel uit wat voor pentium.
Ik raad aan om een 166 of 200 te nemen.
Laat een 166@200 lopen. Dat gaat probleemloos.

Werkgeheugen mag 32MB zijn, maar meer is beter met een maximum van 64MB.

Een simpel vga-kaartje tot 4MB zorgt voor bruikbare resoluties.

Oude harde schijf erin van 2GB of meer.
Dan werkt het soepel.
Ho ff-

1) wie draait hier zo'n sys? Ik. Gaat best
2) Tweaken is niet een kwestie van zoveel mogelijk geld tegen iets aansmijten tot het sneller is, maar juist om met wat je hebt nieuwe dingen te doen.

Als je een 486 en een schoonvader hebt die wilt internetten is het een kwestie van 1+1=2

Win98SE heb ik ook afgeraden, maar een Win95OSR2 draait soepel op een DX4 en aanvaardbaar op een DX/DX2. Hier heb ik het zelfs redelijk op een 486SX20 m. 16MB draaien. Min specs is een 386DX met 4MB RAM dus kom niet aan dat je een pentium nodig hebt voor Win95. In 1995 waren er nog nauwelijks Pentia, en een goede DX4 was toen toch sneller.

Verder is 500MB zat (voor Win95OSR, Opera en zelfs Office 97 (neem aan dat hij ook wil kunnen typen)).

VGA kaart vereiste hangt af van monitor- 1024x768x24bit neemt 2.5MB, dus dan is 4MB idd ideaal. 2MB is echter meestal zat- op een 14" wil je toch niet meer dan 800x600, en stel dat de monitor groter is, kan 1024x768x16bit ook nog prima. Enig probleem is dat 2MB VLB of ISA kaarten bijna onvindbaar zijn. Dus tenzij de mobo PCI ondersteunt is 1MB toch de max. Dat betekent 640x480x24bit, 800x600x16bit en 1024x768x8bit (256 kleuren). Hang er dus maar een 14"/15" aan- boven de 800x600 is toch niet te doen. Extra reden: grote resoluties vreten CPU kracht. Ook niet leuk.

Maar ik blijf erbij dat een DX2/4 prima soepel kan internetten MITS de software verstandig geinstalleerd wordt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 01:31 schreef dion_b het volgende:

[..]

Flash is irritant, maar te doen. Gewoon surfen incl plaatjes gaat net zo snel als op zijn TB800@1040. Bottleneck zat echt in de (kabel)modem. Dat was met Win98SE.
Ik heb ook een tijdje een nood-PC gehad (P90@133).
Sommige websites gaan wel snel, maar regelmatig is er één die wat meer van de cpu vraagt, en dan is de cpu toch de bottleneck. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

bij mij draait alles lekker op pc1 (zie signature) een beetje meer RAM zou welkom zijn maar met windows 95 lite en Opera 5.12(alles cache uitzetten anders gaat i swappen als een gek)

check ook ff dit draadje --> [topic=294251/1/25]

btw. is dit niet meer een SA topic?

btw [topic=341273/1/25] stja ik weet het niet helemaal

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb zelf ook een 485 DX2-50 staan met 12 MB ram, maar om daar nou op te gaan internetten, nee dat gaat niet echt lekker. Kijk of je een pentium 200-300 kan vinden daarmee gaat het een stuk lekkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HEEEEEEEEEEEEEEEELLLLLLLLLLLLLLLL lang geleden moesten de mensen ook internetten, toen der tijds was een 486 super HIGHTECH,

dus waarom kan je er nu niet op internetten.
dat deden ze toen al en nu nog steeds.

zet wel dan ff al die media plugins en andere rotzooi ff uit,dat zuigt alleen maar en die oudere hebben toch geen benul van.

en installeer win95 & IE5X erop....
of anders linux met een lichte Xwindows "TWM, Elightment, etc.etc." met windows look en een browserlink op zijn desktop merkt hij toch geen verschil met M$.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:06

PromWarMachine

Forsaken Archer

Op dinsdag 04 december 2001 23:08 schreef Verspuy het volgende:
[..]
Internet vraag zowiezo niet echt veel van je systeem, maar nu zijn er altijd van die freaks die ook daar liever een athlon XP systeem voor neerzetten.
[..]
Ik dus >:)

Maar niet alleen om startpagina.nl en tweakers.net te kunnen binnenhalen hoor ;)

PS Sorry voor de loze post :+

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takahandar
  • Laatst online: 21:39
Het is te doen want in begin van internet hadden we ook 486 maar mooi beeld was het niet dus soms ook slecht leesbaar de teksten op internet. MAar het ging wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 23:31
Als jou schoonvader met die 486 wil internetten lukt dat best. En als internet hem bevalt kan je altijd nog wat snellers kopen. :7

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelfs nog een tijdje gewerkt met een 386/dx40 en 4mb.. Werkte ook allemaal. Niet geweldig, maar je was blij dat je op i-net kon..

Een 486 met 16mb draait goed genoeg voor een 56k modem. Mijn oude lui werken ook met een dx2/66 met 8mb en een 28k8 modempje. Windows 95 osr2 geinstalleerd met word97 en wat spelletjes... Draai er wel simpel explorer4 op, maar daar werken ze al meer dan een jaar mee zonder problemen. Ze kunnen hun email checken en ze hebben toch maar een 10-tal pagina's die ze bekijken... Probeer het gewoon en als je schoonlui er tevreden mee zijn,,, zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet doen Mijn vader heeft ook een 486 gehad met een 33k6 modem. Het downloaden gaat goed maar op het moment dat er veel plaatjes opstaan of zoiets als flash dan begint het toch er vervelend te worden het beeld wordt elke keer opnieuw opgebouwt waar door je bij een 486 constant je beeld aan het flikkeren is.

Ik raad je het echt af pas vanaf een p100 zal ik aan beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop een 2e hands pentium 2 (vanaf 233 MHz) met minimaal 64 MB (liefst 128 MB) en een 56KV90 Modem. En met Windows 98 en Office 97 heb je heel goedkoop een hele aardige machine voor deze toepassingen. Toevallig heeft een kennis van mij (ouder iemand) zo'n machine gekregen. Ik heb 'm mooi aan het lopen voor hem gemaakt. Loopt prima. Kost echt maar een paar 100 piek. Kijk een bij TK aangeboden. Een 15" monitortje haal je voor Fl 50.- enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P90 24MB ram, win98 gold & IE6.0

werkt prima, kabelinternet overigens.
8MB was een ramp, daarna voor fl 25,- 2*8MB erbij gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 06 december 2001 01:05 schreef BBL the 2nd het volgende:
P90 24MB ram, win98 gold & IE6.0

werkt prima, kabelinternet overigens.
8MB was een ramp, daarna voor fl 25,- 2*8MB erbij gekocht.
Zie je wel! Met een 486 en Win95 (OSR2, maar lite is idd beter) gaat het net zo goed, zeker als het maar een 56k6 modem betreft. RAM is idd vaak de beperkende factor, veel meer dan CPU speed.

* dion_b zou alleen al om het aan te tonen z'n 486 test mobo voorzien van DX2-66 en de 12MB aan FP en 420MB HDD die hij heeft liggen icm een 56k6 modem en Win95OSR2, maar hij heeft sinds hij kabel internet heeft de KPN telefoonlijn laten afsluiten (280 belminuten bij Telfort voldoen prima voor spraak >:) ).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:16

Illusion

(the art of)

euhm..... ik heb op een 80286 met 2MB ram en 256K video geinternet. via de netwerkkaart (3Com 3C905 ISA) in dos met Arachne als browser. ging best vlot, alleen heel veel nieuwe dingen worden niet ondersteund.
Is het misschien een idee om windows 3.11 te gebruiken? kan nogal wat schelen, ook al is het niet helemaal meer up to date. evt is er ook wel een kleine linux-install te doen toch :?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 06 december 2001 03:45 schreef Illusion het volgende:
euhm..... ik heb op een 80286 met 2MB ram en 256K video geinternet. via de netwerkkaart (3Com 3C905 ISA) in dos met Arachne als browser. ging best vlot, alleen heel veel nieuwe dingen worden niet ondersteund.
Is het misschien een idee om windows 3.11 te gebruiken? kan nogal wat schelen, ook al is het niet helemaal meer up to date. evt is er ook wel een kleine linux-install te doen toch :?
Ben bang dat die schoonvader een 'moderne' GUI wil, en niet Linux-fähig is. Anders kunnen die systeemeisen idd nog een stuk verder omlaag. Moet zeggen dat dit het eerst is wat ik hoor van op een 286 surfen, maar dit is wel overtuigens bewijs dat je geen PII nodig hebt :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtgo
  • Laatst online: 30-05 15:48

rtgo

Lemmus Lemmus

De KUN had vorig jaar nog 20 486's staan. 25Mhz processor en echt niet meer dan 16MB geheugen (volgens mij zelfs 12). Was perfect mee te internetten. De browser die gebruikt werd, was Netscape Communicator 3.01, later ver. 4.something.
Ik zie dus niet in waarom je een snelle computer nodig hebt om te internetten. Voor de mensen die het willen proberen heb ik nog een 33k6 ISA modem in de aanbieding.

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:15
Op woensdag 05 december 2001 17:31 schreef mhr-zip het volgende:
Als jou schoonvader met die 486 wil internetten lukt dat best. En als internet hem bevalt kan je altijd nog wat snellers kopen. :7
idd, zeker als je een leuke verbinding hebt is het goed te doen, we hebben op het werk een p133 met win95 en isdn en dat werkt gewoon uitstekend icm opera >:)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon een simpel mobo met 800 MHz duron halen, en 128 MB RAM, en de rest heb je misschien al ?
Kan opoe prima op internetten, en draait alles lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Om tegenwoordig een beetje fatsoenlijk te kunnen internetten is een Pentium II toch wel aan te raden, met minimaal 32 MB geheugen, met meer geheugen zal het aanzienlijk lekkerder gaan.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Internetten met een 486 vind ik best te doen, mits je een wat stevigere versie 486 hebt en geen flash pagina's of andere pagina's met bijvoorbeeld animated .gifs tegenkomt.

Ik surf heel soms nog op mijn AMD 5x86-133MHz (dat is eigenlijk vergelijkbaar met een Intel Pentium 75MHz, maar past gewoon op een 486 Mobo), 64MB FP RAM, Win98SE, IE6.0 en ADSL. Waar ie vooral traag van wordt is het installeren van een virusscanner, maarja dat is een noodzakelijk kwaad als je gaat internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 06 december 2001 23:01 schreef Tyrian het volgende:
Om tegenwoordig een beetje fatsoenlijk te kunnen internetten is een Pentium II toch wel aan te raden, met minimaal 32 MB geheugen, met meer geheugen zal het aanzienlijk lekkerder gaan.
Niks hierboven gelezen?

B*llsh*t dat je een PII nodig hebt. Dat is alleen het geval als je Netscape 6.1/IE6 wil draaien onder WinME of zoiets lomps. Als je overbodige troep eraf haalt kun je alles inclusief Flash net zo goed draaien op een P166MMX als op een P4-2GHz. En als je niet teveel Flash doet, kan het net zo snel op een 486DX2. Gewoon zorgen voor genoeg geheugen.

Als het niet lukt, ligt het aan jouw software installatie. Iedere jandoedel kan van een PII een prima draaiend Internet bakkie maken. Dat is niet de uitdaging. Als je het goed doet kan het met veel minder.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
ik heb met een pentiumI 133, 16 mb, een tijd zitten internetten. en eigenlijk draaide het als een trein, behalve natuurlijk hele grafische flash pagina's en java applets. maar wanneer je gewoon voor iets van 16/32 mb zorgt en een knappe grafische kaart is er niks aan de hand.

proberen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtgo

rtgo

Lemmus Lemmus

Waarom zeuren als je ook gewoon kan testen!
Ik ben bezig een 486Dx2 66Mhz te installeren om de proef op de som te nemen. Een ding is al duidelijk: om te hotmailen heb je minimaal IE4 nodig. Hiervoor zijn de min sysreq 486 @ 66Mhz en 8MB geheugen.
Ik heb helaas alleen een module van 16MB dus daar kan ik niets over zeggen. Over de processor straks meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtgo

rtgo

Lemmus Lemmus

Dit schrijf ik op de bovenstaande 486. Het werkt dus.
Even mijn systeem onderklokken om te kijken of het ook werkt op 50Mhz 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtgo

rtgo

Lemmus Lemmus

50 MHz werkt ook maar niet erg goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geinternet op een 66 mhz 486 met 8 mb ram, windows 95 en een 28K8 modem. het ging, maar vraag niet hoe. Maar chatten ging prima, alleen surfen slecht, het duurde 10 min. voordat de browser helemaal open was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hee RTGO, jij ook testen? Zit nu op de brakke ouwe 486 laptoppie van me op de LAN bij m'n moeder. Shared ADSL. Doet het met Win98SE en IE5 prima (al is er een driver probleem waardoor ik niet hoger kom dan 16 kleuren, maar dat heeft niets met internet te maken).

Specs:
i486DX4-100, 24MB FP RAM, internet via 10Mbps PCMCIA NIC.

Als '98 op een DX-4 100 met 24MB prima internet, dan moet '95 op een DX2-66 met 16MB en IE4.0 geen enkel probleem zijn (om te draaien heeft Win95 4MB nodig en Win98 12MB, dus is in beide gevallen ongeveer 12MB over voor IE)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

486 en dan bijkopen van spullen ?? Ik zou er niet aan beginnen. Koop iets beters en gooi die 486 gewoon weg. Tuurlijk kun je op iets dergelijks internetten. Maar de ergernis van incompatible antieke browsers en andere progsels. Als je dan toch gaat investeren neem een Pentium of beter, al was het al om de pci bus. (Ja ik weet dat een aantal 486 die ook hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Maandag krijg ik een DX4-100 met 40mb ram.
Dat moet dus ook te doen zijn met Win98SE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
ik zou geen 98se nemen maar 95 osr2, 98 vereist toch weer wat meer van je pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 08 december 2001 12:44 schreef Noork het volgende:
ik zou geen 98se nemen maar 95 osr2, 98 vereist toch weer wat meer van je pc
Idd- enige redenen dat ik Win98SE op de mijne had zitten waren dan 1) ik geen Win95 install CDs meer had en 2) dat ik toen ik installeerde op al m'n platforms met Win98SE draaide.

Beter idee nog dan OSR2 is om Win95lite te gebruiken (hier te downloaden). Is nog net iets efficienter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dit berichtje nou in op een 386 met 4MB geheugen. Zolang je het op 1 taak houd. Doet ie het prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb overigens ook een Quad processor Dx4 100 staan met 512MB geheugen en batterijtje scsi schijven. Dat internet ook wel lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Niet online
MMmm een echte tweaker neemt natuurlijk LYNX onder Dos op een 486 :)

Ik herriner me die tijd nog... lynx-port voor dos is te vinden op http://www.fdisk.com

En Zelfs je schoonvader kan met Lynx werken, als je het een beetje uitlegt en zelf configureert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

debian+lynx

lekker in console >:)

edit: iemand was me voor

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Laatst online: 23:13
Lynx vind ik amper internetten... kun je net zo goed wappen op je mobiel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJR
  • Laatst online: 17-09 16:14

SJR

Op dinsdag 04 december 2001 22:58 schreef Hermansteenkamp het volgende:
Wie kan me vertellen of op een 486 met win 95 met 16mb werk geheugen en een quard speed cd speler hierop te internetten is . Mijn schoonvader heeft zon ding en wil nu internetten.Ik wil dan een externe modem kopen en eventueel wat geheugen uitbreiding om dit te realiseren.Maar ik weet niet of dit wel loopt op een 486 ik heb zelf nooit zon ding gehad.
* SJR moet bekennen dat'ie niet alle posts heeft gelezen in deze thread, dus als ik iets zeg wat als gezegd is, mijn excuus.

Het *kan*... maar daarmee is ook wel alles gezegd.

Een huisgenoot heeft zelf geen compu, en zat zodoende vaak achter mijn compu te msn'en. Daar had ik natuurlijk schoon genoeg van en dus keek ik wat voor oude hardware ik nog onder m'n bed had liggen. En jahoor, daar stond oa nog een 486. Na nadere inspectie bleek het moeilijker dan gedacht om daarop een windows versie te knallen. Het was een 486sx met wel 25 (vijfentwintig) hele megahertzen en 8 mb ram. Na wat verder gesnuffel vond ik nog 2 seagate hd's, eentje van 120mb, en eentje van 105. Ook vond ik een oude cdrom speler (jaja, ik heb veel hardware onder m'n bed liggen).
Die cdromspeler was echter al zo oud dat'ie weigerde mijn gebrande (ahum, een backup dus he ;)) win95 cd te lezen. Dus toenheb ik de win95 install dir zover gestripped dat'ie op de 105mb hd paste, en die erop gezet door 'm ff in mijn compu te hangen. Vervolgens de 2 seagates in de 486 en installeren maar! Overigens moest ik wel de install starten met een /nogwat, want anders ging'ie klagen over te weinig hd ruimte.
Nu wordt die 486 nog steeds gebruikt als dedicated msn bak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chello200
  • Laatst online: 27-11-2022
HEt echte minimum is toch 60mhz voor een externe/hardwarematige 56k modem.
Ansers koop je voor 200 piek een P166 ergens ;)

dikzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 13:42 schreef dion_b het volgende:

[..]

Idd- enige redenen dat ik Win98SE op de mijne had zitten waren dan 1) ik geen Win95 install CDs meer had en 2) dat ik toen ik installeerde op al m'n platforms met Win98SE draaide.

Beter idee nog dan OSR2 is om Win95lite te gebruiken (hier te downloaden). Is nog net iets efficienter.
doet deze het ook op een 486sx met 4 mb ram?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helsie
  • Niet online
Ik ga het maandag toch gewoon proberen met Win98SE en dan laat ik hier wel weten hoe dat werkt op een 486DX4-100 met 40mb ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hier een 486 dx66 met 16 mb SIMM geheugen staan met win 98se erop!, oke dat installen van zinloos duurde wel een dag maar dan kan je er prima op surfen. of zoals ik em gebruik als internet routertje met connection sharing van zinloos98se zelf.
alleen meer geheugen kopen is zinloos je moet dan waarschijnlijk simm geheugen gaan kopen en dat moetje dan maar weten tevinden tegen een schappelijke prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 19:09

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb (links) op mijn bureau ook een 486 (8mb/ram|66mhz)staan en die wou ik gebruiken om mee te internetten maar om te beginnen kan ik de radio niet goed horen als hij aan staat... :o

Na circa 1 minuut is hij 'in' Windows, dat is nog sneller dan m'n p3 450, maar dan komt het: Ik klik op Internet Explorer en dan is het circa 20 seconden geratel...; dan kan ik misschien nog net op tijd op 'Stop' drukken voordat hij de pagina gaat laden! Ik typ dan in bijv. 'www.tweakers.net'. En dan verschijnt naar 2 seconden de url in de adresbalk. Ik druk op enter, en al die tijd dat ik daar moet wachten had ik allang tien keer die site op <deze> computer kunnen opvragen...

Mijn mening: handig voor mensen die niets anders gewent zijn...

Misschien een beetje offtopic post maar 'het' kán wel maar met andere browser (zoals al gezegt werd) en extra mogelijkheden zoals scripts enzo zijn niet echt te gebruiken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 11:40
Internetten op een 486 vind ik het makkelijkste met een remote X-sessie. Alles draait dan op een server (die snel genoeg is voor alle sessies te gelijk) en alleen het beeld (en de invoer van muis en/of toetsenbord) worden over "de lijn" verstuurd.

Ik gebruik hier een paar 486-100s met 16M RAM per stuk (2x :)) als "displays" voor mijn P2-350 (ik draai vooral Mozilla, emacs en een HOOP xterms)

Als je niet te veel pixmaps gebruikt (achtergrondkleuren gebruiken ipv achtergrond-plaatjes, ook op toolbars etc.) is het heel erg goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 23:24

OgWok

U.N.C.L.E.

Ja ja het kan maar vraag niet hoe. Als je vaak bij je schoonvader langs wil moet je het doen. Dat houdt in dat of je schoonvader er na 2 weken niets meer me doet omdat het allemaal "zo lang" duurt of na 4 weken wil hij graag dat je het zaakje uitbreid zodat het sneller gaat. In beide gevallen "veul work". Het is niet de eerste keer dat dit tot scheidingen heeft geleid. *D
Maar vertel zelf eens lijkt het je wat ??

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Laatst online: 17-09 12:49
Ik heb een 486 laptop met 16 mb geheugen en een 350 mb harde schijf met win95 op staan. Ik moet zeggen dat internetten prima gaat. Het gaat zoals gezegd werd ongeveer alsof je met 56k surft. Ik gebruik die laptop zelf voor tekstverwerking, programmeren in Visual Basic 6.0, Turbo Pascal, C++, Excel, Access 97. Ik heb twee aparte schijven, dus het is wisselen omdat ik nog geen nieuwe hdd heb kunnen vinden. Ik gebruik deze op school (volg informatica natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helsie
  • Niet online
Op zondag 09 december 2001 12:10 schreef ddkiller0900 het volgende:
Ik heb een 486 laptop met 16 mb geheugen en een 350 mb harde schijf met win95 op staan. Ik moet zeggen dat internetten prima gaat. Het gaat zoals gezegd werd ongeveer alsof je met 56k surft.
Hoeveel MHz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, ik denk als je er een 50 Speed cd-rom speler ingooit het internetten veel better cq. sneller zal gaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Laatst online: 14-09 08:48

JeroenT

hoi!

Op zondag 09 december 2001 12:36 schreef bitsmart het volgende:
Hoi, ik denk als je er een 50 Speed cd-rom speler ingooit het internetten veel better cq. sneller zal gaan :?
roflmao :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een 486 gehad voor kameraden als ze bij mij kwamen internetten (via netwerk). was een 66 mhz met 20 MB ram maar het washaast niet te doen dus heb ik latst een p1 166 compaq kassie gekocht voor 65 piek met kapotte hd en kapotte cooler. Dus ik heb van iemand anders nog een hd geregeld voor en tientje en nog een geluidskaartje voor 25 piek dan heb je voor 100 piek een pc waar je perfect op kan internetten alleen moet jij dan nog een modempje hebben.

edit:

ik heb die cooler vervangen door een grote heatsink werkt perfect die p1's worden toch niet heet enhet kan dus ook niet kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op Sunday 09 December 2001 10:48 schreef slamm het volgende:

[..]

doet deze het ook op een 486sx met 4 mb ram?
Doen: ja. Iets kunnen draaien: nee.

Win95 gebruikt zelf tegen de 3.9MB. Notepad of minsweeper in RAM lukt wel, voor de rest zit je puur vanaf de HDD te werken. Dan kun je nog beter een 386 met meer RAM nemen.

8MB is minimum waar ik IE ooit op heb zien draaien, en dat was geen pretje. 16MB begint te doen te zijn en 24MB is echt zat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helsie
  • Niet online
Voorlopig doet de oude Win98SE het goed op de 486 die ik al eerder beschreef. Ik ga nu een schone setup doen en dan meld ik me weer. 40mb ram, 100mhz en een vage IDE met cache controller doen blijkbaar wonderen voor zo'n oude knar! :)
Pagina: 1